„Nie po raz pierwszy Ford stara siÄ™ zdefiniować od nowa kierunki rozwoju przyszÅ‚oÅ›ci i podąża wÅ‚asnÄ… drogÄ…” - powiedziaÅ‚ Bill Ford, Prezes ZarzÄ…du Forda. „Mamy niezwykÅ‚Ä… okazjÄ™, aby prowadzić dziaÅ‚alność w porywajÄ…cej nowej erze pojazdów skomunikowanych i elektrycznych, dawać klientom to, co Ford ma najlepszego, a także realnie pomagać w poprawianiu stanu naszej planety.”
W maju ubiegÅ‚ego roku Prezes i Dyrektor Generalny Forda Jim Farley przedstawiÅ‚ plan Ford+, nazywajÄ…c go najwiÄ™kszÄ… szansÄ… firmy na wzrost i tworzenie wartoÅ›ci od czasu, gdy Henry Ford rozpoczÄ…Å‚ produkcjÄ™ Modelu T na dużą skalÄ™. Utworzenie dwóch odrÄ™bnych, ale strategicznie wspóÅ‚zależnych firm motoryzacyjnych, czyli Ford Blue i Ford Model e, wraz z nowÄ… firmÄ… funkcjonujÄ…cÄ… pod nazwÄ… Ford Pro, pomoże uwolnić peÅ‚en potencjaÅ‚ planu Ford+, jak również bÄ™dzie napÄ™dzać dalszy wzrost i budowanie wartoÅ›ci. DziÄ™ki temu Ford zajmie pozycjÄ™, która pozwoli mu na osiÄ…gniÄ™cie przewagi, zarówno nad starszymi producentami samochodów, jak i nowymi konkurentami z branży EV.
„W krótkim czasie dokonaliÅ›my ogromnego postÄ™pu. WprowadziliÅ›my na rynek Å›wiatowy seriÄ™ niezwykle popularnych produktów, a popyt na nasze nowe pojazdy elektryczne, takie jak F-150 Lightning i Mustang Mach-E, jest ogromny” – stwierdziÅ‚ Jim Farley. „Niemniej, dziÄ™ki programowi Ford+ chcemy ponownie zyskać miano wyjÄ…tkowej i zmieniajÄ…cej Å›wiat firmy, a to wymaga koncentracji. Idziemy na caÅ‚ość, tworzÄ…c oddzielne, ale uzupeÅ‚niajÄ…ce siÄ™ firmy, które pozwolÄ… na szybkie wdrożenie zmian i zapewniÄ… nieograniczonÄ… innowacyjność w dziaÅ‚aniu Ford Model e oraz przemysÅ‚owe know-how Ford Blue. Wielkość produkcji i kultowe marki, takie jak Bronco, to coÅ›, o czym firmy dopiero rozpoczynajÄ…ce dziaÅ‚alność mogÄ… tylko pomarzyć.”Motorem zmian byÅ‚o przekonanie, że aby Ford mógÅ‚ siÄ™ rozwijać oraz dostarczać pojazdyi usÅ‚ugi elektryczne i poÅ‚Ä…czone cyfrowo, a także czerpać korzyÅ›ci z kultowej rodziny pojazdów spalinowych, potrzebne jest zupeÅ‚nie inne podejÅ›cie, a także talenty i wreszcie organizacja.
Decyzja o stworzeniu Ford Model e byÅ‚a oparta na sukcesie maÅ‚ych, nastawionych na realizacjÄ™ misji zespoÅ‚ów Forda, które opracowaÅ‚y Forda GT, SUV-a Mustanga Mach-Ei pickupa F-150 Lightning, jak również dziaÅ‚u Forda zajmujÄ…cego siÄ™ pojazdami elektrycznymiw Chinach.
„Ford Model e bÄ™dzie centrum innowacji i rozwoju Forda - zespoÅ‚em najlepszych na Å›wiecie specjalistów w dziedzinie oprogramowania, elektryki i motoryzacji, który stworzy naprawdÄ™ niesamowite pojazdy elektryczne i opracuje cyfrowe rozwiÄ…zania dla nowych pokoleÅ„ klientów Forda” – powiedziaÅ‚ Farley.
