Podczas wystawy Auto Shanghai 2019, Audi prezentuje wizjonerską koncepcję mobilności dla megametropolii przyszłości: pojazd studyjny Audi AI:ME ma kompaktowe rozmiary, przestronne, futurystyczne wnętrze i możliwość zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4.

Pozwala to podczas podróży robić pasażerom to, na co mają ochotę. Audi AI:ME wyposażone jest w szeroką gamę zaawansowanych technicznie rozwiązań z zakresu komunikacji, rozrywki, czy po prostu relaksu.

Przebieg linii nadwozia Audi AI:ME pokazuje, jak w kompaktowym, elektrycznie napędzanym pojeździe połączyć można emocje i ergonomię przestrzeni, tworząc perfekcyjną ich syntezę. Nazwa AI:ME nie bez przyczyny podkreśla pokrewieństwo z Audi AIcon – zaprezentowanym w 2017 roku pojazdem studyjnym przeznaczonym do zautomatyzowanej jazdy na długich trasach. Podobieństwo przebiegu linii i koncepcji obu tych pojazdów jest w Szanghaju widoczne już na pierwszy rzut oka, ponieważ światowej premierze AI:ME na stoisku Audi podczas wystawy Shanghai 2019, towarzyszy właśnie Audi AIcon.

Mając 4,30 m długości i 1,90 m szerokości, Audi AI:ME zajmuje na jezdni powierzchnię taką, jaką zajmują współczesne samochody kompaktowe. Rozstaw osi 2,77 m i wysokość 1,52 m sygnalizuje natomiast wymiary wnętrza pojazdu, które należy uplasować przynajmniej o jedną klasę wyżej. Jest to możliwe dzięki architekturze elektrycznego napędu. Pozwala ona na zastosowanie krótkich zwisów i stworzenie przestronnego wnętrza pozbawionego tunelu środkowego. Jednostkę napędową umieszczono w nim przy tylnej osi. Ma ona moc 125 kW (170 KM).

Dla pasażerów, kompaktowy napęd oznacza maksimum dostępnego miejsca, komfort przestrzeni i dużą elastyczność. Audi AI:ME to samochód o koncepcji 2 plus X miejsc. Jego stylistyka stawia na różnorodność konfiguracji pozycji foteli i schowków. Zazwyczaj podczas jazdy wykorzystywane są tylko pojedyncze fotele przednie, ale w razie potrzeby z przodu i na tylnej kanapie samochodu znajdzie się miejsce dla czterech osób.

Audi AI: na drodze ku zautomatyzowanej mobilności

Audi AI:ME i Audi AIcon to dwa samochody koncepcyjne, już w nazwie zawierające dwuliterowy skrót, którym Audi określa cały zestaw innowacyjnych rozwiązań technicznych z dziedziny motoryzacji. Audi AI to szyfr dla szeregu elektronicznych systemów, które odciążają kierowcę, a równocześnie oferują mu nowe możliwości zaoszczędzenia czasu spędzanego w pojeździe. Audi AI wykorzystuje w tym celu również strategie i technologie z zakresu sztucznej inteligencji i samouczących się maszyn. Audi AI łączy inteligencję pojazdu, która w ogóle umożliwia zautomatyzowaną jazdę, z inteligencją interakcji, dzięki której pojazd staje się partnerem pasażerów. Stąd już sama nazwa: Audi AI:ME, sugeruje połączenie AI – sztucznej inteligencji, i ja użytkownika.

Systemy Audi AI potrafią się uczyć i myśleć, są proaktywne i zindywidualizowane. Dzięki Audi AI modele z czterema pierścieniami w logo będą w przyszłości poruszać się w inteligentny i dosłownie empatyczny sposób. Mogą nieustannie komunikować się z otoczeniem i ze swoimi pasażerami, lepiej niż kiedykolwiek dotąd dopasowując się do ich potrzeb.

Zautomatyzowana jazda na poziomie 4: zrelaksowane przemieszczanie się po mieście

 

Zautomatyzowana jazda, czyli to, co już dość dawno przyjęło się w ruchu kolejowym czy powietrznym, w zakresie ruchu kołowego znajduje się u progu przełomu. Audi AI:ME stworzono z myślą o użytkowaniu go w mieście i o jeździe na poziomie 4. Na międzynarodowej, ustandaryzowanej skali rosnącej automatyzacji jazdy, jest to drugi pod względem zaawansowania stopień. Systemy działające na poziomie 4 nie potrzebują wsparcia kierowcy, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania – przykładowo autostrady lub specjalnie wyposażonego rewiru w mieście. W takich miejscach kierowca może w całości oddać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Inaczej niż w pełni autonomiczne Audi AIcon (pojazd z funkcją jazdy automatycznej na poziomie 5), Audi AI:ME z tego względu posiada dodatkowo tradycyjne elementy służące do prowadzenia pojazdu: kierownicę i pedały.

Oznacza to, że w zdefiniowanej przestrzeni ruchu wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę, pojazd ten w przyszłości będzie jeździł – podobnie jak pozostali uczestnicy ruchu – w zautomatyzowany sposób. Podlegające samoregulacji i samokontroli strumienie ruchu drogowego umożliwią zrelaksowane przemieszczanie się, podczas którego można uniknąć przeciążeń związanych z przyspieszaniem. W przyszłości, dla pasażerów takich pojazdów będzie niezmiernie istotnym mentalne „wyłączenie się” z otaczającego ich ruchu drogowego.

Luksusowy azyl i zaawansowana technicznie centrala: wnętrze

Audi AI gruntownie zmienia sposób kontaktu z samochodem i zwiększa komfort przebywania w pojeździe. Auto, obok mieszkania i miejsca pracy, coraz bardziej staje się „trzecią przestrzenią życiową“. Konsekwencją tego jest fakt, że styliści Audi nie podporządkowali wnętrza Audi AI:ME kształtowi karoserii. Wręcz przeciwnie: uznali wnętrze za priorytet – serce całego pojazdu. Tu z kolei na pierwszym planie nie tyle znajduje się klasyczne połączenie kierowcy i pojazdu – kierownica, wskaźniki, pedały, co samo przebywanie w samochodzie przemieszczającym się w zautomatyzowany sposób. Stąd elementy obsługi zamknięte są w eleganckiej i wyrafinowanej choreografii i prawie całkowicie schowane pod powierzchnią wykonaną z porowatego drewna orzecha włoskiego.

Generalnie, w zautomatyzowanych pojazdach przyszłości półki będą miały większe znaczenie niż dotąd. W Audi AI:ME zarówno na daszku kokpitu, jak i między przednimi fotelami, znajdują się duże powierzchnie, w których kryje się kolejny innowacyjny detal: magnesy mogące służyć jako uchwyty do kubków czy talerzy, bo w zautomatyzowanym Audi AI:ME podczas jazdy można spokojnie spożywać posiłki.

Niezależnie od czynności wykonywanej w danej chwili, pasażerowie cały czas zajmują wygodną pozycję siedzącą. Przednie fotele inspirowane klasycznymi, dużymi fotelami klubowymi, oferują szerokie i komfortowo wyściełane siedzisko, obite materiałem tekstylnym w odcieniach ciepłej szarości. Oparcia zaprojektowano jako zakrzywione skorupy, zamocowane do siedziska jedynie pionowym uchwytem. Gdy nie ma konieczności używania pedałów, kierowca – niczym na otomanie – może oprzeć stopy na podnóżku pod tablicą rozdzielczą. Na tylnej kanapie sięgającej boków samochodu, pasażerowie mogą zajmować niemal dowolną pozycję siedzącą.

Poziome wgłębienie pod oknem bocznym jest ważnym elementem boku wnętrza. To, można powiedzieć stylistyczny cytat z Audi AIcon i ogromne, ergonomiczne udogodnienie dla pasażerów. Pozwala ono na większy zakres ruchu ramienia spoczywającego na podłokietniku w drzwiach, a jednocześnie znacznie zwiększa wymiary całego wnętrza.

