Liczy się każdy kilometr
Podczas październikowego Rajdu Maroka trzy zaÅ‚ogi Audi Sport miaÅ‚y doskonaÅ‚Ä… okazjÄ™ do ponownego wejÅ›cia w rytm rywalizacji. Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger przejechali w tym roku zdecydowanie najwiÄ™cej kilometrów. Po styczniowym Rajdzie Dakar wspólnie wystartowali w Abu Dhabi Desert Challenge i odnieÅ›li tam pierwsze zwyciÄ™stwo za kierownicÄ… Audi RS Q e-tron. Po testach w Europie i Afryce przyszedÅ‚ czas na Rajd Maroka. W Mattiasie Ekströmie odżyÅ‚y tam wspomnienia starych doÅ›wiadczeÅ„: „W wyÅ›cigu procesy sÄ… inne niż na testach, gdzie ciÄ…gle wracasz do garażu. Na pustyni jesteÅ› zdany na siebie. To pomaga.” Podczas Rajdu Maroka szwedzka zaÅ‚oga, jak sami mówiÄ…, wskoczyÅ‚a na wÅ‚aÅ›ciwe tory. „To wÅ‚aÅ›nie wtedy 'kliknęło' i zrozumieliÅ›my, jak myÅ›lÄ… ci, którzy tworzÄ… roadbook” - relacjonuje Emil Bergkvist. „Od tego czasu Mattias i ja rozumiemy wszystko lepiej, a jazda rajdowa sprawia nam jeszcze wiÄ™kszÄ… frajdÄ™.”
Zgrany i spójny zespóÅ‚
Carlos Sainz wraz ze swoim pilotem Lucasem Cruzem oraz Stéphane Peterhansel z Edouardem Boulangerem znajÄ… Team Q Motorsport jeszcze z czasów, zanim Audi rozpoczęło swój projekt dakarowy. DoÅ›wiadczony zespóÅ‚ Svena Quandta od prawie trzech dekad bierze udziaÅ‚ w rajdach pustynnych, szeÅ›ciokrotnie wygraÅ‚ Rajd Dakar i zdobyÅ‚ wiele tytuÅ‚ów w rajdach cross country. Ekipa z Trebur w Niemczech, wraz z Team Audi Sport, po raz drugi z rzÄ™du wystawia w Rajdzie Dakar trzy Audi RS Q e-tron. Dobre relacje w kokpicie sÄ… tu kluczowym warunkiem sukcesu. „Moje zaufanie do pilota jest ogromne, razem trzykrotnie wygraliÅ›my Rajd Dakar. Pomagamy sobie nawzajem” - podkreÅ›la Carlos Sainz, który w Rajdzie Dakar wraz z Lucasem Cruzem startuje po raz jedenasty. Jego pilot dodaje: „Komunikacja z Carlosem jest naprawdÄ™ dobra. JesteÅ›my partnerami, panuje miÄ™dzy nami dobry duch.” Stéphane Peterhansel, regularny zawodnik od 1988 roku i czternastokrotny zwyciÄ™zca Dakaru, ostatni raz wygraÅ‚ klasyk w 2021 roku, razem ze swym pilotem Edouardem Boulangerem. Mattias Ekström, dwukrotny mistrz DTM i rallycrossowy mistrz Å›wiata, równie jak jego koledzy doÅ›wiadczony i odnoszÄ…cy sukcesy w sportach motorowych, odnosi siÄ™ do nich zarówno z szacunkiem, jak i z humorem. “Od obu mogÄ™ siÄ™ tylko uczyć” - mówi Szwed.
„Carlos jest niezwykle ambitny, emocjonalny i peÅ‚en energii. Wszystkiego innego uczÄ™ siÄ™ od Stéphane'a - ma na koncie równie wiele sukcesów, ale jest bardziej opanowany, spokojniejszy i bardziej strategiczny. To dwaj najfajniejsi koledzy z zespoÅ‚u w mojej karierze.” – kontynuuje Ekström. Jego rodak i pilot Emil Bergkvist dodaje: „Wiele nauczyliÅ›my siÄ™ od Edouarda i Lucasa. Przywitali nas z otwartymi ramionami. PytaliÅ›my ich o wszystko, o co mogliÅ›my. Bez nich nigdy nie doszlibyÅ›my tak daleko.”
Opanowanie techniki
Audi, wprowadzajÄ…c do Å›wiata rajdowego model RS Q e-tron, w bardzo krótkim czasie zrealizowaÅ‚o innowacyjnÄ… koncepcjÄ™ przygotowanÄ… specjalnie dla tej najtrudniejszej dyscypliny sportu motorowego. Carlos Sainz, dwukrotny rajdowy mistrz Å›wiata i trzykrotny zwyciÄ™zca Dakaru, zawsze techniczny perfekcjonista, chwali wspóÅ‚pracÄ™ z Audi Sport: „PowiedzieliÅ›my Audi: nie lekceważcie Dakaru. I oni go nie zlekceważyli. Zaufali kierunkowi, w jakim my, kierowcy, chcieliÅ›my rozwijać projekt. Dotychczasowy sukces dowodzi, że mieliÅ›my racjÄ™. To byÅ‚o wÅ‚aÅ›ciwe podejÅ›cie obu stron.” Audi Sport postawiÅ‚o na tej drodze pierwsze kamienie milowe: cztery zwyciÄ™stwa etapowe w Rajdzie Dakar w styczniu tego roku, zwyciÄ™stwo w Abu Dhabi Desert Challenge w marcu i drugi etap budowy pustynnego prototypu we wrzeÅ›niu.
„Nowy samochód to duży krok naprzód pod wzglÄ™dem niezawodnoÅ›ci” - mówi Carlos Sainz. „Ale w naszym sporcie zawsze zdarzajÄ… siÄ™ niespodzianki, także te techniczne.” Tak wiÄ™c naprawy pozostajÄ… czymÅ›, co jest czasem nieuniknione w trudnym sporcie rajdów terenowych - poczÄ…wszy od trywialnego zÅ‚apania gumy, a skoÅ„czywszy na uszkodzeniach powypadkowych i ewentualnych usterkach. „JeÅ›li chodzi o naprawy, otrzymujÄ™ ogromne wsparcie od Stéphane'a” - mówi Edouard Boulanger. „On wywodzi siÄ™ z wyÅ›cigów motocyklowych i wie, jak używać narzÄ™dzi. Jako inżynier mam oczywiÅ›cie wiedzÄ™ o wielu elementach, ale Stéphane zawsze mi pomaga ze szczegóÅ‚ami.” Nie tylko ci dwaj Francuzi wiedzÄ… jak sobie radzić z przeciwnoÅ›ciami technicznymi. Jeszcze w listopadzie zakoÅ„czy siÄ™ cykl gruntownych szkoleÅ„ technicznych w Audi Sport, prowadzonych specjalnie dla tych szeÅ›ciu dakarowych zawodników.
Nowe wyzwania
WÅ›ród zmian w Rajdzie Dakar na rok 2023, jest nowy tryb na etapach: Dotychczasowe strefy neutralizacji z 15- i 20-minutowymi przerwami zostanÄ… teraz wyeliminowane. „Bez tych poÅ›rednich czasów na trasie nie wiemy już dokÅ‚adnie, gdzie jesteÅ›my w porównaniu z konkurencjÄ…” - podkreÅ›la Mattias Ekström. Dla Carlosa Sainza to déjà vu: „To jak powrót do starych czasów, bo kiedyÅ› to byÅ‚o normalne. W zasadzie tempo naszych bezpoÅ›rednich rywali, którzy sÄ… trzy minuty przed lub za nami, możemy poznać po tym, czy jeden samochód dogania drugi.”
Kolejne wyzwanie: udziaÅ‚ przejazdów po wydmach w 2023 roku znacznie wzroÅ›nie. „Dla mnie jazda po wydmach jest Å‚atwiejsza” - mówi Edouard Boulanger. „Nie muszÄ™ dawać kierowcy tylu wskazówek dotyczÄ…cych kierunku jazdy. Nawigacja również powinna być Å‚atwiejsza. Ale z drugiej strony obciążenie fizyczne znacznie wzrasta, ponieważ samochód ciÄ…gle podskakuje.” Carlos Sainz również nie może siÄ™ doczekać tych piaskowych gór: „LubiÄ™ wracać na pustyniÄ™, i to na caÅ‚e cztery dni. To bÄ™dzie bardzo autentyczny Dakar.” HiszpaÅ„ski kierowca podkreÅ›la jeszcze jeden aspekt. „W ciÄ…gu ostatnich trzech lat ta impreza znacznie siÄ™ zmieniÅ‚a” - zauważa. „Teraz ukryte waypointy zostaÅ‚y wyeliminowane i dokÅ‚adniej podążamy za kierunkiem kompasu. Jazda po Empty Quarter bÄ™dzie trudna, ale Lucas i ja jesteÅ›my dobrze przygotowani.” I dodaje jeszcze: „Na wydmach brakuje jednak punktu odniesienia do innych zawodników. I nie jest do koÅ„ca Å‚atwo przejechać prostÄ… liniÄ™ przez Å‚aÅ„cuchy wydm, jak wymaga tego kierunek kompasu.” Bez wzglÄ™du na to, jak trudne stajÄ… siÄ™ etapy, wszyscy zgadzajÄ… siÄ™ co do jednego: „Z tak wydajnym systemem klimatyzacji, jak w Audi RS Q e-tron, temperatury sÄ… Å‚atwiejsze do zniesienia” - mówi Stéphane Peterhansel, wypowiadajÄ…c siÄ™ w imieniu swoich kolegów.
Kierunek pustynia: świetne zestrojenie pojazdu
Ostatnie szlify do wydajnego RS Q e-tron z napÄ™dem elektrycznym i przetwornikiem energii team wprowadzaÅ‚ podczas Rajdu Maroka. „PrzestrzeÅ„ z pedaÅ‚ami jest teraz korzystniej usytuowana, a kierownica ustawiona idealnie” - mówi Stéphane Peterhansel. Edouard Boulanger również jest zadowolony: „Logika oprogramowania jest lepsza, czÄ™sto używane funkcje Å‚atwiej i szybciej dostÄ™pne.” Lucas Cruz również wiele zyskuje na nowym miejscu pracy: „Zmieniona pozycja siedzÄ…ca daje nam lepszy przeglÄ…d sytuacji i możemy Å‚atwiej odczytać instrumenty pokÅ‚adowe.” Mattias Ekström jest z kolei pod wrażeniem off-roadowej wiedzy kolegów z zespoÅ‚u: „Carlos opracowaÅ‚ pierwszorzÄ™dne ustawienia podstawowe podwozia. Od kiedy Stéphane wdrożyÅ‚ ostateczne dostrojenie, samochód daje mi jeszcze wiÄ™cej pewnoÅ›ci siebie. Już wczeÅ›niej wszystko byÅ‚o perfekcyjne w zakrÄ™tach, a teraz tyÅ‚ nie unosi siÄ™ tak bardzo także podczas skoków.”
Indywidualne przygotowania i oczekiwania
„W tym roku jesteÅ›my dobrze przygotowani” - przyznaje Stéphane Peterhansel. „PowinniÅ›my jechać konsekwentnie i nie zaczynać zbyt wolno, bo inaczej zostaniesz w tyle. JednoczeÅ›nie wiem, co może siÄ™ wydarzyć na Dakarze. Mamy konkurencyjny samochód, ale i twardÄ… konkurencjÄ™.” Carlos Sainz zgadza siÄ™: „Trzeba szanować każdy dzieÅ„. Spodziewam siÄ™ trudnego Dakaru z dÅ‚uższymi etapami, wiÄ™kszÄ… iloÅ›ciÄ… godzin w kokpicie i dużą różnorodnoÅ›ciÄ….” Edouard Boulanger dodaje: „Pozostajemy ostrożni w kwestii dÅ‚ugoÅ›ci etapów. Z naszÄ… innowacyjnÄ… koncepcjÄ… napÄ™du mamy ograniczony zapas energii i musimy regulować sobie tempo.” Lucas Cruz przywoÅ‚uje czasy, gdy rajd przebiegaÅ‚ przez AmerykÄ™ PoÅ‚udniowÄ…. „Wykonujemy dodatkowe ćwiczenia kondycyjne ze wzglÄ™du na trudność pustynnych etapów” - mówi. Emil Bergkvist rozpoczyna rajd peÅ‚en oczekiwaÅ„: „To niesamowite być częściÄ… tego zespoÅ‚u. JeÅ›li czegoÅ› chcesz, oni zaÅ‚atwiajÄ… to za ciebie. To daje nam dobre samopoczucie.” Mattias Ekström kÅ‚adzie nacisk na osobiste przygotowania: „Nie mogÄ™ pić tak dużo w ciÄ…gu dnia, ale nie wolno mi schudnąć. Dlatego tym razem zabieram ze sobÄ… wagÄ™, aby sprawdzać bilans pÅ‚ynów. W okresie poprzedzajÄ…cym start rajdu obowiÄ…zuje zasada: jedz rozsÄ…dnie, Å›pij, pij i uprawiaj zdrowo sport. A kiedy rajd już siÄ™ rozpocznie, staramy siÄ™ dopasować nasze tempo do tempa Stéphane'a. Jest niewiele dyscyplin sportu motorowego, w których szczęście odgrywa jeszcze wiÄ™kszÄ… rolÄ™. Póki co zrobiliÅ›my wszystko, co mogliÅ›my. Audi speÅ‚niÅ‚o wszystkie nasze życzenia i na liÅ›cie do ÅšwiÄ™tego MikoÅ‚aja nie pozostaÅ‚o już dosÅ‚ownie nic.”