ZespóÅ‚ Toyoty wygraÅ‚ w tym sezonie dwa rajdy. Jari-Matti Latvala dojechaÅ‚ na metÄ™ jako pierwszy na pokrytych Å›niegiem drogach Rajdu Szwecji, zaÅ› mÅ‚ody kierowca Esapekka Lappi zajÄ…Å‚ pierwsze miejsce w szutrowym Rajdzie Finlandii. Ogromnym sukcesem Latvali byÅ‚o także drugie miejsce w rozpoczynajÄ…cym sezon Rajdzie Monte Carlo, w którym kierowcy musieli siÄ™ zmierzyć z miejscowo pokrytymi Å›niegiem lub lodem asfaltowymi drogami w górach. Duże postÄ™py zespóÅ‚ zrobiÅ‚ także w Rajdzie Niemiec, gdzie kierowcy mieli do czynienia z asfaltowÄ… nawierzchniÄ… w letnich warunkach. Juho Hänninen zajÄ…Å‚ w tej rundzie 4. miejsce, a wszyscy trzej kierowcy zaliczyli wygrane etapy.
Rajd Hiszpanii
W pierwszej dekadzie XXI wieku hiszpaÅ„ska runda WRC byÅ‚a organizowana na szybkich, gÅ‚adkich drogach asfaltowych Katalonii, przypominajÄ…cych nieco tory wyÅ›cigowe. Od 2010 roku poprzedza je jeden dzieÅ„ z szutrowymi odcinkami specjalnymi. ZespoÅ‚y muszÄ… zmienić specyfikacjÄ™ samochodów z szutrowej na asfaltowÄ… w ciÄ…gu 75 minut w piÄ…tek wieczorem.
Rajd rozpoczyna siÄ™ w czwartek 5 października ceremoniÄ… otwarcia w parku serwisowym w Salou. W piÄ…tek zawodnicy dwukrotnie pokonajÄ… trzy OS-y. Ten etap jest gÅ‚ównie szutrowy, choć na odcinku Terra Alta o dÅ‚ugoÅ›ci 38,95 km pojawiajÄ… siÄ™ fragmenty asfaltowe. W sobotÄ™ kierowcy przejadÄ… po dwa razy trzy OS-y, po których nastÄ…pi nadmorski test Salou. Niedzielny etap bÄ™dzie siÄ™ skÅ‚adaÅ‚ z 3 odcinków pokonywanych po 2 razy. W programie uwzglÄ™dniono 5 nowych tras. BÄ™dÄ… to El Pont d’Armentera i Savallà w sobotÄ™ oraz wszystkie trzy niedzielne OS-y. Santa Marina Power Stage powraca do rajdu po raz pierwszy od 2012 roku.
„Jari-Matti zna Rajd Hiszpanii i jego wyzwania bardzo dobrze. Dwa rodzaje nawierzchni wymagajÄ… nieco wiÄ™cej pracy inżynierów i mechaników oraz trochÄ™ dodatkowego sprzÄ™tu, ale wszyscy sÄ… przygotowani i wiedzÄ…, co majÄ… robić. Ostatnio zrobiliÅ›my pewne postÄ™py w konstrukcji samochodu i sÄ…dzÄ™ że po Rajdzie Hiszpanii dziÄ™ki nowym częściom i pomysÅ‚om uda nam siÄ™ go jeszcze bardziej poprawić” – powiedziaÅ‚ Tommi Mäkinen, szef zespoÅ‚u TOYOTA GAZOO Racing.
„Podoba mi siÄ™ poÅ‚Ä…czenie odcinków asfaltowych i szutrowych w jednym rajdzie. W Hiszpanii czekajÄ… nas najlepsze drogi w caÅ‚ym sezonie – niemal jak na torze wyÅ›cigowym. Szutrowe trasy też sÄ… caÅ‚kiem dobre. Przed tÄ… rundÄ… przygotowywaÅ‚em siÄ™ przez dwa dni. Na asfalcie skupiliÅ›my siÄ™ na zawieszeniu, a na ubitych drogach na mechanizmie różnicowym. Nasz samochód uzyskaÅ‚ Å›wietne prÄ™dkoÅ›ci w Finlandii i bardzo dobre osiÄ…gi w Niemczech, wiÄ™c sÄ…dzÄ™, że w Hiszpanii bÄ™dziemy bardzo konkurencyjni” – skomentowaÅ‚ Jari-Matti Latvala, kierowca Yarisa WRC #10.
Samochody Toyoty wygrywaÅ‚y Rajd Hiszpanii czterokrotnie. W 1991 roku Armin Schwarz z Toyota Team Europe dojechaÅ‚ do mety jako pierwszy za kierownicÄ… Celiki GT-Four ST165. Rok później Carlos Sainz powtórzyÅ‚ jego sukces tym samym modelem. W 1994 rajd wygraÅ‚ CelicÄ… GT-Four Enrico Bertone. W 1998 roku na szczycie podium stanÄ…Å‚ Didier Auriol prowadzÄ…cy CorollÄ™ WRC.
HoloLens – nowe doÅ›wiadczenia kibiców
Podczas Rajdu Hiszpanii Toyota i Microsoft udostÄ™pniÄ… do testów system HoloLens wykorzystujÄ…cy technologiÄ™ mieszanej rzeczywistoÅ›ci. HoloLens to pierwszy samowystarczalny holograficzny komputer, który umożliwia interakcje z hologramami w otoczeniu użytkownika. Kibice bÄ™dÄ… mogli go wypróbować w boksie dla fanów TOYOTA GAZOO Racing od czwartku do soboty.