Od premiery MINI E upłynął zaledwie rok, a firma już pracuje nad kolejnym projektem, rzucającym nowe światło na kwestię miejskiej mobilności, dążąc do zredukowania emisji CO2 przy jednoczesnym zachowaniu spontaniczności i niezależności. MINI Scooter E Concept po raz pierwszy przenosi typową dla marki radość z jazdy do segmentu pojazdów dwukołowych.

Wyjątkowy styl MINI zawarty jest także w alternatywnym źródle napędu skutera, jego niepowtarzalnej stylistyce, inteligentnej funkcjonalności oraz możliwości personalizacji pojazdu. MINI Scooter E Concept napędzany jest silnikiem elektrycznym zintegrowanym w tylnym kole. Akumulator litowo-jonowy służący do zasilania silnika można naładować korzystając z konwencjonalnego gniazdka prądu, do czego służy specjalny kabel zainstalowany na pokładzie skutera. Ten wyjątkowy koncept, który zadebiutuje podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu, spełnia potrzeby grupy docelowej w zakresie mobilności, oferując jakość premium oraz zaawansowane technologie, a także pozwala na osiągnięcie zrównoważonego rozwoju przy zachowaniu indywidualnego stylu i radości z prowadzenia. MINI Scooter E Concept to również nowy sposób na przyciągnięcie do marki młodszej klienteli.

Koncept stworzony przez zespół projektantów MINI po raz kolejny potwierdza wyjątkowe zdolności marki, polegające na wczesnym identyfikowaniu nowych wyzwań w zakresie mobilności w konglomeracjach miejskich i przedstawianiu odpowiednich rozwiązań w postaci innowacyjnych pojazdów. 51 lat temu założenia pierwszej na świecie koncepcji niewielkiego samochodu skupiły się wokół wydajnego wykorzystania przestrzeni i przyjemności z jazdy, czego wynikiem było stworzenie platformy dla klasycznego Mini. Podstawowe zasady, jakimi kierowano się przy projektowaniu przodka obecnego MINI, do dnia dzisiejszego obowiązują w segmencie niewielkich pojazdów i aut kompaktowych. Jako pierwszy na świecie mały samochód klasy premium, MINI odniosło niepowtarzalny sukces od czasu odrodzenia marki w 2001 roku. W ręce klientów z całego świata trafiło w sumie ponad 1 700 000 pojazdów, co potwierdza ogromny potencjał firmy w zakresie tworzenia niepowtarzalnych produktów łączących w sobie przyjemność z jazdy, jakości, nowoczesny design i indywidualny styl.

Stylistyka MINI Scooter E Concept odzwierciedla obecne zmiany w wymaganiach z zakresu mobilności miejskiej. Ponad 50-letnie doświadczenie firmy zobowiązuje do stałego promowania zasady oferowania optymalnie zagospodarowanej przestrzeni na najmniejszej dostępnej powierzchni. Zasada ta została obecnie przeniesiona do pierwszego dwukołowca MINI, który oferuje miejsce siedzące dla dwóch osób wygospodarowane w konstrukcji o niezwykle kompaktowych wymiarach. Projekt ten prezentuje również pierwszą koncepcję jednośladu łączącego zrównoważone ekologicznie źródło napędu ze stylistyką odpowiadającą nowoczesnemu stylowi życia.

Stylistyka typowa dla MINI – światowa nowość w segmencie dwukołowców.
MINI Scooter E Concept debiutuje w dwóch indywidualnych wersjach stylistycznych, dających zupełnie nowe możliwości czerpania przyjemności z jazdy utożsamianej z MINI przy jednoczesnym zachowaniu wszelkich atrybutów przypisywanych marce. Taka synteza została osiągnięta poprzez systematyczne przenoszenie fundamentalnych zasad stylistycznych MINI do nowej koncepcji pojazdu oraz poprzez reinterpretację unikalnych detali. Język stylistyczny i bogactwo indywidualnych detali zawartych w tym dwukołowym koncepcie to cechy przeniesione wprost z produkcyjnych modeli MINI.

