PierwszÄ… z premier jest pokazany wczoraj po raz pierwszy w naszym kraju Golf R. Jest to najszybszy seryjnie produkowany Golf, jaki kiedykolwiek powstaÅ‚. Równolegle do ofensywy produktowej, Volkswagen bÄ™dzie angażowaÅ‚ siÄ™ w aktywnoÅ›ci sportowe. W kwietniu rozpocznie siÄ™ kolejny sezon innowacyjnego pucharu Volkswagen Castrol Cup, w czerwcu natomiast zorganizowany zostanie Rajd Polski, który bÄ™dzie rundÄ… Rajdowych Mistrzostw Åšwiata WRC.
Miniony rok był dla marki Volkswagen bardzo udany. Po świetnych wynikach sprzedaży, wielu nagrodach, marka w bieżącym roku nie zwalnia tempa, zapowiadając cały szereg premier.
9 premier Volkswagena
Pierwsza premiera - Golf R: W 2013 roku zadebiutowaÅ‚y: Golf GTI, Golf GTD i Golf Variant. Wczoraj po raz pierwszy w Polsce zaprezentowany zostaÅ‚ nowy okrÄ™t flagowy tej serii modeli – Golf R. To sportowe auto jest napÄ™dzane nowym, 300-konnym silnikiem TSI (221 kW), mocniejszym o 30 KM i jednoczeÅ›nie oszczÄ™dniejszym o 18 procent, w porównaniu z jego poprzednikiem. Moc przenoszona jest na drogÄ™ przez staÅ‚y napÄ™d na wszystkie koÅ‚a 4MOTION. O doskonaÅ‚Ä… dynamikÄ™ dba także zmodyfikowane sportowe zawieszenie (obniżone o 20 mm), nowy progresywny ukÅ‚ad kierowniczy oraz funkcja ESC Sport z możliwoÅ›ciÄ… caÅ‚kowitej dezaktywacji, na przykÅ‚ad na torze wyÅ›cigowym.
WÅ›ród opcjonalnych elementów wyposażenia znajduje siÄ™ m.in. udoskonalona adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC z funkcjÄ… wyboru profilu jazdy i nowym trybem Race. Golf R imponuje osiÄ…gami, z manualnÄ… skrzyniÄ… biegów potrzebuje na przyspieszenie do 100 km/h zaledwie 5,1 sekundy (poprzednik: 5,7 s), z automatycznÄ…, dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ… biegów (DSG) ten klasyczny sprint zajmuje Golfowi R tylko 4,9 sekundy. PrÄ™dkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Mimo doskonaÅ‚ych osiÄ…gów jezdnych i mocy zwiÄ™kszonej o 30 KM, udaÅ‚o siÄ™ obniżyć zużycie paliwa z 8,5 litra u poprzednika do 7,1 l/100 km. Emisja CO2 obniżyÅ‚a siÄ™ analogicznie ze 199 g/km do 165 g/km. Jeszcze oszczÄ™dniejszy jest Golf R, jeżeli zamontowana jest w nim opcjonalna, 6-biegowa przekÅ‚adnia dwusprzÄ™gÅ‚owa (DSG); w tym przypadku znormalizowane spalanie wynosi 6,9 l/100 km (159 g/km CO2). W porównaniu z poprzednikiem z DSG (8,4 l/100 km) oszczÄ™dność wynosi 1,5 l/100 km, czyli 18 procent.
Druga premiera – nowe Polo: W Polsce zadebiutowaÅ‚ Golf R, natomiast w Wolfsburgu swojÄ… Å›wiatowÄ… premierÄ™ ma nowe Polo, które zastÄ™puje wersjÄ™ z tytuÅ‚em CotY 2010. Samochód wizualnie zmieni siÄ™ w niewielkim stopniu, niemniej wzbogacony zostanie o szereg innowacyjnych systemów, które poprawiÄ… komfort i bezpieczeÅ„stwo prowadzenia. W Polsce nowe Polo dostÄ™pne bÄ™dzie w maju.
Trzecia premiera – Golf Sportsvan: W czerwcu zadebiutuje Golf Sportsvan. Ten wszechstronny Volkswagen stanowi poÅ‚Ä…czenie auta kompaktowego i vana, oferuje wiÄ™cej przestrzeni dla rodziny, pracy i aktywnego spÄ™dzania wolnego czasu. Golf Sportsvan dysponuje miÄ™dzy innymi bardzo przestronnym, dajÄ…cym wiele możliwoÅ›ci aranżacji wnÄ™trzem (tylna kanapa przesuwa siÄ™ o 180 mm, pojemność bagażnika wynosi ponad 1.500 litrów) i najnowoczeÅ›niejszymi systemami wspierajÄ…cymi kierowcÄ™.
Do systemów tych należy dostÄ™pny po raz pierwszy w Golfie Blind Spot Sensor z asystentem uÅ‚atwiajÄ…cym wyjechanie z miejsca parkingowego. Przy wyjeżdżaniu tyÅ‚em z miejsca parkingowego system rozpoznaje pojazdy zbliżajÄ…ce siÄ™ z boku, bardzo czÄ™sto niewidoczne dla kierowców. W przypadku zagrożenia kolizjÄ…, system automatycznie zainicjuje awaryjne hamowanie. Suma zastosowanych rozwiÄ…zaÅ„ sprawia, że Sportsvan Å‚Ä…czy wszystko, co najlepsze w hatchbackach, kombi i vanach, tworzÄ…c nowy i uniwersalny samochód z usportowionym charakterem. Polski rynek samochodowy wzbogaci siÄ™ zatem o jeden z najbardziej wszechstronnych samochodów w klasie kompaktowej.
Czwarta premiera – e-Golf: Elektryczny Golf zadebiutuje w Polsce w lipcu. NieemitujÄ…ce spalin samochody elektryczne Volkswagena sÄ… produkowane w tych samych zakÅ‚adach, w których wytwarza siÄ™ ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi.
NapÄ™dzany silnikiem elektrycznym o mocy 85 kW/115 KM e-Golf osiÄ…ga już w chwili uruchomienia maksymalny moment 270 Nm. DziÄ™ki temu po 10,4 sekundy osiÄ…ga 100 km/h. PrÄ™dkość tego piÄ™ciomiejscowego pojazdu jest elektronicznie ograniczona do 140 km/h. e-Golf jest pierwszym Volkswagenem, w którym zastosowano reflektory LED. Wrażenie robi zużycie energii, na przejechanie 100 km samochód potrzebuje 12,7 kWh. Przy cenie prÄ…du 0,56 zÅ‚ za kWh (Å›rednia cena prÄ…du w Polsce, stan na 02.01.2014 r.) pokonanie 100 kilometrów kosztuje w przypadku e-Golfa 7,11 zÅ‚. ZasiÄ™g jakim bÄ™dzie dysponowaÅ‚ elektryczny Golf to 190 km, zatem doskonale nadaje siÄ™ do codziennej, miejskiej eksploatacji.
PiÄ…ta premiera – Scirocco: Trzecia, aktualna generacja Scirocco zadebiutowaÅ‚a w 2008 roku, jest bezpiecznym samochodem sportowym na każdy dzieÅ„ roku. Po szeÅ›ciu latach od debitu, w lipcu dostÄ™pna bÄ™dzie odÅ›wieżona wersja tego niezwykle popularnego w Polsce coupe.
Szósta premiera – e-up!: e-up! bÄ™dzie drugim w peÅ‚ni elektrycznym modelem Volkswagena oferowanym w polskich salonach. Model ten zadebiutuje we wrzeÅ›niu.
Podobnie jak e-Golf, także e-up! jest samochodem pięciodrzwiowym i w pełni nadaje się do codziennej eksploatacji w mieście. Zużywa on zaledwie 11,7 kWh energii na 100 km. Jest zatem mistrzem świata w dziedzinie efektywności. Przy średniej cenie energii elektrycznej 0,56 zł za kWh (średnia cena prądu w Polsce, stan na 02.01.2014 r.), przejechanie 100 km kosztuje tylko 6,55 zł.
