Na poziom bezpieczeÅ„stwa na drogach ma wpÅ‚yw wiele czynników m.in. kultura jazdy, stan techniczny samochodu, ale przede wszystkim jakość nawierzchni. We wspomnianych statystykach Komisji Europejskiej, Polska zajmuje niechlubne 24. miejsce spoÅ›ród wszystkich krajów Unii. Liderami sÄ… Szwedzi, którzy uplasowali siÄ™ wÅ›ród piÄ™ciu paÅ„stw z najbezpieczniejszymi drogami.[1] Skandynawowie sÄ… również pionierami w utrzymaniu wysokiego bezpieczeÅ„stwa dzieci przewożonych w samochodach.
Przerażające statystyki
W zeszÅ‚ym roku w Polsce miaÅ‚o miejsce 2 680 wypadków z udziaÅ‚em dzieci poniżej 14 roku życia. W tych wypadkach w różnym stopniu ucierpiaÅ‚o 2 958, a 57 zginęło. W grupie maÅ‚ych dzieci (w wieku do 6 lat), które ucierpiaÅ‚y w wypadkach aż 75% z nich byÅ‚o przewożonych w samochodach osobowych.[2] Jak zadbać o dzieci, aby zatrzymać te statystyki?
– W Szwecji rekomenduje siÄ™, aby maÅ‚e dzieci do 4-5 roku życia podróżowaÅ‚y w fotelikach montowanych tyÅ‚em do kierunku jazdy – ta pozycja zapewnia wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo. PotwierdzajÄ… to badania, które wskazujÄ…, że w takim foteliku dzieci do 2 roku życia sÄ… o 500%[3] bezpieczniejsze. – mówi Daniel Lundgren, Safety and Compliance Manager z Axkid, szwedzkiej firmy, doÅ›wiadczonej w projektowaniu i produkcji fotelików montowanych tyÅ‚em.
Jeśli dzieci w tej pozycji są znacząco bardziej bezpieczne, oznacza to, że na 100 kolizji w foteliku ustawionym tyłem do kierunku jazdy aż 92 dzieci wyjdzie z wypadku bez uszczerbku na zdrowiu. Z kolei w przypadku klasycznego foteliku, ustawionego przodem do kierunku jazdy zginie lub poważnie ucierpi 40 dzieci, a tylko 60 wyjdzie z kolizji cało.[4]
Uratowane życie i zdrowie
Dlaczego kierunek siedzenia podczas jazdy w samochodzie jest tak ważny dla bezpieczeÅ„stwa dziecka? Badania pokazujÄ…, że podczas czoÅ‚owej kolizji z samochodem, który jedzie zaledwie 50 km/h, szyja dziecka, siedzÄ…cego w klasycznym foteliku przyjmuje uderzenie o sile 300 kg.[5] Taka kolizja może skoÅ„czyć siÄ™ tragicznie albo z poważnymi urazami, takimi jak obrażenia wewnÄ…trzczaszkowe, poważne urazy klatki piersiowej, a nawet przerwanie rdzenia krÄ™gowego. W przypadku fotelików montowanych tyÅ‚em, siÅ‚a uderzenia nie przekracza 80 kg.[6] Nie mniej ważny jest sposób rozÅ‚ożenia tej siÅ‚y podczas kolizji.
–Testy zderzeniowe dostarczajÄ… jasne wnioski. W przypadku kolizji, fotelik ustawiony tyÅ‚em do kierunku jazdy przyjmuje nie tylko mniejszÄ… siÅ‚Ä™, ale także niejako „rozprowadza” jÄ… w bezpieczniejszy sposób. W klasycznym foteliku szyja i gÅ‚owa dziecka sÄ… gwaÅ‚townie rzucone naprzód, podczas gdy w tym montowanym tyÅ‚em to plecy dziecka i sam fotelik przyjmujÄ… wiÄ™kszÄ… część siÅ‚y uderzenia –gÅ‚owa i szyja pozostajÄ… dobrze chronione –wyjaÅ›nia Daniel Lundgren.
To pokazuje, że nowe technologie nie tylko uÅ‚atwiajÄ… życie, ale – tak jak w tym przypadku – po prostu je chroniÄ….
WyjÄ…tkowe potrzeby dzieci
Foteliki montowane tyÅ‚em to nowoczesna technologia, gwarantujÄ…ca bezpieczeÅ„stwo dzieci, ale jej źródÅ‚em jest przede wszystkim dogÅ‚Ä™bna wiedza na temat potrzeb maÅ‚ych dzieci w kontekÅ›cie bezpieczeÅ„stwa.
– Ochrona gÅ‚owy i szyi maÅ‚ych dzieci wydaje siÄ™ naturalnym krokiem - należy pamiÄ™tać, że dziecko to nie tylko mniejsza wersja osoby dorosÅ‚ej - najlepszym na to dowodem jest nieproporcjonalnie duża gÅ‚owa dziecka. W przypadku 9-miesiÄ™cznego dziecka, jego gÅ‚owa odpowiada za 25% masy caÅ‚ego ciaÅ‚a podczas, gdy gÅ‚owa dorosÅ‚ego to zaledwie 6% ciaÅ‚a.[7] – dodaje Daniel Lundgren.
Co wiÄ™cej, to w wiÄ™kszoÅ›ci gÅ‚owa i mózg, jako, że twarz dziecka jest relatywnie mniejsza. To jeden z gÅ‚ównych powodów, decydujÄ…cych o tym, że urazy gÅ‚owy sÄ… w dużo poważniejsze u dzieci niż u dorosÅ‚ych. Warto również zauważyć, że dzieci majÄ… kruche, elastyczne i jeszcze sÅ‚abo rozwiniÄ™te mięśnie szyi. Podczas czoÅ‚owej kolizji, gÅ‚owa dziecka siedzÄ…cego w klasycznym foteliku ucieka do przodu. Może to spowodować ogromny nacisk na okolice szyi, a zarówno ten obszar jak i krÄ™gosÅ‚up dziecka sÄ… jeszcze maÅ‚o stabilne, miÄ™kkie i nie tak zestalone ze sobÄ… jak u osoby dorosÅ‚ej, a co za tym idzie dużo bardziej wrażliwe.
Nie tylko małe dzieci
Foteliki montowane tyłem jako ochrona dla małych dzieci wydają się naturalne. Jednak korzyści dla bezpieczeństwa są wciąż aktualne także u starszych dzieci.
– Zalety fotelików ustawianych tyÅ‚em do kierunku jazdy wcale nie znikajÄ… wraz ze wzrostem dziecka. Wielu rodziców w Szwecji nie zmienia fotelika na ustawienie przodem do kierunku jazdy nawet do 5-go roku życia. StÄ…d w naszej ofercie szeroki wybór fotelików dla dzieci w różnym wieku – mówiDaniel Lundgren.
Szwedzcy rodzice rzeczywiÅ›cie sÄ… niezwykle Å›wiadomi w kwestii bezpieczeÅ„stwa dzieci - ponad 80% dzieci w wieku od roku do 2 lat podróżuje w fotelikach montowanych tyÅ‚em. Co wiÄ™cej - w wiÄ™kszoÅ›ci pozostajÄ… w takich fotelikach dopóki nie osiÄ…gnÄ… 3 (57%) lub nawet 4 lat (17%).[8]
O Axkid
Axkid to nowoczesna szwedzka firma doÅ›wiadczona w projektowaniu i produkcji fotelików montowanych tyÅ‚em. Axkid oferuje liniÄ™ produktów, która obejmuje potrzeby dzieci o wadze od 0-36 kg - od pierwszego nosideÅ‚ka do ostatniej podkÅ‚adki wzmacniajÄ…cej.
Rear-facing Day: DzieÅ„ Fotelików Montowanych TyÅ‚em
Aby promować ideÄ™ fotelików montowanych tyÅ‚em, Ambasada Szwecji w Polsce oraz Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji we wspóÅ‚pracy z firmÄ… Axkid organizuje 23 maja w Warszawie spotkanie „Rear-facing Day: DzieÅ„ Fotelików Montowanych TyÅ‚em”. Konferencja skierowana jest do przedstawicieli administracji publicznej, ubezpieczycieli, wypożyczalni samochodowych i wszystkich innych, którzy zawodowo zajmujÄ… siÄ™ tematem bezpieczeÅ„stwa dzieci w samochodach.