Wyraźne proporcje i płynnie poprowadzone linie modelu MINI Scooter E Concept nadają mu estetyki znanej z innych pojazdów marki. Dużą rolę odgrywa w tym przypadku stosunek pomiędzy rozmiarem kół a całością nadwozia. 11-calowe obręcze potęgują wrażenie siły i wytrzymałości konceptu, którego wygląd przywodzi na myśl profil samochodów MINI. Całość dodatkowo podkreślają kontury nadwozia, które tworzą widoczny podział na przednią i tylną część pojazdu, biegnąc ku sobie pod prawie identycznymi kątami. Przednia osłona modelu MINI Scooter E Concept została umieszczona w niemal pionowej pozycji, odzwierciedlającej położenie przedniej szyby w samochodach MINI. Krzywizny bocznej części pojazdu nawiązują także do znanego z MINI stylistycznego przejścia pomiędzy przednią szybą, a słupkami A.

Okrągłe reflektory z niezależnymi konturami, przednia osłona z otworem w stylu osłony chłodnicy MINI.
W przedniej części nadwozia MINI Scooter E Concept dominuje wyjątkowo duży reflektor. Podobne, jak w przypadku przednich świateł w modelu MINI Countryman, kontury reflektora odbiegają nieznacznie od oryginalnego okrągłego kształtu, co jest podyktowane geometrią powierzchni otaczających ten element. Niezależne kontury zespołów świetlnych w MINI Countryman odpowiadają muskularnym, zakrzywionym nadkolom oraz wyraźnie zaznaczonej osłonie chłodnicy, podczas gdy w MINI Scooter E Concept nawiązują do nisko osadzonej przedniej osłony. Otoczony chromowaną obwódką reflektor zwęża się ku górze, tworząc obraz profilu w charakterystycznym stylu MINI. Okrągły kształt wewnętrznej części głównego reflektora dodatkowo podkreślono podświetlanym kolorowym pierścieniem.

Tymczasem, wystające kierunkowskazy przywodzą na myśl klasyczne Mini. Szklane klosze migaczy zamknięto w chromowanych ramkach i nieznacznie wysunięto na zewnątrz, co po raz kolejny nawiązuje do historycznego profilu.

Stylizowany otwór w przedniej osłonie, zlokalizowany poniżej reflektora, przypomina kontury sześciokątnej osłony chłodnicy samochodów MINI. Element ten również został otoczony chromowaną ramką, podczas gdy o przynależności do rodziny MINI świadczy logo umieszczone powyżej. Sama osłona została z kolei otoczona plastikowym obramowaniem. Obie wersje studyjne wyróżnia indywidualnie dobrany kolor przedniej osłony, nakładek na koła oraz owiewek osłaniających ramę. Kontrastujące malowanie zastosowano w przypadku powierzchni każdej z przednich osłon, natomiast odcień lakieru odzwierciedla efekt światła i cienia powstający na zakrzywionej masce silnika czterokołowych modeli MINI.

Oryginalne MINI: chromowane elementy, okrągłe lusterka i dwa pionowe światła tylne.
Inne chromowane elementy umieszczono na uchwycie w tylnej części siedzenia oraz na podnóżkach. Kształt uchwytu przypomina tylny spoiler modelu MINI Cooper S, podczas gdy chromowany pas ciągnący się bezpośrednio pod siedzeniem nawiązuje do progu w samochodach MINI.

Lusterka wsteczne w modelu MINI Scooter E Concept także nawiązują kształtem i rozmiarem do elementów pojazdu. Dotyczy to okrągłych zarysów powierzchni lusterka, półkulistej obudowy pokaźnych gabarytów oraz pokryw lusterek o różnej stylistyce, zwiększających możliwość indywidualizacji produktu.

Kolejny charakterystyczny element stylistyczny prezentuje się w nowym świetle w tylnej części MINI Scooter E Concept: są to dwa zespoły tylnych świateł zamontowane na zewnętrznej części owiewki tylnego koła w pozycji pionowej. Przezroczysta szklana obudowa przywołuje na myśl model MINI Countryman i zapewnia odpowiedni wgląd w trójwymiarową strukturę tylnych świateł, świateł stopu i kierunkowskazów. Każde z tylnych świateł modelu MINI Scooter E Concept umieszczono w chromowanej ramce, natomiast logo MINI znajduje się pomiędzy zespołami świetlnymi.
Jedna koncepcja, dwa charaktery.