Cały pojazd i zamontowane na jego pokładzie systemy komunikacyjne i interakcyjne sterowane są wzrokowo – metodą eyetrackingu, głosowo oraz z poziomu pól dotykowych znajdujących się w drzwiach. Pola dotykowe są doskonale rozmieszczone ergonomicznie i niemal niewidocznie zintegrowane z powierzchnią tapicerki drzwi. Ich podświetlenie aktywuje się przy zbliżaniu się do nich i kieruje wzrok użytkownika na powierzchnie funkcjonalne.

Poniżej przedniej szyby, na całej szerokości, znajduje się wielofunkcyjny, trójwymiarowy monitor wykonany z diod organicznych, służący przede wszystkim do dialogu ze sterowaniem metodą eyetrackingu. Zakodowane terminologicznie menu funkcyjne, na przykład do nawigacji lub systemów infotainment, można na trójwymiarowym monitorze aktywować spojrzeniem, a następnie otwierać kolejne ich poziomy, które automatycznie przesuwają się z drugiego na pierwszy plan.

Do wizualnej prezentacji oferty systemu infotainment służą znajdujące się na pokładzie okulary VR. Dzięki nim, pasażerowie zmieniają korzystanie z Internetu, oglądanie filmów, czy grę komputerową, w fascynujące doświadczenie. Jakie możliwości będą dostępne w przyszłości, Audi pokazało na wystawie CES 2019 w Las Vegas, prezentując system Holoride. System ten sprawia, że wykrywany przez czujniki ruch pojazdu jest interaktywnie integrowany z przebiegiem gry komputerowej. Pasażer czuje się dosłownie tak, jakby znajdował się w środku gry.

Pasażerowie nie postrzegają wnętrza Audi AI:ME jako po prostu wnętrza środka lokomocji, lecz jako luksusowo wyposażone środowisko z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Wnętrze to jest też swego rodzaju filtrem chroniącym pasażerów przed otaczającym ich ruchem drogowym. Wysokiej jakości sprzęt audio ma funkcję kompensacji hałasów, która przy pomocy dźwięku w przeciwfazie może całkowicie stłumić hałasy dochodzące z zewnątrz. Dzięki temu, pasażerowie Audi AI:ME mogą cieszyć się medytacyjną ciszą albo słuchać muzyki w jakości równej jakości osiąganej w sali koncertowej.

Przyglądając się wykorzystanym tu materiałom widzimy, że dominują powierzchnie i struktury dobrze znane z wnętrz mieszkalnych. Szlachetne tekstylia wykonane po części z produktów pochodzących z recyklingu, drewno i wyjątkowo przyjemny w dotyku mineralny kompozyt Corian zastosowany w polach dotykowych umieszczonych w drzwiach, stwarzają w sprawiającym raczej techniczne wrażenie pojeździe przytulną i luksusową atmosferę. Szczególną atmosferę wnętrza uzyskuje się dzięki napięciu pomiędzy elementami naturalnymi a technicznymi. Duże szklane powierzchnie w wyciągniętych nisko w dół oknach i w dachu, gwarantują dobry dostęp światła i przejrzystość. Funkcja elektrochromatycznego przyciemniania może w razie potrzeby zmniejszyć dopływ światła i ciepła do wnętrza oraz optycznie je przysłonić stopniowo przyciemnianymi szybami. Filigranowe drewniane żebra w strefie dachu tworzą coś w rodzaju pergoli rozpościerającej się nad wnętrzem.
Absolutną nowością jeśli chodzi o wnętrze pojazdu jest obecność w nim prawdziwych roślin. Roślinność, często rzadkość we wrogim, wielkomiejskim środowisku, daje pasażerom poczucie bliskości z naturą, a jednocześnie obiektywnie poprawia jakość powietrza w samochodzie. Dzięki złożonej filtracji, zapachy emitowane przez ruch uliczny i miasto w ogóle nie dostają się do wnętrza Audi AI:ME.

Do zapewnienia pasażerom dobrego samopoczucia służą też systemy, które na podstawie badania parametrów życiowych określają poziom stresu. Dzięki inteligentnym algorytmom, Audi AI:ME stopniowo coraz lepiej poznaje kierowcę i może odpowiednio udoskonalać swoje opcje.

