|
|
Festival of Speed w Goodwood: Audi świętuje trzy jubileusze
|
Dodano: 2013-07-09
Wyświetlono: 1789 razy
|
Podczas odbywajÄ…cego siÄ™ od 12 do 14 lipca Festiwalu PrÄ™dkoÅ›ci „Festival of Speed“ w brytyjskim miasteczku Goodwood , Audi Tradition bÄ™dzie Å›wiÄ™tować trzy duże jubileusze.
|
foto © Audi |
|
|
Åšwiatowej rangi zlot miÅ‚oÅ›ników zabytkowych samochodów sportowych odbywa siÄ™ już po raz dwudziesty. Program festiwalu, którego tegoroczna edycja odbywa siÄ™ pod hasÅ‚em „Najlepsi z najlepszych“, zgromadzi zapewne ok. 150 tysiÄ™cy goÅ›ci z caÅ‚ego Å›wiata. Z tej wÅ‚aÅ›nie okazji, Audi zaprezentuje w Goodwood ikonÄ™ - unikatowy egzemplarz wyÅ›cigowego samochodu Auto Union Typ C z 1936 roku. Podczas festiwalu, cztery ringi Å›wiÄ™tować bÄ™dÄ… również rocznice dwóch innych, ważnych dla marki wydarzeÅ„. Przed 30 laty, w 1983, Hannu Mikkola za kierownicÄ… Audi Rallye quattro A2 zostaÅ‚ rajdowym mistrzem Å›wiata. ByÅ‚o to pierwsze rajdowe zwyciÄ™stwo kierowcy ze stajni Audi. Z kolei przed 25 laty, zespóÅ‚ Audi Sport wystawiajÄ…c w rywalizacji model Audi 200 quattro, wygraÅ‚ amerykaÅ„skÄ… seriÄ™ wyÅ›cigowÄ… TransAm, i to w już w pierwszym sezonie startów w tej imprezie.
Podczas tegorocznego „Festival of Speed”, Hannu Mikkola może spojrzeć wstecz na pasmo swoich sukcesów. Przed 30 laty, za kierownicÄ… Audi Rallye quattro A2, wÅ‚aÅ›nie w Anglii wywalczyÅ‚ rajdowe mistrzostwo Å›wiata. DecydujÄ…cy o tryumfie dzieÅ„ nastÄ…piÅ‚ w listopadzie 1983. Rajd RAC, rozgrywany na Wyspach Brytyjskich, byÅ‚ ostatniÄ… rundÄ… sezonu i ostatnim etapem przed zdobyciem mistrzostwa Å›wiata. Mikkola miaÅ‚ przed finaÅ‚em najwiÄ™cej punktów, ale Walter Röhrl deptaÅ‚ mu po piÄ™tach. Nie udaÅ‚o mu siÄ™ jednak „dopaść” Fina, któremu pozostaÅ‚o tylko ukoÅ„czyć rajd. Mikkola tak wspomina rywalizacjÄ™: „PanowaÅ‚o olbrzymie napiÄ™cie, ale kiedy dostaÅ‚em informacje z obozu przeciwnika ustÄ…piÅ‚o i pojechaÅ‚em caÅ‚kowicie zrelaksowany.“ Nie byÅ‚o jednak Å‚atwo. Mikkola zajÄ…Å‚ ostatecznie drugie miejsce, za swoim kolegÄ… Stigiem Blomqvistem, również jadÄ…cym Audi. Korzystny bilans punktów zadecydowaÅ‚ mimo wszystko, że mistrzostwo Å›wiata zdobyÅ‚ Mikkola.
Audi Tradition przygotowaÅ‚o dla fiÅ„skiego kierowcy niespodziankÄ™: DziaÅ‚ Historii Marki koncernu Audi AG, przed laty nabyÅ‚ samochód, który zwyciężyÅ‚ w RAC Rallye w roku 1983. Å»mudnÄ… restauracjÄ™ pojazdu i malowanie na oryginalny kolor zakoÅ„czono niedawno, a Mistrz Åšwiata z roku 1983 zostaÅ‚ zaproszony do odbycia premierowej jazdy odnowionym autem. „To, że znów bÄ™dÄ™ mógÅ‚ poprowadzić ten niesamowity pojazd bardzo mnie wzruszyÅ‚o.“ – przyznaÅ‚ Hannu Mikkola. By niespodzianka byÅ‚a peÅ‚na, Audi Tradition zaprosiÅ‚o również Arne Herz’a, który przez jedenaÅ›cie lat byÅ‚ wraz z MikkolÄ… w jednym teamie Audi.
