Elegancki, wydajny, pełen ekspresji: wygląd zewnętrzny
Audi e-tron Sportback** Å‚Ä…czy w sobie moc przestronnego SUV-a z elegancjÄ… czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem samochodu elektrycznego. Wymiary samochodu: dÅ‚ugość 4901 mm, szerokość 1935 mm i wysokość 1616 mm. Dach pÅ‚asko rozpoÅ›ciera siÄ™ nad muskularnÄ… karoseriÄ…, ostro opada do tyÅ‚u – w stylu typowym dla coupé – i przechodzi w mocno pochylone sÅ‚upki D. Dolna krawÄ™dź trzeciego okna bocznego unosi siÄ™ ku górze, a jednoczeÅ›nie w kierunku tyÅ‚u – to cecha charakterystyczna dla modeli Sportback.
DziÄ™ki oÅ›miokÄ…tnej osÅ‚onie chÅ‚odnicy Singleframe, mocnym konturom nad koÅ‚ami i wyglÄ…dajÄ…cej niczym wyrzeźbiona tylnej części auta, Audi e-tron Sportback** doskonale wpisuje siÄ™ w stylistykÄ™ marki. Detale sygnalizujÄ… Å›wiatu, że ten SUV coupé jest pojazdem w peÅ‚ni elektrycznym. W caÅ‚oÅ›ci obramowana osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe z pionowymi żebrami prezentuje siÄ™ w jasnoszarym, platynowym kolorze, co jest cechÄ… charakterystycznÄ… dla modeli e-tron. W dolnym obszarze reflektorów diodowych Matrix cztery poziome segmenty tworzÄ… charakterystycznÄ… dla modeli e-tron sygnaturÄ™ Å›wiateÅ‚ do jazdy dziennej. Motyw ten powielany jest w wielu punktach pojazdu i jest interpretowany trójwymiarowo, chociażby na przykuwajÄ…cych uwagÄ™ progach. Ich czarne wstawki przyciÄ…gajÄ… wzrok do miejsca, gdzie znajduje siÄ™ akumulator - centrum energetyczne Audi e-tron Sportback**. Projektanci umieÅ›cili ten motyw również na szerokim dyfuzorze, zwracajÄ…c tym samym uwagÄ™ na brak rur wydechowych. Pasmo Å›wietlne Å‚Ä…czy ze sobÄ… tylne Å›wiatÅ‚a diodowe.
Nowy SUV-a coupé marki Audi z czysto elektrycznym napÄ™dem może zostać polakierowany w jednym z 13 kolorów do wyboru. Logo na osÅ‚onie gniazda Å‚adowania – a na życzenie także zaciski hamulcowe – lÅ›niÄ… w sygnalizujÄ…cej wysokie napiÄ™cie intensywnie pomaraÅ„czowej barwie. KrawÄ™dzie nadkoli sÄ… standardowo zaakcentowane matowym antracytem, co podkreÅ›la terenowy wyglÄ…d pojazdu. To samo dotyczy osÅ‚ony podwozia, dyfuzora i progów. Wszystkie one sÄ… polakierowane na czarno. W ramach linii wyposażenia zewnÄ™trznego advanced, elementy dodatkowe polakierowane sÄ… w kontrastowej szaroÅ›ci albo w kolorze karoserii. OsÅ‚ona podwozia i dyfuzor sÄ… tu utrzymane w matowym kolorze srebrnym.
Wersja S line w szczególny sposób podkreÅ›la sportowe geny Audi e-tron Sportback**. Jest ona standardowo wyposażona w 20-calowe felgi i sportowe zawieszenie pneumatyczne. Po bokach zderzaka o wyraziÅ›cie zarysowanych konturach znajdujÄ… siÄ™ peÅ‚ne ekspresji masywne wloty poprawiajÄ…ce opÅ‚yw powietrza. RozciÄ…gajÄ… siÄ™ one aż pod reflektory i tworzÄ… dynamiczny, widoczny już z daleka obraz. OsÅ‚onÄ™ chÅ‚odnicy zdobi emblemat S line, a aluminiowe listwy progowe – logo #S. Montowane standardowo spojler w tyle pojazdu i wyrazisty dyfuzor rozciÄ…gajÄ…cy siÄ™ na caÅ‚ej szerokoÅ›ci auta, przyczyniajÄ… siÄ™ do doskonaÅ‚ej aerodynamiki.
W przeciwieÅ„stwie do wersji bazowej, elementy dodatkowe karoserii w ramach linii wyposażenia zewnÄ™trznego S line sÄ… polakierowane w kolorze pojazdu. Dotyczy to brzegów nadkoli, zderzaków i lusterek bocznych. Jako uzupeÅ‚nienie, Audi oferuje pakiet stylistyczny CzerÅ„, charakteryzujÄ…cy siÄ™ czarnymi akcentami na osÅ‚onie chodnicy Singleframe, bocznych szybach i zderzaku. Również obudowy lusterek bocznych sÄ… opcjonalnie dostÄ™pne w kolorze czarnym.
WspóÅ‚czynnik oporu czoÅ‚owego powietrza 0,25: najlepsza aerodynamika dla wiÄ™kszego zasiÄ™gu
Audi e-tron Sportback** w poÅ‚Ä…czeniu z pakietem wyposażenia zewnÄ™trznego S line i wirtualnymi lusterkami bocznymi oferuje doskonaÅ‚Ä… wartość wspóÅ‚czynnika oporu czoÅ‚owego powietrza, zaledwie 0,25 – czyli jeszcze lepszÄ… niż siostrzany model Audi e-tron**. Wynika to przede wszystkim z ksztaÅ‚tu karoserii typowego dla modelu coupé, a tym samym z mniejszego oporu aerodynamicznego za pojazdem. Wysoka krawÄ™dź obrysowa modelu Sportback minimalizuje zawirowania w opÅ‚ywie powietrza, co w ostatecznym rozrachunku wpÅ‚ywa korzystnie na zużycie energii. WedÅ‚ug pomiarów zgodnych z procedurÄ… WLTP, ten SUV coupé na jednym Å‚adowaniu akumulatora może pokonać do 442 km. Kolejnym czynnikiem zwiÄ™kszajÄ…cym wydajność sÄ… opcjonalne, wirtualne lusterka boczne w ksztaÅ‚cie skrzydÅ‚a, w których zamiast szklanych luster zamontowano kamery. Przekazywane przez nie obrazy sÄ… wyÅ›wietlane na wyÅ›wietlaczach OLED umieszczonych w przestrzeni miÄ™dzy deskÄ… rozdzielczÄ… a drzwiami. Ekrany wyÅ›wietlaczy charakteryzujÄ… siÄ™ wysokim kontrastem. Kiedy kierowca zbliża palec do powierzchni ekranu dotykowego aktywuje symbole, przy pomocy których może zmieniać ustawienie obrazu. Ponadto w trzech sytuacjach lusterka dopasowujÄ… siÄ™ automatycznie: podczas jazdy po autostradzie, przy manewrach skrÄ™cania oraz parkowania. W każdym przypadku zapewniajÄ… obraz o optymalnej widocznoÅ›ci. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamiczne samochodu podnoszÄ… także elementy niewidoczne z zewnÄ…trz. Należą do nich m.in. regulowany wlot powietrza z tunelami zapewniajÄ…cymi chÅ‚odzenie przednich hamulców, aerodynamiczne koÅ‚a i caÅ‚kowicie zabudowane podwozie z aluminiowÄ… pÅ‚ytÄ… chroniÄ…cÄ… akumulator wysokiego napiÄ™cia.
