Wodór paliwem odnawialnym
Wodór jest najbardziej powszechnym pierwiastkiem na Å›wiecie i można go pozyskiwać z wielu różnych źródeÅ‚ kilkoma metodami. Jako gaz przemysÅ‚owy jest już powszechnie produkowany i wykorzystywany m.in. w zakÅ‚adach chemicznych. W obliczu wyczerpujÄ…cych siÄ™ zÅ‚óż naftowych przyszÅ‚ość motoryzacji zależy od alternatywnych sposobów zasilania samochodów. Wodór stanowi bardzo korzystnÄ… i uniwersalnÄ… alternatywÄ™ dla ropy. Może być produkowany lokalnie w każdym kraju z wykorzystaniem surowców kopalnych, energii odnawialnej oraz odpadów.
Pierwiastek ten można pozyskiwać z wody oraz z substancji organicznych, na przykÅ‚ad z metanu, biomasy czy też odpadów komunalnych i rolnych. Do jego produkcji można wykorzystać energiÄ™ z dowolnego źródÅ‚a, także odnawialnÄ… lub geotermalnÄ…, a instalacje do produkcji wodoru wraz ze zbiornikami stanowiÄ… bardzo wygodny sposób na przechowywanie nadwyżek energii w czasie spadku zapotrzebowania oraz Å‚atwe jej odzyskanie w okresach szczytu – wystarczy niewielki elektrolizer wody, aby zmagazynować jÄ… w formie wodoru. Potem w razie potrzeby można go zatankować do samochodu lub przy pomocy niewielkiego generatora z ogniwami paliwowymi pozyskać energiÄ™. RozwiÄ…zanie to jest w peÅ‚ni skalowalne, dlatego mogÄ… z niego korzystać duże zakÅ‚ady produkcyjne, farmy wiatrowe i fotowoltaiczne, jak i gospodarstwa domowe wyposażone w wiatrak lub zestaw paneli sÅ‚onecznych na dachu.
Wodór zwiÄ™ksza bezpieczeÅ„stwo energetyczne
Samochody na ogniwa paliwowe zwiÄ™kszajÄ… bezpieczeÅ„stwo energetyczne, gdyż każdy z nich może peÅ‚nić rolÄ™ przydomowej elektrowni. Japonia, kraj czÄ™sto nawiedzany przez naturalne katastrofy, zamierza korzystać z tego rozwiÄ…zania na dużą skalÄ™ – autobusy miejskie na wodór sÄ… wÅ‚Ä…czane do systemu awaryjnego zasilania centrów zarzÄ…dzania kryzysowego, oÅ›rodków ewakuacji oraz szpitali.
Masowe wdrożenie wodoru do transportu i gospodarki pozwoli uniezależnić paÅ„stwa od ropy i gazu oraz od zewnÄ™trznych dostawców źródeÅ‚ energii. Kraje, które oprÄ… swojÄ… gospodarkÄ™ na wodorze oraz odnawialnych źródÅ‚ach energii, stanÄ… siÄ™ samowystarczalne energetycznie. BÄ™dzie to dla nich ogromny krok naprzód, tak pod wzglÄ™dem gospodarczym, jak i politycznym.
Gdzie zatankować wodór?
W Europie Zachodniej funkcjonuje już wystarczajÄ…co gÄ™sta sieć stacji tankowania wodoru, aby zapewnić kierowcom samochodów elektrycznych na ogniwa paliwowe w miarÄ™ swobodne poruszanie siÄ™ po tej części kontynentu. Wciąż jednak powstajÄ… nastÄ™pne. Wiele z nich to nowe obiekty, zbudowane specjalnie z myÅ›lÄ… o paliwie wodorowym, jednak taÅ„szym rozwiÄ…zaniem jest instalacja dystrybutora wodoru na stacji benzynowej. Orlen zmierzyÅ‚ siÄ™ już z tym rozwiÄ…zaniem, wyposażajÄ…c swojÄ… pierwszÄ… stacjÄ™ benzynowÄ… w Niemczech w punkt tankowania tego gazu. W Polsce na razie nie ma jeszcze takich obiektów, jednak Orlen, Lotos, Azoty i Tauron planujÄ… budowÄ™ infrastruktury tankowania wodoru w naszym kraju.
