Informacje:
1 Wprowadzenie
2 Opis modelu
3 Podstawowe cechy
4 Akcesoria
5 Specyfikacja techniczna
1. Wprowadzenie
Nazwa Forza od dawna ma znaczącą pozycję w linii modelowej Honda. Forza to skutery klasy premium, których produkcja rozpoczęła się w 2000 roku: pierwszy model stał się wzorem, łatwy w prowadzeniu, z ogromnym schowkiem, z zaawansowanym układem hamulcowym CBS (combined braking system). Forza znalazła nabywców w w całej Europie, którzy docenili jej wszechstronność podczas codziennego używania.
Forza łącząc swój sportowy charakter z GT, ewoluowała przez kolejne lata. W 2004 roku wyposażono ją w skrzynię biegów S Matic (elektronicznie sterowana CVT), Smart Key (bezkluczykowy system zapłonu), nowy układ wtryskowy PGM-FI oraz powiększony schowek pod siedzeniem mieszczący 2 kaski integralne.
W 2005 roku dodano ABS, a w 2008 system audio, unowocześniono skrzynię biegów S Matic, zmieniono system hamulcowy na C-ABS – zwiększając jeszcze bardziej poczucie luksusu i klasy premium. W 2016 zmieniono stylistykę skutera, który oferował komfortowe warunki podróży dla 2 osób nawet na długich dystansach czy autostradzie.
Rok 2018 to całkowita przemiana i od podstaw nowa Forza 300. Model w znacznym stopniu podąża za ogromnym sukcesem projektu Forza 125 (której sprzedaż w ciągu 3 lat w Europie wyniosła ponad 30 000 sztuk), ale zachowuje unikalne cechy skutera klasy GT – tylko teraz w doskonalsza, lżejsza, kompaktowa, sportowa, z zaawansowaną elektroniką na pokładzie.
2. Opis modelu
Forza model 2018 ma agresywny, sportowy wygląd, i jest bardziej smukła, ostrzejsza w kształtach niż poprzedni model. Zmniejszono rozstaw osi i długość pojazdu. Tylne koło jest większe niż w poprzednim modelu, ale mimo to udało się zmniejszyć wagę o 12kg dzięki przeprojektowanemu zawieszeniu i nowej ramie, co zaowocowało zwiększeniem prędkości maksymalnej i zmniejszeniem zużycia paliwa.
Płynnie działająca elektryczna regulacja szyby poprawiła ochronę przed wiatrem w codziennych jazdach jak i dłuższych wyprawach. Kontrolę momentu obrotowego (HSTC) można włączać/wyłącząć odpowiednim przełącznikiem na kierownicy.
Nowoczesny w pełni LEDowy panel zegarów dostarcza wielu dodatkowych informacji dla kierowcy. Akceosoryjny kufer górny jest wyposażony w system Smart Key.
3. Najważniejsze informacje
3.1 Wyposażenie i stylistyka
-
Elektrycznie regulowana szyba sterowana przełącznikiem po lewej stronie kierownicy
-
Nowoczesny panel sterowania
-
Schowek pod siedzeniem na dwa kaski integralne
-
Lampy LED
-
Ostre linie, sportowy, smukły wygląd
Nowa Forza 300 posiada płynną elektryczną regulację szyby w zakresie 140mm sterowaną przełącznikiem na lewej kierownicy. Została ona zaprojektowana tak, aby uzyskać jak najlepszą ochronę przed wiatrem (przepływ powietrza kierowany jest na boki i nad głową kierowcy) i zminimalizować powstający podczas jazdy hałas. Stabilność i komfort przy większych prędkościach oraz przy dłuższych podróżach łatwo można zamienić w poczucie swobody i wolności, gdy szyba jest w najniższym położeniu, dzięki przełącznikowi na kierownicy i płynnej regulacji w zakresie 140mm.
Dwa pełnowymiarowe kaski integralne mogą być schowane w przestrzeni bagażowej pod siedzeniem. Istnieje też możliwość podzielenia schowka, gdy chcemy włożyć tam jeden kask i odzież motocyklowa lub torbę. Dodatkowa skrytka po lewej stronie w przednim panelu owiewek jest wyposażona w zamek – wyposażono ją również w gniazdo zapalniczki 12V. W schowku zmieści się telefon lub butelka na wodę.
Całe oświetlenie w skuterze jest wykonane w technologii LED.