Pięć lat później, w roku 1988, gdy koncern z Ingolstadt powoli zamykaÅ‚ rozdziaÅ‚ rajdów, a Audi Sport postawiÅ‚o na udziaÅ‚y w wyÅ›cigach, cztery ringi ponownie zatryumfowaÅ‚y na miÄ™dzynarodowej arenie. Audi 200 quattro bezapelacyjnie zdobyÅ‚o mistrzostwo w amerykaÅ„skiej serii wyÅ›cigowej TransAm. Auto mogÄ…ce z powodzeniem brać udziaÅ‚ w wyÅ›cigach zbudowano w ciÄ…gu zaledwie kilku miesiÄ™cy. Na bazie Audi 200 quattro z seryjnym piÄ™ciocylindrowym silnikiem, powstaÅ‚ samochód wyÅ›cigowy o mocy 510 koni mechanicznych. Sezon 1988 serii TransAm, Audi zakoÅ„czyÅ‚o wygranÄ… w oÅ›miu na trzynaÅ›cie wyÅ›cigów, zdobywajÄ…c tym samym tytuÅ‚ najlepszego producenta. ÓwczeÅ›ni tryumfatorzy to: Hurley Haywood, Hans-Joachim Stuck i Walter Röhrl. TytuÅ‚ najlepszego kierowcy powÄ™drowaÅ‚ wtedy do Hurley’a Haywood’a. Podczas tegorocznego zlotu w Goodwood, miejsce w kokpicie Audi 200 quattro TransAm zajmie Hans-Joachim Stuck.
Nie ma prawdziwego Festiwalu PrÄ™dkoÅ›ci bez Nicka Masona. Perkusista zespoÅ‚u Pink Floyd i miÅ‚oÅ›nik wyÅ›cigowych samochodów, bierze udziaÅ‚ w zlocie już od pierwszej edycji, kiedy to lord March zaprosiÅ‚ jemu podobnych entuzjastów do swej posiadÅ‚oÅ›ci na PoÅ‚udniu Anglii. Ojciec lorda miaÅ‚ tam tor wyÅ›cigowy, który popadÅ‚by w zapomnienie, gdyby syn nie stworzyÅ‚ Festival of Speed i dziÄ™ki niemu nie ożywiÅ‚ tego wyjÄ…tkowego miejsca. W tym roku Nick Mason po raz siódmy wystÄ…pi w barwach Audi Tradition. Gwiazda rocka chÄ™tnie wykorzystuje każdÄ… okazjÄ™ do przejażdżki „SrebrnÄ… StrzaÅ‚Ä…“ czyli samochodem Auto Union Silberpfeil z 1930 roku. DziÄ™ki temu, zdobyÅ‚ żartobliwy przydomek „ostatniego fabrycznego kierowcy Auto Union“. Z okazji jubileuszu festiwalu, na specjalne życzenie lorda Marcha, Audi Tradition zaprezentuje w Goodwood House egzemplarz Auto Union Typ C. W roku 1936, Bernd Rosemeyer zdobywaÅ‚ za kierownicÄ… tego 16-cylindrowego samochodu tory wyÅ›cigowe w caÅ‚ej Europie. Ta „perÅ‚a w koronie” w historii koncernu, stworzona specjalnie do wyÅ›cigów górskich i wyposażona w podwójne ogumienie tylnych kóÅ‚, poprowadzona bÄ™dzie oczywiÅ›cie przez Nicka Masona. Perkusista Pink Floyd mówi: „Za każdym razem, gdy mogÄ™ siąść za kierownicÄ… Auto Union Silberpfeil, czujÄ™ ogromnÄ… radość i odbieram to jako przywilej dla mojej skromnej osoby.“
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
Audi - Festival of Speed:
Audi - Festival of Speed © Audi
Audi - Festival of Speed © Audi
Audi - Festival of Speed © Audi
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |