|
|
Audi A7 Sportback h-tron quattro
|
Dodano: 2014-11-20
Wyświetlono: 2077 razy
|
Od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy i maksymalna prędkość rzędu 180 km/h. Na jednym baku przejeżdża ponad 500 km, a z rury wydechowej wydobywa się tylko kilka kropli wody.
|
foto © Audi |
|
|
Zaprezentowane na wystawie Los Angeles Auto Show 2014 Audi A7 Sportback h-tron quattro, wyposażone jest w mocny sportowy napÄ™d, w którym źródÅ‚em energii jest ogniwo paliwowe. Elementami wspomagajÄ…cymi to podstawowe źródÅ‚o napÄ™du sÄ…: wspóÅ‚pracujÄ…cy z ogniwem paliwowym akumulator hybrydowy i dodatkowy silnik elektryczny zamontowany z tyÅ‚u pojazdu. Elektryczna moc systemowa 170 kW jest przenoszona zarówno na przednie, jak i na tylne koÅ‚a. Taki rozkÅ‚ad siÅ‚ napÄ™dowych sprawia, że nieemitujÄ…ce spalin Audi A7 Sportback jest samochodem typu quattro. To nowość w przypadku samochodów z ogniwami paliwowymi. ]
„Audi A7 Sportback h-tron quattro to Audi w peÅ‚nym tego sÅ‚owa znaczeniu – sportowe i wydajne. W myÅ›l filozofii konstrukcji e-quattro, wyposażono je w dwa silniki elektryczne napÄ™dzajÄ…ce cztery koÅ‚a” – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, czÅ‚onek zarzÄ…du Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Koncepcyjny samochód typu h-tron jest najlepszym przykÅ‚adem, że koncern z Ingolstadt wszedÅ‚ w erÄ™ rozwiÄ…zaÅ„ technicznych opartych na ogniwach paliwowych. Gdy tylko rynek i infrastruktura bÄ™dÄ… gotowe, rozpoczniemy produkcjÄ™ seryjnÄ….”
„H“ w skrócie nazwy h-tron to symbol wodoru. Prezentowane przez Audi na Los Angeles Auto Show pojazdy w warstwie wizualnej przypominajÄ… modele seryjne. Jednak znaczek h-tron jasno Å›wiadczy, że samochód, podobnie jak e-tron i g-tron, należy do grupy modeli Audi z alternatywnym napÄ™dem. Å»adna dodatkowa cecha zewnÄ™trzna nie wskazuje na to, że auto wyposażone jest w ogniwo paliwowe wytwarzajÄ…ce energiÄ™ elektrycznÄ… z wodoru.
Ogniwo paliwowe
DecydujÄ…ce różnice kryjÄ… siÄ™ pod maskÄ…. Ogniwo paliwowe, podobnie jak w konwencjonalnym modelu A7 Sportback z silnikiem spalinowym, zamontowano z przodu. Ponieważ ukÅ‚ad wydechowy odprowadza wyÅ‚Ä…cznie parÄ™ wodnÄ…, wykonano go z tworzywa sztucznego, co znacznie zmniejszyÅ‚o wagÄ™ pojazdu.
Samo ogniwo paliwowe skÅ‚ada siÄ™ z zespoÅ‚u ponad 300 komórek, tworzÄ…cych razem jeden stos ("Stack"). Po obu stronach znajduje siÄ™ platynowy katalizator. JÄ…drem każdej komórki jest membrana z tworzywa polimerowego.
Sposób dziaÅ‚ania ogniwa: Do anody doprowadzany jest wodór, rozkÅ‚adany nastÄ™pnie na protony i elektrony. Protony wÄ™drujÄ… przez membranÄ™ do katody, gdzie reagujÄ… z pochodzÄ…cym z powietrza tlenem, tworzÄ…c parÄ™ wodnÄ…. W tym samym czasie elektrony, już poza stosem, dostarczajÄ… energiÄ™ elektrycznÄ… – zależnie od obciążenia, pojedyncze napiÄ™cie wynosi od 0,6 do 0,8 V.
Całe ogniwo ma łączne napięcie od 230 do 360 V.
Najważniejsze, dodatkowe wyposażenie systemu to:
- Turbosprężarka tłocząca powietrze do ogniw,
- tzw. dmuchawa recyrkulacyjna – odprowadzajÄ…ca niezużyty wodór z powrotem do anody i zwiÄ™kszajÄ…ca w ten sposób wydajność,
- pompa cieczy chłodzącej.
Wszystkie te elementy napędzane są elektrycznie, prądem wysokiego napięcia pochodzącym z ogniwa paliwowego.
By efektywnie chłodzić ogniwo paliwowe, wyposażono je we własny obieg chłodzenia. Wymiennik ciepła oraz termoelektryczny, samoregulujący dogrzewacz, zapewniają przyjemną temperaturę w przedziale pasażerskim.