Innowacja na skalę światową w samochodzie produkcji seryjnej: cyfrowe reflektory diodowe Matrix
Cyfrowe reflektory diodowe Matrix to ukoronowanie wyposażenia wchodzÄ…cego na rynek modelu Audi e-tron Sportback**. To, że znajdujÄ… siÄ™ one w samochodzie produkowanym seryjnie, to innowacja na skalÄ™ Å›wiatowÄ…. ÅšwiatÅ‚o pochodzi tu z podzielonych na malutkie piksele diod, oÅ›wietlajÄ…cych drogÄ™ z wysokÄ… rozdzielczoÅ›ciÄ…. Kryje siÄ™ za nimi technologia zwana w skrócie DMD (Digital Micromirror Device – cyfrowa matryca z mikrozwierciadeÅ‚), stosowana także w wielu projektorach wideo. Jej sercem jest maÅ‚y ukÅ‚ad scalony zawierajÄ…cy okoÅ‚o miliona mikrozwierciadeÅ‚, których krawÄ™dzie majÄ… dÅ‚ugość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocÄ… pól elektrostatycznych, każde z nich można poruszyć nawet 5000 razy na sekundÄ™. Zależnie od ustawienia, Å›wiatÅ‚o diodowe jest kierowane poprzez soczewki na drogÄ™ albo jest pochÅ‚aniane przez absorber, aby zamaskować obszary wiÄ…zki Å›wiatÅ‚a.
W Audi e-tron Sportback** cyfrowe Å›wiatÅ‚a (w produkcji seryjnej pojawiÄ… siÄ™ jeszcze w tym roku), peÅ‚niÄ… kilka funkcji. Np. podczas zamykania i otwierania pojazdu generujÄ… dynamiczne animacje wyÅ›wietlane na Å›cianie lub podÅ‚ożu. W ten sposób obszar przed pojazdem przeobraża siÄ™ w rozÅ›wietlonÄ… scenÄ™. Podczas pokonywania zakrÄ™tów, jazdy w mieÅ›cie i na autostradzie oferujÄ… bardzo precyzyjne warianty Å›wiateÅ‚ mijania, a w przypadku Å›wiateÅ‚ drogowych jeszcze dokÅ‚adniej siÄ™ dostosowujÄ… siÄ™ do warunków i do otoczenia, by nie oÅ›lepiać innych uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim jednak oferujÄ… nowatorskie funkcje, takie jak oÅ›wietlenie pasa ruchu i Å›wiatÅ‚o prowadzÄ…ce. Na drogach szybkiego ruchu Å›wiatÅ‚o pasa ruchu tworzy „dywan” Å›wietlny, który jasno wskazuje pas, po którym porusza siÄ™ pojazd i dynamicznie dopasowuje siÄ™ podczas jego zmiany. W ten sposób pomaga kierowcy skupić uwagÄ™ na danym pasie i przyczynia siÄ™ do zwiÄ™kszenia bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego. Ponadto Å›wiatÅ‚a orientacyjne przy pomocy ciemnych nieoÅ›wietlonych linii predyktywnie pokazujÄ… pozycjÄ™ pojazdu na pasie ruchu i wspierajÄ… w ten sposób bezpiecznÄ… jazdÄ™ Å›rodkiem pasa – zwÅ‚aszcza na wÄ…skich drogach czy w miejscu prowadzenia robót drogowych. Funkcja oznaczania drogi wykorzystywana jest również w poÅ‚Ä…czeniu z opcjonalnym asystentem jazdy nocÄ…. Kiedy system wykryje pieszego, Å›wiatÅ‚o automatycznie go oÅ›wietla, w ten sposób zmniejszajÄ…c ryzyko niedostrzeżenia pieszego w bezpoÅ›rednim sÄ…siedztwie pasa ruchu.
Fakty w skrócie
Stylistyka zewnętrzna
- Długość: 4901 mm, szerokość: 1935 mm, wysokość: 1616 mm, rozstaw osi: 2928 mm.