Wyjątkowy potencjał drzemiący w nowej koncepcji mobilności potwierdza równoległa prezentacja dwóch koncepcji stylistycznych. Te dwie wersje uwypuklają kluczowe aspekty projektu – przyjemność z jazdy, równowagę ekologiczną, sportowy charakter oraz orientację na lifestyle – zachowując jednocześnie indywidualne cechy. Koncepty różnią się od siebie funkcjonalnością, sprowadzającą się do liczby miejsc: MINI Scooter E Concept prezentowany jest w wersji opracowanej z myślą o przyjemności z jazdy dla dwóch osób oraz w typowo sportowej odmianie z miejscem tylko dla kierowcy.

Temat kolorystyczny dwumiejscowej wersji MINI Scooter E Concept powstał w oparciu o wygląd MINI E, który w szczególny sposób podkreśla bezemisyjną koncepcję napędu. Matowo-antracytowe barwy tworzą atrakcyjny kontrast z siedzeniami wykończonymi w kolorze żółtym, z opalizującym kolorem przedniej osłony wokół reflektora oraz żółtymi nakładkami lusterek, co pozwala zaakcentować cechy projektu. Powierzchnia siedzenia wykonana jest z wytrzymałego materiału, a dolną część tego elementu oddziela żółty pas.

W każdej z dwóch wersji MINI Scooter E Concept pas ten biegnie w dół począwszy od przedniej części siedzenia aż do owiewki ramy i ciągnie się wzdłuż krawędzi podnóżka po przednią część, gdzie otacza przednią osłonę. Tworzy to wizualną granicę pomiędzy nadwoziem skutera a przestrzenią dla kierowcy/pasażera, obejmującą podnóżek i kokpit.

Stylistyka drugiej wersji MINI Scooter E Concept czerpie z dziedzictwa marki i tradycji brytyjskich. Zaprojektowany dla jednego motocyklisty, model ten jest sportowym wcieleniem nowej koncepcji pojazdu. Lakier British Racing Green nawiązuje do klasycznych samochodów wyścigowych, natomiast jego połysk nadaje całości aury nowoczesności. Siedzenie pokryto ciemnobrązową skórą, której powierzchnia została sztucznie wytarta w celu stworzenia wrażenia „używanego” wyglądu. Atrakcyjnym kontrastem dla ciemnozielonego koloru nadwozia są srebrne obudowy lusterek oraz srebrne akcenty wokół reflektora wkomponowanego w przednią osłonę, która zmienia odcień pomiędzy srebrnym, a zielonym.

Progresywna, stylowa i nieskomplikowana obsługa.
MINI Scooter E Concept to wezwanie do spontanicznego czerpania przyjemności z jazdy, potęgowane przez intuicyjną obsługę i doskonałe właściwości jezdne. Mobilność w typowym dla MINI stylu oznacza także ponadprzeciętną zwrotność i prostotę eksploatacji, co przekłada się na możliwość błyskawicznego uruchomienia skutera oraz prostego doładowania akumulatora litowo-jonowego. Koncepcja łatwej obsługi zakłada również bezproblemowe korzystanie z innych funkcji zaprojektowanych w celu zwiększenia przyjemności z podróżowania.

Wszystko to osiągnięto poprzez zastosowanie innowacyjnego sposobu integracji mobilnych urządzeń. Kokpit MINI Scooter E Concept zawiera centralnie umieszczony owalny prędkościomierz (Center Speedo), znany z samochodów MINI, ze zintegrowanym w środkowej części smartphonem. Sam prędkościomierz przyjął formę wypełnionej cieczą tuby, której zawartość rozszerza się wraz ze wzrostem prędkości, co można porównać do działania termometru. W dolnej części Center Speedo znajduje się wskaźnik poziomu naładowania baterii, który informuje o aktualnym zasięgu pojazdu. Projekt wszystkich elementów sterujących światłami, kierunkowskazami i innymi funkcjami jazdy nawiązuje do przycisków umieszczonych na wielofunkcyjnym kole kierownicy samochodów MINI.