Za napÄ™d tego nowoczesnego kompaktowego auta sÄ… odpowiedzialne: silnik elektryczny (60 kW/82 KM), bateria litowo-jonowa zamontowana w podÅ‚odze miÄ™dzy osiami oraz ukÅ‚ad elektroniki mocy. SiÅ‚a napÄ™dowa silnika elektrycznego jest przenoszona na przednie koÅ‚a przez 1-biegowÄ… przekÅ‚adniÄ™. ZasiÄ™g rozwijajÄ…cego moc 60 kW/82 KM i prÄ™dkość maksymalnÄ… 130 km/h e-up! wynosi – w zależnoÅ›ci od stylu jazdy i obciążenia – miÄ™dzy 120 a 160 kilometrów. Przy bardzo niskich temperaturach powietrza wartoÅ›ci te mogÄ… być mniejsze. Szczególnie w mieÅ›cie i dla wiÄ™kszoÅ›ci osób dojeżdżajÄ…cych do pracy zasiÄ™g ten jest jednak w peÅ‚ni wystarczajÄ…cy. Badania niemieckiego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast wykazaÅ‚y, że prawie 80 procent wszystkich kierowców w Niemczech, od osób dojeżdżajÄ…cych do pracy po osoby czÄ™sto podróżujÄ…ce, przejeżdża dziennie mniej, niż 50 kilometrów.
Siódma premiera – Jetta: W październiku 2014 roku Volkswagen wprowadzi do oferty odÅ›wieżonÄ… JettÄ™. Model ten w obecnej wersji na rynku jest od 2011 roku, swoimi rozmiarami wpisuje siÄ™ w lukÄ™ miÄ™dzy Golfem a Passatem. Samochód spodoba siÄ™ kierowcom lubiÄ…cym sedany o niepowtarzalnym designie, komforcie, bezpieczeÅ„stwie i wysokiej jakoÅ›ci.
Ósma premiera – Touareg: Również w październiku zadebiutuje odÅ›wieżony Touareg. Gdy w 2010 roku swojÄ… premierÄ™ miaÅ‚ aktualny model, byÅ‚ on najbardziej innowacyjnym pod wzglÄ™dem technicznym modelem Volkswagena od czasu istnienia marki. DysponowaÅ‚ o prawie 20 procent oszczÄ™dniejszym ukÅ‚adem napÄ™dowym oraz szerokÄ… ofertÄ… nowych systemów wspomagajÄ…cych kierowcÄ™ i zwiÄ™kszajÄ…cych bezpieczeÅ„stwo. Wersja z silnikiem wysokoprężnym – Touareg V6 TDI – spalajÄ…c Å›rednio 7,4 litra uzyskiwaÅ‚a najlepsze wartoÅ›ci zużycia paliwa w segmencie samochodów terenowych. Nowy model bÄ™dzie posiadaÅ‚ jeszcze wiÄ™cej nowoczesnych systemów, bÄ™dzie jeszcze bardziej oszczÄ™dny i ekologiczny.
DziewiÄ…ta premiera – nowy Passat: Ostatnia tegoroczna premiera bÄ™dzie najważniejszÄ…. Passat, który zadebiutuje na przeÅ‚omie listopada i grudnia bÄ™dzie caÅ‚kowicie nowym samochodem. Zbudowany zostanie na platformie MQB i wyposażony bÄ™dzie w szereg innowacyjnych systemów. Jego masa zostanie znacznie zmniejszona, a zużycie paliwa obniżone – mimo to poprawie ulegnÄ… osiÄ…gi. Samochód zadebiutuje w wersjach Limousine oraz Variant.
Volkswagen Castrol Cup
Puchar Volkswagen Castrol Cup zadebiutowaÅ‚ w minionym roku. DziÄ™ki innowacyjnej formule i miÄ™dzynarodowej stawce zawodników, puchar staÅ‚ siÄ™ popularny nie tylko w Polsce, ale byÅ‚ rozpoznawalny również za granicÄ…. Za organizacjÄ™ pucharu odpowiadajÄ… spóÅ‚ki Volkswagen Racing Polska oraz Volkswagen Group Polska, sponsorem tytularnym jest firma Castrol.
W 2014 roku rozegranych zostanie 14 wyÅ›cigów podczas 7 rund, w piÄ™ciu krajach. Kalendarz zawodów przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:
1. Runda 25 - 27 kwietnia – Hungaroring
2. Runda 23 - 25 maja – Lausitzring
3. Runda 13 - 15 czerwca – PoznaÅ„
4. Runda 08 - 10 sierpnia – Most
5. Runda 22 - 24 sierpnia – Slovakiaring
6. Runda 12 - 14 wrzeÅ›nia – Brno
7. Runda 26 - 28 wrzeÅ›nia – PoznaÅ„
Auta w porównaniu z minionym rokiem zostanÄ… poddane kilku modyfikacjom: oprócz zmian w zawieszeniu i nowych elementów aerodynamicznych, zwiÄ™kszona zostanie moc samochodów. Podobnie jak w 2013 roku Golfy bÄ™dÄ… wyposażone w system Push-to-Pass, który zwiÄ™ksza moc silników o 50 KM, dziÄ™ki czemu wyÅ›cigi sÄ… bardziej widowiskowe.
Elementy pucharu, które siÄ™ sprawdziÅ‚y, takie jak profesjonalna telemetria czy program wymiany mÅ‚odych talentów pomiÄ™dzy seriami Volkswagena na caÅ‚ym Å›wiecie nadal bÄ™dÄ… obowiÄ…zywaÅ‚y. Również w tym sezonie organizator bÄ™dzie odpowiadaÅ‚ za przygotowanie samochodów do wyÅ›cigu i za caÅ‚Ä… logistykÄ™.
Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata WRC
ZespóÅ‚ z Wolfsburga przystÄ™powaÅ‚ do rywalizacji w ubiegÅ‚orocznych mistrzostwach Å›wiata z pozycji absolutnego debiutanta, mimo to zdecydowanie zwyciężyÅ‚ w caÅ‚ym cyklu. Volkswagen jako jedyny w historii w pierwszym sezonie startów wywalczyÅ‚ praktycznie wszystko, co byÅ‚o do zdobycia – indywidualne tytuÅ‚y mistrzowskie w kategorii kierowców i pilotów oraz tytuÅ‚ w klasyfikacji producentów. Do tego dochodzi jeszcze styl, w jakim zespóÅ‚ zdominowaÅ‚ mistrzostwa Å›wiata. Zawodnicy Volkswagena zwyciężyli w dziesiÄ™ciu z trzynastu rozegranych rajdów, a Sébastien Ogier zapewniÅ‚ sobie tytuÅ‚ mistrzowski na trzy rundy przed koÅ„cem zmagaÅ„, tytuÅ‚ mistrzów konstruktorów padÅ‚ Å‚upem Volkswagena również przed zakoÅ„czeniem sezonu, bowiem już podczas Rajdu Hiszpanii.
Poprzeczka przed tegorocznym sezonem zawieszona zostaÅ‚a bardzo wysoko. ZespóÅ‚ przygotowywaÅ‚ siÄ™ do niego bez żadnej taryfy ulgowej. „Chcemy obronić tytuÅ‚y mistrzowskie w 2014 roku, a to oznacza: żadnej przesady albo zaniedbaÅ„, lecz nadal maksymalnÄ… koncentracjÄ™ i wolÄ™ zwyciÄ™stwa. Jeżeli zespóÅ‚ weźmie sobie to do serca, możemy w tym roku być jeszcze lepsi. Naturalnie nie bÄ™dzie Å‚atwo.” – powiedziaÅ‚ prof. dr Martin Winterkorn, Prezes ZarzÄ…du Volkswagen AG.
W tegorocznym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Åšwiata znalazÅ‚ siÄ™ Rajd Polski, który zostanie rozegrany w MikoÅ‚ajkach w okresie od 27 do 29 czerwca. PeÅ‚en kalendarz Rajdowych Mistrzostw Åšwiata w sezonie 2014 przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:
Rajd Monte Carlo 14 - 19 stycznia
Rajd Szwecji 05 - 08 lutego
Rajd Meksyku 06 - 09 marca
Rajd Portugali 03 - 06 kwietnia
Rajd Argentyny 08 - 11 maja
Rajd WÅ‚och 06 - 08 czerwca
Rajd Polski 27 - 29 czerwca
Rajd Finlandii 01 - 03 sierpnia
Rajd Niemiec 22 - 24 sierpnia
Rajd Australii 12 - 14 września
Rajd Francji 03 - 05 października
Rajd Hiszpanii 24 - 26 października
Rajd Wielkiej Brytanii 14 - 16 listopada