System Smart Key nowej Forza 300 – nie tylko steruje zapłonem i zamkami schowków, ale również umożliwia obsługę opcjonalnego górnego kufra o poj. 45 litrów – po raz pierwszy w historii skuterów Honda. Kluczyk można trzymać w kieszeni - zamek kufra automatycznie się zablokuje, gdy kierowca odejdzie od pojazdu. Oczywiście kufer można zamknąć kluczykiem w tradycyjny sposób. Cały zamek umieszczony jest w dolnej części kufra i łączy się z odpowiednim mechanizmem w tylnej części obudowy skutera.
Na panelu sterowania znajduje się analogowy prędkościomierz, a umieszczony w bocznej części obrotomierz sąsiaduje z wyświetlaczem trybów jazdy, licznikiem przebiegu, zasięgu i innymi wskazaniami komputera, jak średnie zużycie paliwa, czas podróży, temperatura otoczenia, ładowanie akumulatora itp.
Zachowując oryginalność, nowa Forza 300 przypomina swoją mniejszą siostrę Forza 125 – z nowoczesnymi liniami podkreślającymi sportowy charakter skutera. Stylistyka nowej Forzy różni się od poprzedniego modelu, pełnego miękkich linii i zaokrągleń, i charakteryzuje się ostrymi kształtami, dynamicznym wyglądem i kompaktową budową, uzupełnioną dynamicznymi osiągami. Srebrne wstawki z przodu i na bocznych owiewkach zwiększają wrażenie elegancji i klasy premium.
Nowa Forza 300 będzie oferowana w następującej kolorystyce:
Crescent Blue Metallic
Pearl Nightstar Black
Matt Cynos Grey Metallic
Matt Pearl Cool White
3.2 Zawieszenie
-
Kompletnie nowa rurowa, stalowa rama, skuter lżejszy o 12Kg
-
Mniejszy rozstaw kół, zmieniona geometria
-
Kompaktowe wymiary, wyższe siodełko
-
Aluminiowe felgi, tylne 14 cali
Forza 300 model 2018 ma całkowicie nowe zawieszenie, a cały skuter jest lżejszy o 12kg i waży teraz 182kg. Szkielet skutera stanowi rurowa stalowa rama oraz zmniejszony o 35mm rozstaw osi do 1510mm. Kąt główki ramy zmieniono na 26.5° (był 27°), wyprzedzenie stanowi 89mm. Chłodnicę i akumulator umieszczono pomiędzy zbiornikiem paliwa a schowkiem pod siedzeniem, aby zwiększyć centralizację masy.
W porównaniu do poprzedniczki, nowa Forza 300 jest krótsza o 25mm osiągając 2140mm. Siedzisko podniesiono (o 62mm) do 780mm, co w sposób naturalny spowodowało wyprostowanie pozycji kierowcy, a co za tym idzie, ułatwiło obserwację drogi. Kierownica jest o 2mm węższa osiągając 755mm, w centralnej części 580mm a na wysokości lusterek 860mm – kompaktowe wymiary znacznie ułatwiają manewrowanie pojazdem na zatłoczonych ulicach.
Masywne 33mm widelce przednie pracują w parze z podwójnym amortyzatorem tylnym z 7-stopniową regulacją napięcia wstępnego i aluminiowym wahaczem.
Aluminiowe przednie koło ma 15cali i opony 120/70-15, tylne 14calowe (większe niż w poprzednim modelu w celu lepszego komfortu jazdy) wyposażono w oponę 140/70-14.
Pojedyncza tarcza przednia ma 256mm, tylna 240mm, system hamulcowy to 2-kanałowy ABS zapewniający doskonałą wydajność hamowania, szczególnie na śliskich nawierzchniach.
3.3 Silnik
-
Lepsze przyspieszenie, większa prędkość maksymalna, mniejsze zużycie paliwa
-
Honda Selectable Torque Control (HSTC) czyli kontrola momentu obrotowego jako standardowe wyposażenie
-
HSTC można wyłączyć przełącznikiem po lewej stronie kierownicy
W nowej Forza 300 zastosowano ten sam silnik co w legendarnych SH300: 279cc, chłodzony cieczą, wtrysk, SOHC, 4 zawory/cylinder. Charakterystyka pracy została jednak „podkręcona” poprzez zmiany w głowicy, inne czasy otwarć zaworów i zastosowanie odmiennych świec zapłonowych w celu maksymalizacji osiągów w pełnym zakresie od niskich do wysokich obrotów przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa.
Średnica I skok tłoka wynoszą: 72mm x 68,5mm, kompresja 10,5:1. Maksymalna moc 18.5kW osiągana jest przy 7000rpm, moment obrotowy 27,2Nm przy 5750 obr./min. Zmniejszenie wagi o 12Kg wzmacnia pozytywnie osiągi skutera: przyspieszenie 0-200m w 11,1s (o 0,3 s lepiej od poprzedniego modelu), prędkość maksymalna 129km/h (2 km wyższa od poprzedniej wersji). Zużycie paliwa: na jednym litrze można przejechać 31km (zgodnie z normą WMTC). Zbiornik paliwa mieści 11,5 litra, zasięg wynosi ponad 350km.
Całkowitą nowością jest zastosowanie HSTC (kontrola momentu obrotowego) – po raz pierwszy w historii skuterów Honda. HSTC wykrywa wszelkie różnice w prędkości przedniego i tylnego koła, wylicza na podstawie specjalnych algorytmów potencjalne ryzyko uślizgów i odpowiednio ingeruje w moment obrotowy dostarczany przez silnik poprzez zmianę ilości dostarczanego paliwa do cylindra, a przez to zwiększenie przyczepności tylnego koła. HSCT można włączyć/wyłączyć poprzez przełącznik po lewej stronie kierownicy. Kontrolka „T” na panelu sterującym zapala się za każdym razem, gdy system zadziałał ingerując w pracę silnika.
Silnik Forza 300 został skonstruowany od podstaw – rolkowe dźwigienki zaworowe, łożyska ślizgowe wału korbowego oraz nowe uszczelnienie skrzyni korbowej, zapewnia długotrwałą niezawodność.
Pojemność oleju wynosi 1,7 litra. Automatyczne sprzęgło pracuje ze skrzynią V-Matic (z przełożeniami umożliwiającymi szybką reakcję przy małych prędkościach i wzmacniającymi efekt przyspieszenia), a napęd przenoszony jest paskiem.
4. Akcesoria
Użytkownik nowej Forza 300 będzie miał do dyspozycji wiele akcesoriów, m.in.:
Kufer górny 45-litrów z systemem Smart key
Stelaż pod standardowy kufer górny
Torby wewnętrzne do kufra i schowka
Podgrzewane manetki
Alarm
5. Specyfikacja techniczna
Silnik
|
|
Typ silnika
|
4-suwowy, 4 zawory na cylinder, chłodzony cieczą
|
Pojemność skokowa
|
279cm3
|
Średnica cylindra x skok tłoka
|
72mm x 68,5mm
|
Kompresja
|
10,5:1
|
Moc maksymalna
|
25,16 KM (18,5 kW) @ 7000 obr./min.
|
Maksymalny moment obrotowy
|
27,2 Nm @ 5750 obr./min.
|
Zbiornik oleju
|
1,7 L
|
UKŁAD PALIWOWY
|
|
Wtrysk
|
PGM-FI
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
11,5 L
|
Zużucie paliwa
|
3,2 l/100km
|
SYSTEM ELEKTRYCZNY
|
|
Starter
|
Elektryczny
|
Akumulator
|
12V-8,6 AH
|
ACG
|
340 W
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Sprzęgło
|
Automatyczne sprzęgło odśrodkowe, suche
|
Przeniesienie napędu
|
Pasek
|
Przełożenie
|
CVT
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa, rurowa
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2140mm x 755 x 1470
|
Rozstaw osi
|
1510mm
|
Kąt główki ramy
|
26,5°
|
Wyprzedzenie
|
89mm
|
Wysokośc siedzenia
|
780mm
|
Prześwit
|
135mm
|
Masa własna
|
182kg
|
Promień skrętu
|
2,4m
|
ZAWIESZENIE
|
|
Zawieszenie przednie
|
Widelce φ33
|
Zawieszenie tylne
|
Podwójny amortyzator
|
KOŁA
|
|
Rozmiar obręczy przedniej
|
15 cali
|
Rozmiar obręczy tylnej
|
14 cali
|
Opona przednia
|
120/70R15
|
Opona tylna
|
140/70R14
|
HAMULCE
|
|
System ABS
|
2-kanałowy
|
Hamulec przedni
|
φ256mm, pojedyncza tarcza
|
Hamulec tylny
|
φ240mm, pojedyncza tarcza
|
Wszystkie dane techniczne mają charakter poglądowy, a producent zastrzega sobie prawo do ich zmiany bez wcześniejszego powiadomienia.
** Należy pamiętać, że powyższe dane są wynikami uzyskanymi przez firmę Honda w standardowych warunkach pomiarowych zalecanych przez WMTC. Pomiary są przeprowadzane na hamowni podwoziowej, przy użyciu standardowej wersji pojazdu, tylko z kierowcą i bez dodatkowego wyposażenia opcjonalnego. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić od zmierzonego w zależności od sposobu jazdy, stanu technicznego pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, bagażu, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.