-
Członkowie Aliansu uruchomią model leader-follower, podnoszący wydajność działalności oraz konkurencyjność produktów i technologii
-
Spółki Aliansu będą określać punkt odniesienia w regionach, w których osiągają lepsze wyniki, wskazując kierunki i wyznaczając standardy dla partnerów
-
Alians nadal konfrontuje wyniki produktów, technologii i rynków z najwyższymi standardami w branży
Firmy członkowskie planują wykorzystać korzyści funkcjonowania w Aliansie w takich obszarach jak wspólne zakupy, wykorzystując pozycję lidera rynkowego i przewagi wynikające z lokalizacji, aby wspierać rozwój spółek partnerskich.
„Alians jest wyjątkowym strategicznym i operacyjnym partnerstwem w świecie motoryzacji, dającym nam ogromną przewagę w zmieniającym się globalnym przemyśle samochodowym” – powiedział Jean-Dominique Senard, prezes Rady Wykonawczej Aliansu i Renault. „Nowy model biznesowy umożliwi Aliansowi wykorzystanie większości aktywów i możliwości każdej ze spółek, w sposób odpowiadający zasadom na jakich budują swoją kulturę i tradycje. Trzy spółki Aliansu stworzą ofertę obejmującą wszystkie segmenty pojazdów oraz technologie, dostępne we wszystkich regionach geograficznych, z korzyścią dla każdego z klientów. Nowy model współpracy podniesie konkurencyjność, rentowność oraz odpowiedzialność społeczną i środowiskową spółek.”
Kierownictwo spółek Aliansu wprowadzi zasady programu leader-follower w obszarze rozwoju i produkcji pojazdów, określając następujące cele współpracy:
-
rozwijanie strategii standaryzacji produktów Aliansu, która obejmie wspólne platformy podłogowe oraz nadwozia;
-
koncentracja na jednym kluczowym modelu (leader) dla każdego segmentu produktów i modelach siostrzanych, zaprojektowanych przez wiodącą firmę, przy wsparciu zespołów spółek partnerów (followers);
-
pojazdy dla każdej marki będą produkowane w warunkach maksymalnej konkurencyjności, z możliwością łączenia produkcji, jeśli zajdzie taka możliwość, a także dalsze współdzielenie produkcji modeli segmentu lekkich samochodów dostawczych, gdzie model leader-follower już funkcjonuje.
Oczekuje się, że model współpracy leader-follower przyniesie nawet 40% oszczędności inwestycji w rozwój nowych modeli w pełni objętych programem. Korzyści te uzupełnią oszczędności wynikające z synergii, które Alians notował dotychczas.
Alians przyjął także zasadę określania różnych obszarów jako „regiony referencyjne”. Każda ze spółek będzie koncentrować się na swoich kluczowych regionach, aby budować tam konkurencyjną pozycję rynkową i służyć partnerom Aliansu jako punkt odniesienia w osiąganiu podobnych celów.
W ramach tej części programu Nissan będzie punktem odniesienia w Chinach, Ameryce Północnej i Japonii; Renault w Europie, Rosji, Ameryce Południowej i Północnej Afryce, a Mitsubishi Motors w krajach grupy ASEAN i Oceanii.
W związku z tym, że każda spółka będzie firmą wiodącą w swoich regionach, wzrosną możliwości współdzielenia modeli, co wpłynie na optymalny podział kosztów stałych i wykorzystanie aktywów każdego z partnerów.
Rynkowe odsłony produktów będą planowane w zgodzie z programem leader-follower, a poszczególne pojazdy lidera i marek follower będą tworzone w najbardziej korzystnej konfiguracji. Na przykład:
-
Nissan będzie kierował odnowieniem oferty modeli SUV-ów segmentu C po 2025 r., zaś przyszła oferta SUV-ów segmentu B w Europie powstanie pod kierownictwem Renault;
-
W Ameryce Łacińskiej zaplanowano unifikację platform podłogowych w modelach segmentu B, przy czym z czterech wariantów zostanie po jednym pojeździe dla każdej z marek - Renault i Nissana. Platforma ta będzie produkowana na potrzeby obu marek w dwóch zakładach;
-
W Azji Południowo-Wschodniej i Japonii członkowie Aliansu będą korzystać z możliwości, jakie daje nowy model – na przykład Nissan i Mitsubishi Motors będą współpracować nad rozwojem segmentu pojazdów kei-car.
Po wprowadzeniu wszystkich założeń prawie 50% modeli Aliansu zostanie do 2025 roku opracowanych i wyprodukowanych w ramach modelu współpracy leader-follower.
Aby w ramach Aliansu efektywnie czerpać zyski z rozwiązań technologicznych, członkowie będą nadal wykorzystywać własne aktywa, dzięki czemu każdy z partnerów będzie partycypować w inwestycjach w platformy, zespoły napędowe i nowe systemy. Współdzielenie podzespołów miało pozytywny wpływ na rozwój układów napędowych i platform podłogowych. Umożliwiło też pomyślne wprowadzenie nowej platformy CMF-B wykorzystanej w modelach Renault Clio i Nissana Juke, a także platformy montowanej w pojazdach z segmentu Kei-car – Nissanie Dayz i Mitsubishi eK Wagon.
Wkrótce do produkcji trafią platformy podłogowe CMF-C/D i CMF-EV.
Model leader-follower, działający w ramach współdzielenia platform i układów napędowych, zostanie rozszerzony na wszystkie kluczowe technologie, według następującego klucza odpowiedzialności poszczególnych spółek:
-
Pojazdy autonomiczne: Nissan;
-
Technologie samochodów skomunikowanych: Renault kieruje pracami nad platformą opartą na systemie Android, Nissan rozwija ten sektor w Chinach;
-
E-body (e-nadwozie), podstawowy system architektury elektrycznej i elektronicznej: Renault;
-
napęd e-PowerTrain (ePT): dla modeli z platformą podłogową CMF-A/B ePT - Renault; dla modeli z platformą CMF-EV ePT - Nissan;
-
napędy PHEV dla modeli segmentów C i D: Mitsubishi Motors.
Nowy model biznesowy umożliwi spółkom członkowskim wykorzystanie ich specjalistycznej wiedzy i konkurencyjności do wzmocnienia całego Aliansu w okresie radykalnych zmian zachodzących w światowej branży motoryzacyjnej.