Ogniwo paliwowe, pracujÄ…ce w temperaturze ok. 80 stopni Celsjusza, wymaga bardziej zÅ‚ożonego chÅ‚odzenia niż porównywalny silnik spalinowy, jest jednak nawet o 60 procent bardziej wydajne przy starcie. To prawie dwukrotnie wiÄ™cej niż w przypadku przeciÄ™tnego silnika spalinowego. Samochód może zostać uruchomiony na zimno nawet w temperaturze do -28 stopni Celsjusza.
Hybryda typu plug-in
CharakterystycznÄ… cechÄ… Audi A7 Sportback h-tron quattro jest jego hybrydowy napÄ™d typu plug-in. To kolejny, po zaprezentowaniu Audi A2 H2 i Q5 HFC, konsekwentny krok koncernu z Ingolstadt w rozwoju tego typu pojazdów testowych. Auto wyposażono w zaadaptowany z modelu A3 Sportback e-tron akumulator litowo-jonowy o pojemnoÅ›ci 8,8 kWh, Å‚adowany wprost z gniazdka za pomocÄ… kabla. Akumulator zamontowano pod komorÄ… bagażnika i wyposażono go we wÅ‚asny obieg chÅ‚odzenia.
Tego typu wydajna bateria to idealny partner ogniwa paliwowego. Podczas hamowania może magazynować energię pozyskiwaną z rekuperacji, a podczas przyspieszania, przy pełnym obciążeniu, daje dużo mocy. Dzięki temu, przyspieszenie jest imponujące. A7 Sportback h-tron quattro spełnia wszystkie standardy napędu typy quattro. Oś przednia i tylna obywa się przy tym bez połączenia i mechanicznego przenoszenia sił napędowych. W przypadku poślizgu, moment obrotowy obu napędzanych osi może być elektronicznie zmieniany i bezstopniowo regulowany.
Energia pochodzÄ…ca wyÅ‚Ä…cznie z akumulatora Audi A7 Sportback h-tron quattro pozwala mu na przejechanie ponad 50 km. Akumulator zamontowany z tyÅ‚u pojazdu można naÅ‚adować podÅ‚Ä…czajÄ…c kabel wprost do gniazda elektrycznego. Zależnie od napiÄ™cia i siÅ‚y prÄ…du, peÅ‚ne Å‚adowanie trwa od dwóch (gniazdo przemysÅ‚owe/360 V) do czterech godzin (gniazdo o napiÄ™ciu 230 V w gospodarstwie domowym).
Akumulator pracuje pod innym napiÄ™ciem niż ogniwo paliwowe, dlatego miÄ™dzy nimi znajduje siÄ™ przetwornica prÄ…du staÅ‚ego (DC/DC). Tzw. „trzyportowa przetwornica” znajduje siÄ™ za stosem. Z reguÅ‚y wyrównuje ona napiÄ™cie, tak by silniki elektryczne mogÅ‚y pracować ze swoim maksymalnym stopniem sprawnoÅ›ci - 95 procent.
UkÅ‚ady elektroniczne znajdujÄ…ce siÄ™ zarówno w przedniej, jak i w tylnej części pojazdu, przetwarzajÄ… prÄ…d staÅ‚y z ogniwa paliwowego i akumulatora w prÄ…d zmienny do napÄ™dzania silników elektrycznych, wprawiajÄ…c w ten sposób w ruch osobno przednie i tylne koÅ‚a.
Oba silniki elektryczne, chÅ‚odzone wraz z przetwornicÄ… prÄ…du niskotemperaturowym obiegiem cieczy, pracujÄ… synchronicznie i bez przerw. Każdy z nich ma moc 85 kW, a nawet 114 kW, jeÅ›li napiÄ™cie zostanie na krótko zwiÄ™kszone. Maksymalny moment obrotowy to 270 Nm na jeden silnik elektryczny.
W obudowach silników elektrycznych pracujÄ… przekÅ‚adnie planetarne z jednostopniowym przeÅ‚ożeniem 7,6:1. Mechaniczna blokada postojowa i funkcja mechanizmu różnicowego uzupeÅ‚niajÄ… caÅ‚y system.
Fascynacja napędem e-quattro
ProwadzÄ…c Audi A7 Sportback h-tron quattro, kierowca ma możliwość poczucia możliwoÅ›ci oferowanych przez napÄ™d elektryczny wspóÅ‚pracujÄ…cy Å›ciÅ›le z nowym e-quattro. BezgÅ‚oÅ›ne przyspieszenie jest w peÅ‚ni dostÄ™pne jeszcze przed uruchomieniem wÅ‚aÅ›ciwej jednostki napÄ™dowej, a ogniwo paliwowe, przy peÅ‚nym obciążeniu, w sekundÄ™ osiÄ…ga swÄ… maksymalnÄ… moc – dynamiczniej niż silnik spalinowy, ponieważ caÅ‚y napÄ™d posiada tylko kilka elementów mechanicznych.
DziÄ™ki sile przyspieszenia rzÄ™du 540 Nm, Audi A7 Sportback h-tron quattro o ciężarze wÅ‚asnym zaledwie 1950 kg, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,9 sekundy. Jego prÄ™dkość maksymalna wynosi 180 km/h – wynik najlepszy wÅ›ród wszystkich konkurentów. Koncepcja e-quattro wymaga precyzyjnego dopasowania silników elektrycznych wzglÄ™dem siebie. Prezentowany pojazd studyjny prowadzi siÄ™ porównywalnie do samochodu seryjnego wyposażonego w mechaniczny napÄ™d quattro – sportowo, stabilnie, z dobrÄ… trakcjÄ….
Zamiast obrotomierza, na tablicy rozdzielczej znajdziemy wskaźnik informujący kierowcę o aktualnym przepływie mocy. Wykresy po bokach pokazują stan napełnienia zbiornika wodoru i stan ładowania akumulatora. Grafiki na monitorze MMI wizualizują przepływ energii. Gdy kierowca naciśnie przycisk EV, pojazd pojedzie korzystając wyłącznie z energii elektrycznej pochodzącej z akumulatora.
PrzeÅ‚Ä…czajÄ…c z trybu D na tryb S, zwiÄ™kszamy moc rekuperacji energii odzyskiwanej podczas hamowania, efektywnie Å‚adujÄ…c tym samym akumulator podczas sportowej jazdy. Hamowanie odbywa siÄ™ prawie zawsze w czysto elektryczny sposób. Silniki elektryczne funkcjonujÄ… wtedy jako generatory i przetwarzajÄ… energiÄ™ kinetycznÄ… samochodu w prÄ…d elektryczny magazynowany w akumulatorze. Dopiero przy energicznym lub awaryjnym hamowaniu, uaktywniajÄ… siÄ™ dodatkowo cztery hamulce tarczowe.
Po prawej stronie piÄ™ciodrzwiowego coupé znajduje siÄ™ pokrywa, a pod niÄ… zawór do tankowania wodoru. PeÅ‚ne tankowanie H2 trwa tyle samo co tankowanie konwencjonalnego samochodu – okoÅ‚o trzech minut. Zbiorniki komunikujÄ… siÄ™ przy tym z dystrybutorem za poÅ›rednictwem dziaÅ‚ajÄ…cego na podczerwieÅ„ punktu dostÄ™pu i wymieniajÄ… siÄ™ danymi na temat poziomu ciÅ›nienia i temperatury.
Zero emisji zanieczyszczeń
Cztery zbiorniki wodoru Audi A7 Sportback h-tron quattro umieszczono pod podÅ‚ogÄ… bagażnika, przed tylnÄ… osiÄ… i w tunelu Å›rodkowym. Aluminiowy szkielet konstrukcji samochodu pokryty jest od zewnÄ…trz karoseriÄ… z tworzywa wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym (CRP). Baki mogÄ… pomieÅ›cić ok. pięć kilogramów wodoru pod ciÅ›nieniem 700 barów – wystarczajÄ…co dużo, by zagwarantować zasiÄ™g ponad 500 km. WedÅ‚ug testów spalania paliwa NEDC, Audi A7 Sportback h-tron quattro zużywa zaledwie ok. jednego kilograma wodoru na 100 km – ekwiwalent 3,7 litra benzyny.
W okreÅ›lonych, lokalnych warunkach, pojazd ten już dzisiaj nie emituje do atmosfery żadnych zanieczyszczeÅ„. JeÅ›li zastosuje siÄ™ w nim odnawialne paliwo wodorowe, bÄ™dzie mógÅ‚ jeździć bezemisyjnie również globalnie. Od roku 2013 cztery pierÅ›cienie prowadzÄ… w Dolnej Saksonii pilotażowÄ… wytwórniÄ™, w której ekologiczna energia wiatru sÅ‚uży do produkcji wodoru w procesie elektrolizy. Obecnie wodór ten jest używany do produkcji syntetycznego metanu (e-gaz Audi). W przyszÅ‚oÅ›ci jednak, gdy wytwórnia bÄ™dzie przyÅ‚Ä…czona do majÄ…cej powstać sieci zaopatrzenia doprowadzajÄ…cej wodór do stacji paliwowych, bez przeszkód bÄ™dzie można nim tankować samochody z ogniwami paliwowymi. To rozsÄ…dna opcja zrównoważonej mobilnoÅ›ci eliminujÄ…ca emisjÄ™ spalin do atmosfery.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |