1. Poczęty na torze
Na pomysÅ‚ stworzenia supersamochodu wpadÅ‚ Haruhiko Tanahashi, twórca m.in. Toyoty Celica GT4, po sesji prób na torze testowym Shibetsu. Tanahashi w prace nad koncepcjÄ… auta wciÄ…gnÄ…Å‚ Hiromu Naruse, szefa kierowców doÅ›wiadczalnych firmy. Naruse byÅ‚ również instruktorem jazdy wyÅ›cigowej Akio Toyody, zapalonego kierowcy i wnuka zaÅ‚ożyciela firmy, który wkrótce staÅ‚ siÄ™ wielkim orÄ™downikiem projektu.
2. Niechciana idea
Mimo zaangażowania Toyoty, przekonanie zarzÄ…du koncernu do wprowadzenia pomysÅ‚u w życie okazaÅ‚o siÄ™ niezwykle trudne. MajÄ…c Å›wiadomość ogromnych kosztów stworzenia niszowego pojazdu, przeciwnych byÅ‚o wielu inżynierów. PrzeważyÅ‚y jednak argumenty o znaczeniu supersamochodu dla wizerunku marki Lexus i ostatecznie projekt oznaczony kodem P280 dostaÅ‚ zielone Å›wiatÅ‚o.
3. DÅ‚uga ewolucja
RozpoczÄ™te w lutym 2000 roku prace zaowocowaÅ‚y pierwszym prototypem w czerwcu 2003, a od października 2004 auto zaczęło siÄ™ pojawiać na sÅ‚ynnym torze Nürburgring, gdzie prowadzono próby. W styczniu 2005 roku samochód pokazano oficjalnie na wystawie w Detroit jako koncepcyjny model LF-A. Dwa lata później na Tokyo Motor Show zaprezentowano przeprojektowanÄ… wersjÄ™ LF-A, znów jako samochód koncepcyjny. Trzecia premiera, tym razem już jako seryjnego modelu Lexus LFA, miaÅ‚a miejsce w Tokio w październiku 2009, a produkcja ruszyÅ‚a w grudniu 2010.
4. Na początku był metal
Twórcy Lexusa LFA dÅ‚ugo rozważali, czy nadwozie samochodu zbudować z aluminium, czy z kompozytów. Za lekkimi i wytrzymaÅ‚ymi kompozytami przemawiaÅ‚y argumenty techniczne, za aluminium – dobrze opanowana technologia produkcji i niższa cena. Pierwsze prototypy oraz samochód koncepcyjny z 2005 roku miaÅ‚y nadwozia aluminiowe, jednak później zdecydowano siÄ™ wykonać nadwozie z kompozytów zbrojonych wÅ‚óknem wÄ™glowym. Specjalnie w tym celu uruchomiono nowÄ… liniÄ™ produkcyjnÄ… w fabryce Motomachi.
5. Muzyka silnika
Specjalnie dla Lexusa LFA skonstruowano wolnossÄ…cy silnik V10 1LR-GUE o pojemnoÅ›ci skokowej 4805 cm³ i mocy 560 KM, opracowany wspólnie z firmÄ… Yamaha. Silnik, w którego konstrukcji oprócz wysokogatunkowej stali wykorzystano stopy aluminium, magnezu i tytanu, mimo 10 cylindrów jest mniejszy od tradycyjnego V8 i lżejszy od V6. DziÄ™ki zastosowaniu elementów ruchomych zoptymalizowanych pod kÄ…tem maÅ‚ej masy oraz obniżeniu tarcia silnik osiÄ…ga maksymalne obroty 9500 szybciej, niż porusza siÄ™ wskazówka analogowego obrotomierza.
6. O czym nie rozmawiają dżentelmeni
Wiadomo, o pieniÄ…dzach. Ale nie sposób nie powiedzieć, że cena podstawowej wersji wynosiÅ‚a w 2010 roku 375 tysiÄ™cy dolarów, a wprowadzonej w 2012 roku podrasowanej wersji Nürburgring Edition – 445 USD. DziÅ› na aukcjach ceny używanych Lexusów LFA (zwykle z przebiegiem okoÅ‚o 1000 kilometrów) zaczynajÄ… siÄ™ w okolicach miliona dolarów, a za egzemplarz Nürburgring Edition z autografem Akio Toyody żądano 7 mln USD. Natomiast koszty programu LFA pozostajÄ… do dziÅ› pilnie strzeżonÄ… tajemnicÄ… koncernu.
7. Kim jest Morizo?
PrzeszukujÄ…c WikipediÄ™ znajdziemy informacjÄ™, że Morizo to imiÄ™ jednej z maskotek wystawy World Expo 2005, która odbyÅ‚a siÄ™ w japoÅ„skiej prefekturze Aichi. ImiÄ™ to pojawia siÄ™ również na listach kierowców wyÅ›cigów na torze Nürburgring Nordschleife, w których uczestniczÄ… Lexusy LFA. Pod tym pseudonimem kryje siÄ™ sam Akio Toyoda, który nie tylko walnie przyczyniÅ‚ siÄ™ do powstania LFA, ale również byÅ‚ pierwszym kierowcÄ… testowym jego kolejnych prototypów, a teraz Å›ciga siÄ™ nim na najtrudniejszym torze Å›wiata.