Wyróżniające się z tłumu: wygląd zewnętrzny

Audi AI:ME jest tak charakterystyczne, że rozpoznać je można na pierwszy rzut oka, nawet patrząc w lusterko wsteczne. Jego przód definiuje sześciokątna osłona chłodnicy Singleframe, tutaj umieszczona odwrotnie, ale o powierzchni typowej dla elektrycznego modelu marki Audi. Nowością na polu propozycji Audi jest architektura nadwozia. Gdy się jednak przyjrzeć bliżej, to uderzające jest pokrewieństwo z pojazdem koncepcyjnym Audi AIcon z 2017 roku. Pomimo zupełnie odmiennych proporcji, są tu wyraźnie widoczne ich cechy wspólne – precyzyjna grafika konturów i szeroki łuk linii dachu. Przed wszystkim jednak, oba te tak różne autonomiczne pojazdy łączy charakterystyczny narożnik w bocznych szybach.

Wygląd zewnętrzny Audi AI:ME jednoznacznie odróżnia go od mainstreamowych konkurentów. Właściwie jest ich absolutnym przeciwieństwem. Nawiązanie do kształtu klina, wysunięte nadkola zaakcentowane w sposób typowy dla marki Audi oraz wyrazista grafika okien, tworzy przepełnioną emocjami całość. Przy tym powierzchnia potrzebna pojazdowi na jezdni jest wyraźnie podporządkowana dyktatowi zajmowania jak najmniejszej ilości miejsca. Długość zewnętrzna 4,30 m i szerokość 1,90 m to wymiary pojazdu z segmentu samochodów kompaktowych. Z kolei wysokość 1,52 m to ogromna zaleta przede wszystkim dla przestronności wnętrza. Gwarantuje poczucie przestrzeni, wygodne wsiadanie do pojazdu i dużo miejsca nad głową. Wsiadanie ułatwiają też duże, umocowane z przodu i z tyłu drzwi, otwierające się w przeciwnych do siebie kierunkach. Pomimo tego, Audi AI:ME nie sprawia wrażenia pudełkowatego vana, lecz nawet podczas postoju emanuje dynamiką. To wrażenie podkreślają duże, 23 calowe koła.

Widzieć i być widzianym: światła

Reflektory w autonomicznie jeżdżących samochodach przyszłości będą właściwie pracować tylko „na pół etatu”, ponieważ kierowca – z reguły zajęty innymi czynnościami – rzadko będzie potrzebował jasno oświetlonej jezdni. Ważniejsza jest natomiast inna funkcja światła, mianowicie porozumiewanie się z innymi uczestnikami ruchu. Już Audi AIcon zaprezentowało, jak w oczywisty sposób cyfrowe powierzchnie świetlne Digital Matrix przy pomocy ruchomych grafik mogą sygnalizować stan pojazdu i jego obecność na drodze.

Audi AI:ME konsekwentnie kontynuuje to podejście. Uczestnicy ruchu drogowego w mieście znajdują się jeszcze bliżej siebie, zatem klasycznie umiejscowione reflektory i światła tylne często są niewidoczne. Z tego powodu projektanci oświetlenia w Audi umieścili diodowe elementy oświetlenia niezwykle wysoko, nad nadkolami, gdzie są widoczne z każdego miejsca. Taka komunikacja świetlna w promieniu 360 stopni znacznie zwiększa bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Podobnie jak w Audi AIcon, diodowe jednostki świetlne z przodu i mikroprojektory Matrix, mogą przy pomocy łatwo rozpoznawalnych symboli sygnalizować pieszym, że AI:ME np. właśnie pozwala im przejść przez jezdnię. Powierzchnią projekcyjną dla takich symboli może być nawierzchnia drogi lub ściana. Funkcja ta znajduje zastosowanie również przy bezpiecznym oświetlaniu strefy drzwi podczas wsiadania i wysiadania, a tym samym sygnalizuje te czynności pasażerów innym uczestnikom ruchu. Ponadto projektory Matrix mogą automatycznie zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo innym, słabiej oświetlonym uczestnikom ruchu, oświetlając ich na tle otoczenia.

