Jednostka emituje zaledwie 94 gramy CO2 na kilometr oferując niski poziom spalania i ponadprzeciętne osiągi.
„GÅ‚ównym zaÅ‚ożeniem filozofii Earth Dreams Technology jest uzyskanie dobrych parametrów ekologicznych przy zachowaniu dynamicznych osiÄ…gów, z których sÅ‚ynie Honda," powiedziaÅ‚ Suehiro Hasshi, lider projektu wszystkich europejskich wersji Hondy Civic, Å‚Ä…cznie z odmianÄ… 1,6 l i-DTEC. „Ważne jest też, aby nasze samochody dawaÅ‚y kierowcom dużą radość z prowadzenia."
„ZbudowaliÅ›my nowy silnik od podstaw," dodaje Tetsuya Miyake, lider projektu silnika 1,6 l i-DTEC. „Nie przyjÄ™liÅ›my żadnych punktów odniesienia, ponieważ wszystkie standardy byÅ‚y dla nas niewystarczajÄ…ce. DążyliÅ›my do stworzenia wÅ‚asnych wzorców, którymi bÄ™dzie musiaÅ‚a kierować siÄ™ konkurencja."
„Opracowanie tego silnika wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z zastosowaniem inteligentnych i ekologicznych technologii," powiedziaÅ‚ Suehiro Hasshi. „SkupiliÅ›my siÄ™ na usprawnieniu wielu pojedynczych aspektów, które w poÅ‚Ä…czeniu daÅ‚y zamierzony efekt. To wÅ‚aÅ›nie istota i piÄ™kno filozofii Earth Dreams Technology."
Silnik 1,6 litra i-DTEC zostaÅ‚ zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego, aby sprostać rosnÄ…cym potrzebom klientów szukajÄ…cych „czystych" jednostek wysokoprężnych. Nowy diesel - produkowany w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon (HUM), wyÅ‚Ä…cznie z przeznaczeniem na rynki Starego Kontynentu - bÄ™dzie ważnym ogniwem europejskiej strategii sprzedaży Hondy. Dlatego firma uruchomiÅ‚a w HUM dedykowanÄ… liniÄ™ produkcyjnÄ…, zdolnÄ… wyprodukować do 500 sztuk jednostek dziennie. Oznacza to, iż w cyklu dwuzmianowym, co 138 sekund powstaje jeden gotowy silnik. Nowa linia bÄ™dzie wykorzystywana zarówno do produkcji jednostki 1,6 l i-DTEC, jak i silnika 2,2 l i-DTEC.
W roku 2013 jednostka 1,6 litra i-DTEC uzupeÅ‚ni również gamÄ™ modelowÄ… nowej Hondy CR-V (budowanej w HUM), natomiast w przyszÅ‚oÅ›ci filozofia „Earth Dreams Technology" bÄ™dzie stanowiÅ‚a podstawÄ™ konstrukcji wszystkich silników budowanych przez HondÄ™.
Nowa Honda Civic 1,6 litra i-DTEC: informacje na temat silnika
Najlżejszy silnik Diesla w klasie
Kluczem do sukcesu nowego silnika jest jego niska waga. DziÄ™ki zastosowaniu aluminiowej gÅ‚owicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udaÅ‚o siÄ™ zredukować masÄ™ caÅ‚kowitÄ… o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2,2 l i-DTEC, co czyni nowego diesla Hondy najlżejszÄ… jednostkÄ… w klasie.
Poszczególne komponenty silnika zostaÅ‚y zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W dalszym obniżeniu masy jednostki pomogÅ‚y też zaawansowane technologie produkcyjne.
W porównaniu z silnikiem 2,2 l i-DTEC zmniejszono grubość Å›cian cylindra z 9 do 8 mm, co jest niespotykane w przypadku jednostki wysokoprężnej. Dodatkowo inżynierowie zastosowali lżejsze tÅ‚oki i korbowody.
Zmniejszone tarcie mechaniczne
Inżynierowie pracujÄ…cy nad jednostkÄ… 1,6 l i-DTEC dążyli przede wszystkim do uzyskania mniejszego tarcia wewnÄ™trznego, porównywalnego z jednostkami benzynowymi. „Wszystkie ruchome elementy zostaÅ‚y zoptymalizowane, aby zredukować ich tarcie," powiedziaÅ‚ Tetsuya Miyake. W tym celu zastosowano na przykÅ‚ad krótszÄ… i węższÄ… część prowadzÄ…cÄ… tÅ‚oka. Przy 1500 obr./min. silnik 1,6 l i-DTEC odznacza siÄ™ o okoÅ‚o 40% niższym poziomem tarcia mechanicznego, niż jednostka 2,2 l i-DTEC.
„Wszystko to przyczynia siÄ™ nie tylko do redukcji zużycia paliwa i emisji, ale także poprawia reakcje silnika - zarówno na dodanie, jak i ujÄ™cie gazu - co daje dużą radość z jazdy. ObniżyliÅ›my tarcie wewnÄ™trzne silnika do poziomu osiÄ…ganego przez jednostki benzynowe. To wyjÄ…tkowe dokonanie."
Inteligentny system turbodoładowania
Turbosprężarka Garrett czwartej generacji zastosowana w silniku 1,6 l i-DTEC zostaÅ‚a wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prÄ™dkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez pokÅ‚adowy system elektroniczny, co minimalizuje efekt „turbodziury" i zapewnia optymalne poÅ‚Ä…czenie wysokiej siÅ‚y napÄ™dowej przy niskich i Å›rednich obrotach oraz wysokiej dynamiki przy wysokich obrotach. Turbosprężarka dziaÅ‚a przy maksymalnym ciÅ›nieniu doÅ‚adowania wynoszÄ…cym 1,5 bara.
Wydajny system wtrysku paliwa i przepływu powietrza
Opracowany przez HondÄ™ silnik 1,6 l i-DTEC wykorzystuje elektromagnetyczny system wtrysku firmy Bosch pracujÄ…cy przy ciÅ›nieniu 1800 barów. Wysokie ciÅ›nienie paliwa oznacza, że jest ono wtryskiwane z wyższÄ… szybkoÅ›ciÄ… i jest jednoczeÅ›nie dokÅ‚adniej rozpylane. Wszystko to przekÅ‚ada siÄ™ na stworzenie mieszanki powietrzno-paliwowej o wysokiej jakoÅ›ci, co z kolei poprawia wydajność i czystość spalania i w rezultacie prowadzi do obniżenia zużycia paliwa i emisji.
Inżynierowie Hondy podnieÅ›li również sprawność objÄ™toÅ›ciowÄ… cylindrów stosujÄ…c lepszy przepÅ‚yw powietrza dolotowego oraz ukÅ‚ad zawirowywania powietrza w gÅ‚owicy silnika, co umożliwia precyzyjnÄ… kontrolÄ™ procesu spalania i redukcjÄ™ gorÄ…cych miejsc w komorze spalania, które zwykle generujÄ… niepożądanÄ… emisjÄ™ szkodliwych substancji. PrzepÅ‚ywem powietrza w silniku steruje system recyrkulacji gazów wydechowych, który dziaÅ‚a przy wysokim i niskim ciÅ›nieniu, aby zredukować emisjÄ™ tlenku azotu NOx.
Wysokie osiÄ…gi, niska emisja
Moc maksymalna
|
120 KM przy 4000 obr./min.
|
Maks. moment obrotowy
|
300 Nm przy 2000 obr./min.
|
Zużycie paliwa (średnio w cyklu EU)
|
3,6 l/100 km / 78,5 mpg
|
Emisja CO2
|
94 g/km
|
* Wszystkie dane dotyczÄ… wersji 1,6 l i-DTEC S