FB FB Twitter Twitter
            1612 zarejestrowanych użytkowników z branży motoryzacyjnej, w tym 1095 przedstawicieli mediów.                                                                                    
Promowana firma
Wydarzenia

Do grupy Moto Target należą witryny:

MotoTarget

• MotoTabu

• MotoTÅ‚umaczenia

• Klub elektromobilnych

• Satyrek


Statystyki odwiedzin serwisu
90 lat modelu 125. Szybki użytkowy.
  Dodano: 2017-09-04
Wyświetlono: 1555 razy
90 lat modelu 125. Szybki użytkowy.
Doskonale przyjÄ™te przez rynek osobowe modele 110 i 120 zachÄ™ciÅ‚y okrzepÅ‚ego już w drugiej poÅ‚owie lat 20. XX wieku producenta z Mladá Boleslav do stworzenia pochodnej rodziny pojazdów użytkowych. OsobowÄ… rodzinÄ™ 110/120 wprowadzono do sprzedaży w sezonie 1925, czyli w ważnym roku fuzji Laurin&Klement z przemysÅ‚owym konglomeratem Å KODA z Pilzna. Jeszcze przed jego upÅ‚ywem zaprezentowano typ 115 – czyli podwozie z mechanikÄ… modelu 110 przeznaczone do różnorakich zastosowaÅ„ i wystÄ™pujÄ…ce w odmianach skompletowanych fabrycznie bÄ…dź też przeznaczonych do dalszej adaptacji. Jego Å‚adowność, zależnie od rodzaju zabudowy, wahaÅ‚a siÄ™ w przedziale od 1200 do 1500 kg, zaspokajajÄ…c szerokie spektrum profesjonalnych zastosowaÅ„.
foto © Skoda

Wszystkie z wymienionych wyżej modeli opracowano jeszcze przed poÅ‚Ä…czeniem obu przedsiÄ™biorstw. Na mocy parafowanej umowy, nosiÅ‚y na osÅ‚onach chÅ‚odnic oznaczenia obu marek. Sprawdzona technika Laurin&Klement znalazÅ‚a wsparcie silnego partnera w zakresie organizacji produkcji (zwÅ‚aszcza w kierunku unifikacji podzespoÅ‚ów i części w caÅ‚ej gamie modelowej) oraz procesu sprzedaży i rynków zbytu. Po wyprodukowaniu okoÅ‚o dwustu egzemplarzy modelu 115 w sezonie 1927 zaprezentowano jego nastÄ™pcÄ™, niosÄ…cego oznaczenie 125. Do sprawdzonej konstrukcji zasadniczej wprowadzono szereg zmian uÅ‚atwiajÄ…cych z jednej strony produkcjÄ™, z drugiej – walory użytkowe i trwaÅ‚ość pojazdu.     

 

 

Nieznaczne zmniejszenie wymiarów zewnÄ™trznych „szybkiego, użytkowego modelu”, jak przedstawiano go w materiaÅ‚ach reklamowych oraz redukcja Å‚adownoÅ›ci (do 1000-1250 kg, zależnie od wersji), zostaÅ‚y wynagrodzone pozostaÅ‚ymi innowacjami. Stosowany dotÄ…d ukÅ‚ad hamulcowy wyÅ‚Ä…cznie osi tylnej zastÄ…piono znacznie bardziej wydajniejszymi hamulcami bÄ™bnowymi wszystkich kóÅ‚, wprowadzono lżejsze koÅ‚a z innowacyjnym, wysokociÅ›nieniowym ogumieniem, zwiÄ™kszono rozstaw osi i usuniÄ™to wszelkie technologiczne zawiÅ‚oÅ›ci i przewymiarowania. Podwozie z podstawowÄ… w ofercie zabudowÄ… skrzyniowÄ… ważyÅ‚o teraz 1420 kg, zatem 280 kg mniej od poprzednika. Korekty ukÅ‚adu pÄ™dnego zaowocowaÅ‚y prÄ™dkoÅ›ciÄ… maksymalnÄ… 60 km/h wobec 40 km/h osiÄ…ganych wczeÅ›niej, przy zastosowaniu tego samego, 30-konnego silnika o objÄ™toÅ›ci 1.95-litra.

 

 

Wskutek rozlegÅ‚ych modyfikacji nie ucierpiaÅ‚a niezawodność pojazdu – staÅ‚o siÄ™ wrÄ™cz przeciwnie. Model 125 staÅ‚ siÄ™ szybko synonimem wÅ‚aÅ›ciwie ulokowanych Å›rodków w optymalne narzÄ™dzie, wspierajÄ…ce bez maÅ‚a każdÄ… przedsiÄ™biorczość. Oprócz bazowego podwozia i skompletowanej odmiany skrzyniowej dostarczano zamkniÄ™te furgony, przeróżne wykonania specjalne (np. pożarnicze i sanitarne), a nawet 10-miejscowe autobusy – i to zarówno otwarte jak i zamkniÄ™te. Przez niepeÅ‚ne trzy sezony zbudowano niewiarygodnÄ… wówczas liczbÄ™ 1650 sztuk wszystkich wariacji modelu 125. Spory udziaÅ‚ miaÅ‚y w niej zamówienia paÅ„stwowe i instytucjonalne, co w żaden sposób nie umniejsza rangi konstrukcji, zważywszy na bogatÄ… ofertÄ™ innych producentów – tak rodzimych jak i zagranicznych. BiorÄ…c pod uwagÄ™ caÅ‚Ä… gamÄ™ produktów marki, skÅ‚adajÄ…cÄ… siÄ™ wówczas z piÄ™ciu typów samochodów osobowych i dwóch użytkowych, zajÄ™cia dla mniej wiÄ™cej 1800 zatrudnionych osób, pracujÄ…cych w systemie dwuzmianowym nie brakowaÅ‚o.

 

 

Dane techniczne samochodu Laurin&Klement - ŠKODA 125, nadwozie skrzyniowe, 1927

 

silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy rzędowy,

rozrząd: dolnozaworowy, wal rozrządu napędzany cichobieżną przekładnią

Å›rednica cylindra: 75 mm, skok tÅ‚oka: 110 mm, objÄ™tość skokowa: 1944 ccm 

moc maksymalna: 30 KM

sprzęgło: suche, sterowane mechanicznie

układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa

ukÅ‚ad hamulcowy: mechaniczny, sterowany ciÄ™gÅ‚ami, bÄ™bny dla wszystkich kóÅ‚, hamulec pomocniczy dziaÅ‚ajÄ…cy na waÅ‚ napÄ™dowy (Å›ciÅ›lej na bÄ™ben umieszczony za przekÅ‚adniÄ…) 

zawieszenie przednie: oÅ› sztywna, dwa póÅ‚eliptyczne resory piórowe

zawieszenie tylne: oÅ› sztywna, dwa póÅ‚eliptyczne resory piórowe

koÅ‚a: obrÄ™cze drewniane lub stalowe, ogumienie 30x5”SS ze stalowÄ… linkÄ… w pÅ‚aszczu, tylne bliźniacze

rozstaw osi: 3120 mm

rozstaw kóÅ‚: osi przedniej 1300 mm, osi tylnej 1300 mm

nadwozie: drewniano-stalowe, mocowane na ramie, różne wykonania

masa własna: 1420 kg

maksymalna ładowność: 1250 kg

pojemność zbiornika paliwa: 75 l

prędkość maksymalna: 60 km/h

średnie zużycie paliwa: 11-15l /100km

 

ilość zbudowanych egzemplarzy: 1650 sztuk w latach 1927-29



Źródło: Skoda, informacja Mototarget.pl

 PisaliÅ›my również
» Zmiany personalne w strukturach SKODA Polska
» Znamy ceny nowej Skody SUPERB
 Inne artykuÅ‚y
Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted.