-
Za każdym razem fascynuje mnie to, jak dziÄ™ki Å›wiatÅ‚u udaje siÄ™ nawiÄ…zać emocjonalny kontakt miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a samochodem – mówi Sturmat
-
CzÅ‚owiek nie ma poczucia, że obcuje z maszynÄ…, reakcje wyrażane Å›wiatÅ‚em sÄ… tak naturalne i emocjonalne, że ma siÄ™ wrażenie kontaktu z żywÄ… istotÄ… – uważa Sturmat
Co budziło Pani największe emocje podczas prac nad rodziną modeli ID?
Mniej wiÄ™cej w tym samym czasie, w którym rozpoczÄ™liÅ›my prace nad projektem ID.3 pojawiÅ‚o siÄ™ życzenie, by zaprojektować zupeÅ‚nie nowy sposób oÅ›wietlenia nadwozia. Dość szybko powstaÅ‚ niewielki zespóÅ‚, który zajÄ…Å‚ siÄ™ opracowaniem tzw. stylowego podÅ›wietlenia oraz zewnÄ™trznych rozwiÄ…zaÅ„ Å›wietlnych nowego modelu.
Z perspektywy czasu możemy stwierdzić, że nasz zespóÅ‚ wykonaÅ‚ kawaÅ‚ solidnej roboty, czyli stworzyÅ‚ rozwiÄ…zania stosowane tylko w modelach ID., które bÄ™dÄ… prawdziwÄ… nowoÅ›ciÄ… na rynku – niepowtarzalny Å›wietlny design, który jest elementem tożsamoÅ›ci marki.
W którym momencie zauważyÅ‚a Pani, że wizja elektrycznych samochodów dostÄ™pnych dla każdego rzeczywiÅ›cie może siÄ™ urzeczywistnić?
Zapewne tak jak wielu ludzi, którzy jeszcze nigdy nie jechali elektrycznym samochodem, nie wyobrażaÅ‚am sobie w zasadzie jak taka podróż wyglÄ…da i dlatego poczÄ…tkowo nie miaÅ‚am specjalnych oczekiwaÅ„. Ale to siÄ™ bÅ‚yskawicznie zmieniÅ‚o, gdy pierwszy raz usiadÅ‚am za kierownicÄ… e-Golfa – tak mnie zaskoczyÅ‚o i zachwyciÅ‚o, jak bÅ‚yskawicznie przyspiesza i jak bezgÅ‚oÅ›nie siÄ™ porusza, że od razu na twarzy pojawiÅ‚ mi siÄ™ uÅ›miech. MiaÅ‚am Å›wiadomość, że to jest przyszÅ‚ość, byÅ‚am po prostu zafascynowana. Nie chciaÅ‚am wysiąść z tego auta, takÄ… sprawiaÅ‚o mi frajdÄ™.
Wtedy e-Golf byÅ‚ jeszcze samochodem o stylistyce typowej dla pojazdów budowanych na klasycznej platformie MQB. ID.3 to wrażenie obcowania z pojazdem przyszÅ‚oÅ›ci jeszcze podkreÅ›la swojÄ… formÄ… – designem, który wykorzystuje w peÅ‚ni możliwoÅ›ci jakie daje moduÅ‚owa platforma MEB oraz fantastycznymi nowymi detalami, dziÄ™ki którym miÄ™dzy pojazdem a czÅ‚owiekiem pojawia siÄ™ jakaÅ› emocjonalna iskra.
Konkretnie: które rozwiÄ…zania w nowym ID. fascynujÄ… PaniÄ… najbardziej?
Jako stylistka zajmujÄ…ca siÄ™ Å›wiatÅ‚em jestem oczywiÅ›cie trochÄ™ stronnicza: jestem niesamowicie dumna z tego, jak nadwozie ID.3 gra Å›wiatÅ‚em, sprawiajÄ…c, że auto staje siÄ™ bliskie czÅ‚owiekowi, wrÄ™cz samo staje siÄ™ bardziej ludzkie. Gdy tylko siÄ™ do ID.3 zbliżam wita mnie „otwierajÄ…c oczy” i patrzy na mnie. NieskoÅ„czonÄ… ilość razy widziaÅ‚am już to powitanie podczas testów w tunelu Å›wietlnym, a jednak za każdym razem fascynuje mnie na nowo, jak dziÄ™ki Å›wiatÅ‚u udaje siÄ™ nawiÄ…zać emocjonalny kontakt miÄ™dzy czÅ‚owiekiem a samochodem. Å»eby osiÄ…gnąć ten efekt potrzeba bardzo zaawansowanych technicznie czujników, reflektorów i systemu Kessy (bezkluczykowego dostÄ™pu do samochodu). Poza tym bardzo zÅ‚ożone sÄ… systemy sterowania i oprogramowania, które muszÄ… dziaÅ‚ać tak, by samochód we wÅ‚aÅ›ciwym czasie „patrzyÅ‚” we wÅ‚aÅ›ciwym kierunku.
Jestem też pod wrażeniem systemu ID.Light, który nasze koleżanki stworzyÅ‚y we wnÄ™trzu tego auta. Także w tym wypadku już od pierwszej chwili nawiÄ…zuje siÄ™ z pojazdem ludzki kontakt. CzÅ‚owiek nie ma poczucia, że obcuje z maszynÄ…, reakcje wyrażane Å›wiatÅ‚em sÄ… tak naturalne i emocjonalne, że ma siÄ™ wrażenie kontaktu z żywÄ… istotÄ….
Patrząc na cały projekt, co było największym wyzwaniem dla Pani?
NajwiÄ™kszym wyzwaniem, ale też wspaniaÅ‚Ä… szansÄ…, którÄ… przyniosÅ‚a mi praca nad projektem ID.3 byÅ‚a możliwość projektowania zupeÅ‚nie nowego typu pojazdu, samochodu, który nie miaÅ‚ poprzednika – poczÄ…tkowo robiliÅ›my to nie stawiajÄ…c sobie żadnych ram, mieliÅ›my tylko z grubsza nakreÅ›lony cel. Dlatego podeszliÅ›my do sprawy bardzo kreatywnie – zadanie byÅ‚o tym bardziej odpowiedzialne, ale jednoczeÅ›nie jest to najwiÄ™ksze marzenie każdego stylisty. Wszyscy staliÅ›my siÄ™ częściÄ… zupeÅ‚nie nowej rodziny produktów, nowej epoki w historii marki Volkswagen.