Łącznie podczas testów Ford Fiesta przebył 1 200 000 kilometrów po publicznych drogach i 850 000 kilometrów po torach testowych obfitujących w dziury i wyboje. Testy prowadzone były w temperaturach od -40 C do +82 C.
„Połączenie zaawansowanych symulacji laboratoryjnych, wymagających prób torowych oraz testów w rzeczywistych warunkach drogowych pomogło nam opracować wytrzymały samochód, który przetrwa wszystkie trudy codziennej eksploatacji,” powiedział Glen Goold, główny inżynier projektu nowego Forda Fiesta, Ford of Europe.
Testy wytrzymałościowe w należącym do Forda ośrodku Lommel Proving Ground w Belgii były prowadzone na nawierzchniach odzwierciedlających drogi w Wielkiej Brytanii, Francji i Stanach Zjednoczonych. Jeden z torów testowych jest dokładną kopią dziurawej drogi biegnącej nieopodal centrum Ford Dunton Technical Centre w Wielkiej Brytanii.
Testy symulowały najgorsze warunki drogowe, z jakimi mogą spotkać się kierowcy i obejmowały przejazdy po sztucznych przeszkodach zaprojektowanych tak, aby wywierać kontrolowane obciążenia na poszczególnych podzespołach auta. Testy komponentów i systemów, prowadzone w laboratorium przez wiele tygodni, a nawet miesięcy, symulowały intensywną eksploatację w całym cyklu życia pojazdu. W jednym z takich testów specjalne ramię robota nacisnęło maskę silnika 3 000 razy, odzwierciedlając naciskanie jej oburącz z siłą odpowiadającą 36 kilogramom.
Stworzony przez Forda program Voice of Customer Fleet skupia się na testach w rzeczywistych warunkach eksploatacji, zarówno na drogach miejskich, jak i pozamiejskich. Celem programu opracowanego w Stanach Zjednoczonych i wprowadzonego do Europy w 2010 roku jest wyodrębnienie trzasków i pisków docierających do kabiny pasażerskiej podczas jazdy, ocena pozycji siedzącej, a także ocena solidności systemu paliwowego i działania wskaźnika poziomu paliwa po wyczerpaniu paliwa dostępnego w baku.
Ford zatrudnił stu kierowców w różnym wieku i o różnej posturze ciała w celu przeprowadzenia testów 115 egzemplarzy nowego Forda Fiesta. Kierowcy zostali wyposażeni w specjalne rejestratory trasy, a także mogli zgłaszać wszelkie sugestie i zastrzeżenia odnośnie funkcjonowania pojazdu. W jednym z 31 testów uczestnicy musieli wykonać określone czynności, które zostały opisane w instrukcji obsługi pojazdu.
„Przywiązujemy dużą uwagę do wszystkich aspektów nowego Forda Fiesta, dlatego możemy zaoferować samochód spełniający oczekiwania klienta w codziennej eksploatacji,” powiedział Thomas Schlimbach, inżynier w programie Voice of Customer Fleet, Ford of Europe. „Wszyscy mieli kiedyś problemy z rozszyfrowaniem poleceń zawartych w instrukcji, niezależnie od tego, czy była to instrukcja obsługi pojazdu czy instrukcja składania mebli.”