Część planowanych ulepszeÅ„ wdrażano w kolejnych rocznikach typoszeregu MB – stÄ…d chociażby radykalna zmiana linii dachu, sÅ‚upków C i konstrukcji szkieletu karoserii, wdrożona w MB we wrzeÅ›niu 1968, w ramach roku modelowego 1969. ByÅ‚a to ostatnia prosta do prezentacji nastÄ™pcy MB – rodziny pojazdów 100/110, której bazÄ™ stanowiÅ‚ model 100, oznaczony wewnÄ™trznie jako Typ 722.
ProdukcjÄ™ samochodów ŠKODA 100/110 rozpoczÄ™to 25 sierpnia 1969, tuż po przerwie wakacyjnej i gorÄ…czkowym usuwaniu skutków potężnego pożaru, który wybuchÅ‚ w kompleksie fabryki macierzystej zaledwie kilkanaÅ›cie dni wczeÅ›niej, bo 12 sierpnia. OgieÅ„ strawiÅ‚ gÅ‚ównie budynki narzÄ™dziowni i inne drobniejsze, pochodzÄ…ce jeszcze sprzed rozbudowy fabryki, przeprowadzonej z rozmachem na poczÄ…tku lat 60. XX wieku. Szkody dotknęły niebagatelne 25 tysiÄ™cy metrów kwadratowych zakÅ‚adowej powierzchni. Jednak nowe hale produkcyjne, powstaÅ‚e dla modelu MB na szczęście ocalaÅ‚y, stajÄ…c siÄ™ teraz miejscem powstawania modeli ŠKODY kolejnej generacji.
ŠKODA 100/110 stanowiÅ‚a dalszÄ… ewolucjÄ™ koncepcji modelu MB. Zmianom poddano gÅ‚ównie nadwozie, uzbrajajÄ…c je w nowe panele mocowane do wzmocnionego szkieletu poprzednika. Dość wyraźnym retuszom poddano wnÄ™trze pojazdu. NowoÅ›ciÄ… byÅ‚y hamulce tarczowe osi przedniej i dwuobwodowy ukÅ‚ad hamulcowy, przekonstruowana kolumna kierownicza i wydatnie mniejsza liczba punktów smarowania podwozia. Zasadniczymi kierunkami zmian byÅ‚y poprawa ergonomii i bezpieczeÅ„stwa konstrukcji. NapÄ™dzany litrowym silnikiem model 100 oferowany byÅ‚ w dwóch poziomach wyposażenia: standard (100) oraz de Luxe (100L) mogÄ…cym poszczycić siÄ™ takimi ponadstandardowymi elementami wyposażenia, jak chociażby skajowa tapicerka, anatomiczne fotele przednie, dodatkowe listwy zdobiÄ…ce nadwozie, podÅ‚ogowe dywaniki, lampy biegu wstecznego czy programator pracy wycieraczek.
W kolejnych sezonach samochód sukcesywnie modernizowano. Wprowadzano ulepszenia techniczne (min. alternator w miejsce prÄ…dnicy, wydajniejszy ukÅ‚ad wentylacji wnÄ™trza, ogumienie radialne), wizualne i konfiguracyjne (wersje LS i liczne specjalne, eksportowe, np. TS). Samochód kontynuowaÅ‚ sukces poprzednika, także na niezliczonych rynkach eksportowych, wyraźnym powodzeniem cieszÄ…c siÄ™ i w naszym kraju. Typoszereg 100/110 byÅ‚ pierwszÄ… konstrukcjÄ… w historii marki powielonÄ… w iloÅ›ci ponad 1 miliona egzemplarzy – na osiÄ…gniÄ™cie tego imponujÄ…cego wyniku wystarczyÅ‚o niewiele ponad siedem lat produkcji. Mimo rozbudowanej oferty najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚a siÄ™ wersja 100 (prawie ¾ liczby zamówieÅ„), a w jej obrÄ™bie – wykonanie standard (602 020 egzemplarzy) o atrakcyjnie skalkulowanej cenie i wysokich walorach użytkowych. I gdy jesieniÄ… 1976 roku wprowadzono do sprzedaży kolejnÄ… generacjÄ™ modeli ŠKODA opartÄ… o tÄ™ samÄ… koncepcjÄ™ zblokowanego, tylnego ukÅ‚adu napÄ™dowego (105/120), produkcja wersji 100 poprzednika trwaÅ‚a nadal. Samochód wciąż znajdowaÅ‚ nabywców, tak wÅ›ród klientów indywidualnych jak i przedsiÄ™biorstw paÅ„stwowych. Ostatnie egzemplarze modeli 100 oraz 100L opuÅ›ciÅ‚y bramy fabryki Mladá Boleslav w marcu 1977 roku.
Dane techniczne samochodu ŠKODA 100 (Typ 722), 1977
silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, rozrzÄ…d OHV, waÅ‚ korbowy podparty w trzech punktach; chÅ‚odzony cieczÄ…, chÅ‚odnica w komorze silnika; umieszczony wzdÅ‚użnie z tyÅ‚u i pochylony w prawo, napÄ™d kóÅ‚ tylnych.
moc maksymalna: 42 KM przy 4650 obr/min (według normy DIN) oraz 48 KM przy 4650 obr/min (wg metodyki SAE)
maksymalny moment obrotowy: 73,5 Nm przy 3000 obr/min
układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
koła: obręcze stalowe 4,5Jx14 z kołpakami piast, ogumienie diagonalne 155-14 lub radialne 155SR14
nadwozie: samonośne, zamknięte stalowe, czterodrzwiowe typu sedan, ilość miejsc 5
wymiary zewnętrzne nadwozia: długość 4155 mm, szerokość 1620 mm, wysokość 1380 mm
pojemność bagażnika: 370 l
pojemność zbiornika paliwa: 32 l
czas przyspieszenia 0-100 km/h: 24 s
prędkość maksymalna: 125 km/h
średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
ilość zbudowanych egzemplarzy: 819 787 sztuk wersji 100 w latach 1969-77 z ponad 1,136 miliona wszystkich odmian typoszeregu 100/110