ZespóÅ‚ Toyoty oficjalnie ogÅ‚osiÅ‚ udziaÅ‚ we wszystkich rundach sezonu 2018-19 FIA WEC. Toyota wystawi dwa samochody, liczÄ…c na tytuÅ‚ mistrza oraz na zwyciÄ™stwo w 24-godzinnym wyÅ›cigu w Le Mans.
Kierowcy ponownie wystartujÄ… TS050 Hybrid o mocy 1000 KM, który wygraÅ‚ pięć z dziewiÄ™ciu wyÅ›cigów w 2017 roku. Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López poprowadzÄ… auto z numerem 7, zaÅ› Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i dwukrotny mistrz Å›wiata FormuÅ‚y 1, Fernando Alonso, bÄ™dÄ… siÄ™ zmieniać za kierownicÄ… samochodu nr 8.
Fernando Alonso zadebiutuje w klasie LMP1 w maju w 6-godzinnym wyÅ›cigu Spa-Francorchamps. Kierowca weźmie udziaÅ‚ we wszystkich rundach FIA WEC, które nie kolidujÄ… z wyÅ›cigami FormuÅ‚y 1.
„Bardzo siÄ™ cieszÄ™, że wystartujÄ™ w wyÅ›cigu Le Mans 24h. PrzyglÄ…daÅ‚em siÄ™ tej imprezie od dawna – udziaÅ‚ w niej jest mojÄ… wielkÄ… ambicjÄ…. WyÅ›cigi dÅ‚ugodystansowe znacznie różniÄ… siÄ™ od indywidualnych zawodów. MiaÅ‚em okazjÄ™ spróbować tej dyscypliny na torze Daytona i bardzo mi siÄ™ podobaÅ‚o. CieszÄ™ siÄ™, że bÄ™dÄ™ mógÅ‚ pracować z Sébastienem i Kazukim, i uczyć siÄ™ od nich. Obaj sÄ… bardzo doÅ›wiadczonymi kierowcami. To bÄ™dzie dla mnie duże wyzwanie, ale jestem na to gotowy i już nie mogÄ™ siÄ™ doczekać poczÄ…tku sezonu” – powiedziaÅ‚ Fernando Alonso.
Anthony Davidson, który wraz z Buemim i NakajimÄ… wygraÅ‚ 5 wyÅ›cigów w ubiegÅ‚ym sezonie, pozostaje w zespole w roli kierowcy rezerwowego i testowego. Dwukrotny zwyciÄ™zca w Le Mans, Alex Wurz, bÄ™dzie kontynuowaÅ‚ pracÄ™ w TOYOTA GAZOO Racing na stanowisku doradcy i ambasadora, które peÅ‚ni od 2016 roku.
„NadchodzÄ…cy sezon jest wyjÄ…tkowy ze wzglÄ™du na to, że obejmie dwie edycje wyÅ›cigu Le Mans 24h. Uważam, że mamy bardzo silny zespóÅ‚ kierowców. Fernando jest debiutantem w WEC, ale jego siÅ‚Ä… jest szybkość i doÅ›wiadczenie topowego zawodnika FormuÅ‚y 1. Bardzo siÄ™ cieszymy ze wspóÅ‚pracy z nim, ale wyÅ›cigi dÅ‚ugodystansowe to dyscyplina zespoÅ‚owa, dlatego ważne jest, że wszyscy nasi kierowcy prezentujÄ… bardzo wysoki poziom” – powiedziaÅ‚ Hisatake Murata, prezes zespoÅ‚u.
Historia marki Toyota w FIA World Endurance Championship
W 1983 roku Toyota zapoczÄ…tkowaÅ‚a karierÄ™ w wyÅ›cigach dÅ‚ugodystansowych FIA World Endurance Championship. Od tego czasu bolidy Toyoty wzięły udziaÅ‚ w 19 wyÅ›cigach Le Mans 24h, zajmujÄ…c drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999, 2013 i 2016. W 2012 roku marka zadebiutowaÅ‚a w reaktywowanej serii FIA World Endurance Championship z modelem Toyota TS030, w peÅ‚ni hybrydowym bolidem startujÄ…cym w klasie prototypów LMP1. W 2014 roku zastÄ…piÅ‚ go prototyp TS040 Hybrid, którym zespóÅ‚ zdobyÅ‚ podwójne mistrzostwo Å›wiata – w klasyfikacji producentów i kierowców. Od 2016 roku zespóÅ‚ TOYOTA GAZOO Racing startuje samochodem TS050 Hybrid. Od 2012 roku Toyota wygraÅ‚a 16 wyÅ›cigów i wywalczyÅ‚a 14 pole positions. ZespóÅ‚ zajÄ…Å‚ miejsce na podium 41 razy.
Bolidy powstaÅ‚y we wspóÅ‚pracy TOYOTA Higashi-Fuji Technical Centre odpowiedzialnego za budowÄ™ silnika oraz TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), gdzie konstruowane jest podwozie i nadwozie samochodu oraz gdzie mieÅ›ci siÄ™ siedziba TOYOTA GAZOO Racing. Do miÄ™dzynarodowego zespoÅ‚u należą inżynierowie z dziaÅ‚u sportowego i hybrydowego Toyoty, którzy odpowiadajÄ… także za implementacjÄ™ wypracowanych technologii do samochodów drogowych japoÅ„skiego producenta.