„MisjÄ… Ford Blue jest zbudowanie bardziej dochodowej i dynamicznej dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie pojazdów spalinowych, wzmocnienie pozycji odnoszÄ…cych sukcesy i kultowych rodzin pojazdów oraz zwiÄ™kszenie lojalnoÅ›ci klientów poprzez Å›wiadczenie nieocenionych usÅ‚ug. Chodzi o wykorzystanie stuletniego doÅ›wiadczenia i wiedzy do budowania nowej przyszÅ‚oÅ›ci. Ten zespóÅ‚ bÄ™dzie wyjÄ…tkowo mocno zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakoÅ›ci, ograniczanie strat w każdym aspekcie dziaÅ‚alnoÅ›ci, maksymalizacjÄ™ przepÅ‚ywów finansowych i optymalizacjÄ™ naszego Å›ladu przemysÅ‚owego.”
Ford Model e i Ford Blue bÄ™dÄ… dziaÅ‚ać odrÄ™bnie, ale bÄ™dÄ… siÄ™ również wzajemnie wspierać - podobnie jak Ford Pro, którego zadaniem jest zapewnienie klientom biznesowym i podmiotom publicznym kompleksowej obsÅ‚ugi w zakresie pojazdów konwencjonalnych i elektrycznych oraz peÅ‚nego pakietu oprogramowania, Å‚adowania, finansowania, serwisu i wsparcia w zakresie produktów Forda oraz produktów firm zewnÄ™trznych. Ford Model e i Ford Blue bÄ™dÄ… również wspierać mobilność Ford Drive.
Zadania stojÄ…ce przed Ford Model e to przede wszystkim:
- przyciÄ…gniÄ™cie i zatrzymanie najlepszych talentów w dziedzinie oprogramowania, inżynierii, projektowania i doÅ›wiadczeÅ„ użytkownika (UX) oraz doskonalenie nowych technologii i koncepcji, które można zastosować w caÅ‚ej dziaÅ‚alnoÅ›ci Forda;
- wprowadzenie w życie zupeÅ‚nie nowego podejÅ›cia do projektowania, wdrażaniai popularyzowania prekursorskich, wielkoseryjnych pojazdów elektrycznychi skomunikowanych oraz usÅ‚ug dla klientów detalicznych, biznesowych, a takżew transportu wspóÅ‚dzielonego;
- opracowanie kluczowych technologii i rozwiÄ…zaÅ„, takich jak platformy dla pojazdów elektrycznych, akumulatory, silniki elektryczne, falowniki, Å‚adowanie i recykling, prowadzÄ…ce do opracowania innowacyjnych pojazdów elektrycznych; oraz
- tworzenie platform oprogramowania i w peÅ‚ni sieciowych architektur dla pojazdów, które bÄ™dÄ… budować satysfakcjÄ™ z użytkowania skomunikowanychz sieciÄ…, aktualizowanych na bieżąco systemów pokÅ‚adowych nowych modeli.
Co wiÄ™cej, Ford Model e ma odegrać czoÅ‚owÄ… rolÄ™ w opracowywaniu nowych, ekscytujÄ…cych rozwiÄ…zaÅ„ zwiÄ…zanych z zakupem i eksploatowaniem pojazdów elektrycznych. Chodzi tu przede wszystkim o proste, intuicyjne platformy e-commerce, przejrzyste cenniki oraz spersonalizowanÄ… obsÅ‚ugÄ™ klienta ze strony ambasadorów Forda. Ford Blue wdroży te najlepsze praktyki z myÅ›lÄ… o podniesieniu jakoÅ›ci komunikacji oraz satysfakcji wÅ‚aÅ›cicieli pojazdów spalinowych.
Ford Blue będzie czerpać z wiedzy Forda w dziedzinie motoryzacji, aby:
- poprzez inwestycje w nowe modele, doÅ›wiadczenia i usÅ‚ugi wzmocnić pozycjÄ™ kultowych, uwielbianych samochodów Forda, na przykÅ‚ad modeli serii F, Rangerai Mavericka, Bronco, Explorera oraz Mustanga;
- pomagać klientom w realizowaniu swoich pasji i prowadzeniu życia codziennego, dziÄ™ki dostosowanym do potrzeb rozwiÄ…zaniom – poczÄ…wszy od jazdy terenowej, przez osiÄ…gi, aż po różnego rodzaju aktywność rodzinnÄ…, zwÅ‚aszcza w sytuacjach, gdy wymaga to wykorzystania walorów silnika spalinowego;
- dostarczać klientom nowych, spersonalizowanych, dostÄ™pnych zdalniei o każdej porze rozwiÄ…zaÅ„ z poziomu zintegrowanego z pojazdami oprogramowania i systemów spod znaku Ford Model e;
- sprawić, aby uznana w branży jakość i wyjątkowa obsługa stały się powodem do wyboru i pozostania z Fordem na długo;
- wyeliminować straty i radykalnie obniżyć koszty produktu, produkcji i jakości;
- wspierać Ford Model e i Ford Pro dziÄ™ki sprawdzonym rozwiÄ…zaniom inżynieryjnym, zakupowym, produkcyjnym oraz możliwoÅ›ciom testowania i rozwoju pojazdów. W ten sposób możliwe bÄ™dzie zapewnienie Å›wiatowej klasy bezpieczeÅ„stwa, doznaÅ„ podczas jazdy i obsÅ‚ugi, ciszy i komfortu oraz trwaÅ‚oÅ›ci.
