Spalinowo-elektryczny napÄ™d hybrydowy i wyrafinowane podwozie Priusa czwartej generacji zbierajÄ… same pochwaÅ‚y. Ale wspóÅ‚zawodnictwo z Porsche na torze kojarzy siÄ™ raczej z hybrydowym bolidem Toyota TS050, startujÄ…cym w serii FIA World Endurance Championship. Wybór Priusa do wyÅ›cigów zamiast choćby Toyoty GT86 dla wielu jest zaskoczeniem. Po pierwsze dlatego, że miÅ‚oÅ›nik sportowych Toyot, inżynier z doktoratem, wybraÅ‚ ekologicznÄ… hybrydÄ™. Po drugie, ponieważ wyprzedza niÄ… na torach wyÅ›cigowych tradycyjne samochody wyczynowe. Paul Thomas od lat przygotowuje wszystkie swoje samochody do startu w wyÅ›cigach Toyota Sprint Series i to samo zrobiÅ‚ z Priusem 4. generacji.
Platforma auta wyczynowego
Paul Thomas startuje w wyÅ›cigach Toyota Sprint Series od poczÄ…tku istnienia tej serii, tj. od 2007 roku. Do udziaÅ‚u w zawodach sÅ‚użyÅ‚y mu prawie wszystkie samochody, jakie posiadaÅ‚. PróbowaÅ‚ różnych modeli i sposobów tuningu, by uzyskiwać jak najwiÄ™ksze prÄ™dkoÅ›ci. PrzetestowaÅ‚ niemal wszystkie konfiguracje, pozwalajÄ…ce startować w niedrogich wyÅ›cigach samochodem, którym na co dzieÅ„ jeździ siÄ™ po ulicach.
Paul Thomas jeździ obecnie Priusem 4. generacji. Jest to pierwszy Prius w jego karierze kierowcy amatora, ale druga hybryda Toyoty. W roku 2013 zamieniÅ‚ GT86 na hybrydowego Yarisa, bo potrzebowaÅ‚ auta do przewożenia Å‚odzi na dachu. Ale potem pojawiÅ‚ siÄ™ nowy Prius i entuzjastyczne opinie o platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), na której model zostaÅ‚ zbudowany.
Podczas pierwszej jazdy próbnej za kierownicÄ… Priusa dr Thomas objechaÅ‚ ze znacznÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… kilka rond i zachwyciÅ‚ siÄ™ nowym modelem. Choć samochód nie jest lekki, wspaniale trzymaÅ‚ siÄ™ w zakrÄ™tach i prowadziÅ‚o siÄ™ go o wiele lepiej, niż seryjnego Yarisa Hybrid. Kierowca podkreÅ›la, że spodobaÅ‚a mu siÄ™ też dynamika jazdy i zaawansowany system bezpieczeÅ„stwa czynnego, dlatego sprzedaÅ‚ Yarisa i kupiÅ‚ Priusa w podstawowej wersji.
Doświadczony tuner hybryd
Paul zdobyÅ‚ doÅ›wiadczenie w modyfikacjach samochodów hybrydowych, kiedy postanowiÅ‚ dostosować swojego Yarisa do jazdy na torze. Efekt przerósÅ‚ jego oczekiwania. Po zainstalowaniu coiloverów Tein, szerszych felg i torowych opon, Yaris Hybrid osiÄ…gaÅ‚ niemal takie same czasy okrążeÅ„, jak podobnie zmodyfikowany Yaris T Sport, a przecież ze wzglÄ™du na elementy ukÅ‚adu hybrydowego wersja hybrydowa jest nieco cięższa niż usportowiona wersja.
Po zmianie samochodu Paul zmodyfikowaÅ‚ swojego Priusa w kilku ważnych obszarach, by uzyskać lepsze możliwoÅ›ci na torze bez pogarszania komfortu i oszczÄ™dnoÅ›ci w codziennej eksploatacji. Zmiany ograniczajÄ… siÄ™ do podwozia i obejmujÄ… sportowe drążki stabilizujÄ…ce Cusco, szersze i wiÄ™ksze felgi ze stopów lekkich Team Dynamics oraz opony Yokohama o zwiÄ™kszonej przyczepnoÅ›ci.
Drążki stabilizujące Cusco mają nieco większą średnicę rurek (26 mm z przodu, 24 mm z tyłu), co daje większą odporność na skręcanie i lepsze przekazywanie sił wzdłuż osi. Ta modyfikacja nie wpływa na zachowanie się samochodu na prostej, ale ogranicza przechylanie się nadwozia na zakrętach, zapewniając większą stabilność i lepszy kontakt z nawierzchnią.
Felgi ze stopów lekkich Team Dynamics Pro Race 1.2 majÄ… rozmiar 7×16″ – wiÄ™kszy, niż oryginalne – a offset ET38 pozwala lepiej wypeÅ‚nić nadkola. DziÄ™ki ultralekkiej konstrukcji felg, ich wykorzystanie zmniejszyÅ‚o masÄ™ samochodu. Opony to dopuszczone do jazdy po drogach Yokohama Advan Neova AD08R, w których zastosowano torowy bieżnik i mieszankÄ™ o zwiÄ™kszonej przyczepnoÅ›ci. Choć majÄ… one nieco wiÄ™ksze opory toczenia i sÄ… trochÄ™ cięższe, przy rozmiarze 205/55 R16 nie zmieniajÄ… wskazaÅ„ prÄ™dkoÅ›ciomierza.
