Mattias Ekström i Emil Bergkvist ze Szwecji, Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger z Francji oraz Carlos Sainz i Lucas Cruz z Hiszpanii, bÄ™dÄ… reprezentować barwy Audi w najtrudniejszym rajdzie Å›wiata, którego kolejna edycja odbÄ™dzie siÄ™ w dniach od 2 do 14 stycznia 2022 roku. „Bez przesady można mówić tu o Dream Teamie” - podkreÅ›la Julius Seebach, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Sport GmbH, odpowiedzialny również za sporty motorowe w Audi. „Stéphane to najbardziej utytuÅ‚owany kierowca dakarowy wszechczasów. Carlos - wielokrotny zwyciÄ™zca Dakaru i rajdowy mistrz Å›wiata. Z Mattiasem już wczeÅ›niej Å›wiÄ™towaliÅ›my wiele sukcesów dla Audi. Jest on jednym z najbardziej wszechstronnych kierowców na Å›wiecie. Oprócz prÄ™dkoÅ›ci, wszyscy ci zawodnicy wnoszÄ… do naszego zespoÅ‚u ogromnÄ… wiedzÄ™ i motywacjÄ™. To samo dotyczy ich partnerów, którzy odgrywajÄ… coraz ważniejszÄ… rolÄ™ w Rajdzie Dakar.”
„W Rajdzie Dakar decydujÄ…ce znaczenie majÄ… zarówno kierowcy, jak i ich partnerzy na siedzeniu obok” - mówi Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za zobowiÄ…zania w zakresie fabrycznych sportów motorowych. „Fakt, że bÄ™dziemy mieli trzy zespoÅ‚y kierowców na najwyższym poziomie, jest uspokajajÄ…cy. Teraz pozostaje nam dokoÅ„czyć prace rozwojowe nad naszym innowacyjnym samochodem i w styczniu rozpocząć energetycznÄ… rewolucjÄ™ w rajdach typu cross-country.”
„W Rajdzie Dakar kluczowe sÄ… praca zespoÅ‚owa i poleganie na sobie nawzajem” - mówi Sven Quandt, dyrektor teamu Q Motorsport. „Potrzebny jest zgrany zespóÅ‚ mechaników, niezawodny samochód i doÅ›wiadczeni kierowcy. W Rajdzie Dakar nie można ciÄ…gle jechać na granicy możliwoÅ›ci. Niezmiernie ważna jest odpowiednia strategia. Jestem bardzo szczęśliwy, że bÄ™dÄ… dla nas rywalizować trzy renomowane i silne duety kierowców. Już wczeÅ›niej bardzo dobrze poznaliÅ›my ich kwalifikacje.”
Prawie caÅ‚a dotychczasowa kariera Mattiasa Ekströma zwiÄ…zana jest z Audi. Szwed dwukrotnie – w latach 2004 i 2007 - zdobywaÅ‚ dla czterech pierÅ›cieni tytuÅ‚ Mistrza DTM, podkreÅ›liÅ‚ swojÄ… wszechstronność zdobywajÄ…c w 2016 roku mistrzostwo Å›wiata w rallycrossie, a także odnosiÅ‚ sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata, NASCAR i Australian Supercars. W 2021 roku bÄ™dzie rywalizowaÅ‚ dla marki CUPRA w nowej serii Extreme E electric off-road. Na poczÄ…tku tego roku zadebiutowaÅ‚ również w Rajdzie Dakar.
„Dakar 2022 bÄ™dzie z pewnoÅ›ciÄ… jednÄ… z najbardziej ekscytujÄ…cych przygód w mojej karierze” - mówi Ekström. „Możliwość zmierzenia siÄ™ z tym ekscytujÄ…cym projektem razem z zespoÅ‚em, z którym Å›wiÄ™towaÅ‚em swoje najwiÄ™ksze sukcesy, jest fantastyczna. Chociaż w tym roku skoÅ„czÄ™ 43 lata, czujÄ™ siÄ™ jak junior w porównaniu z Carlosem i Stéphane'em. W tym sporcie potrzebne jest duże doÅ›wiadczenie we wszystkich dziedzinach. MuszÄ™ siÄ™ jeszcze wiele nauczyć, ale naprawdÄ™ nie mogÄ™ siÄ™ już doczekać.”
Drugim kierowcÄ… w samochodzie Mattiasa Ekströma bÄ™dzie jego rodak Emil Bergkvist, który byÅ‚ kierowcÄ… rajdowym. „PochodzÄ™ z tego samego regionu co Mattias. Zawsze byÅ‚ dla mnie idolem, zna go każdy entuzjasta sportów motorowych w Szwecji” - mówi Bergkvist. „Kiedy przestaÅ‚em jeździć, zadzwoniÅ‚em do niego i zapytaÅ‚em, czy mógÅ‚bym pracować dla jego zespoÅ‚u. Teraz jestem jego drugim kierowcÄ…. To dla mnie zaszczyt, że mogÄ™ pracować z Mattiasem i być częściÄ… tego wspaniaÅ‚ego projektu Audi.”
