- Kabriolet z najwyższej póÅ‚ki o mocy 449 kW (610 KM); od 0 do 100 km/h w 3,3 sekundy
- W standardzie tryb najwyższej wydajności - performance, kubełkowe fotele R8, ceramiczne hamulce oraz karbonowe elementy stylistyczne
- Ekskluzywny pakiet stylistyczny i jedyna w swoim rodzaju, unikatowa barwa lakieru nadwozia
„Audi R8 Spyder V10 plus, to doskonaÅ‚e uzupeÅ‚nienie naszej linii R8” - mówi Stephan Winkelmann, szef Audi Sport GmbH. „Oprócz Coupé, teraz dostÄ™pna jest również wersja kabriolet, czyli Spyder o mocy 610 KM. Nasze wieloletnie doÅ›wiadczenie wyniesione ze sportów motorowych, pozwoliÅ‚o zbudować samochód Å‚Ä…czÄ…cy zapierajÄ…cÄ… dech w piersiach dynamikÄ™ auta sportowego z namacalnymi wrÄ™cz wrażeniami, jakie czerpiemy z jazdy kabrioletem.”
Najmocniejszy seryjny silnik Audi: montowana centralnie jednostka V10 o mocy 449 kW (610 KM)
Wysoka skala obrotów – nawet do 8700, bÅ‚yskawiczne reakcje silnika oraz porywajÄ…ce, potężne brzmienie – uÅ‚ożony centralnie silnik V10 jest fascynujÄ…cy. Z mocÄ… 449 kW (610 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 560 Nm przy 6500 obrotach na minutÄ™, to najmocniejsza seryjnie produkowana przez Audi jednostka napÄ™dowa. W porównaniu do Audi R8 Spyder V10, wolnossÄ…cy silnik 5.2 FSI o stopniu sprężania 12,7:1, w wersji plus uzyskuje dodatkowe 52 kW (70 KM). Ekskluzywny model od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,3 sekundy – o 0,3 sekundy szybciej – i rozwija maksymalnÄ… prÄ™dkość 328 km/h - wiÄ™cej o 10 km/h. Każdy koÅ„ mechaniczny jednostki napÄ™dowej wprawia w ruch dokÅ‚adnie 2,78 kilograma pojazdu.
WedÅ‚ug testów zużycia paliwa cyklu NEDC, R8 Spyder V10 plus spala 12,5 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 292 g CO2 na kilometr. RozwiÄ…zania podnoszÄ…ce wydajność pojazdu, to system cylinder on demand (COD) przy niskim i Å›rednim obciążeniu wyÅ‚Ä…czajÄ…cy jeden rzÄ…d cylindrów oraz podwójny wtrysk do kolektora dolotowego i do komór spalania. Jeżeli przy prÄ™dkoÅ›ci powyżej 55 km/h kierowca zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu, silnik jest odÅ‚Ä…czany od ukÅ‚adu napÄ™dowego – R8 Spyder sunie wtedy na biegu jaÅ‚owym, z minimalnym zużyciem paliwa. System start-stop dezaktywuje silnik V10 przy każdym zatrzymaniu pojazdu, np. na Å›wiatÅ‚ach.
Zaopatrzenie jednostki w olej poddane jest pryncypiom suchej miski olejowej – zupeÅ‚nie jak w samochodach wyÅ›cigowych. Takie rozwiÄ…zanie pozwala uzyskać bardzo niskÄ… pozycjÄ™ montażowÄ… silnika, a dziÄ™ki temu nisko poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci auta. To podstawowe warunki dla sportowego i zwinnego prowadzenia pojazdu.
Stabilność i dynamika: napęd quattro
Za silnikiem V10 znajduje siÄ™ bÅ‚yskawicznie przeÅ‚Ä…czajÄ…ca biegi, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Sportowa, dwusprzÄ™gÅ‚owa skrzynia z krótkimi przeÅ‚ożeniami, za poÅ›rednictwem waÅ‚u Kardana przesyÅ‚a siÅ‚y napÄ™dowe do zlokalizowanego przy przedniej osi ukÅ‚adu napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro. Sercem systemu jest uruchamiane elektrohydraulicznie sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe. Dla uzyskania maksymalnej wydajnoÅ›ci, element ten jest chÅ‚odzony cieczÄ…. SprzÄ™gÅ‚o, w zależnoÅ›ci od sytuacji drogowej, zmiennie rozprowadza moment miÄ™dzy dwoma osiami. W sytuacji ekstremalnej, nawet 100 procent momentu obrotowego może być przekierowane na jednÄ… oÅ›. Mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi dba o najlepszÄ… trakcjÄ™ i maksymalnÄ… dynamikÄ™.
Kwestia charakteru: Audi drive select
Sterownik sprzÄ™gÅ‚a zintegrowany jest z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać jeden z czterech jego trybów: comfort, auto, dynamic i individual. W seryjnie montowanym tu dodatkowym trybie performance, dochodzÄ… jeszcze programy dry, wet i snow. DopasowujÄ… one charakterystykÄ™ napÄ™du i zawieszenia do wspóÅ‚czynnika przyczepnoÅ›ci pojazdu do nawierzchni.
Audi drive select steruje nie tylko napÄ™dem na cztery koÅ‚a quattro, ale również charakterystykÄ… pracy pedaÅ‚u gazu, siedmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic, ukÅ‚adu kierowniczego, klap w ukÅ‚adzie wydechowym oraz opcjonalnego, adaptacyjnego, elektromagnetycznego systemu kontroli siÅ‚y tÅ‚umienia amortyzacji Audi magnetic ride. System ten oparty jest na wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach specjalnego syntetycznego oleju, który zawiera maÅ‚e, magnetyczne czÄ…steczki różnicujÄ…ce stopieÅ„ i charakterystykÄ™ amortyzacji w zależnoÅ›ci od wÅ‚Ä…czonego w danym momencie trybu auto, comfort lub dynamic. Np. w trybie dynamic, system pozwala na bardziej spontaniczne reakcje ukÅ‚adu kierowniczego oraz na wiÄ™kszÄ… zwinność podczas prowadzenia. Przy pokonywaniu zakrÄ™tów, koÅ‚a sÄ… w zdefiniowany sposób wspierane, a wychylanie siÄ™ karoserii w znacznym stopniu redukowane. Podczas hamowania, system Audi magnetic ride zapobiega tzw. nurkowaniu. Ponadto, programy trybu performance wykorzystujÄ… system stabilizacji toru jazdy ESC, by podczas jazdy po torze uzyskać jak najlepsze czasy okrążeÅ„.
Wzór - samochód wyÅ›cigowy: zawieszenie
Wszystkie cztery koÅ‚a R8 Spyder V10 plus sÄ… prowadzone na aluminiowych, podwójnych wahaczach. To rozwiÄ…zanie dodatkowo potwierdza bliskie pokrewieÅ„stwo tego samochodu ze sportami motorowymi. Zestrojenie jest sztywne, a elektromechaniczny ukÅ‚ad wspomagania kierownicy oferuje charakterystycznÄ… dla samochodu sportowego optymalnÄ… kombinacjÄ™ precyzji, zwinnoÅ›ci i pewnych reakcji przy dużych prÄ™dkoÅ›ciach.
Opcjonalnie dostÄ™pny jest dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy ze zmiennym stopniem przeÅ‚ożenia. System wzmacnia reakcje pojazdu w caÅ‚ym zakresie prÄ™dkoÅ›ci, zapewnia najwyższÄ… wydajność przy prowadzeniu w zakrÄ™tach i pozwala na szybkie reakcje kierownicÄ…. By jeszcze bardziej wzmocnić stabilność pojazdu, w granicznych obszarach zakrÄ™tu generuje „kontrimpulsy”, delikatnie korygujÄ…ce kÄ…t skrÄ™tu kóÅ‚.
Na montowanych seryjnie 19-calowych, aluminiowych felgach, Audi montuje ogumienie o rozmiarach 245/35 z przodu i 295/35 z tyÅ‚u. Na dostÄ™pne w opcji koÅ‚a 20-calowe, zakÅ‚adane sÄ… opony w rozmiarach odpowiednio: 245/30 i 305/30. Duże tarcze hamulcowe o Å›rednicy 380 milimetrów z przodu i 356 milimetrów z tyÅ‚u, wykonane sÄ… z bardzo trwaÅ‚ego, lekkiego i odpornego na temperaturÄ™ kompozytu wÅ‚ókna wÄ™glowego i ceramiki. Antracytowo-szare szczÄ™ki hamulcowe majÄ… po sześć tÅ‚oczków na osi przedniej i po cztery na osi tylnej.
