Firma Ford przekazuje 20 specjalnie wyposażonych egzemplarzy Forda S-MAX na potrzeby floty liczÄ…cej 120 pojazdów, która w ramach czteroletniego projektu testowego „Safe Intelligent Mobility - Testfield Germany” (simTD) ma zostać wykorzystana do sprawdzenia 20 eksperymentalnych technologii wspomagajÄ…cych kierowcÄ™. GÅ‚ównym zaÅ‚ożeniem projektu jest lepsze poznanie potencjaÅ‚u systemów Å‚Ä…cznoÅ›ci miÄ™dzy pojazdami oraz pojazdami i infrastrukturÄ…, które majÄ… zwiÄ™kszać bezpieczeÅ„stwo oraz usprawniać ruch drogowy.
- Badania te majÄ… kluczowe znaczenie dla rozwoju nowych, technologii wspomagajÄ…cych kierowcÄ™, na których skorzystajÄ… nie tylko klienci firmy, ale również użytkownicy innych pojazdów i Å›rodowisko naturalne – wyjaÅ›nia Christian Ress, specjalista z dziaÅ‚u Ford Research and Advanced Engineering.
Eksperci uważajÄ…, iż wykorzystanie mobilnych technologii do skomunikowania pojazdów ze sobÄ… oraz z infrastrukturÄ… drogowÄ… przyczyni siÄ™ do znacznej poprawy bezpieczeÅ„stwa oraz wyraźnie usprawni ruch drogowy. Konstruktorzy z centrum badawczego w niemieckim Akwizgranie oraz partnerzy z projektu simTD testowali dotychczas nowe technologie jedynie w warunkach kontrolowanych. Jednak teraz zostanÄ… one sprawdzone na publicznych drogach Frankfurtu oraz okolic w rzeczywistych warunkach drogowych.
Technologie testowane w ramach projektu badawczego simTD:
- System elektronicznych Å›wiateÅ‚ hamulcowych, który w razie koniecznoÅ›ci awaryjnego hamowania wysyÅ‚a sygnaÅ‚ ostrzegawczy do pojazdu poruszajÄ…cego siÄ™ za samochodem, którego kierowca zostaÅ‚ zmuszony do wykonania tego manewru. SygnaÅ‚ taki dociera do kolejnego pojazdu nawet, gdy jego kierujÄ…cy nie widzi jeszcze hamujÄ…cego samochodu znajdujÄ…cego siÄ™ np. na Å‚uku drogi. Firma Ford jest producentem, który prowadzi obecnie najbardziej zaawansowane prace rozwojowe nad tym systemem
- System ostrzegajÄ…cy przed przeszkodÄ…, który umożliwia poinformowanie innych pojazdów w okolicy o obecnoÅ›ci niebezpiecznych przeszkód na drodze, a także o ich lokalizacji oraz rodzaju
- System informacji o ruchu drogowym, który pozostajÄ…c w ciÄ…gÅ‚ym kontakcie z centrami zarzÄ…dzania ruchem drogowym ma dostÄ™p do aktualnych informacji o zmiennych ograniczeniach prÄ™dkoÅ›ci, tymczasowych ograniczeniach ruchu oraz objazdach, a także do szczegóÅ‚owych danych o obecnych i zmieniajÄ…cych siÄ™ przepisach takich jak staÅ‚e ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci oraz pierwszeÅ„stwo przejazdu
- System zarzÄ…dzania ruchem drogowym, który dostarcza precyzyjne prognozy dotyczÄ…ce ruchu drogowego tworzone w oparciu o szczegóÅ‚owe i wyczerpujÄ…ce dane. Praca systemu obejmuje tworzenie potencjalnych scenariuszy drogowych oraz ocenÄ™ ich wpÅ‚ywu na warunki drogowe w danej lokalizacji
- PokÅ‚adowe Å‚Ä…cze internetowe, które umożliwia kierujÄ…cemu np. zdalnÄ… rezerwacjÄ™ i opÅ‚acenie miejsc parkingowych na trasie
"W ramach programu testowego pojazdy pokonajÄ… tysiÄ…ce kilometrów, co pozwoli zgromadzić niezwykle cenne informacje z codziennego użytkowania nowych technologii," dodaje Ress.
Coraz szersze wykorzystanie takich technologii stanowi element programu rozwojowego Blueprint for Mobility, którego gÅ‚ówne zaÅ‚ożenia Bill Ford, prezes firmy Ford, przedstawiÅ‚w lutym tego roku podczas niezwykle znaczÄ…cego wystÄ…pienia na kongresie 2012 Mobile World Congress w Barcelonie. Program ten szczegóÅ‚owo okreÅ›la strategiÄ™ firmy w walce z problemami wspóÅ‚czesnego, coraz bardziej zatÅ‚oczonego i zurbanizowanego Å›wiata w okresie od dnia dzisiejszego do roku 2025.
Na realizacjÄ™ projektu simTD przewidziano okoÅ‚o 53 miliony euro, z czego 30 milionów to bezpoÅ›rednie wsparcie finansowe ze strony Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Technologii oraz Federalnego Ministerstwo Edukacji i BadaÅ„ Naukowych.
Projekt otrzymuje również wsparcie w postaci inwestycji w infrastrukturÄ™ czynionych przez Federalne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast oraz pomoc finansowÄ… ze strony wÅ‚adz kraju zwiÄ…zkowego Hesja. W skÅ‚ad konsorcjum wchodzÄ… takie marki jak Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel, Volkswagen, Bosch, Continental, Deutsche Telekom oraz lokalni zarzÄ…dcy infrastrukturÄ… i niemieckie instytucje badawcze (Technische Universität München und Berlin, Universität Würzburg, Fraunhofer).
Więcej informacji o simTD znajdą Państwo pod adresem www.simTD.de.