Po tym jak we wrzeÅ›niu 2017 roku projekt I.D. R Pikes Peak otrzymaÅ‚ zielone Å›wiatÅ‚o, pierwszy w peÅ‚ni elektryczny samochód wyÅ›cigowy zaczÄ…Å‚ ksztaÅ‚tować siÄ™ na ekranach komputerów w dziale rozwoju Volkswagen Motorsport. Aby wykorzystać czas, który pozostaÅ‚ do debiutu I.D. R Pikes Peak, technicy przeksztaÅ‚cili Golfa GTI TCR biorÄ…cego udziaÅ‚ w wyÅ›cigach samochodów turystycznych w auto napÄ™dzane dwoma silnikami elektrycznymi o mocy okoÅ‚o 400 kW (544 KM). „W styczniu 2018 roku w placówce badawczej Volkswagena w Ehra-Lessien korzystaliÅ›my z tego samochodu przez okoÅ‚o 15 dni, aby zebrać potrzebne dane. Możliwość korzystania z tego miejsca byÅ‚a bardzo pomocna", wyjaÅ›nia Fabrice van Ertvelde, inżynier projektu z I.D. R Pikes Peak w Volkswagen Motorsport, opisujÄ…c dobry poziom wspóÅ‚pracy z kolegami z dziaÅ‚u Rozwoju Technicznego Volkswagena.
Oprócz Dumasa, drugi kierowca Volkswagena, Dieter Depping, również pokonaÅ‚ liczne kilometry za kierownicÄ… elektrycznego samochodu wyÅ›cigowego w Ehra-Lessien. „ChodziÅ‚o o zbadanie podstaw", wyjaÅ›nia Depping. „Dla Volkswagen Motorsport elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy byÅ‚ czymÅ› zupeÅ‚nie nowym. MusieliÅ›my zrozumieć, jak wspóÅ‚pracujÄ… ze sobÄ… poszczególne komponenty w samochodzie wyÅ›cigowym i jaka bÄ™dzie ich idealna konfiguracja”.
Debiut po Åšwiatowej Premierze
W dniu 22 kwietnia 2018 roku w Volkswagen Motorsport nastaÅ‚ historyczny moment - I.D. R Pikes Peak oficjalnie pojawiÅ‚ siÄ™ na torze wyÅ›cigowym w pobliżu miasta Alès na poÅ‚udniu Francji. „Po premierze testowaliÅ›my tam samochód przez cztery dni", wspomina van Ertvelde. Inżynierowie musieli wypróbować różne scenariusze ustawieÅ„ zawieszenia i aerodynamiki. Alès jest dobrze znane dla Romaina Dumasa. 40-letni kierowca przygotowywaÅ‚ siÄ™ tam również przed trzema poprzednimi zwyciÄ™stwami na Pikes Peak. "PozwoliÅ‚o nam to na dokonanie cennych porównaÅ„ pomiÄ™dzy wynikami I.D. R. Pikes Peaka a tymi osiÄ…gniÄ™tymi przez Romaina w poprzednich latach", mówi van Ertvelde.
SpecjaliÅ›ci z Volkswagen Motorsport odbyli szereg podróży do placówki testowej Volkswagena w Ehra-Lessien. Depping zajÄ…Å‚ siÄ™ znacznÄ… częściÄ… prac testowych, ponieważ dostÄ™pność Dumasa byÅ‚a ograniczona przez jego inne zobowiÄ…zania. Kiedy w poÅ‚owie maja na torze Pikes Peak International Raceway, na poÅ‚udnie od Colorado Springs, zespóÅ‚ zaÅ‚ożyÅ‚ tymczasowÄ… bazÄ™, byÅ‚y mistrz Niemiec w rajdach czÄ™sto zajmowaÅ‚ miejsce za kierownicÄ… I.D. R. Pikes Peak. Przez okoÅ‚o dwa miesiÄ…ce amerykaÅ„ski tor wyÅ›cigowy staÅ‚ siÄ™ drugim domem dla 30-osobowej ekipy Volkswagen Motorsport. „W tej fazie projektu zespóÅ‚ pracowaÅ‚ na najwyższych obrotach, a każda osoba wykazywaÅ‚a niewiarygodnie wysoki poziom motywacji i zaangażowania. To byÅ‚o imponujÄ…ce", wspomina van Ertvelde.
Dumas, kierowca Volkswagena po raz pierwszy pokonuje pełen dystans podczas wyścigu
ZespóÅ‚ miaÅ‚ możliwość przeprowadzania testów na wÅ‚aÅ›ciwej trasie wyÅ›cigu na Pikes Peak dopiero pod koniec maja, niecaÅ‚e cztery tygodnie przed startem. Ponieważ droga publiczna na 4302-metrowy szczyt jest przeznaczona dla ruchu turystów, Volkswagen Motorsport i pozostaÅ‚e zespoÅ‚y mogÅ‚y z niej korzystać tylko przez trzy dni, zanim zostawaÅ‚a otwarta dla ruchu publicznego - miÄ™dzy 5:30 a 8:30 rano.
Depping i Dumas w dalszym ciÄ…gu dzielili siÄ™ obowiÄ…zkami podczas projektu I.D. R. Pikes Peak. Kiedy nadszedÅ‚ czas na to, aby wszystkim zajÄ…Å‚ siÄ™ Dumas, warunki pogodowe na górze pogorszyÅ‚y siÄ™ tak bardzo, że mógÅ‚ on jeździć tylko po dolnym odcinku trasy, poniżej linii drzew. „W zwiÄ…zku z tym Romain nie byÅ‚ w stanie pokonać peÅ‚nego dystansu za kierownicÄ… I.D. R. Pikes Peak przed samym wyÅ›cigiem", mówi kierownik projektu van Ertvelde. Dumas mógÅ‚ jednak odwoÅ‚ać siÄ™ do swoich doÅ›wiadczeÅ„ z szeÅ›ciu poprzednich wystÄ™pów na Pikes Peak oraz skorzystać z symulatora udostÄ™pnionego przez Volkswagen Motorsport, aby przejechać caÅ‚e 19,99 km trasy.
96 edycja Pikes Peak International Hill Climb, która odbyÅ‚a siÄ™ 24 czerwca 2018 roku, pokazaÅ‚a, jak dobrze zespóÅ‚ Volkswagen Motorsport poradziÅ‚ sobie z wyjÄ…tkowo trudnymi warunkami podczas fazy rozwojowej i testowej - Dumas zostaÅ‚ pierwszym kierowcÄ… w historii najsÅ‚ynniejszego podjazdu górskiego, który przeÅ‚amaÅ‚ oÅ›miominutowÄ… barierÄ™ przejazdu, osiÄ…gajÄ…c tym samym czas 7:57.148 minut.