PROGRAM NA RZECZ OCHRONY ŚRODOWISKA NATURALNEGO „MITSUBISHI MOTORS ENVIRONMENT INITIATIVE PROGRAM 2015”
– TYMCZASOWE CELE DLA PROGRAMU „MITSUBISHI MOTORS GROUP ENVIRONMENTAL VISION 2020”
Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ogłosiła stworzenie średnioterminowego programu na rzecz ochrony środowiska naturalnego „Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2015”, który dotyczył będzie ekologicznych działań koncernu. Jest on kontynuacją programu „Environment Initiative Program 2010” i w latach podatkowych 2011-2015 będzie stanowił wytyczne dla działań całej firmy. Program ten jest nie tylko planem działania służącym realizacji programu ochrony środowiska „Mitsubishi Motors Group Environmental Vision 2020”, ale również jednym z kluczowych elementów nowego średnioterminowego planu biznesowego o nazwie „Jump 2013”, którego rozpoczęcie właśnie ogłoszono. Wdrażanie tego programu będzie w firmie MMC traktowane priorytetowo.
MMC rozpoczęło realizację programu „Environment Initiative Program 2010” w roku podatkowym 2006. Od tego czasu program ten przyczynił się znacząco do powstania i upowszechnienia przyjaznych środowisku naturalnemu modeli i technologii. Jednymi z najważniejszych wydarzeń związanych z programem były m.in. premiera pojazdu elektrycznego najnowszej generacji – modelu i-MiEV, premiera pojazdów z ekologicznymi silnikami Diesla, które spełniają najnowsze normy czystości spalin w Japonii i Europie, a także szersze wykorzystanie tzw. eko-plastików, które powstawały dzięki zastosowaniu opatentowanych przez firmę technologii produkcji tworzyw sztucznych. Firma znacznie ulepszyła procesy i procedury produkcyjne, dzięki czemu stanowią one obecnie mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego i w mniejszym stopniu przyczyniają się do pogłębiania zjawiska globalnego ocieplenia. Jednym z zastosowanych rozwiązań jest wprowadzenie nowej metody natrysku, która pozwala ograniczyć wydatki energii potrzebne do suszenia elementów pokrywanych lakierem na bazie wody.
W czerwcu 2009 roku firma sformułowała i opublikowała ekologiczny program „Mitsubishi Motors Group Environmental Vision 2020”, czyli zbiór najistotniejszych wytycznych regulujących wszelkie podejmowane przez nią działania pro-środowiskowe. Założenia programu przewidują, iż do 2020 roku liczba produkowanych przez firmę pojazdów z napędem elektrycznym (EV i PHEV) ma stanowić minimum 20% całkowitej produkcji, poziom emisji CO2 (nowych) modeli ma zostać zredukowany średnio o 50% w porównaniu z wynikami osiągniętymi w roku podatkowym 2005. Firma planuje również ograniczyć emisję CO2 w procesie produkcyjnym pojedynczego pojazdu o przynajmniej 20% w porównaniu z rokiem 2005.
Program „Environment Initiative Program 2015” ustanawia cele tymczasowe na rok 2015 i stanowi istotny krok na drodze do osiągnięcia głównych założeń programu na rok 2020. Zgodnie z tymczasowymi planami modele elektryczne mają stanowić przynajmniej 5% wszystkich produkowanych przez firmę pojazdów, co ułatwi realizację założeń ograniczających emisję CO2 o 25% oraz 15-procentową redukcję ilości CO2 emitowanego w procesie produkcyjnym (obie wartości w porównaniu z poziomami emisji w roku podatkowym 2005).
Główne cele na rok podatkowy 2015 w programie „Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2015”
(Wszystkie redukcje w porównaniu z poziomami w roku podatkowym 2005) |
Cel na rok podatkowy 2015 |
Cel na rok podatkowy 2020 |
|
Emisja CO2 nowych produktów |
redukcja o 25% |
redukcja o 50% |
|
|
Procent produkcji pojazdów EV/PHEV |
redukcja o 5% lub więcej |
redukcja o 20% lub więcej |
Emisja CO2 w procesie produkcyjnym |
redukcja o 15% |
redukcja o 20% |
Główne założenia programu „Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2015”
Powstanie programu „Mitsubishi Motors Environment Initiative Program 2015” stworzyło okazję do ponownej oceny działań i założeń programowych „Environment Initiative Program 2010” pod kątem „produktów i technologii”, „działalności biznesowej”, „współpracy z globalną społecznością” oraz „solidniejszych podstaw realizacji”. Program ten wprowadził również nowe zadania dla koncernu Mitsubishi Motors Group, który pracuje nad realizacją założeń „Mitsubishi Motors Group Environmental Vision 2020”.
-
Produkty i technologia
W tej kategorii firma rozszerzy ofertę i zwiększy terytorialny zasięg sprzedaży pojazdów z napędem elektrycznym (EV i PHEV). Powstaną również nowe technologie poprawiające osiągi pojazdów EV/PHEV oraz systemy i instytucje ds. recyklingu i ponownego wykorzystania zużytych akumulatorów. Ponadto firma dołoży wszelkich starań, by ograniczyć obciążenie środowiska naturalnego w całym cyklu życia swoich produktów poprzez aktywne wdrażanie technologii proekologicznych takich, jak napędy hybrydowe, silnik MIVEC* nowej generacji, system wyłączania jednostki napędowej podczas postoju oraz poprzez szersze wykorzystanie ekologicznych tworzyw sztucznych i udoskonalenie procedur oraz procesów zarządzania substancjami niebezpiecznymi zawartymi w produktach i surowcach.
* elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu (ang. Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control)
Kategoria |
Działania |
Konkretne działania i cele*1 |
|
Zapobieganie globalnemu ociepleniu |
(1) Redukcja poziomu emisji CO2 podczas użytkowania pojazdów |
|
|
(2) Poszerzenie oferty pojazdów EV/PHEV oraz zwiększenie terytorialnego zasięgu sprzedaży |
|
|
|
(3) Rozwój nowych technologii poprawiających osiągi pojazdów EV/PHEV |
|
|
|
(4) Rozwój i wdrażanie technologii ekologicznych |
|
|
|
Recykling i ochrona zasobów |
(5) Rozwój nowych technologii oraz instytucji i systemów recyklingu i ponownego wykorzystania EV/PHEV |
Dla zużytych akumulatorów
|
|
(6) Rozwój i upowszechnienie mniej zasobochłonnych materiałów |
|
|
|
(7) Udoskonalenie wydajności recyklingowej w procesie recyklingu samochodów oraz ich podzespołów |
|
|
|
Zapobieganie zanieczyszczaniu środowiska naturalnego |
(8) Szersze zastosowanie pojazdów niskoemisyjnych |
|
|
(9) Ograniczenie ilości substancji niebezpiecznych w produktach |
|
|
*1: Wszystkie cele na rok podatkowy 2015 chyba, że zaznaczono inaczej
*2: Na podstawie metody obliczeniowej użytej na trzecim walnym zebraniu Industrial Structure Council oraz Central Environmental Council w dniu 22.05.2003.
-
Działalność biznesowa
Firma będzie promować działania pro-środowiskowe we wszystkich aspektach swojej aktywności, nie wyłączając planowania produkcyjnego, badań rozwojowych, produkcji oraz usług posprzedażowych. Zostaną również ustanowione standardy pro-środowiskowe dla poszczególnych obszarów produkcyjnych, zaopatrzenia, sprzedaży, usług posprzedażowych itd., a także podjęte będą działania mające na celu udoskonalenie poziomu aktywności pro-środowiskowych w całym koncernie Mitsubishi Motors Group.
Kategoria |
Działania |
Konkretne działania i cele*1 |
Produkcja i logistyka |
(10) Redukcja emisji CO2 w procesie produkcyjnym pojedynczego pojazdu |
|
(11) Redukcja emisji CO2 (na pojazd) w działaniach logistycznych |
|
|
(12) Ochrona zasobów i recykling w procesie produkcyjnym |
|
|
(13) Ochrona zasobów i recykling w logistyce |
|
|
(14) Ograniczenie ilości substancji niebezpiecznych wytwarzanych w procesie produkcyjnym |
|
|
(15) Ustanowienie i narzucenie standardów pro-środowiskowych w procesie produkcji |
|
|
Rozwój, sprzedaż, obsługa i biura |
(16) Ograniczenie emisji CO2 (na pojazd) infrastruktury nieprodukcyjnej |
|
(17) Ograniczenie emisji CO2 (na pojazd) w nieprodukcyjnych filiach firmy |
|
|
(18) Ustanowienie i narzucenie standardów pro-środowiskowych w procesie sprzedaży i obsługi |
|
|
Współpraca z dostawcami |
(19) Ulepszona gospodarka substancjami niebezpiecznymi w zarządzaniu łańcuchem dostaw |
|
(20) Promocja ochrony energii i zasobów wśród dostawców |
|
|
(21) Wdrożenie globalnych, ekologicznych wytycznych dotyczących dokonywania zakupów |
|
*3: Zestaw KD (ang. knockdown) czyli pojazd eksportowany w częściach do montażu w lokalnej fabryce
*4: Lotne związki organiczne (ang. volatile organic compounds)
-
Współpraca z globalną społecznością oraz solidniejsze podstawy realizacji
W celu propagowania pojazdów z napędem elektrycznym, firma pragnie aktywnie zaangażować się w tworzenie infrastruktury oraz przeprowadzanie testów. MMC będzie współpracować z klientami oraz społecznością międzynarodową przy tworzeniu nowego systemu transportowego. Ponadto firma będzie starać się dalej rozpowszechniać informacje dotyczące ochrony środowiska oraz zintensyfikuje komunikację z udziałowcami, aby jeszcze lepiej współpracować z lokalnymi społecznościami, organizacjami non-profit oraz instytucjami pozarządowymi prowadząc działania pro-środowiskowe.
Kategoria |
Działania |
Konkretne działania i cele*1 |
Współpraca mająca na celu popularyzację pojazdów EV/PHEV |
(22) Współpraca z rządem oraz różnymi gałęziami przemysłu na rzecz poprawy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych |
|
(23) Badania nad inteligentnymi systemami elektroenergetycznymi (Smart Grid) oraz innymi rozwiązaniami utylizacji pojazdów elektrycznych |
|
|
Bioróżnorodność |
(24) Promocja działań wchodzących w skład Podstawowych Wytycznych na rzecz Zachowania Bioróżnorodności |
|
Udoskonalenie ekozarządzania |
(25) Promocja systemu ekozarządzania zintegrowanego z filiami |
|
(26) Szersze zastosowanie oceny LCA*5 w fazie opracowywania produktu |
|
|
(27) Skuteczniejsza dystrybucja i wymiana informacji na temat ochrony środowiska naturalnego |
|
|
(28) Popularyzacja regularnej edukacji ekologicznej |
|
*5: Ocena cyklu życia (ang. lifecycle assessment)
2011-01-26