|
|
60 lat szlachetnego sedana: apetyt na luksus
|
Dodano: 2016-12-27
Wyświetlono: 1260 razy
|
Niewiele brakowało, by powojenny program produkcyjny marki ŠKODA zakończył się na modelu 1101/1102 Tudor.
|
foto © Skoda |
|
|
Centralne planowanie gospodarki potrafiÅ‚o wywrócić pozornie okrzepÅ‚y porzÄ…dek jednÄ… decyzjÄ…, przelanÄ… na upstrzony pieczÄ™ciami i podpisami dokument. I wÅ‚aÅ›nie tak staÅ‚o siÄ™ w sezonie 1951, w którym fabryka gorÄ…czkowo przygotowywaÅ‚a siÄ™ do uruchomienia produkcji nowego modelu pozycjonowanego w klasie Å›redniej.
WywodzÄ…ca siÄ™ z Tudora ŠKODA 1200 miaÅ‚a rozbudować ofertÄ™ marki i dostarczyć krajowi nowoczesnego i ekonomicznego pojazdu – w wersji podstawowej zaspokajajÄ…cego potrzeby urzÄ™dów i przedsiÄ™biorstw paÅ„stwowych zaÅ› w pochodnych – niezliczonych branż socjalistycznej gospodarki. W kulminacyjnym momencie prac nad 1200 ministerstwo przemysÅ‚u zadecydowaÅ‚o o przesuniÄ™ciu z Koprzywnicy do Mladej Boleslavi produkcji modelu Tatra T600 Tatraplan.
Co wiÄ™cej, inny dokument, zahaczajÄ…cy już o wojskowo-strategiczne regulacje zakÅ‚adaÅ‚ czechosÅ‚owackÄ… produkcjÄ™ pojazdów wyposażonych wyÅ‚Ä…cznie w silniki chÅ‚odzone powietrzem. To oznaczaÅ‚oby koniec nie tylko dla projektu 1200, ale i przedwojennego, technicznego dziedzictwa marki, przynajmniej w obszarze jednostek napÄ™dowych.
Projekt modelu 1200 uratowaÅ‚o ostatecznie jego zaawansowanie i fiasko produkcji (w praktyce bardziej montażu) samochodów T600 Tatraplan. PomysÅ‚ na Tatry opuszczajÄ…ce bramy Mladej Boleslavi upadÅ‚ ostatecznie po siedmiu miesiÄ…cach dość chaotycznej praktyki. Latem 1952 uruchomiono produkcjÄ™ podstawowego modelu ŠKODA 1200 (Typ 955) w zakÅ‚adzie macierzystym wraz z montażem podwozi, przeznaczonych na wersje pochodne, przygotowywane przez filie Kvasiny oraz Vrchlabí. DokÅ‚adnie rok później powstaÅ‚y pierwsze szkice mniejszego modelu, oznaczanego póki co roboczo, jako „Spartak Typ 900” i znanego nastÄ™pnie jako ŠKODA 440 (Typ 970). Powolny, lecz konsekwentny powrót znaczenia eksportu potwierdzaÅ‚ sÅ‚uszność obranego kierunku i konieczność rozbudowy palety modelowej z optymalnym wykorzystaniem dostÄ™pnych podzespoÅ‚ów. Za najistotniejsze uznano opracowanie pochodnego modelu użytkowego oraz szlachetnych odmian modeli 440 oraz 1200 stanowiÄ…cych trzon oferty eksportowej do krajów kapitalistycznych.
DziÅ› przypomnimy jednÄ… z prób opracowania wykonania wieÅ„czÄ…cego ofertÄ™ wiÄ™kszego modelu, podjÄ™tÄ… dokÅ‚adnie przed 60 laty. Projekt opracowano w filii Kvasiny w oparciu o podzespoÅ‚y seryjnego modelu 1200. Jednak w przypadku wdrożenia do produkcji seryjnej, z pewnoÅ›ciÄ… nie mógÅ‚by nosić takiego oznaczenia. Do napÄ™du pojazdu przewidziano bowiem rozwijany wÅ‚aÅ›nie silnik OHV o objÄ™toÅ›ci 1491 ccm i mocy 48-55 KM, w zależnoÅ›ci od nastawieÅ„ ukÅ‚adu zasilania. NapÄ™d ten miaÅ‚ stanowić równoczeÅ›nie bazÄ™ dla pojazdu użytkowego oraz znaleźć zastosowanie w pojazdach wojskowych. Te rozlegÅ‚e plany doczekaÅ‚y siÄ™ szczęśliwego finaÅ‚u jedynie w ostatnim z wymienionych przypadków, jednak i tutaj w bardzo ograniczonym zakresie.
WracajÄ…c do prototypu szlachetnej odmiany 1200 – otrzymaÅ‚ on oznaczenie ŠKODA 1500 bÄ…dź 1500 de Luxe, choć w części dokumentacji operowano także odwoÅ‚ujÄ…cÄ… siÄ™ do historii nazwÄ… modelu klasy Å›redniej – RAPID.