Smartphone jako kluczyk, wyświetlacz i centralny element sterujący.
Wnętrze okrągłego wskaźnika zawiera specjalny adapter na zatrzask przeznaczony dla urządzenia typu smartphone, które spełnia połączoną funkcję kluczyka, wyświetlacza i centralnej konsoli. Zaraz po umieszczeniu smartphona w adapterze i włączeniu go, pojazd jest gotowy do drogi. Taka konfiguracja modelu MINI Scooter E Concept stwarza nowe perspektywy integracji funkcji informacyjno-rozrywkowych, komunikacyjnych i nawigacyjnych w dwukołowcu. W momencie, gdy skuter jest w ruchu, smartphone może pełnić rolę systemu nawigacji, odtwarzacza muzyki lub telefonu. Istnieje także możliwość połączenia bezprzewodowego interface’u Bluetooth z kaskiem dostępnym w kolekcji MINI. Wówczas jadący skuterem mogą korzystać z funkcji telefonu lub uzyskać dostęp do osobistej kolekcji muzycznej poprzez wbudowany mikrofon i słuchawki.

Innowacyjna koncepcja sterowania tworzy połączenie pomiędzy kierowcą, pojazdem oraz otoczeniem, co daje zupełnie nowe możliwości interakcji. Bazując na usługach MINI Connected dostępnych w produkcyjnych wersjach samochodów MINI, możliwe jest wdrożenie nowych funkcji poprzez dodawanie kolejnych aplikacji smartphone. Na przykład funkcja nawigacji może zostać rozszerzona o specjalny widok mapy w Google Maps, który pokazuje położenie innych skuterów marki znajdujących się w pobliżu. Przypomina to internetowe serwisy społecznościowe pozwalające na identyfikację znajomych motocyklistów i zorganizowanie wspólnej, spontanicznej wycieczki poprzez naciśnięcie jednego przycisku. W MINI Scooter E Concept zastosowano również funkcję powitania, która umacnia przyjazną i otwartą na kontakty z innymi osobowość pojazdu. Związek ze społecznością jednośladów zacieśnia w tym przypadku funkcja automatycznego włączania światła drogowego, aktywowana podczas spotkania dwóch pojazdów.

Innowacyjna środkowa listwa MINI Centre Rail dostępna z określonymi akcesoriami.
Obok intuicyjnego sterowania i interaktywnych funkcji, rozbudowana funkcjonalność modelu MINI Scooter E Concept przyczynia się także do poprawy walorów eksploatacyjnych. Na wewnętrznej stronie przedniej osłony dostępne są dwa schowki na drobiazgi. Projekt przewiduje także zastosowanie innowacyjnej środkowej listwy MINI Centre Rail wykonanej z aluminium, która zadebiutowała w modelu MINI Countryman. Listwa mocująca umieszczona wewnątrz przedniej osłony przechodzi w dół aż do przestrzeni na nogi, natomiast unikalny mechanizm zatrzaskowy pozwala transportować szereg różnych przedmiotów potrzebnych podczas podróży lub w miejscu docelowym. Przedmioty te są przechowywane w sposób umożliwiający łatwe chwycenie ich dłonią.
Dedykowane elementy układu Centre Rail oferowane są dla obu koncepcyjnych wersji. Uniwersalny system mocowania umożliwia przenoszenie elementów pomiędzy różnymi pojazdami oraz uzupełnianie zestawu innymi produktami z gamy Akcesoriów MINI dla modelu MINI Countryman. W skład akcesoriów Centre Rail wchodzą specjalnie dostosowane uchwyty na kask i parasolki z Kolekcji MINI, okulary przeciwsłoneczne oraz termosy. Listwa Centre Rail pozwala także na łatwe przyłączenie zamykanego schowka i rozwijanej osłony przeciwdeszczowej, chroniącej nogi kierowcy. Inne elementy systemu zaprojektowane specjalnie dla MINI Scooter E Concept to odtwarzacz muzyczny, kalendarz, stoper i filiżanki do herbaty.