Ford potwierdza prognozy na rok 2022, które zakÅ‚adajÄ… osiÄ…gniÄ™cie od 11,5 mld do 12,5 mld USD skorygowanego zysku EBIT firmy. Górna granica odpowiada marży na poziomie 8%, której osiÄ…gniÄ™cie byÅ‚oby możliwe o rok wczeÅ›niej, niż zakÅ‚adaÅ‚ to poprzedni cel firmy. DziÄ™ki ogÅ‚oszonym dziÅ› zmianom, Ford podnosi swoje dÅ‚ugoterminowe cele operacyjne i finansowe:
- zakÅ‚ada siÄ™, że skorygowana marża EBIT firmy osiÄ…gnie 10% do 2026 r., co oznaczaÅ‚oby wzrost o 270 punktów bazowych w stosunku do 2021 r. Jest to możliwe dziÄ™ki wyższym wolumenom, optymalizacji kosztów pojazdów elektrycznych oraz znacznemu spadkowi kosztów strukturalnych ICE, siÄ™gajÄ…cemu 3 mld USD;
- plan zakÅ‚ada ponad 2 miliony pojazdów elektrycznych produkowanych rocznie do 2026 r., co bÄ™dzie stanowić okoÅ‚o jednej trzeciej globalnego wolumenu Forda, a do 2030 r. nawet poÅ‚owÄ™, dziÄ™ki czemu pojazdy elektryczne zdobÄ™dÄ… taki sam lub nawet wiÄ™kszy udziaÅ‚ rynkowy w segmentach, w których Ford już jest liderem;
- ponadto Ford przewiduje, że w 2022 r. wyda na rozwój sektora pojazdów elektrycznych 5 mld USD, w czym zawierajÄ… siÄ™ nakÅ‚ady inwestycyjne, wydatki i inwestycje bezpoÅ›rednie – stanowi to dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2021.
Ford podtrzymał swoje zobowiązanie co do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 r. oraz do wykorzystywania w 100% lokalnej, odnawialnej energii elektrycznej we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych do 2035 r.
„Nowe struktury zwiÄ™kszÄ… naszÄ… zdolność do generowania najwyższego w branży wzrostu, rentownoÅ›ci i pÅ‚ynnoÅ›ci w nowej erze transportu” – powiedziaÅ‚ John Lawler, dyrektor finansowy Forda. „DziÄ™ki temu zwiÄ™kszymy naszÄ… skuteczność w alokacji kapitaÅ‚u na dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z technologiami pojazdów spalinowych i elektrycznych oraz oczekiwane przez nas zyski – pomoże w tym maksymalne wykorzystanie obecnych możliwoÅ›ci, dodawanie nowych kompetencji tam, gdzie sÄ… one potrzebne, upraszczanie procesów i obniżanie kosztów. Co najważniejsze, wierzymy, że przyniesie to wzrost i znaczny profit dla naszych akcjonariuszy.”
Ford Model e i Ford Blue bÄ™dÄ… Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracować z innymi podmiotami wchodzÄ…cymiw skÅ‚ad dziaÅ‚alnoÅ›ci Forda. Ford Pro bÄ™dzie nadal dostarczaÅ‚ najlepsze w branży produkty, usÅ‚ugi i doradztwo, na których polegajÄ… klienci biznesowi. Wspierane przez Forda firmyModel e i Ford Blue oraz Lincoln bÄ™dÄ… nadal produkować atrakcyjne pojazdy, dajÄ…ce wÅ‚aÅ›cicielom wyjÄ…tkowe powody do satysfakcji. Ford Drive bÄ™dzie kontynuowaÅ‚ rozwój nowych, skomunikowanych z sieciÄ… cyfrowych projektów biznesowych. Ford Credit bÄ™dzie nadal dbaćo wsparcie kupujÄ…cego i zwiÄ™kszać jego zadowolenie, oferujÄ…c peÅ‚en pakiet produktów i usÅ‚ug finansowych.
