Co siÄ™ kryje za skrótem GRMN?
RozwiniÄ™cie skrótu GRMN to Gazoo Racing tuned by “Meister of Nürburgring”. Nazwa ta jest wyrazem uznania dla kierowców TOYOTA GAZOO Racing, którzy przyczynili siÄ™ do opracowania Yarisa GRMN, testujÄ…c jego osiÄ…gi i jakość prowadzenia na sÅ‚ynnym niemieckim torze. To tylko jeden z przykÅ‚adów, w jaki sposób udziaÅ‚ zespoÅ‚u Toyoty w rajdach i wyÅ›cigach na caÅ‚ym Å›wiecie przyczynia siÄ™ do udoskonalania seryjnych samochodów marki.
Już w latach 50. Kiichiro Toyoda podkreÅ›laÅ‚ wagÄ™ sportów motorowych dla rozwoju branży motoryzacyjnej. WyÅ›cigi i rajdy to ekstremalne testy wytrzymaÅ‚oÅ›ci samochodów oraz poligon doÅ›wiadczalny dla nowych technologii. Zdaniem zaÅ‚ożyciela Toyota Motor Corporation, bez zaangażowania w sport producentom samochodów grozi stagnacja.
TOYOTA GAZOO Racing
Przez lata Toyota uczestniczyÅ‚a w wielu różnych dyscyplinach sportowych – marka zaznaczyÅ‚a swojÄ… obecność w rajdach drogowych i terenowych od WRC po Rajd Dakar oraz w wyÅ›cigach FormuÅ‚y 1, NASCAR czy Mistrzostwach Åšwiata WyÅ›cigów DÅ‚ugodystansowych (FIA WEC). Samochody Toyoty startujÄ… w najsÅ‚ynniejszych imprezach – 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans, ADAC 24h Nürburgring, Baja 1000 czy Rajdzie Monte Carlo.
Jeszcze kilka lat temu w poszczególnych wydarzeniach braÅ‚y udziaÅ‚ różne zespoÅ‚y Toyoty, m.in. Toyota Racing i GAZOO Racing. W 2015 roku Toyota poÅ‚Ä…czyÅ‚a wszystkie swoje aktywnoÅ›ci w sportach samochodowych pod jednÄ… nazwÄ… TOYOTA GAZOO Racing. StanowiÅ‚o to impuls do zacieÅ›nienia wspóÅ‚pracy miÄ™dzy poszczególnymi zawodnikami i zespoÅ‚ami technicznymi, aby sprawniej akumulować wiedzÄ™ i doÅ›wiadczenia zdobywane w różnych przedsiÄ™wziÄ™ciach sportowych. Pierwszym rezultatem tej wspóÅ‚pracy jest Yaris GRMN.
Przesłanie założyciela Toyoty
PoczÄ…tków TOYOTA GAZOO Racing można doszukiwać siÄ™ już w latach 50., kiedy zaÅ‚ożyciel Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda, zdecydowaÅ‚ o udziale Toyoty w najsÅ‚ynniejszym i najbardziej wymagajÄ…cym rajdzie tamtych czasów, Round Australia Trial. W ten sposób rozpoczęła siÄ™ sportowa historia marki.
„Sporty motorowe to wiÄ™cej niż rozrywka – przekonywaÅ‚ Kiichiro Toyoda. – To klucz do rozwoju japoÅ„skiego przemysÅ‚u samochodów osobowych. Producenci muszÄ… uczestniczyć w rajdach i wyÅ›cigach, aby testować trwaÅ‚ość i osiÄ…gi swoich samochodów oraz zaprezentować ich możliwoÅ›ci. Tu nie chodzi tylko o badania nad pojazdami – samochody muszÄ… pracować w harmonii z ludźmi, aby można byÅ‚o w peÅ‚ni wykorzystać ich możliwoÅ›ci”.