Wystarczy jedynie gniazdko prądu: maksymalna niezależność gwarantowana przez zintegrowany kabel do ładowania.
W czasie jazdy modelem MINI Scooter E Concept istnieje możliwość doładowania pokładowego systemu gromadzenia energii podczas krótkich przystanków. Układ ciągłego ładowania znacząco zwiększa niezależność i elastyczność eksploatacji tego elektrycznego dwukołowca. Elektryczny układ napędowy, schowany pod lakierowaną osłoną wewnątrz tylnego koła, zasilany jest energią płynącą z akumulatora litowo-jonowego. Oprócz kompaktowego akumulatora, układ ładowania wraz z dedykowanym kablem połączeniowym zintegrowano w tylnej części MINI Scooter E Concept. Kabel połączeniowy został wyposażony końcówkę, która pasuje do konwencjonalnego domowego gniazdka prądu. Oznacza to, iż ładowanie pojazdu nie zależy od dostępności specjalnych stacji ładowania. Tym samym, postój na zakupy lub wizytę w kawiarni można wykorzystać do bezproblemowego doładowania akumulatora.

Wtyczki i kable zgromadzono pod osłoną przypominającą okrągłą klapkę zbiornika w samochodach MINI. Po otwarciu podświetlanej klapki, wtyczka i kabel mogą zostać wyciągnięte na długość do pięciu metrów i podłączone do źródła prądu. Po naładowaniu akumulatora specjalny mechanizm sprężynowy uruchamiany przyciskiem pozwala na zwinięcie kabla do schowka.

MINI Scooter E Concept: innowacyjny, zrównoważony ekologicznie i zorientowany na nowoczesny styl życia – innymi słowy, prawdziwe MINI.
Radość z jazdy w mieście wkracza w nowy wymiar za sprawą MINI Scooter E Concept. Ta innowacyjna koncepcja mobilności jest kombinacją równowagi ekologicznej i bezprecedensowego stylu życia w dwukołowym wydaniu, a wszystko sygnowane logo MINI. W ciągu przeszło 50 lat firma stworzyła wiele przełomowych koncepcji pojazdów uwzględniających aspekty ekonomiczne i ekologiczne przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeby spontanicznego czerpania przyjemności z jazdy i wyróżniania się indywidualnym stylem. Klasyczne Mini stało się w swoim czasie ikoną nowego rodzaju mobilności miejskiej. MINI Scooter E Concept także proponuje alternatywny sposób poruszania się w nowoczesnych metropoliach, które stawiają nowe wymagania w zakresie transportu osobowego. Typowa dla MINI stylistyka łączy się z pionierską koncepcją sterowania oraz możliwością personalizacji pojazdu przy uwzględnieniu wymagań młodej i świadomej ekologicznie grupy odbiorców otwartej na nowe trendy.

MINI Scooter E Concept jest pierwszą koncepcją mobilności w tym segmencie, która łączy równowagę ekologiczną z nowoczesnym stylem życia. MINI Scooter E Concept jest jednocześnie propozycją wykraczającą ponad wszystkie klasy, podobnie jak klasyczne Mini. Łatwa obsługa i doskonałe właściwości jezdne to cechy, które pozwolą młodym kierowcom zagłębić się w fascynującym świecie MINI. Koncept przyciągnie również świadomych ekologicznie kierowców ceniących styl, dla których MINI Scooter E Concept będzie atrakcyjnym uzupełnieniem klasycznego środka transportu lub też stanie się głównym pojazdem służącym do przemieszczania się.

Koncepcja napędu zastosowana w MINI Scooter E Concept potwierdza dążenie BMW Group do stworzenia środka transportu wolnego od emisji CO2. Elektryczny napęd odgrywa kluczową rolę w tym przedsięwzięciu i pozwala projektowi dostarczyć radości z jazdy utożsamianej z konstrukcjami marki w nowoczesnym stylu. Natychmiastowe działanie elektrycznego układu napędowego w połączeniu z niską wagą pojazdu i kompaktowymi wymiarami zapewnia maksymalną zwinność w typowych warunkach eksploatacji w mieście. Wszystko to, wraz z prostotą obsługi układu ładowania, czyni z modelu MINI Scooter E Concept nowy symbol niezależności, elastyczności i spontaniczności w zakresie mobilności.

2010-10-12