„Jestem dumny z osiÄ…gnięć caÅ‚ego naszego zespoÅ‚u. Wszyscy ciężko pracowali na ten dzieÅ„” - powiedziaÅ‚ szef projektu technicznego Audi RS 3 Marvin Schwätter, gdy na tablicy pojawiÅ‚ siÄ™ rekordowy czas. „Kiedy rozpoczynaliÅ›my prace rozwojowe, nie wiedzieliÅ›my jeszcze jak szybki bÄ™dzie nasz nowy kompaktowy model i jak poradzi sobie na PÄ™tli PóÅ‚nocnej.” – podkreÅ›la Schwätter. „Ale w trakcie testów wytrzymaÅ‚oÅ›ciowych stwierdziliÅ›my, że możemy osiÄ…gać bardzo dobre czasy i ustanowić nowy rekord.”
Przed wyjazdem na tor, by ustanowić rekordowe jego okrążenie, mechanicy Franka Stipplera musieli jedynie dostosować ciÅ›nienie w oponach Pirelli P Zero "Trofeo R" semi-slick do warunków panujÄ…cych na torze. „Nie mamy nieograniczonych możliwoÅ›ci, by bić taki rekord” - powiedziaÅ‚ Stippler. „Dlatego w dniu, w którym to robimy, zawsze trzeba trochÄ™ doÅ‚ożyć - szczególnie jeÅ›li chodzi o ciÅ›nienie w oponach - bo to wpÅ‚ywa również na funkcjonowanie torque splittera. UdaÅ‚o siÄ™ i to byÅ‚ niesamowity dzieÅ„ dla wszystkich.”
Vorsprung durch Technik – przewaga dziÄ™ki technice: odpowiedni zestaw i ustawienia wpÅ‚ywajÄ… na osiÄ…gniÄ™cie najlepszego czasu
PodstawÄ… dla osiÄ…gniÄ™cia tego rekordu byÅ‚o zgodne wspóÅ‚dziaÅ‚anie najlepszych, zastosowanych tu rozwiÄ…zaÅ„ technicznych. Po raz pierwszy w historii, w nowym Audi RS 3 zastosowano torque splitter. Rozdziela on pÅ‚ynnie moment obrotowy pomiÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami, wykorzystujÄ…c do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzÄ™gle wielotarczowym na każde koÅ‚o tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy torque splitter zwiÄ™ksza wielkość momentu obrotowego docierajÄ…cego do tylnego koÅ‚a znajdujÄ…cego siÄ™ po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Oznacza to, że na lewych Å‚ukach torque splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koÅ‚o, na prawych Å‚ukach na lewe tylne koÅ‚o, a podczas jazdy na wprost na oba koÅ‚a. DziÄ™ki temu RS 3 jeszcze lepiej wchodzi w zakrÄ™ty i precyzyjniej podąża za kÄ…tem skrÄ™tu kierownicy. „Ogólnie rzecz biorÄ…c, nowe RS 3 jest znacznie bardziej zwrotne podczas jazdy od Å›rodka zakrÄ™tu do jego koÅ„ca oraz podczas przyspieszania na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu” - wyjaÅ›nia Frank Stippler.
„Jak dla mnie, splitter torque to gigantyczny skok do przodu, jeÅ›li chodzi o zwinność jazdy” – podsumowuje Stippler. Jest to najbardziej widoczne w poÅ‚Ä…czeniu z nowo opracowanym trybem jazdy RS Performance, w którym charakterystyka pracy silnika i skrzyni biegów zostaÅ‚y zestrojone specjalnie na potrzeby toru wyÅ›cigowego. Torque splitter zapewnia możliwie najbardziej neutralne prowadzenie, z niewielkÄ… nadsterownoÅ›ciÄ… lub podsterownoÅ›ciÄ… w różnych sytuacjach drogowych. DziÄ™ki temu, możliwe jest wczesne przyspieszenie na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu, co pozwala na uzyskanie szybszych czasów okrążenia.
KonfiguracjÄ™ samochodu uzupeÅ‚niajÄ… opony Pirelli P Zero "Trofeo R" typu semi-slick, które po raz pierwszy znalazÅ‚y siÄ™ w opcjonalnym wyposażeniu fabrycznym, ceramiczny ukÅ‚ad hamulcowy z przodu oraz sportowe zawieszenie RS plus z adaptacyjnÄ… kontrolÄ… amortyzatorów. Indywidualnie i w sposób ciÄ…gÅ‚y dostosowuje ono funkcjonowanie każdego z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu pracy wybranego w systemie Audi drive select. Tryb RS Performance wyposażony jest w dwa ustawienia dla różnych torów wyÅ›cigowych - jedno jest dostosowane do uzyskiwania komfortu na nierównych torach, takich jak Nordschleife – PÄ™tla Pólnocna, gdzie liczy siÄ™ minimalizacja pionowych wzbudzeÅ„ przy zachowaniu wysokiej dynamiki bocznej, a drugie to sportowe ustawienie dla równych torów, takich jak Hockenheimring. DziÄ™ki ceramicznemu ukÅ‚adowi hamulcowemu i adaptacyjnemu zawieszeniu, legendarny piÄ™ciocylindrowy silnik o dużej mocy montowany w RS 3 osiÄ…ga maksymalnÄ… prÄ™dkość 290 km/h - najwyższÄ… w swoim segmencie. Audi RS 3 jest również najlepsze w swojej klasie z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h: osiÄ…ga je w 3,8 sekundy.