Stylistyka: laserowe światła i karbonowe dodatki
R8 Spyder V10 plus robi na drodze wrażenie kanciastego i atletycznego. Auto ma 4,43 m dÅ‚ugoÅ›ci, 1,94 m szerokoÅ›ci, ale tylko 1,24 m wysokoÅ›ci. Charakterystycznym elementem przodu pojazdu jest szeroka i pÅ‚aska osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe z bÅ‚yszczÄ…cÄ…, antracytowo-szarÄ… kratkÄ… we wzorze plastra miodu, chromowanÄ… ramÄ… oraz z umieszczonym na grillu emblematem Audi Sport. Poniżej, nisko rozciÄ…ga siÄ™ wykonany z karbonu spojler, kierujÄ…cy powietrze na duże koÅ‚a. Montowane na życzenie laserowe Å›wiatÅ‚a Audi umieszczone w diodowych reflektorach, zapewniajÄ… dalekÄ… widoczność w nocy. Reflektory wyróżniajÄ… siÄ™ anodyzowanymi na niebiesko wewnÄ™trznymi podziaÅ‚kami oraz kierunkowskazami z dynamicznym sposobem sygnalizowania.
Tzw. linia ramion rozciÄ…ga siÄ™ po bokach auta na caÅ‚ej jego dÅ‚ugoÅ›ci, podkreÅ›lajÄ…c mocne rysy nadwozia. Boczne wloty powietrza, listwy progowe, pokrywa skÅ‚adanego dachu i tylny spojler wykonane sÄ… z tworzywa sztucznego wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFK). To charakterystyczna i widoczna na pierwszy rzut oka cecha tego kabrioletu. Na życzenie i bez dopÅ‚aty, Audi pokrywa progi i tylny spojler lakierem w kolorze samochodu. Duże, bÅ‚yszczÄ…ce czerniÄ… koÅ„cówki rur wydechowych w ksztaÅ‚cie trapezów umieszczono po dwóch stronach szerokiego dyfuzora, kolejnego elementu wykonanego z tworzywa sztucznego wzmacnianego wÅ‚óknem wÄ™glowym. PrzepÅ‚ywajÄ…ce przez niego powietrze dosÅ‚ownie utrzymuje R8 Spyder V10 plus na drodze – przy najwyższych prÄ™dkoÅ›ciach, na tylnÄ… oÅ› oddziaÅ‚ujÄ… siÅ‚y o wartoÅ›ci okoÅ‚o 100 kilogramów.
Klasyczna koncepcja: soft top (miękki dach)
ZewnÄ™trzna warstwa skÅ‚adanego dachu wykonana jest z tkaniny, a jego szkielet w przeważajÄ…cej części z lekkich materiaÅ‚ów - magnezu i aluminium. To cechy bardzo charakterystyczne dla marki Audi. DziÄ™ki temu, dach waży tylko 44 kilogramy i wydatnie wpÅ‚ywa na uzyskanie niewielkiej masy oraz nisko poÅ‚ożonego Å›rodka ciężkoÅ›ci modelu R8 Spyder V10 plus. Dwa biegnÄ…ce do tyÅ‚u stabilizatory, napinajÄ… materiaÅ‚. Elektrohydrauliczny napÄ™d otwiera i zamyka dach w 20 sekund – również podczas jazdy, o ile prÄ™dkość nie przekracza ok. 50 km/h. ZÅ‚ożony w ksztaÅ‚t litery Z dach, znajduje swoje miejsce w pÅ‚askim schowku nad silnikiem.
Tylna szyba jest wpuszczona w przegrodę między przedziałem pasażerskim, a komorą silnika i można ją podnosić i opuszczać elektrycznie. Jeżeli wszystkie szyby w samochodzie są podniesione i jest zamontowana opcjonalna, tylna osłona od wiatru, powietrze podczas jazdy delikatnie przepływa nad kierowcą i pasażerem. Dwa, napinane przez sprężyny stalowe profile w module składanego dachu, służą jako ochrona głowy w przypadku koziołkowania samochodu.
Lekka karoseria: Audi Space Frame
WielomateriaÅ‚owa konstrukcja Audi Space Frame tworzy mocny szkielet Audi R8 Spyder V10 plus. Zbudowano jÄ… z aluminium z zintegrowanym w jego strukturze tworzywem sztucznym wzmocnionym wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFK). Uzyskana w ten sposób niewielka masa, to znak rozpoznawczy tego mocnego, sportowego kabrioletu. Pojazd bez kierowcy waży tylko 1695 kilogramów, a bez pÅ‚ynów eksploatacyjnych jest to zaledwie 1587 kilogramów – o 25 kilogramów mniej niż Audi R8 Spyder V10. Do zmniejszenia masy pojazdu przyczyniajÄ… siÄ™ też kubeÅ‚kowe fotele R8, ukÅ‚ad hamulcowy z karbonu i ceramiki oraz kute obrÄ™cze kóÅ‚ z metali lekkich.
