-
Show na lotnisku Tempelhof: sześć wyÅ›cigów w dziewięć dni
-
Debiut gwiazdy DTM René Rasta w teamie Audi Sport ABT Schaeffler
-
Lucas di Grassi podkreÅ›la: „naszym celem jest mistrzostwo”
FormuÅ‚a E wraca na tor po ponad piÄ™ciomiesiÄ™cznej przerwie. Już na poczÄ…tku przyszÅ‚ego tygodnia, na torze na lotnisku Tempelhof w Berlinie, spotka siÄ™ 24 kierowców z caÅ‚ego Å›wiata, by zamknąć sezon 2019/2020. Przez ten czas wiele siÄ™ jednak zmieniÅ‚o. Przede wszystkim należy teraz Å›ciÅ›le przestrzegać przepisów higienicznych. Poza tym znacznie zredukowano liczbÄ™ czÅ‚onków teamu, nie dopuszcza siÄ™ obecnoÅ›ci kibiców ani sponsorów, konferencje prasowe bÄ™dÄ… siÄ™ odbywaÅ‚y wirtualnie, a ceremonia wrÄ™czania nagród i tytuÅ‚ów zostaÅ‚a zredukowana do minimum.
Dziewięć dni wyÅ›cigów w Berlinie zostanie maksymalnie wykorzystanych: każdy z 24 kierowców jest w stanie zdobyć tu 180 punktów - Å‚Ä…cznie z tymi za najlepszy czas w kwalifikacjach, pole position i za najszybsze okrążenie. Z zaledwie 38 punktami dzielÄ…cymi w tabeli pierwszego od dziesiÄ…tego kierowcy, jest oczywiste, że kwestia mistrzostwa jest nadal caÅ‚kowicie otwarta. „Jestem pewien, że na koniec zmagaÅ„ ukÅ‚ad siÅ‚ w mistrzostwach bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ zupeÅ‚nie inaczej niż teraz” - mówi szef zespoÅ‚u Allan McNish.
Dodatkowym wyzwaniem jest to, że w Berlinie trzy podwójne wyÅ›cigi rozegrane zostanÄ… na trzech różnych ustawieniach toru. Ustawienie podobne do tego z lat ubiegÅ‚ych wykorzystane bÄ™dzie w wyÅ›cigach 8 i 9 sierpnia. Podczas rundy inauguracyjnej – 5 i 6 sierpnia – ruch bÄ™dzie siÄ™ odbywaÅ‚ w kierunku przeciwnym, a na wyÅ›cigi finaÅ‚owe – 12 i 13 sierpnia, tor zostanie caÅ‚kowicie przebudowany. Jak zwykle bywa w Formule E, informacje o torze zespoÅ‚y otrzymaÅ‚y dopiero w ubiegÅ‚ym tygodniu. Nie ma zatem zbyt wiele czasu na przećwiczenie wszystkich trzech ustawieÅ„.
Lucas di Grassi nie może siÄ™ już doczekać wznowienia sezonu wyÅ›cigów. „CaÅ‚a ta przerwa miaÅ‚a też pozytywne aspekty – mogÅ‚em spÄ™dzić wiÄ™cej czasu z mojÄ… rodzinÄ…, z moim synem. OczywiÅ›cie dużo też ćwiczyÅ‚em, zdrowo siÄ™ odżywiaÅ‚em i spÄ™dziÅ‚em dużo czasu analizujÄ…c dane z wczeÅ›niejszych wyÅ›cigów tego sezonu. Ale w pewnym momencie i tak bardzo chciaÅ‚em już wrócić na tor i znów siÄ™ Å›cigać” – podkreÅ›la Brazylijczyk. Pomimo tego, że w pierwszych piÄ™ciu wyÅ›cigach tego sezonu di Grassi tylko raz stanÄ…Å‚ na podium, pokazuje ogromnego ducha walki: „Jedziemy do Berlina po tytuÅ‚ mistrzowski – to mój cel.”