- wyrazista stylistyka typowa dla SUV-a. Dach pÅ‚asko rozpoÅ›ciera siÄ™ nad muskularnÄ… karoseriÄ…, ostro opada do tyÅ‚u – w stylu typowym dla coupé – i przechodzi w mocno pochylone sÅ‚upki D
- nowe detale charakterystyczne dla modelu e-tron: jasnoszary grill Singleframe, wyrazista strefa nadproży, dyfuzor bez koÅ„cówek rur ukÅ‚adu wydechowego, emblemat i zaciski hamulcowe w pomaraÅ„czowym kolorze nawiÄ…zujÄ…cym do oznaczeÅ„ sieci wysokiego napiÄ™cia
- w reflektorach typowa dla modelu e-tron pozioma sygnatura świetlna; szerokie pasmo świateł tylnych
- 13 kolorów lakieru do wyboru
Aerodynamika
- zaawansowana aerodynamika: wirtualne lusterka boczne, sterowany wlot powietrza chÅ‚odzÄ…cego z kanaÅ‚ami do chÅ‚odzenia hamulców, caÅ‚kowicie zabudowany spód podwozia, kurtyny powietrzne, koÅ‚a zoptymalizowane pod wzglÄ™dem opÅ‚ywu powietrza i opony zoptymalizowane pod wzglÄ™dem oporu toczenia
- wspóÅ‚czynnik oporu powietrza cw z opcjonalnymi wirtualnymi lusterkami bocznymi: 0,25 – lepszy niż w siostrzanym modelu e-tron
- bardzo niski poziom odgÅ‚osów wiatru i haÅ‚asów, dajÄ…cy niesamowite wrażenie ciszy podczas jazdy i zapewniajÄ…cy wysoki komfort
Napęd
- po jednym silniku elektrycznym na przedniej i na tylnej osi, Å‚Ä…czna moc systemowa 265 kW i 561 Nm monetu obrotowego (w trybie boost: do 300 kW i moment obrotowy 664 Nm)
- przyspieszenie porównywalne z przyspieszeniem samochodu sportowego: od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy (5,7 sek. w trybie boost), prÄ™dkość maksymalna 200 km/h (ograniczona elektronicznie)
- elektryczny napÄ™d na cztery koÅ‚a z bÅ‚yskawicznie dziaÅ‚ajÄ…cÄ… regulacjÄ… i selektywnym sterowaniem rozkÅ‚adem momentu napÄ™dowego; wysokie skomunikowanie regulacji napÄ™du i hamulców
- elastyczna i dzięki temu wyjątkowo wydajna koncepcja rekuperacji z odzyskiwaniem energii podczas toczenia się pojazdu i podczas hamowania silnikiem, kierowca może wybrać trzy stopnie rekuperacji
- zasięg na jednym ładowaniu akumulatora: do 442 km w cyklu testowym WLTP
Zawieszenie
- sportowy charakter osiągnięty dzięki niskiej i centralnej pozycji montażowej akumulatora
- system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma profilami; elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z trybem sportowym i offroad oraz z funkcjÄ… dezaktywacji
- innowacyjny ukÅ‚ad hamulców z kompaktowÄ… jednostkÄ… centralnÄ… i szybkim wytwarzaniem ciÅ›nienia; symulator pedaÅ‚u hamulca sprawia, że wytwarzanie ciÅ›nienia i jego redukcja sÄ… dla kierowcy niewyczuwalne
- progresywny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension w standardzie; wysokość zawieszenia zmieniać się może nawet o 76 mm
Akumulator wysokiego napięcia
- 95 kWh energii, napięcie znamionowe 396 V, masa blisko 700 kg
- wymiary: 2,28 x 1,63 x 0,34 m, 36 moduÅ‚ów ogniw, każdy z 12 ogniwami typu pouch, moduÅ‚y uÅ‚ożone na dwóch poziomach (w przypadku wersji 50 quattro: akumulator zbudowany z 27 moduÅ‚ów ogniw uÅ‚ożonych na jednym poziomie)
- pośredni układ chłodzący z profili aluminiowych, oddzielony od komory z ogniwami
- ochrona przed uderzeniami zapewniona dzięki szkieletowej konstrukcji ramy i dzięki grubej płycie podłogowej
- wydajne zarządzanie temperaturą z czterema obiegami i pompą ciepła
Oferta rozwiązań w zakresie ładowania
- Å‚adowanie w podróży: prÄ…dem staÅ‚ym z mocÄ… do 150 kW albo prÄ…dem zmiennym z mocÄ… 11 lub 22 kW (z opcjonalnym drugim, zintegrowanym urzÄ…dzeniem Å‚adujÄ…cym)
- Å‚adowanie w domu: standardowo – z mocÄ… 11 kW, opcjonalnie – z mocÄ… do 22 kW; z systemem zarzÄ…dzania energiÄ… w gospodarstwie domowym zapewnione inteligentne funkcje dodatkowe, takie jak wykorzystanie wÅ‚asnej instalacji fotowoltaicznej
- Oferowana przez Audi usługa ładowania e-tron Charging Service zapewnia łatwy dostęp do ponad 160 000 publicznych stacji ładowania w 24 krajach europejskich , natomiast w Polsce aż do 550 stacji ładowania.
- aplikacja myAudi do zarządzania na odległość ładowaniem i wstępną klimatyzacją wnętrza
Wnętrze
- stylistyka wnętrza z eleganckim i zredukowanym językiem formalnym
- okalajÄ…ca linia wrap-around, kokpit zorientowany na kierowcÄ™, trójwymiarowa konsola tunelu centralnego z wizualnie unoszÄ…cÄ… siÄ™ w powietrzu podpórkÄ… nadgarstka z przyciskiem wyboru trybu jazdy
- starannie dobrane kolory i materiały
- dużo przestrzeni: miejsce dla piÄ™ciu osób, 615 l bazowej pojemnoÅ›ci bagażnika, do 1665 l ze zÅ‚ożonymi oparciami tylnych siedzeÅ„; schowek pod maskÄ… o pojemnoÅ›ci 60 l
- przestrzeń nad głową z tyłu jest tylko o 20 mm mniejsza niż w Audi e-tron
- bogate wyposażenie komfortowe (w opcji): fotele z funkcją wentylacji i masażu; pakiet jakości powietrza Air Quality, pakiet oświetlenia konturowego/oświetlenia Ambiente, cyfrowy kluczyk Audi connect i personalizacja
Obsługa i connectivity
- dwa duże wyświetlacze dotykowe o przekątnej 12,1 i 8,6 cala z funkcją haptycznej reakcji zwrotnej
- na życzenie najnowsze rozwiązanie techniczne: wirtualne lusterka boczne z wyświetlaczami dotykowymi
- sterowanie naturalnym głosem z funkcją wyszukiwania informacji zapisanych w pojeździe i w chmurze
- Audi virtual kokpit z wyÅ›wietlaczem o przekÄ…tnej 12,3 cala w standardzie, na życzenie także w wersji „plus” oraz opcjonalny wyÅ›wietlacz danych na przedniej szybie head-up display
- nawigacja MMI Navigation plus w standardzie, transmisja danych z prędkością LTE, hotspot Wi-Fi
- Audi connect z szeroką gamą usług online, w tym elastyczny planer tras e-tron
- możliwość dokupienia przez internet wielu dodatkowych funkcji oÅ›wietlenia, systemów wsparcia i infotainment
- systemy wsparcia kierowcy, w tym adaptacyjny asystent jazdy i asystent wydajnoÅ›ci, pomagajÄ…ce w dÅ‚ugich trasach, w mieÅ›cie i podczas parkowania; centralny sterownik przetwarzania danych z czujników
**(Dane o zużyciu paliwa/prądu i o emisji CO2 mieszczą się w podanych zakresach zależnie od poziomu wyposażenia pojazdu).