Aluminiowe części, stanowiÄ…ce 79,6 procent masy pojazdu, tworzÄ… konstrukcjÄ™ pomocniczÄ…, której – w porównaniu z Audi R8 Coupé - inżynierowie Audi użyli przede wszystkim do wzmocnienia okolic progów, sÅ‚upków A i ramy przedniej szyby. PowÅ‚oka zewnÄ™trzna jest również w przeważajÄ…cej części wykonana z aluminium. Tunel Å›rodkowy, tylnÄ… Å›ciankÄ™ i sÅ‚upki B zbudowano z mocnego i odpornego na odksztaÅ‚cenia tworzywa CFK. Oprócz doboru odpowiednich materiaÅ‚ów, do zmniejszenia masy wielu elementów przyczyniajÄ… siÄ™ innowacyjne metody ich produkcji. Karoseria Audi Space Frame waży tylko 208 kg, jednoczeÅ›nie jej sztywność skrÄ™tna wzrosÅ‚a o ponad 50 procent w porównaniu do pierwszej generacji R8. Sztywność skrÄ™tna jest jednym z czynników majÄ…cych ogromny wpÅ‚yw na precyzjÄ™ prowadzenia, bezpieczeÅ„stwo i komfort akustyczny.
Zgodnie z życzeniem: indywidualizacja
DziÄ™ki programowi Audi exclusive, klienci mogÄ… na wiele sposobów indywidualizować swoje Audi R8 Spyder V10 plus. Oprócz jedenastu standardowych kolorów lakieru, dobrać tu można dowolny, inny kolor oraz lakiery z efektem matowym. SkÅ‚adany dach jest dostÄ™pny w trzech odcieniach kolorów, tzw. sideblades - w piÄ™ciu. Te ostatnie można podobnie jak listwy progowe personalizować emblematami oraz stylizować kolorystycznie wedle upodobania klienta. Dodatkowo, dla wielu obszarów karoserii i wnÄ™trza samochodu, dobrać można elementy karbonowe i w kolorze tytanowo-czarnym. Szeroka gama obić, dekoracyjnych paneli oraz kolorów, poszerza i tak rozlegÅ‚Ä… ofertÄ™.
Agresywny wyglÄ…d: pakiet stylistyczny Audi exclusive zielony - Micrommata
Opcjonalny pakiet stylistyczny zielony – Micrommata, nadaje sportowemu kabrioletowi agresywnego wyglÄ…du. CaÅ‚a karoseria pomalowana jest w rzucajÄ…cÄ… siÄ™ w oczy zieleÅ„. Mocno kontrastujÄ…ce z niÄ…, sÄ… antracytowo-szara osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe oraz czarne osÅ‚ony koÅ„cówek rur wydechowych. Linia Audi exclusive sprawia, że caÅ‚e wnÄ™trze jest czarne, pokryte perforowanÄ… na elementach obsÅ‚ugi skórÄ… Feinnappa. Kontrastowe, zielone szwy, to pasujÄ…ce do koloru lakieru, kolorowe akcenty na siedzeniach, Å›rodkowym podÅ‚okietniku, drzwiach i na dywanikach.
Skoncentrowany na kierowcy: kokpit i obsługa
Wysokiej mocy kabriolet standardowo wyposażono w kubeÅ‚kowe fotele R8. SÄ… one lekkie, doskonale wyprofilowane, osadzone gÅ‚Ä™boko i noszÄ…ce przetÅ‚oczenia R8. Obito je skórÄ… Feinnappa ze specjalnÄ… pigmentacjÄ… blokujÄ…cÄ… ich nagrzewanie siÄ™ na sÅ‚oÅ„cu. Dekoracyjne panele wykonano z karbonu, a pedaÅ‚y i podpórka lewej nogi bÅ‚yszczÄ… szlachetnÄ… stalÄ…. Charakterystycznym elementem wnÄ™trza samochodu jest „Monoposto” – duży, stylistyczny Å‚uk biegnÄ…cy wokóÅ‚ kokpitu. Tablica rozdzielcza sprawia wrażenie lekkoÅ›ci. U jej doÅ‚u znajdujÄ… siÄ™ przyciski i regulatory automatycznej klimatyzacji, z wyglÄ…du przypominajÄ…ce turbiny.
Kierowca, podobnie jak w samochodzie wyczynowym, może sterować wszystkimi ważnymi funkcjami nie odrywajÄ…c rÄ…k od kierownicy. Standardowa, skórzana kierownica R8 performance, oprócz przycisków wielofunkcyjnych ma dwa duże przyciski obsÅ‚ugi. Przy ich pomocy kierowca uruchamia i wyÅ‚Ä…cza silnik oraz steruje systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Dwoma kolejnymi przyciskami z pokrÄ™tÅ‚em, kierowca steruje trybem performance i klapami w ukÅ‚adzie wydechowym.
Wirtualny, w peÅ‚ni cyfrowy zestaw wskaźników Audi virtual cockpit - ekran o przekÄ…tnej 12,3 cala, wyÅ›wietla wszystkie informacje w postaci przestrzennych, trójwymiarowych grafik. W centrum dodawanego na życzenie widoku performance, znajduje siÄ™ obrotomierz. Obrotomierz jest jednoczeÅ›nie wskaźnikiem sugerujÄ…cym zmianÄ™ biegu. Gdy siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic pracuje w trybie manualnym, skala obrotomierza przy wysokich obrotach rozbÅ‚yska kontrastowym kolorem. Obok niego pojawiajÄ… siÄ™ wskaźniki mocy, momentu obrotowego, siÅ‚ przeciążenia, czasów okrążeÅ„ toru oraz temperatura opon, silnika i oleju przekÅ‚adniowego.
Wysoka przepustowość łącza: systemy Infotainment i Audi connect
Do seryjnego wyposażenia R8 Spyder V10 plus należy najwyższej klasy system infotainment, czyli MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Jego obsÅ‚uga jest intuicyjna, ze zrozumiaÅ‚Ä… logikÄ… obsÅ‚ugi i z pÅ‚askÄ… hierarchiÄ…. Integralnym elementem systemu jest funkcja wyszukiwania, która już po wpisaniu kilku znaków przedstawia propozycje haseÅ‚. ObsÅ‚uga gÅ‚osowa przetwarza wiele okreÅ›leÅ„ z jÄ™zyka potocznego. By polecenia gÅ‚osowe byÅ‚y dobrze rozumiane nawet przy otwartym dachu, w pasach bezpieczeÅ„stwa standardowo montuje siÄ™ mikrofony. MMI Navigation plus dysponuje też punktem dostÄ™pu do sieci bezprzewodowej dla mobilnych urzÄ…dzeÅ„ pasażerów.
Opcjonalny system Audi connect zapewnia dostÄ™p do szybkiego internetu, z wykorzystaniem standardu LTE. Oferta usÅ‚ug internetowych Audi jest bardzo szeroka – od nawigacji wykorzystujÄ…cej mapy Google Earth i Google Street View, przez informacje dotyczÄ…ce ruchu na drogach i szczegóÅ‚ów podróży, po funkcjÄ™ wyszukiwania ciekawych miejsc POI. Dodatkowo, aplikacja Audi smartphone interface umożliwia wyÅ›wietlanie wybranych treÅ›ci ze smartfonów z systemami iOS lub Android bezpoÅ›rednio w Audi virtual cockpit. Opcjonalna funkcja Audi phone box bezprzewodowo Å‚Ä…czy telefony mobilne z antenÄ… pokÅ‚adowÄ… i również bezprzewodowo je Å‚aduje, zgodnie ze standardem Qi. WspaniaÅ‚e wrażenia muzyczne – nawet podczas jazdy z otwartym dachem – zapewnia system nagÅ‚oÅ›nienia Bang & Olufsen Sound System: w zagÅ‚ówku każdego siedzenia znajdujÄ… siÄ™ dwa gÅ‚oÅ›niki.
RÄ™czna produkcja: manufaktura „Audi Böllinger Höfe”
Jakość modelu R8 Spyder V10 plus odpowiada najwyższym standardom. Budowa karoserii i montaż koÅ„cowy odbywa siÄ™ w prowadzonej przez Audi Sport manufakturze „Audi Böllinger Höfe” blisko Neckarsulm. Procesy produkcyjne sÄ… tu bardzo elastyczne, tak by speÅ‚niać indywidualne życzenia klientów. Samochody buduje blisko piÄ™ciuset wysoce wykwalifikowanych pracowników, zachowujÄ…c prawdziwie rzemieÅ›lniczÄ… dbaÅ‚ość o szczegóÅ‚y. Przed wydaniem i dopuszczeniem do ruchu ulicznego, każdy egzemplarz Audi R8 Spyder V10 plus przechodzi surowÄ… procedurÄ™ kontrolnÄ….