Pierwsza polska edycja FameLab okazaÅ‚a siÄ™ prawdziwym sukcesem. Do udziaÅ‚u zgÅ‚osiÅ‚o siÄ™ ponad 80 osób z caÅ‚ej Polski, a Monika Koperska – doktorantka WydziaÅ‚u Chemii Uniwersytetu JagielloÅ„skiego, zwyciężczyni polskiego FameLabu i laureatka nagrody specjalnej BMW Group Polska – podczas Å›wiatowego finaÅ‚u w Wielkiej Brytanii zajęła drugie miejsce oraz zdobyÅ‚a NagrodÄ™ PublicznoÅ›ci. W swoim trzyminutowym wystÄ…pieniu Monika przekonywaÅ‚a, że poza informacjami wykuwanymi w kamieniu najbardziej odpornÄ… na dziaÅ‚anie czasu formÄ… przechowywania danych jest papier. Inne noÅ›niki, takie jak pÅ‚yty CD, pamiÄ™ci USB czy pamięć magnetyczna nie sÄ… tak trwaÅ‚e.
FameLab to konkurs, w którym w szranki stajÄ… fizycy, inżynierowie, biotechnolodzy i inni badacze i badaczki z dziedziny nauk Å›cisÅ‚ych, przyrodniczych, medycznych, rolniczych lub technicznych. Wszyscy majÄ… za zadanie, by w sposób jak najbardziej atrakcyjny i zrozumiaÅ‚y opowiedzieć jury i publicznoÅ›ci o swojej pracy naukowej. Liczy siÄ™ poprawność pod wzglÄ™dem naukowym, umiejÄ™tność jasnego wytÅ‚umaczenia skomplikowanych naukowych zagadnieÅ„ oraz przekonania do siebie publicznoÅ›ci. Każdy uczestnik ma jedynie 3 minuty, by zaprezentować wybrane zagadnienie.
UmiejÄ™tność komunikowania efektów prac naukowców i jednostek badawczych staje siÄ™ coraz bardziej istotna. Popularyzacja nauki w Å›rodowisku pozanaukowym ma bezpoÅ›redni wpÅ‚yw na pozyskiwanie funduszy i grantów na finansowanie prac badawczych, a tym samym na zwiÄ™kszanie innowacyjnoÅ›ci gospodarki. Uczeni publikujÄ… teksty popularnonaukowe, wspóÅ‚organizujÄ… festiwale nauki, objaÅ›niajÄ… wyniki swoich badaÅ„, stajÄ… siÄ™ bohaterami programów dokumentalnych i seriali paranaukowych. Coraz częściej muszÄ… być sprawnymi mówcami, potrafiÄ…cymi wytÅ‚umaczyć osobom nie zwiÄ…zanym ze Å›wiatem nauki potrzebÄ™ przeprowadzania dÅ‚ugotrwaÅ‚ych i kosztownych badaÅ„.
Partnerem FameLab w Polsce jest już po raz drugi BMW Group Polska. „WspóÅ‚praca z wybitnymi naukowcami i ekspertami jest jednym z filarów dziaÅ‚aÅ„ BMW Group. Od wielu lat inwestujemy w badania, których wynikiem sÄ… dziesiÄ…tki innowacyjnych wynalazków prowadzÄ…cych do udoskonalania naszych pojazdów pod wzglÄ™dem dynamiki, efektywnoÅ›ci, bezpieczeÅ„stwa czy przyjaznoÅ›ci dla Å›rodowiska” – mówi Andreas Biehler, dyrektor generalny BMW Group Polska. Jego zdaniem oczywiste i konieczne jest angażowanie siÄ™ przez Å›wiat biznesu w odkrywanie nowych talentów naukowych, a także zachÄ™canie naukowców do skutecznego komunikowania celów swoich badaÅ„ i poszukiwania źródeÅ‚ ich finansowania. DziÄ™ki temu wiÄ™cej innowacji ujrzy Å›wiatÅ‚o dziennie, z korzyÅ›ciÄ… dla spoÅ‚eczeÅ„stwa.
Finał konkursu odbędzie się 27 kwietnia. Zdobywca pierwszego miejsca weźmie udział w międzynarodowym finale konkursu odbywającym się w Cheltenham w Wielkiej Brytanii, otrzyma także nagrodę pieniężną (30 000 PLN na cele naukowe i 5 000 PLN na dowolne wydatki).