Kolejna innowacja: Audi AI:ME może interpretować sygnały innych pojazdów i wzmacniać je z wykorzystaniem własnej techniki, o ile jest to korzystne dla otoczenia. Przykład: jadący przed nami samochód słabo świecącymi światłami awaryjnymi sygnalizuje zagrożenie. AI:ME może wykryć ten sygnał i przy pomocy projekcji świetlnych i jednostek diodowych na karoserii wzmocnić go w sposób dobrze widoczny dla wszystkich.

Jako pojazd automatyczny poziomu 4, Audi AI:ME wyposażone jest w jasne, diodowe reflektory przednie oraz doskonale widoczne światła hamowania i światła tylne. Są one niezbędne w każdej sytuacji, w której to człowiek przejmuje prowadzenie tego pojazdu. Dobra widoczność podczas aktywnej jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy, będzie bowiem w przyszłości tak samo ważna jak dziś.

Godzinami w podróży: architektura napędu

Audi dostosowało katalog podstawowych wymogów stawianych wobec AI:ME specjalnie do użytkowania go jako pojazdu miejskiego. Oznacza to, że ekstremalne wartości przyspieszania i maksymalna prędkość jazdy autostradą są tu tak samo oczywiste, jak duża prędkość podczas pokonywania zakrętów i zasięgi predestynujące pojazd do podróży na długich trasach. Samochód taki jak AI:ME jest używany głównie w zakresie prędkości między 20 a 70 km/h, jeżdżąc często godzinami bez ładowania. Duże zasięgi są tu zatem mniej ważne niż dobrze wykorzystany czas.

W związku z tym inżynierowie zadbali o stosunkowo prostą konfigurację bazową. By sprostać wymogom, wystarcza akumulator o pojemności 65 kWh. Przy tylnej osi AI:ME pracuje stale wzbudzony silnik synchroniczny, który w razie potrzeby generuje moc 125 kW (170 KM). Do równomiernego poruszania się w ruchu miejskim z reguły wystarcza tylko ułamek tej mocy. Dzięki rekuperacji podczas hamowania oraz stosunkowo niewielkiej masie, Audi AI:ME wykazuje bardzo niskie zużycie energii nawet w ruchu miejskim.

Osie i inne komponenty zawieszenia pochodzą z gamy siostrzanych modeli kompaktowych oferowanych przez Audi. Wypróbowane i przetestowane połączenie adaptacyjnych amortyzatorów i niskich mas nieresorowanych, zapewnia wysoki komfort jazdy w mieście. Nadwozie wykonane jest z lekkiej, wielomateriałowej kompozycji składającej się z zaawansowanych technicznie komponentów stalowych, aluminiowych i plastikowych.

Audi na życzenie: innowacyjne koncepcje oferty

Po Audi AIcon, które zadebiutowało na salonie IAA 2017 i po radykalnym samochodzie sportowym Audi PB 18 zaprezentowanym latem 2018 roku, Audi AI:ME to już trzeci wizjonerski pojazd marki z Ingolstadt, stanowiący zaproszenie do użytkowania w jasno określonych obszarach („use cases“). Audi AIcon posiada cechy odrzutowca klasy business, przystosowanego do podróżowania na długich trasach po utwardzonych drogach, a PB 18 służy do okazyjnych wypadów na tor wyścigowy. Audi AI:ME natomiast, to doskonały towarzysz przemieszczania się w aglomeracjach miejskich. Uwieńczeniem całej koncepcji będzie czwarty wizjonerski pojazd, który zadebiutuje we wrześniu 2019 roku na salonie IAA.

