|
|
Aby zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym Volkswagen prowadzi system komunikacji między pojazdami
|
Dodano: 2017-07-04
Wyświetlono: 1373 razy
|
PoznaÅ„ – Wymiana informacji miÄ™dzy samochodami oraz pomiÄ™dzy samochodami i elementami infrastruktury drogowej to kolejny ważny krok w drodze do opracowania systemu autonomicznej jazdy. Celem jest zmniejszenie liczby wypadków oraz zÅ‚agodzenie ich skutków. Aby to osiÄ…gnąć w 2019 roku Volkswagen wyposaży seryjnie pierwszÄ… rodzinÄ™ modeli w system komunikacji bezprzewodowej (pWLAN).
|
foto © Volkswagen |
|
|
• w 2019 roku Volkswagen wyposaży pierwsze auta w technologiÄ™ komunikacji bezprzewodowej
• w ciÄ…gu kilku milisekund pojazdy bÄ™dÄ… na bieżąco wymieniać siÄ™ informacjami o zagrożeniach powstajÄ…cych w ruchu drogowym
BÄ™dzie to kolejne rozwiÄ…zanie umożliwiajÄ…ce wymianÄ™ – pomiÄ™dzy pojazdami różnych producentów – wybranych informacji ważnych z punktu widzenia bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego. Chodzi o przekazywanie danych zarówno pomiÄ™dzy samochodami (Car-to-Car), jak i pomiÄ™dzy samochodami a urzÄ…dzeniami infrastruktury drogowej*. DziÄ™ki temu wiedzÄ™ o natężeniu ruchu, wypadkach czy innych ważnych zdarzeniach w ruchu drogowym bÄ™dzie można udostÄ™pniać jeszcze szybciej niż dotÄ…d innym kierujÄ…cym znajdujÄ…cym siÄ™ w zasiÄ™gu okoÅ‚o 500 metrów.
Technologia zastosowana przez Volkswagena opiera siÄ™ na standardzie IEEE 802.11p (pWLAN), opracowanym przez przemysÅ‚ samochodowy w celu umożliwienia bezpoÅ›redniej komunikacji pomiÄ™dzy samochodami oraz urzÄ…dzeniami wchodzÄ…cymi w skÅ‚ad infrastruktury drogowej. Technologia ta zostaÅ‚a przetestowana na miÄ™dzynarodowych rynkach przez różnych producentów aut.
DziÄ™ki tej technologii, opracowanej specjalnie do użytku w ruchu drogowym, w ciÄ…gu kilku milisekund lokalnie możliwa jest wymiana ważnych informacji, ostrzeżeÅ„, a także danych gromadzonych przez czujniki. Obszar, w obrÄ™bie którego pojazd gromadzi ważne dane zostaÅ‚ przez to poszerzony o kilkaset metrów i pozwala zajrzeć tam, gdzie bezpoÅ›rednio nie siÄ™gajÄ… „zmysÅ‚y” samochodu.
Dodatkowa korzyść dla klientów wynika z faktu, że wymiana danych odbywa siÄ™ w paÅ›mie czÄ™stotliwoÅ›ci przeznaczonym specjalnie do tego, by zwiÄ™kszyć bezpieczeÅ„stwo i efektywność ruchu drogowego. Ponieważ wymiana informacji ma lokalny zasiÄ™g, nie gromadzi siÄ™ ich centralnie i sÄ… one dostÄ™pne niezależnie od zasiÄ™gu sieci telefonii komórkowej, ich odbiorcy natomiast nie ponoszÄ… kosztów.
Strategia Volkswagena polega nie tylko na seryjnym wyposażaniu samochodów w telefoniÄ™ komórkowÄ…, lecz także w technologiÄ™ pWLAN. „Poprzez wspóÅ‚dziaÅ‚anie aut w ramach sieci chcemy zwiÄ™kszyć bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego, a to najlepiej udaje siÄ™ poprzez szybkie rozpowszechnienie wspólnych technologii” – powiedziaÅ‚ Johannes Neft, szef DziaÅ‚u Rozwoju Nadwozi Marki Volkswagen. „Ważne, żeby technologia ta byÅ‚a stosowana powszechnie przez jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ™ producentów aut i partnerów” – dodaÅ‚ Neft.
Podstawę systemu w chwili jego wprowadzania w 2019 roku będą stanowiły ostrzeżenia i informacje na temat aktualnych zagrożeń w lokalnym ruchu drogowym.
DziÄ™ki nowej technologii można, w granicach możliwoÅ›ci jej dziaÅ‚ania, rozpoznać potencjalne zagrożenia – na przykÅ‚ad, gdy jakiÅ› samochód zacznie gwaÅ‚townie hamować, albo gdy czujniki auta stwierdzÄ… goÅ‚oledź na jezdni. W ciÄ…gu kilku milisekund informacjÄ™ o tym można przekazać otoczeniu tak, by inni uczestnicy ruchu mieli szansÄ™ zareagować stosownie do ryzyka.
Ponieważ skuteczność systemu roÅ›nie wraz z jego upowszechnieniem, Volkswagen prowadzi z odpowiednimi urzÄ™dami, ministerstwami transportu oraz z partnerami reprezentujÄ…cymi przemysÅ‚ samochodowy i przemysÅ‚ infrastruktury drogowej specjalne projekty. Celem tych dziaÅ‚aÅ„ jest staÅ‚e upowszechnianie nowej technologii do czasu aż zostanie ona wprowadzona seryjnie. RównoczeÅ›nie wraz z partnerami Volkswagen poszukuje rozwiÄ…zaÅ„ speÅ‚niajÄ…cych wysokie wymogi w zakresie ochrony danych (tzn. przetwarzania danych osobowych).
Gdy w technologiÄ™ pWLAN zostanÄ… wyposażone policja i sÅ‚użby ratownicze, kierowcy bÄ™dÄ… z wyprzedzeniem otrzymywali informacje o odlegÅ‚oÅ›ci i kierunku jazdy pojazdu uprzywilejowanego – i to na dÅ‚ugo, zanim bÄ™dzie go można usÅ‚yszeć lub zobaczyć.
Instytucje odpowiedzialne za infrastrukturÄ™ drogowÄ… w Niemczech, Holandii i w Austrii zapowiedziaÅ‚y wyposażenie w technologiÄ™ pWLAN specjalnych przyczep blokujÄ…cych pasy autostrady w miejscach robót drogowych, co zapobiegnie niebezpieczeÅ„stwu najechania na nie.
ZmierzajÄ…c do stworzenia systemu komunikacji miÄ™dzy pojazdami autonomicznymi Volkswagen pracuje nad wÅ‚Ä…czeniem do niego w przyszÅ‚oÅ›ci kolejnych elementów infrastruktury (np. Å›wiateÅ‚ drogowych) i innych uczestników ruchu po to, by z pomocÄ… technologii pWLAN zwiÄ™kszyć bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego.
* Warunkiem wymiany informacji pomiędzy pojazdami (Car-to-Car) oraz pomiędzy pojazdami a elementami infrastruktury (Car-to-X) jest to, by samochody i infrastruktura były wyposażone w technologię pWLAN i stosowały te same standardy informacyjne.
|
|
Źródło: Volkswagen, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Nowy Volkswagen Tiguan z nowymi technologiami topowej klasy i dużym zasiÄ™giem w trybie elektrycznym
|
» Volkswagen T1 Raupenfuchs i Volkswagen T2 Elektro - dwa unikalne samochody na VW Bus Festival 2023
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |