• z DNA kultowego auta: 115-konny up! GTI nawiÄ…zuje do pierwszego Golfa GTI (110 KM)
• Å›wiÄ™to niezwykÅ‚ych samochodów: Å›wiatowa premiera studyjnego up! GTI podczas legendarnego zlotu GTI nad Wörthersee (24-27 maja)
• debiut rynkowy: up! GTI osiÄ…gajÄ…cy prÄ™dkość 197 km/h w seryjnej wersji wejdzie na rynek na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku
Pod wzglÄ™dem charakteru i mocy silnika (85 kW/115 KM) nowy samochód przypomina zaprezentowanego w 1976 roku Golfa GTI o mocy 81 kW/110 KM. Model studyjny, bliski seryjnemu autu, jest nawiÄ…zaniem do tego historycznego samochodu – ma niewielkie rozmiary, niskÄ… masÄ™ wÅ‚asnÄ…, mocny silnik, sportowe zawieszenie i typowe wyróżniki GTI (m.in. czerwonÄ… liniÄ™ w osÅ‚onie chÅ‚odnicy i tapicerkÄ™ „Clark” ze wzorem karo). Nowy sportowy samochód daje możliwość zakosztowania radoÅ›ci z jazdy w wymiarze jaki dotÄ…d byÅ‚ niedostÄ™pny dla kierowców maÅ‚ych aut. Sportowe zawieszenie, charakterystyczne dla modeli spod znaku GTI, z jednej strony zapewnia autu zwinność podobnÄ… do tej, jakÄ… odznaczajÄ… siÄ™ gokarty, z drugiej zaÅ› gwarantuje wysoki komfort jazdy. W seryjnej wersji up! GTI pojawi siÄ™ na rynku na poczÄ…tku 2018 roku.
PrezentujÄ…c up! GTI Volkswagen buduje swego rodzaju most Å‚Ä…czÄ…cy wspóÅ‚czesność z historiÄ… sprzed ponad 40 lat. Gdy w latach 70. pojawiÅ‚o siÄ™ pierwsze GTI otworzyÅ‚o szerokim rzeszom kierowców możliwość jazdy po naprawdÄ™ szybkich drogach – zwÅ‚aszcza skrajnym lewym pasem niemieckich autostrad. WczeÅ›niej tempo jazdy wyznaczaÅ‚y na nich jedynie wielkie limuzyny i drogie samochody sportowe, do których doÅ‚Ä…czyÅ‚ kompaktowy Volkswagen. GTI można byÅ‚o rozpoznać od razu po czerwonym pasku w osÅ‚onie chÅ‚odnicy, czarnych podwójnych liniach tuż nad progami, a z tyÅ‚u po czarnej ramce na pokrywie bagażnika. Silnik o mocy 110 KM miaÅ‚ za zadanie rozpÄ™dzić auto ważące zaledwie 810 kg i zapewniaÅ‚ przyspieszenie do 100 km/h w ciÄ…gu 9,0 s; prÄ™dkość maksymalna wynosiÅ‚a 182 km/h. W chwili wprowadzania na rynek Golfa GTI oferowano z lakierem „CzerwieÅ„ Marsa” (Marsrot) i „Diamentowe Srebro” (Diamant-Silber). Potem kolorami GTI staÅ‚y siÄ™ również biel i czerÅ„.
Nowy up! GTI – zarówno wymiarami nadwozia, jak i wnÄ™trza przypominajÄ…cy pierwsze GTI – jest jak jego protoplasta lekkim samochodem sportowym. Pod maskÄ… pracuje silnik z turbosprężarkÄ… (TSI) osiÄ…gajÄ…cy maksymalny moment obrotowy o wartoÅ›ci 230 Nm. OsiÄ…gi auta sprawiajÄ… wrażenie, jakbyÅ›my mieli do czynienia z pierwszym Golfem GTI przeniesionym we wspóÅ‚czesne czasy. Masa auta wynosi 997 kg (wykorzystano znacznie wiÄ™cej stali o zwiÄ™kszonej wytrzymaÅ‚oÅ›ci oraz poduszki powietrzne), prÄ™dkość maksymalna – 197 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 8,8 s. Kolory lakieru sÄ… klasyczne i typowe dla aut GTI – „CzerwieÅ„ Tornado”, „Pure White” oraz metalizowane „Dark Siver”, „Black Pearl” i – jako nowość w GTI – „Costa Azul” (niebieski).
Najmocniejszy model z rodziny up! można rozpoznać dziÄ™ki typowym elementom GTI. Na przykÅ‚ad z przodu w osÅ‚onie chÅ‚odnicy o strukturze plastra miodu znajduje siÄ™ czerwony pasek z umieszczonym na nim logo GTI. Z boku nadwozia nad szerokimi osÅ‚onami progów widniejÄ… dwa czarne paski, nawiÄ…zujÄ…ce do tych umieszczonych w pierwszym, historycznym GTI. Obudowy lusterek zewnÄ™trznych poÅ‚yskujÄ… bÅ‚yszczÄ…cÄ… czerniÄ…, nowy wzór majÄ… 17-calowe obrÄ™cze kóÅ‚ z lekkich stopów. ObrÄ™cze te bardzo dobrze prezentujÄ… siÄ™ w nadkolach, bo sportowe zawieszenie up! GTI obniżono o 15 mm. Również z tyÅ‚u nie zabrakÅ‚o typowych wyróżników GTI – znajduje siÄ™ tam m.in. charakterystyczny czerwony pasek oraz wiÄ™kszy spojler dachowy zapewniajÄ…cy mocniejszy docisk tylnej osi do podÅ‚oża, a przez to lepsze wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne. We wnÄ™trzu zamontowano sportowÄ… kierownicÄ™, typowÄ… dla GTI gaÅ‚kÄ™ dźwigni zmiany biegów oraz fotele z tapicerkÄ… o legendarnym wzorze „Clark”. Również ten model nie tylko wyglÄ…da jak GTI, ale jeździ tak jak ono. PowstaÅ‚ nowy oryginaÅ‚.
*up! GTI: samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży, dlatego nie podlega przepisom 1999/94 EG.