Ford odniósł w Grecji swoje sześćdziesiąte zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA, powiększając przewagę nad rywalami w obydwu klasyfikacjach – zarówno zespołów fabrycznych i kierowców. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen wygrali Rajd Akropolu, jadąc samochodem Ford Focus RS WRC.
Jest to ich drugie zwycięstwo z rzędu i trzecie w tym sezonie. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen ukończyli rajd na czwartym miejscu.
Grecka runda mistrzostw świata uważana jest za najtrudniejszą w całym serialu. W ósmym występie w Rajdzie Akropolu Ford Focus RS odniósł swoje szóste zwycięstwo. Była to zarazem 28 wygrana Marcusa Grönholma w rajdzie zaliczanym do mistrzostw świata. Dzięki temu wynikowi 39-letni Fin umocnił się na pozycji lidera i powiększył swoją przewagę w klasyfikacji kierowców do dziewięciu punktów. Aktualny mistrz świata, zespół BP-Ford World Rally Team prowadzi w klasyfikacji zespołów fabrycznych z dużą przewagą 28 punktów.
Wyjątkowo dziurawe, kamieniste trasy i wysokie temperatury są tym, co wyróżnia Rajd Akropolu. By odnieść zwycięstwo w tej morderczej imprezie, niezbędna jest wyjątkowa wytrzymałość i niezawodność samochodu. Ford Focus od lat znany jest z tych cech. To dzięki temu Marcus Grönholm już w piątek objął prowadzenie, którego nie oddał do mety. Fin dał prawdziwy popis swoich umiejętności i wielkiego doświadczenia, wygrywając z dużą przewagą obydwa przejazdy Agii Theodori – najdłuższego OS-u w mistrzostwach o długości ponad 48 km, które okazały się decydujące dla wyników rajdu.
Po czwartkowym Super OS-ie Marcus Grönholm zajmował drugie miejsce. W piątek 39-letni Fin otwierał stawkę zawodników i musiał oczyszczać trasę z warstwy luźnego szutru, tracąc na każdym kilometrze sporo czasu. Nie przeszkodziło mu to jednak w objęciu pozycji lidera na mecie piątkowego etapu. W sobotę Marcus Grönholm stopniowo powiększał przewagę, która pozwoliła mu na spokojniejszą jazdę podczas trzeciego etapu. Na mecie zameldował się prawie 40 sekund nad najgroźniejszym spośród rywali. „To był bardzo udany rajd. Nie miałem praktycznie żadnych problemów. Samochód spisał się wspaniale, podobnie jak opony”
„Czuję się znakomicie, udając się na letnią przerwę z dziewięciopunktową przewagą w klasyfikacji kierowców i pewnym prowadzeniem wśród zespołów. Teraz mogę cieszyć się wakacjami! Jesteśmy w stanie walczyć z Loebem. Nie jest on już w tak komfortowej sytuacji, ale druga część sezonu nie będzie łatwa. Aż cztery rajdy zostaną rozegrane na asfalcie – ulubionej nawierzchni Loeba” dodał Grönholm.
Mikko Hirvonen wywalczył w Grecji cenne punkty dla zespołu. Przewodził w klasyfikacji po czwartkowym Super OS-ie. Przez cały rajd był w ścisłej czołówce pomimo opuszczenia drogi i przebicia opony na jednym z OS-ów. Nie przeszkodziło mu to jednak w ukończeniu rajdu na czwartej pozycji.
„W niedzielę było nieco łatwiej. Chciałem już tylko dojechać do mety” powiedział 26-letni Fin. „W piątek czułem, że mogę walczyć nawet o zwycięstwo, jednak w sobotę rano wypadłem poza drogę. Był to jak dotąd najtrudniejszy moment w tym roku. Na szczęście powróciliśmy na trasę. Nie udało się stanąć na podium, ale i tak zdobyliśmy sporo punktów. Jestem zadowolony z osiągnięcia mety. To była trudna impreza, ale nie jest to niespodzianką. Właśnie dlatego jest to jeden z klasyków mistrzostw.”
Dyrektor zespołu BP-Ford, Malcolm Wilson mógł świętować drugie kolejne zwycięstwo zespołu. „Dwa przejazdy najdłuższego sobotniego odcinka były kluczem do zwycięstwa w Grecji” – powiedział. „Marcus pojechał bardzo rozważnie i taktycznie. Uniknął problemów, podczas gdy rywale popełniali błędy. Dwa zwycięstwa w dwóch rajdach pozwoliły nam umocnić się na prowadzeniu w obydwu klasyfikacjach mistrzostw przed letnią przerwą. Jestem przekonany, że druga połowa sezonu będzie dla nas równie udana.”
Jost Capito, dyrektor Ford TeamRS powiedział: „Greccy Bogowie znowu opiekowali się nami w ten weekend! Nasza pozycja w obydwu klasyfikacjach na półmetku sezonu jest bardzo mocna. W sierpniu w Finlandii zadebiutuje Ford Focus RS WRC w specyfikacji 2007. Jestem pewien, że będzie to kolejny krok naprzód.”
Z obozu rywali
Pierwszym liderem rajdu był Mikko Hirvonen. Po OS 2 zmienił go na prowadzeniu Grönholm, a od OS 3 do 6 stawce przewodził Chris Atkinson (Subaru). Pod koniec pierwszego etapu na prowadzenie powrócił Grönholm, który nie oddał pozycji lidera aż do mety. W sobotę na pierwszym przejeździe OS-u Agii Theodori Jari-Matti Latvala (Ford) zmieniał koło, a Chris Atkinson stracił dużo czasu w wyniku przebitej opony. Podczas drugiego przejazdu też nie obyło się bez przygód. Luis Perez Companc (Ford), Manfred Stohl (Citroen) i Jari-Matti Latvala musieli zmieniać koła, a Sébastien Loeb (Citroen) zanotował ponad 30 sekund straty po przebiciu opony. Loeba wyprzedził wtedy Petter Solberg (Subaru), który jednak później uszkodził amortyzator i stracił 2 miejsce. Dani Sordo (Citroen) nie ukończył drugiego etapu z powodu awarii układu przeniesienia napędu na OS 12. W niedzielę nie doszło już do zmian w czołówce. Poza Grönholmem na podium stanęli Sébastien Loeb i Petter Solberg. Argentyńczyk Luis Perez Companc (Ford) zdobył pierwszy punkt dla zespołu Munchi’s Ford World Rally Team.
Następny rajd
Mistrzostwa osiągnęły półmetek. Teraz zawodników czeka dwumiesięczna letnia przerwa. Kolejną rundą serialu będzie Rajd Finlandii (2 – 5 sierpnia), którego bazą będzie Jyväskylä.
Klasyfikacja końcowa Rajdu Akropolu
1. M Grönholm/T Rautiainen FIN Ford Focus RS 3h 49min 22.6sek
2. S Loeb/D Elena F Citroen C4 3h 50min 01.2sek
3. P Solberg/P Mills N Subaru Impreza 3h 50min 56.7sek
4. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3h 52min 03.9sek
5. H Solberg/C Menkerud N Ford Focus RS 3h 54min 15.3sek
6. C Atkinson/ S Prévot AUS Subaru Impreza 3h 55min 54.3sek
7. J Kopecky/F Schovanek CZ Skoda Fabia 3h 57min 38.4sek
8. M Stohl/I Minor A Citroen Xsara 3h 58min 18.8sek
9. G Wilks/P Pugh GB Ford Focus RS 3h 59min 15.8sek
10 M Wilson/M Orr GB Ford Focus RS 4h 00min 02.2sek
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 8/16)
Kierowcy
1. M Grönholm 65 pkt
2. S Loeb 56 pkt
3. M Hirvonen 49 pkt
4. D Sordo 28 pkt
5. P Solberg 26 pkt
6. H Solberg 24 pkt
Zespoły
1. BP-Ford 114 pkt
2. Citroen Total 86 pkt
3. Subaru 43 pkt
4. Stobart VK M-Sport Ford 41 pkt
5. OMV Kronos Citroen 27 pkt
6. Munchi’s Ford 1 pkt
2007-06-04