Po ujawnieniu nieuczciwych praktyk testowania w innych firmach, japońskie Ministerstwo Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT) wysłało 9 lipca 2018 roku żądanie podania wyjaśnień. Mazda Motor Corporation dostarczyła teraz MLIT raport o wynikach pobierania próbek paliwa i emisji zanieczyszczeń podczas końcowej kontroli pojazdu w ramach wymaganych testów zgodności.
Badanie obejmowało tryby testowe JC08¹ i WLTC². Najważniejsze wyniki to:
- W żadnym trybie testowym nie stwierdzono żadnych zmian ani fałszowania danych testowych. Certyfikowane dane dotyczące emisji CO2 i emisji nie muszą być poprawiane;
- W 72 z 1 472 pojazdów testowanych w trybie JC08 obowiązujących na rynku japońskim dane z badań wykazały odchylenia prędkości * poza dopuszczalną tolerancją. Mazda zidentyfikowała dwa powody: Po pierwsze, systemy pomiarowe nie wyświetlały automatycznie niedopuszczalnych odchyleń prędkości. Z drugiej strony ustalenie odchyleń prędkości poza dopuszczalną tolerancją pozostawiono każdemu poszczególnemu inspektorowi;
- Wszystkie dane testowe zostały ponownie dokładnie sprawdzone, w wyniku, czego nie stwierdzono żadnego wpływu na certyfikowane zużycie paliwa i poziomy emisji. W trybie WLTC obowiązującym dla Europy nie wystąpiły odchylenia prędkości poza dopuszczalną tolerancję.
Mazda postanowiła podjąć następujące kroki, aby wyeliminować powtarzanie odchyleń prędkości poza dopuszczalną tolerancję:
- Mazda zaktualizuje stanowiska testowe. Jeśli tolerancja prędkości zostanie przekroczona, wyniki testu są automatycznie traktowane, jako nieważne;
- Dla poprawienia jakości sczytywania danych, w tym monitorowanie odchyleń prędkości, Mazda zwiększy liczbę odpowiedzialnych pracowników;
- Mazda przyznaje się do drobnych błędów w niewielkiej liczbie testów. Problem został szybko zidentyfikowany i podjęto kroki, aby zapobiec przyszłym nawrotom takich zdarzeń.
* Sytuacja, w której prędkość pojazdu na hamowni podwoziowej różni się o więcej niż dopuszczalny zakres od profilu prędkości określonego w trybie testowym.
¹ JC08: Japońskie rozporządzenie w sprawie emisji wprowadziło nowy cykl testowy JC08 dla lekkich pojazdów (do 3500 kg masy całkowitej pojazdu) w 2005 r. Test odzwierciedla jazdę w ruchu miejskim, w tym czasy postoju i często zmieniające się przyspieszenia i opóźnienia. Pomiar odbywa się dwukrotnie: przy zimnym starcie i przy ciepłym starcie. Test służy do pomiaru emisji i określenia zużycia paliwa przez pojazdy z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
² WLTC: Cykle testowe dla światowych zharmonizowanych lekkich pojazdów (WLTC=Worldwide harmonized Light vehicles Tests Cycles) mierzą zużycie paliwa i emisję spalin. Testy zostały opracowane przez UN / ECE GRPE (Working Group on Pollution and Energy). WLTC jest częścią cyklu Procedur Testu Zharmonizowanych Lekkich Pojazdów Światowych (WLTP) opublikowanego przez Globalny Regulamin Techniczny nr 15 (GTR 15) UN / ECE. Chociaż akronimy WLTP i WLTC są czasem używane zamiennie, procedury WLTP definiują szereg innych procedur – oprócz cykli testowych WLTC – wymaganych do homologacji typu pojazdów w Europie.
63185