Debiut Toyoty na Nürburgring
SÅ‚owa Kiichiro Toyody potwierdziÅ‚y siÄ™ wielokrotnie, ale być może najlepiej odzwierciedla ich prawdziwość program Toyoty z 2007 roku, kiedy japoÅ„ska marka postanowiÅ‚a wystartować w morderczym 24-godzinnym wyÅ›cigu na torze Nürburgring. Do zespoÅ‚u mechaników zostali wybrani inżynierowie z różnych dziaÅ‚ów firmy. Wszyscy, bez wzglÄ™du na to, czy mieli już jakieÅ› doÅ›wiadczenia sportowe czy nie, wÅ‚ożyli maksimum wysiÅ‚ku, aby ukoÅ„czyć wyÅ›cig, konstruujÄ…c auto wÅ‚asnymi rÄ™kami. Tak powstaÅ‚y dwie prototypowe Toyoty Altezza RS200s. Pierwszy start w ADAC 24h Nürburgring zakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ sukcesem – oba samochody po caÅ‚odobowych zmaganiach dotarÅ‚y do mety.
Na tym etapie nie liczyÅ‚a siÄ™ wygrana, lecz wspólny wysiÅ‚ek, unikalne doÅ›wiadczenia i ksztaÅ‚towanie charakterów. Nazwa Gazoo Racing tuned by “Meister of Nürburgring” jest swego rodzaju hoÅ‚dem dla tych pionierów, odzwierciedla ducha walki i determinacjÄ™ ludzi, którzy przeżyli jedynÄ… w swoim rodzaju przygodÄ™, a zdobyte umiejÄ™tnoÅ›ci wykorzystali potem przy kolejnych seryjnych modelach Toyoty.
Yaris GRMN dla fanów sportowej jazdy
Nowy hot-hatch trafi do salonów na poczÄ…tku 2018 roku. Trzydrzwiowy usportowiony Yaris bÄ™dzie pierwszym modelem GRMN w Europie. Do tej pory auta z tej serii byÅ‚y sprzedawane wyÅ‚Ä…cznie w Japonii.
Yaris inspirowany prototypem WRC ma pod maską silnik benzynowy 1,8 l o mocy 215 KM, wyposażony w kompresor. Silnik jest sparowany z 6-biegową przekładnią mechaniczną, przekazującą moc na przednią oś. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s.
Zawieszenie Yarisa GRMN zostaÅ‚o skonfigurowane podczas testów na torze Nürburgring. To dobra wiadomość dla entuzjastów dynamicznej jazdy po krÄ™tych drogach. Zawieszenie zostaÅ‚o obniżone i usztywnione w stosunku do miejskich wersji Yarisa. Auto otrzymaÅ‚o mechanizm różnicowy Torsen, sportowe amortyzatory Sachs specjalnie opracowane do tego modelu, przedni stabilizator o wiÄ™kszej Å›rednicy oraz rozpórkÄ™ przedniego zawieszenia. Wzmocniony ukÅ‚ad hamulcowy ma tarcze o wiÄ™kszej Å›rednicy i czterotÅ‚oczkowe zaciski z przodu.
Sportowy samochód musi odpowiednio wyglÄ…dać, dlatego Yaris GRMN różni siÄ™ od miejskiego Yarisa m.in. czarnym spojlerem z tyÅ‚u, koÅ„cówkÄ… wydechu umieszczonÄ… centralnie oraz czarnymi 17-calowini obrÄ™czami kóÅ‚ marki BBS. Czerwone i czarne elementy graficzne na karoserii nawiÄ…zujÄ… do oklejenia Yarisa WRC oraz innych samochodów TOYOTA GAZOO Racing. WnÄ™trze także nie przypomina „cywilnego” auta. Sportowe fotele Boshoku z bardzo dobrym podparciem bocznym i maÅ‚a kierownica z coupe Toyota GT86 uÅ‚atwiajÄ… kierowcy radzenie sobie z szybkimi manewrami. Na tablicy rozdzielczej znajdujÄ… siÄ™ stylizowane zegary, a sportowy charakter podkreÅ›lajÄ… aluminiowe pedaÅ‚y.
Yaris GRMN jest efektem europejsko-japoÅ„skiej kooperatywy. Europejski zespóÅ‚ odpowiadaÅ‚ za silnik i projekt wnÄ™trza. Podwozie oraz ukÅ‚ad hamulcowy skonstruowali japoÅ„scy inżynierowie Toyoty. Samochód jest produkowany w fabryce Toyoty w Valenciennes, w której budowany jest także miejski Yaris oraz Yaris Hybrid.