-
holograficzny moduł w Golfie GTI Aurora łączy świat realny z wirtualnym
-
intuicyjne sterowanie systemem dźwiękowym za pomocą hologramu
-
nowa technologia daje wyobrażenie o przyszłych systemach obsługi w samochodach
Nad przygotowaniem Golfa GTI Aurora, który zaprezentowano podczas zlotu fanów GTI nad Wörthersee, przez 8 miesiÄ™cy pracowaÅ‚o 18 praktykantów. To już dwunasty samochód z serii projektów Wörthersee przygotowany przez mÅ‚odych inżynierów z zakÅ‚adu w Wolfsburgu. PodstawÄ… do konstrukcji modelu studyjnego byÅ‚ Golf GTI TCR z serii przedprodukcyjnej.
Golf GTI Aurora jest napÄ™dzany silnikiem benzynowym o pojemnoÅ›ci 2,0 l i mocy 279 kW (380 KM), czyli o 90 KM wiÄ™kszej niż w samochodzie seryjnym. Aż tak zdecydowany wzrost mocy uzyskano dziÄ™ki zastosowaniu wiÄ™kszej turbosprężarki oraz modyfikacjom ukÅ‚adów – dolotowego i wydechowego. Jednostkowy egzemplarz Golfa GTI jest pomalowany w kolorach Nardo Grey i Deep Black Pearl Effect (z tyÅ‚u), a także Mint Green. Dyfuzor i wszystkie elementy dekoracyjne, na przykÅ‚ad osÅ‚ona chÅ‚odnicy z otworami w ksztaÅ‚cie plastra miodu, zostaÅ‚y pomalowane rÄ™cznie.
Elementem, który najbardziej wyróżnia ten niezwykÅ‚y model, jest jednak rozwiÄ…zanie zastosowane… pod pokrywÄ… bagażnika.
„DziÄ™ki technologii hologramu udaÅ‚o nam siÄ™ poÅ‚Ä…czyć Å›wiat wirtualny z rzeczywistym” – powiedziaÅ‚ Thomas Schmall, Prezes ZarzÄ…du Volkswagen Group Components. „Prawie każdy zna hologramy z hollywoodzkich filmów Star Trek czy Gwiezdne Wojny – i my jesteÅ›my blisko tej kinowej rzeczywistoÅ›ci”. Jednak w przeciwieÅ„stwie do Å›wiata filmów, w którym aby uczestniczyć w trójwymiarowej rzeczywistoÅ›ci trzeba mieć okulary 3D, w wypadku modelu studyjnego Aurora nie sÄ… one potrzebne, podobnie jak nie sÄ… potrzebne wirtualne rÄ™kawice, ani dżojstiki. Thomas Schmall dodaje: „To jak rodzaj fatamorgany, którÄ… bardzo wyraźnie widać. Zjawisko to wykorzystaliÅ›my do stworzenia zupeÅ‚nie nowego systemu. Hologram unosi siÄ™ w przestrzeni ponad komputerem umieszczonym w kompaktowym module, który znajduje siÄ™ w bagażniku”.
Jak nowe rozwiÄ…zanie wyglÄ…da od strony technicznej wyjaÅ›nia Mark Möller, gÅ‚ówny inżynier Volkswagen Group Components: „Obraz zawieszony w przestrzeni uzyskaliÅ›my dziÄ™ki algorytmom oprogramowania i elementom technologii wizualnych. System samodzielnie rozpoznaje intencje użytkownika i realizuje je – tak wÅ‚aÅ›nie dziaÅ‚a intuicyjny system obsÅ‚ugi”. SzczegóÅ‚y nowego rozwiÄ…zania sÄ… tajemnicÄ… firmy, a wynalazek opracowano na bazie wÅ‚asnej opatentowanej technologii. Holograficzny system w Golfie GTI Aurora bynajmniej nie jest zabawkÄ…, nawet jeÅ›li sÅ‚uży rozrywce. „System holograficzny można zrealizować przy pomocy istniejÄ…cych technik, nie jest to wiÄ™c żadne science fiction. Zanim jednak ewentualnie zostanie zastosowany w seryjnych samochodach, minie jeszcze trochÄ™ czasu” – twierdzi Möller.
Holografia to technologia, która natychmiast zachwyci każdego użytkownika. Z hologramów korzysta siÄ™ intuicyjnie. CzÅ‚owiek żyje przecież w trójwymiarowej rzeczywistoÅ›ci, wie zatem jak posÅ‚ugiwać siÄ™ elementami wyÅ›wietlanymi w 3D. Szybko dochodzi do naturalnej i swobodnej interakcji – wystarczy tylko nacisnąć na któryÅ› z zawieszonych w przestrzeni przycisków: start, stop lub pauza, dotkniÄ™ciem palca wybrać album z również zawieszonej w przestrzeni wirtualnej listy utworów majÄ…cej ksztaÅ‚t kostki i regulować siÅ‚Ä™ gÅ‚osu korzystajÄ…c z wirtualnego suwaka. Użytkownik zorientuje siÄ™ od razu, jak dziaÅ‚a ten system, nawet jeÅ›li nigdy przedtem nie miaÅ‚ do czynienia z hologramami.
* model studyjny/concept car