Chęć stworzenia uniwersalnego pojazdu o szerokim i długoletnim spektrum zastosowań dla różnych klientów nie była priorytetem wśród podstawowych wymogów stawianych pojazdom testującym nowe rozwiązania techniczne. Chodziło tu o zaprojektowanie wysoce wyspecjalizowanych pojazdów segmentu premium, które można by zgodnie ze swoimi potrzebami zamówić i w szerokim zakresie zindywidualizować. Za tym podejściem kryje się całe spektrum wymagań wielu klientów, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej. Spektrum to przechodzi obecnie przemianę: samochody powinny być skrojone możliwie na miarę, dostępne na życzenie i użyteczne, nie muszą jednak na stałe znajdować się w osobistym posiadaniu. Niezmienna jest natomiast potrzeba klientów premium, by mogli zamówić u producenta Audi samochody możliwie jak najbardziej zindywidualizowane i rzecz jasna o tak wysokiej jakości, jaka jest im znana i jakiej oczekują.

Nabywcy samochodów nie tylko więc otrzymają pojazd swoich marzeń, ale będą też mogli skonfigurować go w sposób jak najbardziej odpowiadający ich osobistym preferencjom. Kolor, wyposażenie wnętrza i opcje techniczne można wstępnie określić na stronie internetowej korzystając ze specjalnej aplikacji albo za pomocą danych kierowcy zapisanych w systemie „myAudi“. Już przy wsiadaniu aktywuje się indywidualnie preferowana temperatura wnętrza pojazdu, perfekcyjne pod względem ergonomii ustawienie foteli i osobista muzyczna playlista.

Oferta ta jest łatwo dostępna i prosta w obsłudze przy pomocy specjalnej aplikacji umożliwiającej zamówienie pojazdu, ustawienie osobistych preferencji użytkownika i wielu opcji przydatnych podczas jazdy. Użytkownik zamawia przy jej pomocy swoje Audi AI:ME i w zależności od potrzeb może zażyczyć sobie, by jego pojazd został dostarczony z dwoma lub większą liczbą foteli, a nawet z fotelikiem dla dzieci. W określonym przez niego terminie i w uzgodnionym miejscu, może odebrać swoje Audi AI:ME i zostawić je w dowolnym miejscu po zakończonej jeździe. W odpowiednio wyposażonych strefach samochód może przemieszczać się między parkingiem, a adresem klienta bez kierowcy.

Omawiana aplikacja, obsługiwana przez smartfona, ale też bezpośrednio w samochodzie, służy również jako asystent i pośrednik w korzystaniu z wielu innych usług, np. w spontanicznym komunikowaniu się z przyjaciółmi przez Internet i przez media społecznościowe. Na pokładzie można zrobić selfie i dzielić się nim na portalach społecznościowych. Można też korzystać z zasobów internetowych w celach rozrywkowych, w celu zdobywania wiedzy, czy informacji. W czasie jazdy można zamówić posiłki i odebrać je w restauracji podczas automatycznego krótkiego przystanku, a następnie spożyć je w samochodzie w drodze do domu.

Dzięki połączeniu Audi AI:ME z siecią domową, użytkownik może np. przy pomocy okularów VR oglądać film od tego momentu, w którym musiał przerwać oglądanie w domu. W drodze powrotnej z pracy do domu może też zamknąć oczy, rozkoszować się ciszą we wnętrzu i odpocząć.

Audi AI:ME staje się stałym punktem w osobistym cyfrowym biotopie swojego użytkownika. Uciążliwa, codzienna droga z punktu A do punktu B zamienia się w czas swobody i pełną doznań jazdę. Po dotarciu do celu, użytkownicy, zrelaksowani i w dobrym humorze wysiadają z pojazdu, nie musząc się już przejmować miejscem do zaparkowania czy dostępnością stacji ładowania. Audi AI:ME samo znajdzie drogę powrotną na parking.

 

„Audi on demand“, dostępne w metropoliach na kilku kontynentach, już dziś jest najlepszym przykładem na to, że Audi staje się globalnym oferentem usług w zakresie mobilności. Dzięki równoczesnemu poszerzaniu i specjalizacji floty pojazdów, program ten w przyszłości będzie jeszcze bardziej atrakcyjny dla wymagających klientów. Już sama oferta pojazdów premium oraz cyfrowa integracja samochodu ze środowiskiem życia klientów zagwarantuje marce Audi także w tym segmencie przewagę – „Przewagę dzięki Technice”.
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl.
Źródło: Audi, Mototarget.pl