Åšwiatowa premiera w Amsterdamie, Szanghaju i Sao Paulo; Volkswagen przedstawia nowego T-Crossa, pierwszego maÅ‚ego SUV-a marki. Nowy model Å‚Ä…czy wszechstronność przydatnÄ… w codziennym użytkowaniu z najnowoczeÅ›niejszymi rozwiÄ…zaniami z dziedziny multimediów i Å‚Ä…cznoÅ›ci, jest przy tym oszczÄ™dny i wyróżnia siÄ™ stylistykÄ… – dziÄ™ki tym cechom ma zdobyć uznanie klientów na trzech kontynentach i wyznaczyć nowe standardy w gronie aut tej klasy. Miejski crossover jest doskonaÅ‚ym autem na co dzieÅ„ i nie tylko.
T-Cross to kolejny SUV Volkswagena – krótszy, a przez to jeszcze bardziej nadajÄ…cy siÄ™ do użytku w mieÅ›cie niż T-Roc i jeszcze bardziej kompaktowy niż Tiguan. Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer marki Volkswagen z okazji premiery w Amsterdamie powiedziaÅ‚: „Tak naprawdÄ™ prezentujemy dzisiaj T-Crossa potrójnie – kilka godzin temu pokazaliÅ›my go w Szanghaju, a wieczorem przedstawimy w Sao Paulo. Pragniemy w ten sposób podkreÅ›lić, jak ważny jest T-Cross dla marki Volkswagen jako globalny produkt”.
Nowy T-Cross ma bardzo wiele zalet
Nowy model skonstruowano w oparciu o moduÅ‚owÄ… platformÄ™ MQB, która umożliwiÅ‚a przesuniÄ™cie przedniej osi pojazdu daleko w przód. Przy nadwoziu, którego dÅ‚ugość wynosi 4,11 m rozstaw osi liczy aż 2,56 m i w stosunku do dÅ‚ugoÅ›ci nadwozia jest bardzo duży. To umożliwiÅ‚o z kolei stworzenie przestronnej kabiny, w której może wygodnie podróżować piÄ™ciu pasażerów. Dostosowanie wnÄ™trza do chwilowych potrzeb umożliwia przesuwana kanapa, której poÅ‚ożenie można regulować w zakresie 14 cm – raz, żeby zapewnić pasażerom siedzÄ…cym z tyÅ‚u wiÄ™cej miejsca na nogi, innym razem, by powiÄ™kszyć bagażnik. Sam bagażnik ma pojemność od 385 do 455 litrów. DziÄ™ki oparciu tylnej kanapy, które można skÅ‚adać częściowo lub w caÅ‚oÅ›ci w ciÄ…gu kilku chwil powstaje przedziaÅ‚ bagażowy o równej podÅ‚odze i pojemnoÅ›ci 1.281 litrów.
T-Cross będzie oferowany z czterema turbodoładowanymi silnikami do wyboru: trzema benzynowymi i jednym dieslem. Dwie trzycylindrowe benzynowe jednostki 1.0 z filtrem cząstek stałych mają moc 70 kW/95 KM i 85 kW/115 KM. Najmocniejszy jest czterocylindrowy silnik 1.5 TSI osiągający 110 kW/150 KM. Ofertę uzupełnia czterocylindrowy diesel 1.6 TDI o mocy 70 kW/95 KM. Wszystkie silniki spełniają najnowszą normę Euro 6d-Temp.
Nowy T-Cross jest seryjnie wyposażany w wiele systemów asystujÄ…cych, które dotychczas byÅ‚y znane z aut wyższych klas. MiÄ™dzy innymi dziÄ™ki nim wzrasta bezpieczeÅ„stwo, zmniejsza siÄ™ ryzyko kolizji i zwiÄ™ksza komfort podróży. W wyposażeniu standardowym T-Crossa znajdujÄ… siÄ™ system Front Assist monitorujÄ…cy przestrzeÅ„ przed autem, wyposażony w funkcje rozpoznawania pieszych na jezdni oraz hamowania awaryjnego, system Lane Assist utrzymujÄ…cy samochód na wybranym pasie ruchu, system uÅ‚atwiajÄ…cy ruszanie na wzniesieniu, aktywny system ochrony pasażerów, a także Blind Spot Detection uÅ‚atwiajÄ…cy zmianÄ™ pasa ruchu i powiÄ…zany z nim system wspomagajÄ…cy parkowanie. W ramach wyposażenia dodatkowego sÄ… dostÄ™pne czujnik monitorujÄ…cy zmÄ™czenie kierowcy, aktywny tempomat ACC oraz system automatycznego parkowania Park Assist.
Nowy T-Cross jest też wyposażony w najwyższej klasy systemy multimedialne zapewniajÄ…ce Å‚Ä…czność ze Å›wiatem zewnÄ™trznym. Elementy obsÅ‚ugi oraz indywidualne funkcje na pokÅ‚adzie auta dziaÅ‚ajÄ… w sposób intuicyjny. Smartfony można Å‚adować bezprzewodowo, a wygodne korzystanie z urzÄ…dzeÅ„ cyfrowych umożliwiajÄ… nawet cztery wejÅ›cia USB.
Produkcja w Hiszpanii, Ameryce Południowej i w Chinach
Podobnie jak spokrewniony z nowym SUV-em VW Polo, również T-Cross bÄ™dzie produkowany w hiszpaÅ„skiej fabryce Volkswagena w Nawarze. Do 2019 roku Volkswagen zainwestuje w niej miliard euro, by sprostać szybko rosnÄ…cemu popytowi na maÅ‚e SUV-y. Liczba miejsc pracy w fabryce w Nawarze wzroÅ›nie o okoÅ‚o 10 procent. Z niezależnych prognoz wynika, że w latach 2017-2027 popyt na maÅ‚e auta z tzw. segmentu CUV (Crossover Utility Vehicle), do których należy T-Cross podwoi siÄ™. W Ameryce PoÅ‚udniowej i w Chinach, na dwóch rosnÄ…cych rynkach, T-Cross bÄ™dzie produkowany w wersjach dostosowanych do potrzeb tamtejszych klientów.
Ofensywa w dziedzinie SUV-ów
Prezentacja T-Crossa wyznacza kolejny etap wielkiej globalnej ofensywy Volkswagena w dziedzinie aut typu SUV. W 2016 roku zapoczÄ…tkowaÅ‚ jÄ… Tiguan obecnej generacji, w 2017 roku doÅ‚Ä…czyÅ‚y do niego siedmiomiejscowy Tiguan Allspace i kompaktowy T-Roc. Także w 2017 roku zadebiutowaÅ‚y modele Atlas oraz Teramont – każdy w wersji siedmiomiejscowej. Pierwszego zaprojektowano z myÅ›lÄ… o rynku USA, drugiego – jako jego chiÅ„ski odpowiednik.
W 2018 roku Volkswagen of America zaprezentowaÅ‚ dwa modele studyjne opracowane na bazie Atlasa – Cross Sport i Tanoak. W Chinach odbyÅ‚a siÄ™ premiera nowego Touarega, któremu towarzyszyÅ‚y dwa SUV-y przeznaczone w przyszÅ‚oÅ›ci na tamtejszy rynek – Powerful Family SUV „Tharu” oraz Advanced Midsize SUV „Tayron”.
Co w przyszÅ‚oÅ›ci? W 2020 roku na rynku znajdzie siÄ™ ID. CROZZ, pierwszy SUV Volkswagena z napÄ™dem wyÅ‚Ä…cznie elektrycznym. Oferta marki bÄ™dzie wtedy siÄ™gaÅ‚a od T-Crossa po elektrycznego ID. CROZZ i stanie siÄ™ jednÄ… z najbogatszych na Å›wiecie – marka niemal w każdym segmencie bÄ™dzie mogÅ‚a zaoferować model typu SUV.
* – T-Cross: samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży