Ford+ ma już na koncie wiele sukcesów
- Ford+ to program tworzenia wyróżniających się produktów i usług, zawsze w kontakcie z klientami oraz dbałość o ich coraz lepsze wrażenia – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. - To już się dzieje – wszędzie w Fordzie można znaleźć świetne przykłady na to, jak opracowujemy kolejne korzyści dla naszych klientów oraz samej firmy.
Wśród osiągnięć programu Ford+ w drugim kwartale 2021 r. Farley wskazał kolejno:
- Mustang Mach-E jest na drugim miejscu pod względem sprzedaży wśród całkowicie elektrycznych SUV-ów w Stanach Zjednoczonych – zaledwie siedem miesięcy po rozpoczęciu dostaw do klientów. Ostatnio otrzymał także tytuł „Elektrycznego pojazdu roku” od magazynu ‘Car and Driver”
- F-150 Lightning – elektryczna wersja najpopularniejszego od ponad 40 lat pojazdu w USA odnotowała 120 tysięcy rezerwacji od momentu premiery w maju. Co istotne, około trzy czwarte zamówień pochodzi od nowych klientów Forda
- Wprowadzenie Mavericka – małego, taniego (cena startowa poniżej 20 tysięcy USD) oraz oszczędnego (zasięg ok. 40 mil na 1 galonie paliwa) pick -upa, zdolnego przewieźć pięć osób
- Ford Pro, nowy samodzielny dział firmy zajmujący się usługami i dystrybucją pojazdów użytkowych, a także oprogramowaniem do zarządzania ładowaniem i monitorowaniem floty pojazdów elektrycznych po połączeniu z Electriphi
- Zastrzeżony pakiet oprogramowania Blue Oval Intelligence, który inicjuje bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania do pojazdów klientów. Tylko w 2021 roku aktualizacje zostały dostarczone do ponad 150 tysięcy różnych pojazdów, co czterokrotnie przekracza zakładane plany dla tego roku. 95% właścicieli Mustangów Mach-E decyduje się na tę usługę.
- Ford, Argo AI i Lyft – w ramach pierwszej w branży współpracy – ogłosiły niedawno, że pracują nad komercjalizacją pojazdów autonomicznych na dużą skalę
Solidny kwartał Forda
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej Forda w drugim kwartale 2021 r. wyniosły 756 mln USD. Skorygowane wolne przepływy pieniężne dla tego okresu wyniosły 5,1 mld USD na minusie, odzwierciedlając znacznie większy wpływ braku półprzewodników na straty wolumenowe i FCF niż na EBIT. Wszystko z powodu niekorzystnych różnic w kapitale obrotowym i terminach. Stan gotówki oraz płynność finansowa pozostają na bardzo wysokim poziomie – odpowiednio 25,1 mld i 41 mld USD.
- Jesteśmy na nowej ścieżce, z planem Ford+, elastycznością finansową i rozwiązaniami, by stać się jeszcze mocniejszą firmą – powiedział dyrektor finansowy Forda, John Lawler. - Opracowujemy wysokiej jakości, skomunikowane pojazdy, a także usługi, które są świetne dla klientów i opłacalne dla Forda – dodał.
Dział motoryzacyjny Forda w Ameryce Północnej osiągnął w tym kwartale dodatni EBIT przy wzroście o 1,1 mld USD rok do roku.
Na koniec drugiego kwartału połączony bank zamówień detalicznych dla Mustanga Mach-E i innych pojazdów Forda był siedmiokrotnie wyższy niż w tym samym momencie 2020 roku. Dodatkowo, obecny i przewidywany popyt na modele, w tym Bronco, a następnie Mavericka i F-150 Lightning, sprawia, że firma jest gotowa na świetne wyniki, kiedy tylko dostawy półprzewodników ustabilizują się i lepiej dopasują do popytu.
Zmiany strategiczne jednostek biznesowych firmy poza Ameryką Północną nadal trwają. Łączny EBIT za drugi kwartał w tych regionach poprawił się o 828 mln USD rok do roku, ale spadł w stosunku do pierwszego kwartału.
Lawler powiedział, że Ford podniósł swoje oczekiwania dotyczące skorygowanego EBIT za cały rok o około 3,5 mld USD, do 9-10 mld USD. Oczekuje się, że wolumen sprzedaży wzrośnie o około 30% pomiędzy pierwszym a drugim półroczem, przyczyniając się do poprawy czynników rynkowych pomniejszonych o koszty produkcji.