„Priusa przygotowaÅ‚em przede wszystkim do udziaÅ‚u w Toyota Sprint Series – dlatego zainstalowaÅ‚em wyczynowe podzespoÅ‚y. Ale razem z przyjacióÅ‚mi jeździmy od czasu do czasu na Ring rekreacyjnie. W zeszÅ‚ym roku pojechaÅ‚em standardowym Priusem, w tym roku zmodyfikowanym” – skomentowaÅ‚ Paul Thomas. – „W sumie wpÅ‚yw modyfikacji Priusa na codziennÄ… jazdÄ™ jest minimalny, ale znacznie poprawiÅ‚a siÄ™ przyczepność. Sztywniejsze drążki stabilizujÄ…ce i opony o sztywnych Å›cianach bocznych sprawiajÄ…, że samochód jest nieco twardszy, ale wciąż komfortowy. MyÅ›laÅ‚em, że zmieni siÄ™ zużycie paliwa, ale niczego takiego nie zauważam. W sumie jazda Priusem jest wciąż bardzo przyjemna i odprężajÄ…ca”.
Wyścigowa jazda hybrydą
Jak zapewnia Paul Thomas, uzyskanie dobrych czasów hybrydÄ… wymaga pewnych trików, które nie sÄ… znane kierowcom samochodów z napÄ™dem konwencjonalnym. Po pierwsze, na starcie trzeba mieć w peÅ‚ni naÅ‚adowany akumulator trakcyjny. Po drugie, startować w trybie Power, a potem przeÅ‚Ä…czyć lewarek biegów w pozycjÄ™ B. To przekÅ‚ada siÄ™ na wiÄ™cej hamowania silnikiem i wyższe obroty, dziÄ™ki czemu silnik szybciej reaguje na dodanie gazu.
„Na torze, zwÅ‚aszcza na Nürburgring, mam wÅ‚Ä…czone wszystkie funkcje Toyota Safety Sense, również radarowy system ochrony przedzderzeniowej PCS. Każdy, kto jeździÅ‚ na Ringu wie, że za każdym zakrÄ™tem może na Å›rodku drogi stać zepsuty czy rozbity samochód. W takiej sytuacji elektronika może bardzo pomóc. PrzekonaÅ‚em siÄ™, że elektronika Priusa podczas normalnej jazdy na torze w ogóle nie przeszkadza. PCS nigdy nie utrudnia mi wyprzedzania, a system Enhanced Vehicle Stability Control nie przeszkadza w zaawansowanym korzystaniu z hamulców. Na filmie, który niedawno nagraÅ‚em, sÅ‚ychać pisk opon podczas szybkiego wchodzenia w zakrÄ™ty” – dodaÅ‚ Paul Thomas.
Przejazd okrążenia Nordschleife w 10 minut oznacza Å›redniÄ… prÄ™dkość ponad 123 km/h. Podczas niedawnych testów na torze Nurburgring prÄ™dkoÅ›ciomierz doszedÅ‚ do 186 km/h i Paulowi udaÅ‚o siÄ™ wyprzedzić dwa naprawdÄ™ wyczynowe samochody.
„ByÅ‚ jeszcze jeden ciekawy moment na eskach przed Pflanzgarten II, gdzie dogoniÅ‚em sportowy motocykl. Kierowca obejrzaÅ‚ siÄ™ i musiaÅ‚ być zaskoczony, kiedy zobaczyÅ‚ Priusa – tam jest pÅ‚aska prosta, wiÄ™c przed strefÄ… hamowania pewnie mieliÅ›my ponad 160 km/h. Ktokolwiek to byÅ‚, zachowaÅ‚ siÄ™ miÅ‚o, bo zjechaÅ‚ na bok i przepuÅ›ciÅ‚ mnie” – opowiada kierowca. – „JeÅ›li chodzi o tuning, osiÄ…gnÄ…Å‚em chyba stan optymalny dla samochodu, którego używam również na co dzieÅ„. Można by jeszcze ulepszyć zawieszenie, ale już teraz Å›wietnie siÄ™ jeździ. Moim celem byÅ‚o dotrzymanie tempa kolegom; nie jestem najszybszy, ale i nie najwolniejszy, wiÄ™c nie widzÄ™ potrzeby jakichÅ› wiÄ™kszych modyfikacji. Choć może nowy, doÅ‚adowany Yaris GRMN skusi mnie, by wrócić do napÄ™du konwencjonalnego – kto wie?”.
Prius na co dzień
Zdaniem Paula Thomasa najmocniejszÄ… stronÄ… Priusa jest podwozie, które znakomicie zachowuje siÄ™ w zakrÄ™tach, pozwalajÄ…c precyzyjnie kontrolować samochód za pomocÄ… gazu i hamulców. DziÄ™ki platformie TNGA nowy Prius ma charakterystyki bliższe autu wyczynowemu niż samochodowi rodzinnemu.
Jak zauważyÅ‚ kierowca, oczekujemy od naszych samochodów wszystkiego naraz – żeby byÅ‚y ekonomiczne i dawaÅ‚y frajdÄ™ z jazdy. „WedÅ‚ug mnie, Prius pozwala siÄ™ zrelaksować podczas jazdy po mieÅ›cie w trybie Eco, a jednoczeÅ›nie Å›wietnie sobie radzi na torze w dynamicznym trybie Power” – podsumowaÅ‚.