Pojazdy wodorowe – od aut osobowych po transport publiczny
Technologia wodorowych ogniw paliwowych wchodzi do transportu różnymi drogami. Toyota, Honda i Hyundai oferujÄ… swoim klientom samochody osobowe zasilane wodorem – ToyotÄ™ Mirai, HondÄ™ Clarity Fuel Cell i Hyundaia ix35 FCEV. NajwyższÄ… sprzedaż – 5200 egzemplarzy do koÅ„ca 2017 roku – uzyskaÅ‚a dotychczas Toyota Mirai.
Wodór zagoÅ›ciÅ‚ także w transporcie publicznym za sprawÄ… autobusów Toyota FC Bus, Toyota Sora, a niedÅ‚ugo znajdzie zastosowanie w polskich miastach za sprawÄ… jeszcze niewdrożonych do produkcji wodorowych autobusów firm Solaris i Ursus. WiosnÄ… tego roku park lokalnych pociÄ…gów w Dolnej Saksonii wzbogaci siÄ™ o pierwsze pociÄ…gi zasilane wodorem, które zastÄ…piÄ… lokomotywy z silnikiem Diesla. Do transportu towarów sÅ‚uży już wodorowa ciężarówka Toyoty, która pracuje w kalifornijskim porcie w Long Beach. Jest to na razie prototyp, ale po zakoÅ„czeniu fazy testów, w której pojazd wykonuje standardowe zadania transportowe, Toyota najprawdopodobniej wdroży samochód do produkcji. W Å›lady japoÅ„skiej firmy idzie Nikola, która także przygotowuje siÄ™ do rozpoczÄ™cia testów swojej wodorowej ciężarówki.
Samochody osobowe na wodór
Toyota Mirai weszÅ‚a na rynek w 2014 roku w Japonii, zaÅ› w nastÄ™pnym roku zadebiutowaÅ‚a w Europie i USA. Åšredniej wielkoÅ›ci sedan jest napÄ™dzany silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm. Auto ma zasiÄ™g od 550 do maksymalnie 700 km. Do konstrukcji napÄ™du wodorowego Toyota wykorzystaÅ‚a elementy ukÅ‚adu hybrydowego, w tym niewielkÄ… bateriÄ™ trakcyjnÄ…, w której magazynowana jest energia odzyskiwana przy hamowaniu.
Honda Clarity Fuel Cell zadebiutowaÅ‚a w Kalifornii w grudniu 2016 roku i obecnie jest dostÄ™pna w 12 salonach marki w tym stanie. Ekologiczny samochód Hondy to podobnie jak Mirai sedan Å›redniej wielkoÅ›ci z silnikiem elektrycznym o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. ZasiÄ™g samochodu to okoÅ‚o 600 km. CiekawostkÄ… jest fakt, że wodorowej Hondy nie można kupić na wÅ‚asność – producent przewidziaÅ‚ tylko formÄ™ leasingu.
Model ix35 Fuel Cell to specjalna wersja SUV-a produkowanego seryjnie przez KoreaÅ„czyków. Samochód napÄ™dzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM i 300 Nm momentu obrotowego. ZasiÄ™g samochodu okreÅ›lany jest na okoÅ‚o 600 km, a tankowanie wodoru zajmuje okoÅ‚o 3 minut.
Swoje zainteresowanie napÄ™dem wodorowym zademonstrowaÅ‚ także Lexus podczas wystawy Tokyo Motor Show 2015, prezentujÄ…c koncepcyjny samochód Lexus LF-FC (Lexus Future – Fuel Cell). Sercem pojazdu jest wysokowydajny system z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Wytworzona przez nie energia porusza potężny silnik elektryczny napÄ™dzajÄ…cy tylne koÅ‚a oraz dwa mniejsze silniki elektryczne umieszczone w przednich koÅ‚ach – LF-LC jest wiÄ™c pojazdem z napÄ™dem 4x4. Elementy ukÅ‚adu napÄ™dowego rozmieszczono tak, by uzyskać jak najlepsze rozmieszczenie masy samochodu – zestaw ogniw paliwowych znajduje siÄ™ z tyÅ‚u, sterownik mocy z przodu, a zbiorniki wodoru rozmieszczone sÄ… we wnÄ™kach pod kabinÄ… w ukÅ‚adzie litery T.
Możliwość wyposażenia w napÄ™d bezemisyjny przewidziano także dla najnowszego koncepcyjnego flagowego crossovera Lexusa, LF-1 Limitless. Oprócz silnika konwencjonalnego i napÄ™du hybrydowego, auto bÄ™dzie mogÅ‚o mieć napÄ™d elektryczny zasilany z akumulatorów lub wodorowych ogniw paliwowych.