Metod spawania i materiałów, które możemy w ten sposób zespolić, jest bardzo wiele. Jednak spośród wielu dostępnych na rynku technologii w spawalnictwie, do napraw nadwozi samochodów stosuje się wyłącznie spawanie przy użyciu półautomatu lub lutospawanie łukowe w osłonie gazowej. Podpowiadamy, na czym polegają różnice w tych metodach i jak się przygotować do naprawy blacharskiej.
Czym jest spawanie metodami MAG i MIG?
Obie te metody bazują na tej samej zasadzie działania, ponieważ wykorzystują łuk elektryczny, który jarzy się miedzy łączonymi elementami a spoiwem, które dostarczane jest w trakcie spawania w sposób ciągły. Tym spoiwem jest specjalny drut spawalniczy. Podczas lutospawania następuje łukowe topienie spoiwa lub spoiwa i krawędzi łączonych elementów. Odbywa się to w płaszczu ochronnej atmosfery gazu, który jest wydmuchiwany przez dyszę otaczającą końcówkę drutu spawalniczego. Ten gaz powoduje, że następuje oddzielenie jeziorka roztopionego metalu od azotu i tlenu, które są zawarte w powietrzu atmosferycznym. Zapobiega to powstaniu związków, które powodują, że spoina jest niejednorodna i w rezultacie traci na wytrzymałości. Różnica między tymi dwoma metodami polega na materiale osłonowym. W przypadku spawania metodą MAG (metal active gas), osłonę zapewnia dwutlenek węgla – CO2. Z kolei w przypadku spawania metodą MIG (metal inert gas), osłoną jest neutralny chemicznie aron lub rzadziej hel.
Wady i zalety spawania metodami MAG i MIG
Metoda spawania MAG jest przeznaczona do spawania stali niskostopowych i niskowęglowych. Spowodowane jest to tym, że dodatkowe nawęglenie spoiny i jej bezpośredniego sąsiedztwa nie doprowadzi do negatywnych dla danego materiału zmian. Przy tej drugiej metodzie, nie musimy obawiać się o tego typu zmiany. Należy też wspomnieć o tym, że w atmosferze argonu, jarzenie łuku przebiega inaczej. Efektem tego jest jakość przepływu metalu do spoiny, który następuje drobnymi kroplami. To sprawia, że nie powstają okresowe zwarcia i nasza spoina jest znacznie czystsza. Przy metodzie MAG, łuk jarzy się z przerwami. To sprawia, że podczas spawania efektem ubocznym są trudne do usunięcia rozpryski spoiwa. Jednak istnieje sposób na zniwelowanie powstających w trakcie spawania tą metodą efektów ubocznych. Wystarczy zastosować jako osłonę mieszankę dwutlenku węgla z argonem. To pomoże nam pozbyć się w znaczącym stopniu efektu ubocznego. Nie można też zapominać o tym, że spawanie metodą MAG należy do znacznie tańszych niż MIG, a przy wymagającym bardzo regularnego układania spoiny lutospawaniu, jedyną dopuszczalną metodą jest MIG.
Na co warto zwrócić uwagę przed rozpoczęciem spawania i gdzie szukać klientów?
Połączenie dwóch oddzielnych elementów za pomocą wcześniej wspomnianych metod spawania wymaga również odpowiedniego przygotowania sprzętowego. Przy przygotowaniu sprzętu, powinniśmy pamiętać o:
- sprawdzeniu stanu dostępnych do spawania materiałów i działania naszej spawarki,
- odpowiednim ustawieniu ciśnienia gazów, które zależy od metody spawania – dla argonu co najmniej 12 bar, a dla dwutlenku 8-9 barów,
- odpowiednim ustawieniu parametrów spawania – najlepiej manualnie, według indywidualnych preferencji,
- wykonaniu próby na podobnym materiale, w celu uzyskania jak najlepszej spoiny.
Musimy pamiętać też, że urządzanie starszego typu działają na zasadzie transformatorowej, co wpływa na jakość nanoszonej przez nas spoiny. Nie bez znaczenia jest ciśnienie stosowanych gazów oraz ustawienia naszego urządzania, ponieważ zbyt niskie ciśnienie powoduje małą skuteczność wypierania powietrza z łuku, a zbyt wysokie chłodzi nadmiernie metal. Tylko poznając dogłębnie metodę działania danej techniki spawania i stosując się do z pozoru oczywistych, ale często pomijanych wskazówek, które odnoszą się do przygotowania przed właściwym spawaniem, usatysfakcjonujesz swoich klientów, którzy będą mogli Cię znaleźć na portalu takim jak AUTOBOOKING – www.autobooking.com/pl.
0