Pojazd ten to nowa, udoskonalona wersja doÅ›wiadczalnego samochodu autonomicznego, nazwana Platform 2.1. SÅ‚uży ona do testowania zaawansowanych funkcji wspomagania kierowcy, dziaÅ‚ajÄ…cych w dwóch różnych trybach – Chauffeur (szofer) i Guardian (stróż). Chauffeur to system zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu, odpowiadajÄ…cy poziomowi 4/5 wedÅ‚ug SAE (zdolny prowadzić pojazd zupeÅ‚nie bez udziaÅ‚u czÅ‚owieka), zaÅ› Guardian ma za zadanie wyrÄ™czać kierowcÄ™ w sytuacjach niebezpiecznych, pomagajÄ…c zapobiegać wypadkom.
Autonomiczny szofer
IlustracjÄ… dziaÅ‚ania „szofera” sÄ… dwie sytuacje. W pierwszej prowadzony przez automat samochód jedzie krÄ™tÄ… drogÄ…. W pewnej chwili za kolejnym zakrÄ™tem na jego trasie pojawia siÄ™ bela siana, a automat pÅ‚ynnie omija jÄ… zgrabnym Å‚ukiem i wraca na swój pas ruchu. W drugiej sytuacji jadÄ…ce autonomicznie auto jedzie prawym pasem, a lewym pasem równolegle z nim porusza siÄ™ drugi pojazd. Po miniÄ™ciu zakrÄ™tu okazuje siÄ™, że prawy pas jest zablokowany przez stojÄ…cy samochód. Autonomiczny Lexus zwalnia, by przepuÅ›cić jadÄ…ce obok auto, po czym zmienia pas, ustawiajÄ…c siÄ™ za nim, a za przeszkodÄ… wraca na swój pas ruchu. Wszystko odbywa siÄ™ bez jakiegokolwiek dziaÅ‚ania kierowcy.
Cyfrowy AnioÅ‚ Stróż
Guardian pozwala kierowcy cieszyć siÄ™ prowadzeniem samochodu, jednak nieustannie czuwa, gotów interweniować w razie niebezpieczeÅ„stwa. Pierwszy przykÅ‚ad to zaÅ›niÄ™cie za kierownicÄ…. Guardian monitoruje oczy kierowcy za pomocÄ… kamery umieszczonej na tablicy przyrzÄ…dów i jeÅ›li wykryje, że czÅ‚owiek zamyka oczy i np. przestaje kontrolować tor jazdy, odpowiednio kieruje samochodem, informujÄ…c przy tym sygnaÅ‚ami dźwiÄ™kowymi i optycznymi o dokonaniu interwencji. Drugi scenariusz to reakcja na nagÅ‚Ä… zmianÄ™ sytuacji na jezdni: poprzedzajÄ…cy pojazd gwaÅ‚townie zmienia pas ruchu, by ominąć przeszkodÄ™. Automat reaguje dużo szybciej od czÅ‚owieka, pÅ‚ynnie omijajÄ…c leżący na jezdni obiekt. Poinformowany sygnaÅ‚ami o interwencji kierowca może znów przejąć kontrolÄ™ nad samochodem.
Po co wyposażono testowego Lexusa w drugÄ… kierownicÄ™? Otóż jednym z celów badaÅ„ jest przeÅ›ledzenie procesu przejmowania kontroli przez maszynÄ™ od czÅ‚owieka i odwrotnie. Ponieważ scenariusze prób obejmujÄ… opóźnienia dziaÅ‚aÅ„ i nietypowe reakcje kierowcy, na wszelki wypadek obok siedzi czÅ‚owiek z drugÄ… kierownicÄ… i zestawem pedaÅ‚ów.