PóÅ‚toralitrowy RAPID z Kvasin wyróżniaÅ‚ siÄ™ istotnymi modyfikacjami w stosunku do podstawowego modelu 1200. UwagÄ™ zwracajÄ… zwÅ‚aszcza powiÄ™kszona szyba tylna i jednolita, panoramiczna przednia. MiÅ‚oÅ›nik marki dostrzeże również wlew paliwa umieszczony na szczycie przemodelowanego bÅ‚otnika tylnego – oznaczaÅ‚oby to pożegnanie z opadowym zasilaniem i zbiornikiem montowanym w komorze silnika. Nieco odmienna linia tyÅ‚u, z Å‚adnie wkomponowanymi nowymi lampami oraz drobne modyfikacje przedniej partii pojazdu wpisywaÅ‚y siÄ™ w wymagania ówczesnej samochodowej mody, podobnie jak dwubarwne lakierowanie nadwozia.
DodatkowÄ… okazjÄ™ do gry dwóch kontrastowych barw (w tym przypadku kremowej i beżowej) stwarzaÅ‚y boczne listwy okalajÄ…ce pole lakierowane w kolorze dachu. ZasadniczÄ… rewizjÄ™ przeszÅ‚o także wnÄ™trze pojazdu – tak pod wzglÄ™dem wzbogacenia wyposażenia, jak i poziomu wykoÅ„czenia.
W tym zadaniu specjaliÅ›ci z Kvasin czuli siÄ™ szczególnie kompetentni – część z pracowników pamiÄ™taÅ‚a jeszcze przedwojenny okres i rzemieÅ›lniczÄ… produkcjÄ™ przebiegajÄ…cÄ… w tym miejscu. I choć projekt 1500 de Luxe / RAPID nie doczekaÅ‚ siÄ™ zatwierdzenia do produkcji seryjnej, efektownie potwierdzaÅ‚ potencjaÅ‚ filii i caÅ‚ej marki. OdtÄ…d plany jakiejkolwiek piÄ™ciolatki nie zakÅ‚adaÅ‚y zastÄ…pienia wÅ‚asnej produkcji pojazdami innej marki o zupeÅ‚nie odmiennej koncepcji. ZmieniÅ‚o siÄ™ to dopiero w latach 90. XX wieku, za sprawÄ… wÅ‚Ä…czenia marki ŠKODA w struktury koncernu VW.
Dane techniczne samochodu ŠKODA 1500 RAPID (prototyp), 1956
silnik: rzÄ™dowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHV, chÅ‚odzony cieczÄ… w obiegu wymuszonym – ukÅ‚ad z termostatem i stale pracujÄ…cym wentylatorem chÅ‚odnicy; waÅ‚ korbowy podparty w trzech punktach; umieszczony wzdÅ‚użnie z przodu, za osiÄ… przedniÄ…
średnica cylindra: 78 mm, skok tłoka: 78 mm, objętość skokowa: 1491 ccm
stopień sprężania: ok. 6,5:1
zasilanie: gaźnik Solex – pojedynczy lub podwójny, pompa paliwa
moc maksymalna: w zależności od kalibracji - od 48 do 55 KM przy 4200-4600 obr./min
instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, prądnica 200 W, rozdzielacz zapłonu PAL Magneton
układ smarowania: ciśnieniowy
skrzynia przekÅ‚adniowa: czterostopniowa, manualna, biegi 2., 3. i 4. synchronizowane, dźwignia zmiany biegów pod kierownicÄ…
napÄ™d: kóÅ‚ tylnych, waÅ‚ napÄ™dowy biegnÄ…cy wewnÄ…trz centralnej ramy rurowej, przekÅ‚adnia gÅ‚ówna przytwierdzona do kraÅ„ca centralnej ramy
nadwozie: caÅ‚kowicie stalowe spawane ze stalowych wytÅ‚oczek, czterodrzwiowe, piÄ™ciomiejscowe o podwyższonym standardzie wykonania, przednia kanapa jednolita, tylna – ze zdejmowanym oparciem umożliwiajÄ…cym dostÄ™p do przestrzeni bagażnika
podwozie: centralna rama rurowa, rozwidlona z przodu pod silnik i skrzyniÄ™ biegów, z poprzeczkami mocujÄ…cymi nadwozie
zawieszenie kóÅ‚ przednich: trójkÄ…tne górne wahacze, poprzeczny dolny resor piórowy, amortyzatory ramieniowe
zawieszenie kóÅ‚ tylnych: póÅ‚osie pÄ™dne wahliwe, poprzeczny dolny resor piórowy
układ hamulcowy: hydrauliczny, jednoobwodowy, działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi
układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa
ogumienie: 5.5x16, obręcze stalowe, tłoczone
rozstaw osi: 2685 mm
rozstaw kóÅ‚: 1250 mm - przednich i 1320 mm - tylnych
wymiary zewnętrzne: długość ok. 4550 mm, szerokość 1680 mm, wysokość 1520 mm
masa własna: ok. 1150 kg
prędkość maksymalna: powyżej 120 km/h
średnie zużycie paliwa: 11 l/100 km
liczba zbudowanych egzemplarzy: 1 prototyp, nie zachowany do dnia dzisiejszego
ciekawostka: silnik 1500 ccm poddawano próbom w samochodach z seryjnymi nadwoziami modelu 1200 (Typ 955). Oznaczone jako Typ 975 powstaÅ‚y w iloÅ›ci minimum kilkunastu egzemplarzy, dajÄ…c duże nadzieje na pozytywne zakoÅ„czenie programu rozwojowego mocniejszej jednostki napÄ™dowej.
dla ŠKODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, grudzieÅ„ 2016
|
|
Źródło: Skoda, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Zmiany personalne w strukturach SKODA Polska
|
» Znamy ceny nowej Skody SUPERB
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|