„Nap臋d elektryczny zapewnia wielk膮 frajd臋 z jazdy – wraz z debiutem ID.4 GTX oferujemy nowy wymiar dynamiki i sportowych emocji w elektryzuj膮cym wydaniu” – mówi Ralf Brandstätter, CEO marki Volkswagen. „Najnowszy cz艂onek rodziny ID. pokazuje, 偶e elektromobilno艣膰 i topowe osi膮gi wzajemnie si臋 nie wykluczaj膮”.
Pocz膮wszy od ID.4, skrót GTX b臋dzie wyró偶nia膰 najmocniejsze, sportowe wersje modeli z rodziny ID. Podobnie jak GTI, GTE i GTD, tak偶e GTX wskazuje na sportowy charakter samochodu: litery GT ju偶 od dawna oznaczaj膮 samochody, które zapewniaj膮 szczególn膮 przyjemno艣膰 z jazdy. Teraz do艂膮cza do nich „X” tworz膮c pomost do nowej ery w motoryzacji: respektu dla zasad zrównowa偶onego rozwoju i sportowych osi膮gów, które nie wykluczaj膮 si臋 wzajemnie, lecz doskonale uzupe艂niaj膮.
Elektryczne silniki ID.4 GTX s膮 ma艂e i lekkie. Przy tylnej osi pracuje stale wzbudzony silnik synchroniczny (PSM) o mocy 150 kW (204 KM), który odznacza si臋 du偶膮 sprawno艣ci膮. Przy przedniej osi zamontowano asynchroniczn膮 jednostk臋 nap臋dow膮 (ASM). 艁膮cznie obydwa silniki elektryczne wytwarzaj膮 moc maksymaln膮, która wynosi 220 kW (299 KM). Umo偶liwia to najmocniejszemu modelowi z rodziny ID.4 uzyskanie przyspieszenia od zera do 100 km/h w ci膮gu 6,2 s. Ograniczona elektronicznie pr臋dko艣膰 maksymalna wynosi 180 km/h. Podczas 艣wiatowej premiery ID.4 GTX pokaza艂, na co sta膰 jego nap臋d: samochód bez problemu wspi膮艂 si臋 na ramp臋 o nachyleniu 37,5%.
„Maksymalny moment obrotowy silnika jest dost臋pny natychmiast, a doskona艂e w艂a艣ciwo艣ci jezdne zapewniaj膮 dynamiczne pokonywanie zakr臋tów” – mówi Thomas Ulbrich, cz艂onek zarz膮du Volkswagena ds. Rozwoju. „Co wi臋cej, kierowca mo偶e by膰 wspierany przez unikalny wy艣wietlacz Head-Up z rozszerzon膮 rzeczywisto艣ci膮 i wszechstronne systemy asystuj膮ce”.
Na specjalny status ID.4 GTX wskazuj膮 stylistyczne rozwi膮zania zastosowane w nadwoziu nowego Volkswagena. Listwy na drzwiach polakierowano w kolorze karoserii, a jedynie w膮skie elementy w jej dolnej cz臋艣ci – na czarno. Równie偶 dach i tylny spojler s膮 czarne, z kolei listwa wokó艂 kraw臋dzi dachu jest polerowana i ma kolor antracytowy. Kratk臋 w otworze nawiewu z przodu auta polakierowano na czarno. Tylny zderzak ma inny, charakterystyczny kszta艂t, dyfuzor jest natomiast szary. Na b艂otnikach, drzwiach i z ty艂u auta znalaz艂y si臋 emblematy GTX.
Wn臋trze równie偶 zyska艂o now膮 kolorystyk臋. Górna cz臋艣膰 deski rozdzielczej i skórzane wstawki w drzwiach s膮 utrzymane w ciemnym odcieniu X-Blue. Kontrastowe czerwone szwy – klasyczny symbol sportowego charakteru i si艂y – dodaj膮 szyku fotelom. Logo GTX pojawia si臋 na kierownicy, listwach progowych oraz w górnej cz臋艣ci opar膰 przednich foteli.
Nowa linia modeli ID. z rodziny GTX wzmocni ofensyw臋 marki w dziedzinie elektromobilno艣ci. W 艣lad za za艂o偶eniami strategii ACCELERATE, Volkswagen chce zosta膰 najbardziej po偶膮dan膮 mark膮 oferuj膮c膮 zrównowa偶on膮 艣rodowiskowo mobilno艣膰. Do 2030 roku marka chce zwi臋kszy膰 udzia艂 modeli elektrycznych w sprzeda偶y do 70%, jednocze艣nie zmierzaj膮c do osi膮gni臋cia neutralno艣ci pod wzgl臋dem emisji CO2 do 2050 roku. Do 2025 roku, Volkswagen zainwestuje oko艂o 16 miliardów euro w rozwój elektromobilno艣ci i digitalizacj臋.
ID.4 GTX b臋dzie dost臋pny w Europie latem tego roku. Szczegó艂y dotycz膮ce polskiej oferty tego modelu zostan膮 udost臋pnione w najbli偶szych tygodniach.
Maksymalna moc jest dost臋pna przede wszystkim wtedy, gdy maksymalna temperatura akumulatora wynosi od 23 do 50 stopni Celsjusza, a poziom jego na艂adowania przekracza 88 procent. Odchylenia, zw艂aszcza wymienionych wy偶ej parametrów, mog膮 prowadzi膰 do zmniejszenia mocy, w艂膮cznie z brakiem dost臋pno艣ci mocy maksymalnej.
Na temperatur臋 akumulatora w pewnym stopniu mo偶na wp艂ywa膰 m.in. poprzez klimatyzacj臋 postojow膮 lub poziom na艂adowania akumulatora. Moc dost臋pna w danej chwili jest pokazywana na wy艣wietlaczu w samochodzie. Aby utrzyma膰 u偶ytkow膮 pojemno艣膰 akumulatora na jak najwy偶szym poziomie, nale偶y zaprogramowa膰 maksymalny stan na艂adowania na 80 procent (a np. przed wyjazdem w dalsz膮 tras臋 zmieni膰 go na 100 procent).