Najnowsze badanie marki Volkswagen i InsightOut Lab zostało poświęcone hybrydom typu plug-in (PHEV). Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że między styczniem a czerwcem 2021 r. ich liczba wzrosła o 4.489 sztuk i wynosi 13.866. Obecnie na polskich drogach jest ich więcej niż aut w pełni elektrycznych, co oznacza zmianę długotrwałego trendu.
Wyniki badania dowodzÄ…, że hybrydy typu plug-in wpisujÄ… siÄ™ w dotychczasowe przyzwyczajenia ankietowanych, dotyczÄ…ce korzystania z samochodu. 1/3 respondentów korzysta z auta kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Nawet jeÅ›li jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dÅ‚uższych dystansach. Przy wyborze auta ponad poÅ‚owa zwraca uwagÄ™ na zużycie paliwa. Aż 80% wybraÅ‚oby auto o 1/5 droższe, ale spalajÄ…ce o poÅ‚owÄ™ mniej paliwa. Dla niemal 30% najwiÄ™kszym atutem PHEV jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe Å›rednie spalanie. Za sprawÄ… wynoszÄ…cego ok. 50 km zasiÄ™gu elektrycznego, hybryda plug-in jest jednÄ… z odpowiedzi na coraz poważniejsze wyzwania klimatyczne, a jej potencjaÅ‚ ekologiczny wzrasta wraz z wykorzystaniem odnawialnych źródeÅ‚ energii (OZE).
Sporadyczne korzystanie z auta i krótkie codzienne podróże
NajwiÄ™cej badanych, w sumie 42%, na różne sposoby korzysta z auta codziennie. Jednak niewiele mniej, bo 34%, potrzebuje samochodu zdecydowanie rzadziej – kilka razy w tygodniu albo jeszcze bardziej sporadycznie. Dość duża grupa, 19%, w ogóle obywa siÄ™ bez samochodu. Natomiast dla 5% stanowi on narzÄ™dzie pracy.
Dla 1/3 ankietowanych, którzy korzystajÄ… z samochodu sporadycznie, hybryda typu plug-in jest dobrym rozwiÄ…zaniem. PomiÄ™dzy kolejnymi podróżami pozostaje im dużo czasu na peÅ‚ne naÅ‚adowanie akumulatora. Jednak w przypadku czÄ™stszego korzystania z samochodu, PHEV nie traci na atrakcyjnoÅ›ci. Wynika to z odpowiedzi respondentów: Polacy nawet jeÅ›li jeżdżą częściej, to niekoniecznie na dÅ‚uższych dystansach.
WedÅ‚ug badania PSPA z 2020 r. 62% ankietowanych dziennie przejeżdża samochodem mniej niż 30 km. Natomiast kolejne 26% badanych mieÅ›ci siÄ™ w przedziale 31-50 km. Codzienne podróże sÄ… krótkie również jeÅ›li chodzi o czas trwania. Z pilotażowego badania GUS wynika, że w 2017 r. w województwie podkarpackim w dni robocze w 51% trwaÅ‚y one maksymalnie 15 min., a w 32% od 16 do 30 minut.
Sposób codziennego korzystania z auta sprawia, że co najmniej 1/3 ankietowanych mogÅ‚aby zyskać na przesiadce do hybrydy typu plug-in. Sporadyczne korzystanie z auta jak również krótkie dystanse w praktyce oznaczajÄ… możliwość jazdy bez emisji CO2. Warunkiem jest systematyczne Å‚adowanie akumulatora. Pod tym wzglÄ™dem uÅ‚atwionÄ… sytuacjÄ™ ma 55% Polaków, ponieważ mieszka w domach.
Dla kierowców Å›rednie spalanie jest ważne
Zdecydowana wiÄ™kszość badanych, bo aż 79%, wie, że mniejsze zużycie paliwa oznacza bardziej ekologiczne auto. Z zastosowaniem tej wiedzy w praktyce jest jednak nieco gorzej. Mianowicie, 60% kierowców kupujÄ…c samochód zwraca uwagÄ™ na jego Å›rednie spalanie. 19% nie przywiÄ…zuje wagi do tego parametru. Natomiast aż 21% nie pamiÄ™ta, czy kupujÄ…c auto szukaÅ‚o informacji na ten temat.
Osoby, które przywiÄ…zujÄ… wagÄ™ do zużycia paliwa w samochodzie, szczególnie powinny zainteresować siÄ™ napÄ™dem hybrydowym typu plug-in. Z danych, opublikowanych w czasopiÅ›mie Environmental Research wynika, że w USA, Norwegii i Niemczech Å›rednie spalanie podczas codziennego użytkowania PHEV wynosi odpowiednio 2,1; 3,6 i 4 l/100km. Jego wysokość zależy od czÄ™stotliwoÅ›ci Å‚adowania i sposobu użytkowania auta. Hybrydy plug-in należące do prywatnych wÅ‚aÅ›cicieli w Niemczech sÄ… Å‚adowane Å›rednio przez trzy z czterech dni użytkowania. Natomiast auta firmowe sÄ… Å‚adowane Å›rednio tylko raz na dwa dni i majÄ… wyższe przebiegi. Dlatego ich Å›rednie spalanie wynosi 7,5 l/100km.
Poziom zużycia paliwa w aucie przekÅ‚ada siÄ™ na poziom emisji dwutlenku wÄ™gla do atmosfery. W przypadku hybryd z USA, Norwegii i Niemiec Å›rednia emisja podczas jazdy (tzw. tailpipe) wyniosÅ‚a odpowiednio 49, 84 i 93 g CO2/km. Dla porównania, w EU w 2020 r., nowe benzynowe auta spalinowe Å›rednio emitowaÅ‚y 142 g CO2/km. To wynik pomiaru wg standardu WLTP.
Inwestycje siÄ™ opÅ‚acajÄ…. W hybrydÄ™ plug-in również
MajÄ…c do wyboru auto o 20% droższe w zakupie, ale o 50% oszczÄ™dniejsze oraz taÅ„sze o 20%, ale o 50% wiÄ™kszym zużyciu paliwa, zdecydowana wiÄ™kszość ankietowanych wybraÅ‚aby pierwszÄ… propozycjÄ™. Hybrydy plug-in sÄ… nieco droższe od swoich odpowiedników wyposażonych wyÅ‚Ä…cznie w spalinowe silniki, ale pozwalajÄ… wyraźnie ograniczyć wydatki na paliwo.
Wybór hybrydy typu plug-in to inwestycja nie tylko pod wzglÄ™dem ekonomicznym, ale również ekologicznym. Dla osób, które nie sÄ… jeszcze zdecydowane na przesiadkÄ™ do samochodu w peÅ‚ni elektrycznego (BEV), hybrydy plug-in oferujÄ… wiele zalet „elektryków” i stanowiÄ… naturalny przystanek przed zmianÄ… auta na elektryczne.
PHEV pozwala obniżyć emisję CO2 bez zmiany przyzwyczajeń
Badanie pokazuje gotowość sporej części ankietowanych do zmiany nawyków na bardziej przyjazne Å›rodowisku. Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza „Nie bÄ™dÄ™ zmieniać żadnych swoich przyzwyczajeÅ„”, a 7 „Jestem gotów zmienić wiÄ™kszość lub wszystkie swoje przyzwyczajenia”, aż 32% respondentów zaznacza odpowiedzi 6 i 7. Kolejne 30% nie jest już tak zdecydowanych, ale nadal opowiada siÄ™ po stronie zmian. Warto również zwrócić uwagÄ™ na 27% niezdecydowanych oraz grupÄ™ niechÄ™tnÄ… zmianom, która stanowi 11% badanych.
Hybryda typu plug-in stanowi rozwiÄ…zanie zwÅ‚aszcza dla tych osób, które wahajÄ… siÄ™ lub nie chcÄ… zmieniać swoich przyzwyczajeÅ„, dotyczÄ…cych korzystania z auta na co dzieÅ„. Już teraz znaczna część respondentów z uwagi na czÄ™stotliwość i dÅ‚ugość codziennych podróży skorzystaÅ‚aby z przesiadki do PHEV.
Według ankietowanych za PHEV przemawia ekologia i ekonomia
Respondenci pytani o gÅ‚ównÄ… zaletÄ™ auta o napÄ™dzie hybrydowym typu plug-in najczęściej wskazujÄ… argumenty ekologiczne i ekonomiczne. W sumie odwoÅ‚uje siÄ™ do nich 52% ankietowanych. 29% sÄ…dzi, że gÅ‚ównÄ… zaletÄ… samochodów z tym napÄ™dem jest możliwość jazdy bez emisji CO2 i niższe spalanie, a 23%, że niższe spalanie i niższe koszty benzyny. Badani rzadziej wskazujÄ… zalety, zwiÄ…zane z wygodÄ… użytkowania hybryd plug-in, do których zalicza siÄ™ możliwość Å‚adowania auta w garażu i rzadsze tankowanie.
1/5 ankietowanych rozważa zakup PHEV
Z badania wynika, że 19 % respondentów rozważa zakup hybrydy typu plug-in, a niemal tyle samo – dokÅ‚adnie 20 % – jest niezdecydowanych. Natomiast grupa badanych, którzy nie biorÄ… pod uwagÄ™ zakupu PHEV jest zdecydowanie wiÄ™ksza i wynosi aż 61 %.
Bez wÄ…tpienia auta elektryczne to najbliższa przyszÅ‚ość motoryzacji i kierunek, który jednoznacznie obraÅ‚ Volkswagen, jednoczeÅ›nie dbajÄ…c o rozwój swojego portfolio w kierunku hybryd typu plug-in o wysokim zasiÄ™gu elektrycznym. PozwalajÄ… one prawdziwie poznać przyjemność, wynikajÄ…cÄ… z jazdy „elektrykiem”. Volkswagen stawia na napÄ™dy alternatywne wzglÄ™dem spalinowych, zmierzajÄ…c w kierunku neutralnoÅ›ci wÄ™glowej w ramach strategii Way To Zero.
Nota metodologiczna
Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone w dn. 23-26 lipca 2021 r. przez InsightOut Lab i markÄ™ Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1063 osoby. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Metoda: CAWI.