Kierownictwo
Wraz z otwarciem działalności Ford Blue i Ford Model e, Ford ogłasza kilka nominacji na stanowiska kierownicze. Jim Farley będzie pełnił funkcję prezesa Ford Model e, sprawując jednocześnie obecne funkcje prezesa i dyrektora generalnego Ford Motor Company.
Doug Field bÄ™dzie kierowaÅ‚ procesami opracowywania produktów Forda Model e jako gÅ‚ówny specjalista ds. pojazdów elektrycznych i systemów cyfrowych. BÄ™dzie również kierowaÅ‚ pracami nad rozwojem oprogramowania i zintegrowanych systemów dla caÅ‚ego Forda. Marin Gjaja bÄ™dzie peÅ‚niÅ‚ funkcjÄ™ dyrektora ds. klienta w Model e, kierujÄ…c dziaÅ‚aniami w zakresie wprowadzania produktów na rynek, satysfakcji klienta oraz nowych inicjatyw biznesowych.
„Projektowanie naprawdÄ™ wyjÄ…tkowych pojazdów elektrycznych i sterowanych poprzez oprogramowanie - zapewniajÄ…cych satysfakcjÄ™, której klienci nie mogÄ… sobie jeszcze wyobrazić - wymaga niestandardowych rozwiÄ…zaÅ„” - powiedziaÅ‚ Field. „Tworzymy strukturÄ™ organizacyjnÄ…, która korzysta z caÅ‚ego know-how i możliwoÅ›ci Forda, ale która może dziaÅ‚ać szybko i z nieograniczanÄ… wyobraźniÄ…, tworzÄ…c nowe, rewolucyjne produkty.”
Kumar Galhotra będzie pełnił funkcję prezesa Ford Blue.
„ZaÅ‚ożenia Ford Blue sÄ… niezwykle ambitne” – powiedziaÅ‚ Galhotra. „Zainwestujemy w naszÄ… niezwykle popularnÄ… liniÄ™ modeli F, uwolnimy peÅ‚en potencjaÅ‚ takich hitów jak Bronco i Maverick oraz wprowadzimy na rynek nowe pojazdy, m.in. przeznaczone na rynki Å›wiatowe pickupy Ranger, Ranger Raptor i Raptor R. PoÅ‚Ä…czymy te wspaniaÅ‚e produkty z prostym, wygodnym i w peÅ‚ni skomunikowanym systemem obsÅ‚ugi klienta, który zapewni wzrost poziomu lojalnoÅ›ci wÅ‚aÅ›cicieli. BÄ™dziemy wysoce konkurencyjni pod wzglÄ™dem kosztów i sprawimy, że jakość stanie siÄ™ powodem, dla którego warto wybrać Forda. DziÄ™ki temu Ford Blue stanie siÄ™ motorem generujÄ…cym przychody i rentowność dla caÅ‚ej firmy.”
Stuart Rowley i Hau Thai-Tang obejmą nowe stanowiska w globalnej strukturze, aby wspierać transformację Forda.
Rowley bÄ™dzie peÅ‚niÅ‚ funkcjÄ™ gÅ‚ównego specjalisty ds. transformacji i jakoÅ›ci. BÄ™dzie on dążyÅ‚ do osiÄ…gniÄ™cia wysokiej jakoÅ›ci, stanowiÄ…cej motywacjÄ™ klientów do wyboru Forda oraz pokieruje dziaÅ‚aniami zmierzajÄ…cymi do poprawy wydajnoÅ›ci, opracowania uproszczonej, oszczÄ™dnej i konkurencyjnej struktury kosztów w caÅ‚ym przedsiÄ™biorstwie.
Thai-Tang bÄ™dzie kierowaÅ‚ infrastrukturÄ… produkcji Forda jako gÅ‚ówny specjalista ds. platformy przemysÅ‚owej. BÄ™dzie kierowaÅ‚ pracami nad pracami rozwojowymi produktów, Å‚aÅ„cuchem dostaw i inżynieriÄ… produkcji w zakresie pojazdów spalinowych, a także systemów wspólnych dla Ford Blue, Ford Model e, Ford Pro i Ford Drive.
Biogramy: