Frankfurt nad Menem, kwiecieÅ„ 1951: IAA po raz pierwszy po wojnie ponownie otwiera swoje podwoje. Volkswagen korzysta z tej okazji i prezentuje swoje nowe pojazdy na zapierajÄ…cym dech w piersiach stoisku o powierzchni 1350 metrów kwadratowych. Buduje na nim kopiÄ™ części linii montażowej Garbusa, a niespotykana, wrÄ™cz surrealistyczna instalacja oÅ›wietleniowa wprawia zwiedzajÄ…cych w osÅ‚upienie. W mediach stoisko targowe zostaje nawet okrzykniÄ™te „ÅšwiÄ…tyniÄ… Volkswagena”, a koncepcja ta wyznacza trendy dla przyszÅ‚ych wystaw.
Jednym z najważniejszych wydarzeÅ„ tej wystawy byÅ‚a bez wÄ…tpienia Å›wiatowa premiera nowego pojazdu wieloosobowego, którego w momencie wprowadzenia na rynek Volkswagen nazwaÅ‚ zwyczajnie i prosto: Minibus - "wersja specjalna". Różnice miÄ™dzy nim, a wersjÄ… standardowÄ… nie byÅ‚y jednak zwyczajne: za cenÄ™, która poczÄ…tkowo wynosiÅ‚a prawie 3000 DM, klient otrzymywaÅ‚ ekskluzywny zestaw dodatkowych funkcji. Na zewnÄ…trz, ten elegancki minibus charakteryzowaÅ‚ siÄ™ harmonijnym dwukolorowym malowaniem z atrakcyjnymi aluminiowymi listwami ozdobnymi i eleganckim, chromowanym przednim zderzakiem. Spotykane wczeÅ›niej tylko w omnibusach peÅ‚ne przeszklenie boków pojazdu, w tym charakterystyczne "Å›wietliki" – Å‚Ä…cznie 23 okna – sprawiÅ‚o, że ta wersja Bulli wyglÄ…daÅ‚a niczym turystyczny autobus. Do tego dochodziÅ‚ jeszcze duży, przesuwany, skÅ‚adany harmonijkowo dach, dziÄ™ki któremu pasażerowie z tyÅ‚u mieli wrażenie jazdy w kabriolecie. Trudno byÅ‚o znaleźć siÄ™ bliżej natury podczas podróży.
LuksusowÄ… atmosferÄ™ kabiny pasażerskiej potÄ™gowaÅ‚o eleganckie wyposażenie, tapicerowane boki i chromowane wykoÅ„czenia. OdpowiedniÄ… rozrywkÄ™ muzycznÄ… dla maÅ‚ej grupy podróżnych zapewniaÅ‚o montowane na życzenie radio (model "Auto Super") w desce rozdzielczej.
Bez wÄ…tpienia byÅ‚a to absolutna nowość – Volkswagen zaprezentowaÅ‚ mniejszÄ… wersjÄ™ eleganckiego autokaru. Luksus – to byÅ‚o jego drugie imiÄ™, dziÄ™ki czemu w USA sprzedawano go jako Microbus „Deluxe”. W Niemczech jednak firma skromnie pozostaÅ‚a przy „wersji specjalnej”, a od 1952 roku przy równie nieemocjonujÄ…cym okreÅ›leniu „model specjalny”.
Sami klienci jednak szybko zadbali o to, by nadać nowemu modelowi fajnÄ… nazwÄ™, choć dziÅ› nie można już niestety dokÅ‚adnie przeÅ›ledzić źródÅ‚a jej pochodzenia. Najprawdopodobniej nazwa „Samba” jest skrótem od niemieckiego okreÅ›lenia: ”Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett” (wersja z szyberdachem i specjalnÄ… deskÄ… rozdzielczÄ…) albo raczej od „Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung” (wersja specjalna ze specjalnym wyposażeniem). BiorÄ…c pod uwagÄ™ ówczesne czasy i modÄ™, nie jest również wykluczone, że inspiracja pochodzi od egzotycznie brzmiÄ…cej nazwy żywioÅ‚owego brazylijskiego taÅ„ca. W pewnym momencie okazaÅ‚o siÄ™, że potoczna nazwa weszÅ‚a do staÅ‚ego użytku. W holenderskim cenniku z roku 1954 znajdziemy oficjalne oznaczenie wersji: „Samba”.
Produkcja seryjna Volkswagena Minibusa „wersja specjalna” rozpoczęła siÄ™ 27 czerwca 1951 roku, a zakoÅ„czyÅ‚a w lipcu 1967. Wyprodukowano niemal 100 tysiÄ™cy jego egzemplarzy.
Najstarsza znana „Samba” jest prywatnÄ… wÅ‚asnoÅ›ciÄ… kolekcjonera z niemieckiej Nadrenii. Praktycznie caÅ‚a jej historia jest udokumentowana. WÅ‚aÅ›ciciel posiada nawet oryginalnÄ… fakturÄ™. W porównaniu z dzisiejszymi cenami rynkowymi wydaje siÄ™, że 9025 DM (marek zachodnioniemieckich) za ten samochód, to niemal darmo. Trzeba jednak wziąć pod uwagÄ™, że w tamtych czasach Å›redni roczny dochód w Zachodnich Niemczech wynosiÅ‚ tylko 3579 DM.
Wersje „Samba” sÄ… w tej chwili bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów, co znajduje odzwierciedlenie w ich cenach. W ostatnich latach modele w najlepszym stanie wielokrotnie osiÄ…gaÅ‚y na aukcjach zawrotnie wysokie ceny. PrzykÅ‚adowo, najwyższa cena osiÄ…gniÄ™ta do tej pory za „SambÄ™”, to 302 500 dolarów amerykaÅ„skich (sprzedana w 2017 roku przez firmÄ™ aukcyjnÄ… Barrett-Jackson).
W przypadku kupna i sprzedaży „Samby” przeÅ›ledzenie i udokumentowanie jej historii ma z reguÅ‚y nieocenionÄ… wartość, ponieważ nie każda wersja Volkswagena, która wyglÄ…da jak „Samba”, zostaÅ‚a jako „Samba” wyprodukowana.