To nie odkrycie, że auta wyposażone w silnik wysokoprężny cieszą się w naszym kraju dużym zainteresowaniem i to zarówno pośród osób, które szukają nowego, jak i używanego samochodu. Diesel to atrakcyjny kąsek, który osiągami dorównuje autom benzynowym, ale zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Żaden pojazd nie jest jednak idealny.

Diesel mimo wielu zalet może okazać się po prostu drogi. Koszty utrzymana samochodu z silnikiem wysokoprężnym okazują się bowiem wcale nie takie małe. Coraz więcej kierowców zdaje sobie z tego sprawę, że po pokonaniu około 200 tys. km, ich auto będzie wymagać drogich napraw. Które z awarii należy uznać za najczęstsze?

 

 

""

 

 

Problemy z turbosprężarką

 

Turbosprężarka to niezbędny podzespół nowoczesnego diesla, dzięki któremu możliwe jest uzyskanie dużej mocy i momentu obrotowego. Dlatego jeżeli samochód zaczyna mieć problemy z przyspieszeniem, może to oznaczać, że zbliża się wymiana turbosprężarki. Bagatelizowanie awarii i zwlekanie z wymianą może skutkować m.in. rozbieganiem silnika, a nawet jej całkowitym zniszczeniem.

 

 

""

 

Zatkany filtr cząstek stałych

 

Filtr DPF/FAP budzi sporo kontrowersji i obaw. Jego podstawowa rola polega na dopalaniu sadzy, która powstaje podczas spalania oleju napędowego przez silnik. Niestety, w pojazdach eksploatowanych po mieście, które poruszają się na krótkich dystansach, jest to utrudnione i z reguły resztki sadzy nie zostają dopalone do końca – podają specjaliści lidera sprzedaży części samochodowych, sklepu NoweCzesci.pl. Filtr stopniowo zapycha się, aż w końcu jest zupełnie bezużyteczny i trzeba go wymienić.

 

 

""

 

 

Zużycie koła dwumasowego

 

Dwumasowe koło zamachowe stosuje się w celu minimalizacji drgań, które występują między silnikiem a skrzynią biegów. Podstawowy problem sprowadza się do tego, że dynamiczne przyspieszenie Dieslem na stosunkowo niskich obrotach generuje olbrzymi moment obrotowy, który wpływa destrukcyjnie na tłumik drgań skrętnych koła. Warto zaznaczyć, że w przypadku wymiany koła dwumasowego konieczna jest także wymiana tarczy sprzęgła wraz z dociskiem.

 

Awaria łańcucha rozrządu

 

Łańcuch rozrządu wytrzymuje przeciętnie przebieg rzędu 300 tys. km. To wynik bardzo dobry, ale zdarza się, że podzespół ulega uszkodzeniu nawet po 100 tys. km. Podobnie, jak w przypadku koła dwumasowego, łańcuch skraca swój żywot na skutek mocnego wciskania gazu na niskich obrotach tj. poniżej 2 tys. obr/min.

Na koniec niezbyt dobra wiadomość. Powyższe usterki do tanich nie należą, a wręcz przeciwnie, mogą mocno uderzyć właściciela auta po kieszeni. Dlatego przed zakupem Diesla zaleca się, by przemyśleć jego wszystkie zalety i wady. Wszystko po to, by uniknąć nieprzyjemnych, dosyć kosztownych niespodzianek.


47535