Berlin zawsze byÅ‚ “dobrym miejscem” dla tego utytuÅ‚owanego kierowcy FormuÅ‚y E. W stolicy Niemiec di Grassi stawaÅ‚ już na podium pięć razy – wiÄ™cej niż którykolwiek inny kierowca – a w roku ubiegÅ‚ym byÅ‚ tu pierwszy. „PrzeżywaliÅ›my już w Berlinie wiele ekscytujÄ…cych chwil, co daje nam bardzo pozytywne odczucia co do przyszÅ‚oÅ›ci” – mówi di Grassi. „Ale tym razem reguÅ‚y gry sÄ… zupeÅ‚nie inne: nowe ustawienia toru, brak kibiców i goÅ›ci, wiele wyÅ›cigów w krótkim okresie czasu. Kluczowe jest tu zatem pytanie: kto sobie z tym poradzi najlepiej?”
Podczas gdy Lucas di Grassi jedzie do Berlina z doÅ›wiadczeniem zdobytym w 63 wyÅ›cigach, historia jego nowego kolegi z drużyny, René Rasta, jest zupeÅ‚nie inna. W Formule E startowaÅ‚ tylko raz, w 2016 roku, jako gość w innym zespole i na zupeÅ‚nie innym torze w centrum Berlina. W zwiÄ…zku z tym, ostatnich kilka tygodni byÅ‚o dla dwukrotnego mistrza DTM niezwykle pracowitych. „ZrobiÅ‚em wszystko, co mogÅ‚em: oprócz testów, przez wiele godzin analizowaÅ‚em dane, oglÄ…daÅ‚em filmy i spÄ™dziÅ‚em ogromnÄ… ilość czasu z inżynierami” - mówi Rast. „Trudno jest wyrazić oczekiwania co do mojego debiutu w Audi, ale jedno jest pewne: chciaÅ‚bym przyjechać do Berlina doskonale przygotowany i osiÄ…gnąć dobry rezultat.”
Obok startów w Formule E, René Rast Å›ciga siÄ™ również w serii DTM, gdzie wraz z Audi broni tytuÅ‚u mistrzowskiego. Oznacza to, że pomiÄ™dzy 1 a 23 sierpnia weźmie udziaÅ‚ w dwunastu wyÅ›cigach, w dwóch zupeÅ‚nie różnych samochodach. Tu w jednoosobowym, w peÅ‚ni elektrycznym Audi e-tron FE06, a tam w czterocylindrowym Audi RS 5 DTM o mocy 580 KM. „To dwa zupeÅ‚nie inne Å›wiaty i zupeÅ‚nie inne wyzwania dla kierowcy wyÅ›cigowego. Jednak tych sześć wyÅ›cigów FormuÅ‚y E rozgrywanych w tak krótkim czasie, to dla mnie wyjÄ…tkowo cenna lekcja.”
FinaÅ‚ sezonu w Berlinie rozegrany zostanie w formule trzech imprez po dwa wyÅ›cigi. Zaplanowano je na 5 i 6, 9, 12 i 13 sierpnia. Start wszystkich o godz. 19.00. Jak zwykle jeden wyÅ›cig potrwa 45 minut plus jedno okrążenie. Wydarzenie bÄ™dzie transmitowane w wielu kanaÅ‚ach na caÅ‚ym Å›wiecie, a szczegóÅ‚owy harmonogram transmisji znaleźć można na www.fiaformulae.com.
Obok zespoÅ‚u fabrycznego Audi Sport ABT Schaeffler, bolidami marki Audi e-tron FE06 pojadÄ… również zawodnicy teamu Envision Virgin Racing. W barwach tego zespoÅ‚u startujÄ… Sam Bird i Robin Frijns. Envision Virgin Racing po piÄ™ciu wyÅ›cigach tego sezonu zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji zespoÅ‚owej.