Stéphane Peterhansel to bez wÄ…tpienia „Pan Dakar” – żywa legenda tej imprezy i tego sportu. Francuz wygraÅ‚ ten najtrudniejszy na Å›wiecie rajd 14 razy, w tym sześć razy na motocyklu i kolejnych osiem w samochodzie. „Kocham naturÄ™ i piÄ™kne krajobrazy” - mówi Peterhansel. „Na Rajdzie Dakar przejeżdżamy przez fascynujÄ…ce miejsca, których w innym przypadku nigdy byÅ›my nie zobaczyli. Dakar to jedna z ostatnich takich przygód na Å›wiecie. I to u progu radykalnej zmiany: przyszÅ‚ość motoryzacji jest przecież elektryczna. Za dziesięć lat wszyscy bÄ™dÄ… jeździć samochodami elektrycznymi. Dakar to ekstremalny test dla tej technologii. Chcemy być pierwszym zespoÅ‚em, który wygra Rajd Dakar w pojeździe z elektrycznym ukÅ‚adem napÄ™dowym. Z niecierpliwoÅ›ciÄ… czekam na możliwość zmierzenia siÄ™ z tym bardzo ambitnym projektem.”
„Nadchodzi nowa era. CaÅ‚y Å›wiat zmierza w kierunku mobilnoÅ›ci elektrycznej i sporty motorowe muszÄ… zrobić to samo” - mówi drugi kierowca Peterhansela, Edouard Boulanger. „Audi wnosi tu wiele doÅ›wiadczeÅ„ z Le Mans i FormuÅ‚y E - nie zaczyna od zera. Historia pokazaÅ‚a, że kiedy Audi robi coÅ› w sportach motorowych, robi to dobrze. Pozwolenie na bycie częściÄ… skÅ‚adu Audi to kolejny ważny krok w mojej karierze i duża odpowiedzialność. Nie chcÄ™ zawieść oczekiwaÅ„.”
Boulanger jako inżynier mechanik poznaÅ‚ już Rajd Dakar peÅ‚niÄ…c na nim przez wiele lat różne funkcje. W 2021 r. po raz pierwszy wystartowaÅ‚ razem ze Stéphane'em Peterhansel’em i wygraÅ‚. „PodziwiaÅ‚em Stéphane'a od dziecka” - mówi. „Znamy siÄ™ osobiÅ›cie od 13 lat, a ostatnio pracujemy razem. On jest najlepszy w tym sporcie.”
Carlos Sainz to również żywa legenda sportów motorowych. Hiszpan jest dwukrotnym rajdowym mistrzem Å›wiata (1990, 1992) i jak do tej pory Å›wiÄ™towaÅ‚ trzy zwyciÄ™stwa w Rajdzie Dakar: w 2010, 2018 i ostatnio w 2020 roku w Arabii Saudyjskiej. „Nawet w wieku 59 lat wciąż jestem gÅ‚odny zwyciÄ™stw, w przeciwnym razie nie podjÄ…Å‚bym siÄ™ tego nowego wyzwania” - mówi Sainz. „Już jako dziecko moim marzeniem byÅ‚o zostać kierowcÄ… rajdowym. To pozostaÅ‚o we mnie do dziÅ›.”
„El Matador” miaÅ‚ zawsze ogromny sentyment do marki Audi. „Audi quattro na zawsze zmieniÅ‚o Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata” - mówi Sainz. „Teraz próbujemy czegoÅ› podobnego w Rajdzie Dakar. W nim inżynierowie majÄ… o wiele wiÄ™cej swobody niż w innych seriach wyÅ›cigowych. Mam peÅ‚ne zaufanie do inżynierów Audi i postaram siÄ™ pomóc im swoim doÅ›wiadczeniem, aby stworzyć szybki i udany samochód. Dakar to najwiÄ™ksze wyzwanie dla elektrycznego ukÅ‚adu napÄ™dowego. To fantastyczny, ekstremalny projekt. Nie mogÄ™ siÄ™ doczekać pierwszych testów samochodu. To, co widziaÅ‚em do tej pory daje mi pewność, że wszystko tu bÄ™dzie wyjÄ…tkowe.”
Sainz bÄ™dzie dzieliÅ‚ miejsce w kokpicie z Lucasem Cruzem, który na poczÄ…tku swojej kariery, zanim odkryÅ‚ dla siebie rajdy cross-country, należaÅ‚ do jednego z juniorskich zespoÅ‚ów rajdowych swojego rodaka. „2021 to mój dwudziesty rok w tym sporcie” - mówi Cruz. „StartowaÅ‚em w Rajdzie Dakar z różnymi kierowcami, zanim w 2009 roku Carlos poprosiÅ‚ mnie o wspóÅ‚pracÄ™ z nim w Volkswagenie. Nigdy wczeÅ›niej nawet bym o tym nie marzyÅ‚. Rok później po raz pierwszy wspólnie wygraliÅ›my Dakar, a od tego czasu jeszcze trzy razy.”
„Carlos jest super profesjonalistÄ…” - mówi Cruz. „Ma tylko jeden cel: wygrać. Wymaga, by wszyscy inni byli tak samo skupieni jak on: mechanicy, inżynierowie, drugi kierowca. Mamy dobry kontakt. Jestem takim „uspokajaczem” w samochodzie. Praca z nim to wielka przyjemność.”
Cruz jest bardzo zaintrygowany pomysÅ‚em udziaÅ‚u w Rajdzie Dakar w samochodzie z elektrycznym ukÅ‚adem napÄ™dowym. „Audi jest pierwszym producentem, który wprowadzi taki pojazd” - mówi Hiszpan. „To ważne i pozytywne dla naszego sportu, by zrobić ten krok i postawić na nowe energie w najtrudniejszej imprezie sportów motorowych na Å›wiecie. W Rajdzie Dakar jest to bardziej skomplikowane. Audi ma jednak odwagÄ™ zrobić coÅ›, czego nikt wczeÅ›niej nie zrobiÅ‚. To jest przyszÅ‚ość.”