Wzrost sprzedaży detalicznej - czyli sprzedaży aut klientom indywidualnym - wynikał ze strategicznej zmiany wprowadzonej w 2013 roku, ukierunkowanej na bardziej dochodowe kanały sprzedaży.
– PodjÄ™liÅ›my decyzjÄ™ o znaczÄ…cym ograniczeniu sprzedaży aut wypożyczalniom samochodów oraz ograniczyliÅ›my możliwość rejestrowania samochodów przez dilerów, co miaÅ‚o na celu zwiÄ™kszenie sprzedaży naszych nowych modeli klientom indywidualnym, powiedziaÅ‚ Stephen Odell, prezes Ford Europe, Middle East and Africa. PosuniÄ™cie to bardzo siÄ™ opÅ‚aciÅ‚o. Sprzedaż detaliczna przynosi wiÄ™ksze zyski i ma wyższe znaczenie w kwestii wizerunku marki i wartoÅ›ci rezydualnej.
UdziaÅ‚ Forda w rynku detalicznym w Europie zwiÄ™kszaÅ‚ siÄ™ w każdym z 11 ostatnich miesiÄ™cy, podobnie jak udziaÅ‚ wszystkich modeli Forda - poczynajÄ…c od Forda Ka, a koÅ„czÄ…c na Fordzie Galaxy - w odpowiednich segmentach rynkowych. W porównaniu z rokiem 2012, sprzedaż Forda europejskim klientom detalicznym i flotowym wzrosÅ‚a o 7 punktów procentowych do Å‚Ä…cznie 73 procent - to o 2 punkty procentowe powyżej Å›redniej rynkowej. Natomiast sprzedaż modeli Forda wypożyczalniom samochodów i dilerom (rejestracje) spadÅ‚a w 2012 roku z 34 do 27 procent.
– Nasz sukces sprzedaży detalicznej demonstruje duże znaczenie, jakie ma inwestowanie w nowe modele nawet w najtrudniejszej sytuacji ekonomicznej, dodaÅ‚ Odell. CzterdzieÅ›ci trzy procent wszystkich samochodów Forda sprzedanych w Europie w zeszÅ‚ym roku stanowiÅ‚y caÅ‚kowicie nowe lub gruntownie odÅ›wieżone modele.
Sprzedaż samochodów użytkowych Forda również wzrosÅ‚a w ubiegÅ‚ym roku - o 6,3 procenta - a udziaÅ‚ w rynku wyniósÅ‚ 9,2 procenta - to najwiÄ™kszy wzrost od 2007 roku.
W caÅ‚ym 2013 roku Ford sprzedaÅ‚ 1,1 miliona samochodów na 19 tradycyjnych rynkach europejskich, co pozwoliÅ‚o firmie już szósty rok z rzÄ™du uplasować siÄ™ na drugim miejscu wÅ›ród czoÅ‚owych producentów. GrudzieÅ„ byÅ‚ natomiast siódmym z kolei miesiÄ…cem, w którym Ford zanotowaÅ‚ wzrost sprzedaży. W ujÄ™ciu ogólnym, udziaÅ‚ firmy na 19 rynkach wyniósÅ‚ blisko 7,8 procenta pomimo poczÄ…tkowego braku w ofercie modeli Ford Mondeo, Ford S-MAX i Ford Galaxy.
PozycjÄ™ bestsellerowego modelu firmy Ford ponownie zajÄ…Å‚ Ford Fiesta. W caÅ‚ym roku sprzedano 290 500 egzemplarzy tego modelu - to wiÄ™cej, niż wyniosÅ‚a sprzedaż Forda Focus i Forda Transit. Jak wynika z danych zebranych przez firmÄ™ badawczÄ… JATO Dynamics, w pierwszych jedenastu miesiÄ…cach 2013 roku Ford Fiesta byÅ‚ również najlepiej sprzedajÄ…cym siÄ™ modelem segmentu B w Europie.
W Wielkiej Brytanii, najwiÄ™kszym europejskim rynku zbytu Forda pod wzglÄ™dem wolumenu sprzedaży, firma umocniÅ‚a swojÄ… pozycjÄ™ w 2013 roku, notujÄ…c trzydziesty siódmy z kolei rok na pozycji lidera sprzedaży samochodów i czterdziesty ósmy z kolei rok na pozycji lidera sprzedaży samochodów użytkowych. Drugim najwiÄ™kszym rynkiem dla Forda w Europie ponownie byÅ‚y Niemcy, a na kolejnych miejscach znalazÅ‚y siÄ™ Turcja, Rosja i WÅ‚ochy.
– Chcemy dalej budować nasz sukces na fundamentach, które poÅ‚ożyliÅ›my w 2013 roku. Obecnie dysponujemy najsilniejszÄ… gamÄ… modelowÄ… w branży motoryzacyjnej, którÄ… dodatkowo poszerzymy w 2014 roku”, powiedziaÅ‚ Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu.
W 2014 roku Ford wprowadzi na rynek przynajmniej siedem nowych modeli, w tym Forda Transit, Forda Transit Courier, Forda Tourneo Courier, Forda Mondeo, Forda Mondeo Hybrid i Forda C-MAX Energi plug-in hybrid oraz Forda Focus.
* Wielka Brytania, Niemcy, Francja, WÅ‚ochy, Hiszpania. Dane dotyczÄ…ce rynku wÅ‚oskiego sÄ… wstÄ™pne. Patrz tabelka poniżej. Zarówno wielkość sprzedaży Forda, jak i caÅ‚ej branży na tych rynkach reprezentuje od 75 do 80% wielkoÅ›ci 19 rynków europejskich.
Dokładne dane w zakładce MEDIA (dla zalogowanych)