Jeszcze przed koÅ„cem tego roku, w fabryce Audi w Brukseli rozpocznie siÄ™ produkcja pierwszego w peÅ‚ni elektrycznego modelu spod znaku czterech pierÅ›cieni. Auto to poszczycić siÄ™ bÄ™dzie mogÅ‚o zasiÄ™giem odpowiednim dla codziennego użytku, a jednoczeÅ›nie gamÄ… innowacyjnych, cyfrowych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych. Do zrównoważonej mobilnoÅ›ci segmentu premium Audi podchodzi w sposób holistyczny. StÄ…d koncern, w procesie produkcji swego elektrycznego SUV’a, przywiÄ…zuje ogromnÄ… uwagÄ™ do kwestii ochrony zasobów. Już od samego poczÄ…tku produkcji tego modelu, fabryka ta prowadzić bÄ™dzie wszystkie dziaÅ‚ania w sposób neutralny pod wzglÄ™dem emisji dwutlenku wÄ™gla. „Nasz pierwszy elektryczny samochód jest również pierwszym wÅ›ród naszej Å›cisÅ‚ej konkurencji pojazdem produkowanym w sposób caÅ‚kowicie neutralny klimatycznie. Unikamy wytwarzania jakichkolwiek odpadów” – podkreÅ›la Peter Kössler, czÅ‚onek zarzÄ…du AUDI AG odpowiedzialny za produkcjÄ™ i logistykÄ™. „Co wiÄ™cej, caÅ‚y czas pracujemy nad tym, by wszystkie nasze fabryki mogÅ‚y szczycić siÄ™ jeszcze wiÄ™kszÄ… równowagÄ… Å›rodowiskowÄ…. Chcemy stopniowo zwiÄ™kszać w nich udziaÅ‚ tzw. zielonej energii. W ubiegÅ‚ym roku zostaliÅ›my pierwszÄ… niemieckÄ… firmÄ…, której procesy transportowe na terenie kraju odbywajÄ… siÄ™ w sposób neutralny pod wzglÄ™dem klimatycznym.”
Belgijska fabryka Audi swÄ… politykÄ™ klimatycznÄ… osadza na trzech filarach. Filar pierwszy, to przestawienie siÄ™ na tzw. zielonÄ… energiÄ™ elektrycznÄ…. Krok ten zostaÅ‚ poczyniony jeszcze w roku 2012. Dachy wszystkich budynków fabrycznych o powierzchni 37 tysiÄ™cy metrów kwadratowych pokryte zostaÅ‚y w caÅ‚oÅ›ci ogniwami fotowoltaicznymi. To najwiÄ™ksza tego typu instalacja w caÅ‚ym regionie brukselskim. W ten sposób, koncern zredukowaÅ‚ wytwarzanie ok. 17 tysiÄ™cy ton dwutlenku wÄ™gla rocznie – iloÅ›ci równej emisji tego gazu przez ok. 1500 osób. „Dla nas, jako pierwszej w Grupie Audi fabryki, w której wytwarzać siÄ™ bÄ™dzie wyÅ‚Ä…cznie elektryczne samochody, zrównoważone i przyjazne Å›rodowisku procesy produkcyjne sÄ… niezmiernie ważne” – mówi Patrick Danau, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Audi Bruksela. „Postrzegamy to w kategoriach zobowiÄ…zania wobec spoÅ‚eczeÅ„stwa, które opÅ‚acać siÄ™ bÄ™dzie wszystkim stronom.”
Drugim filarem jest pozyskiwanie energii cieplnej, również do ogrzewania budynków biurowych, z odnawialnych źródeÅ‚. Fabryka ogrzewana jest certyfikowanym biogazem. DziÄ™ki odnawialnym źródÅ‚om energii zapobiega siÄ™ tu emisji 40 tysiÄ™cy ton CO2 rocznie. Pierwszy i drugi filar polityki, wspólnie pokrywajÄ… zapotrzebowanie zakÅ‚adu na energiÄ™ w ponad 95 procentach.
EmisjÄ™, której na obecnym etapie nie można uniknąć, Audi Bruksela kompensuje tzw. kwotami wÄ™glowymi (trzeci filar). W ich skÅ‚ad wchodzi np. emisja powodowana przez samochody sÅ‚użbowe. „Jeszcze w roku 2014, byliÅ›my pierwszym wytwórcÄ… samochodów segmentu premium, który zmierzyÅ‚ naszÄ… emisjÄ™ CO2 i jÄ… certyfikowaÅ‚. Od tego momentu systematycznie pracujemy nad dalszÄ… redukcjÄ… wytwarzania tego gazu" – podkreÅ›la Rüdiger Recknagel, szef dziaÅ‚u ochrony Å›rodowiska w AUDI AG. „We wszystkich naszych fabrykach instalujemy wÅ‚aÅ›nie nowe rozwiÄ…zania pomagajÄ…ce w oszczÄ™dnoÅ›ci wody, zapobiegajÄ…ce zanieczyszczeniu powietrza i wspomagajÄ…ce procesy recyklingu.”