Monachium. BMW i3 podbija drogi – typowÄ… dla marki radoÅ›ciÄ… z jazdy i potwierdzonym oficjalnie bilansem ekologicznym. Na kilka dni przed datÄ… 16 listopada 2013 r., oficjalnym terminem wprowadzenia na rynek, ten pierwszy napÄ™dzany czysto elektrycznie model ze stajni BMW Group otrzymaÅ‚ od niezależnej jednostki kontrolnej certyfikat ISO 14040/14044 za swój bilans ekologiczny. Dokument ten jest potwierdzeniem, że BMW i3 w peÅ‚nym zakresie speÅ‚nia ambitne cele postawione w momencie jego rozwoju, a dotyczÄ…ce oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko na etapie doboru materiaÅ‚ów, procesu produkcyjnego, użytkowania i późniejszego recyklingu. W swoim uzasadnieniu nadania gwarancji dla bilansu Å›rodowiskowego produktu BMW i3 TÜV SÜD zatwierdziÅ‚a zarówno metody, jak i wyniki odpowiednich analiz. W porównaniu do konwencjonalnych samochodów w tej samej klasie wielkoÅ›ci i mocy BMW i3 wykazuje o 30 – 50% niższy poziom tzw. wspóÅ‚czynnika ocieplenia globalnego.
Certyfikat zgodny z normÄ… ISO jest nie tylko znakiem jakoÅ›ci dla BMW i3, lecz także potwierdzeniem kompleksowego zaangażowania nowej marki BMW i w indywidualnÄ… mobilność zgodnÄ… z zasadami zrównoważonego rozwoju. „Po raz pierwszy w historii BMW Group cele zrównoważonego rozwoju dla caÅ‚ego Å‚aÅ„cucha dostaw zdefiniowano dla nowej koncepcji pojazdu już we wczesnej fazie strategicznej”, wyjaÅ›nia Ulrich Kranz, Starszy Wiceprezes BMW i. „Aby uwzglÄ™dnić wszystkie aspekty Å›rodowiskowe, wziÄ™liÅ›my pod lupÄ™ caÅ‚y cykl życia produktu, od pozyskania surowców i produkcjÄ™ poprzez użytkowanie aż po recykling. Fakt pozytywnego zweryfikowania caÅ‚ego procesu i jego wyników przez neutralnÄ… jednostkÄ™ stanowi potwierdzenie, że caÅ‚y czas kroczymy przyszÅ‚oÅ›ciowÄ… Å›cieżkÄ… rozwoju”, dodaje Ulrich Kranz.
Procedura certyfikacji, przeprowadzona TÜV SÜD Management Service GmbH, obejmowaÅ‚a szczegóÅ‚owÄ… kontrolÄ™ danych istotnych do badania bilansu ekologicznego BMW i3, procesu przeprowadzenia badania i wyników analiz wedÅ‚ug Å›ciÅ›le okreÅ›lonych kryteriów. Wnioski ekspertów potwierdzajÄ…, że podczas realizacji badania bilansu ekologicznego speÅ‚niono wszystkie wymogi okreÅ›lone w normie ISO 14040/44, a zastosowane metody sÄ… zgodne ze stanem wiedzy technicznej. Potwierdzono również poprawność wszystkich danych wejÅ›ciowych i informacji dotyczÄ…cych Å›rodowiska naturalnego. Tym samym uzyskano gwarancjÄ™ zgodnoÅ›ci bilansu ekologicznego BMW i3 również z najsurowszymi miÄ™dzynarodowymi standardami.
Do najważniejszych atutów bilansu ekologicznego BMW i3 należy naturalnie napÄ™d elektryczny, którego stopieÅ„ sprawnoÅ›ci wypada na znacznie wyższym poziomie w porównaniu z silnikami benzynowymi czy wysokoprężnymi. Dodatkowe uwzglÄ™dnienie prÄ…du magazynowanego w akumulatorze wysokowoltowym stwarza dalsze możliwoÅ›ci optymalizacji bilansu ekologicznego tego modelu. Wysoki udziaÅ‚ materiaÅ‚ów z odzysku oraz energooszczÄ™dny proces produkcyjny jeszcze bardziej sprzyja redukcji oddziaÅ‚ywania BMW i3 na Å›rodowisko naturalne. WspóÅ‚czynnik ocieplenia globalnego mniejszy o 30% osiÄ…gany jest tym samym już przy zużyciu energii zgodnie z miksem energetycznym UE 25, który uwzglÄ™dnia caÅ‚kowite wytwarzanie energii w Unii Europejskiej. Wartość wspóÅ‚czynnika lepsza o 50% od innych konwencjonalnych samochodów bÄ™dzie osiÄ…gana w momencie napÄ™dzania modelu BMW i3 wyÅ‚Ä…cznie energiÄ… ze źródeÅ‚ odnawialnych, czyli np. energiÄ… wiatru czy energiÄ… sÅ‚onecznÄ….
Wykazana w bilansie ekologicznym BMW i3 redukcja tzw. wspóÅ‚czynnika ocieplenia globalnego lub Å›ladu ekologicznego w wyniku emisji CO2 wynika ponadto ze znacznej liczby pojedynczych dziaÅ‚aÅ„, które wdrażane sÄ… z niespotykanÄ… nawet wczeÅ›niej konsekwencjÄ…, jak stwierdza Ulrich Kranz: „Cele zrównoważonego rozwoju zdefiniowane dla samochodów BMW i w toku procesu rozwoju majÄ… takie same znaczenie jak np. kryteria kosztów czy masy pojazdu. Nie ma takiej części konstrukcyjnej czy etapu produkcyjnego, który nie zostaÅ‚by przez nas dokÅ‚adnie przeanalizowany i wyjaÅ›niony pod kÄ…tem zrównoważonego rozwoju. DziÄ™ki temu opracowaliÅ›my wiele innowacyjnych, nowatorskich rozwiÄ…zaÅ„”. Te dziaÅ‚ania bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci adaptowane na potrzeby innych projektów, aby w ten sposób zintensyfikować zaangażowanie BMW Group w ramach ekologicznego, ekonomicznego i spoÅ‚ecznego zrównoważonego rozwoju, które już od dawna jest elementem strategii koncernu.
Innowacje zastosowane w BMW i3 siÄ™gajÄ… od wyjÄ…tkowej architektury LifeDrive z kabinÄ… pasażerskÄ… wykonanÄ… z tworzywa sztucznego wzmocnionego wÅ‚óknem wÄ™glowym (karbonu) oraz aluminiowej ramy kryjÄ…cej silnik, ukÅ‚ad jezdny, akumulator wysokowoltowy oraz struktury zderzeniowe, aż po niecodzienne zestawienie materiaÅ‚ów we wnÄ™trzu pojazdu. Skóra garbowana ekstraktem z liÅ›ci drzewa oliwnego, ekologicznie przetworzone drewno z certyfikowanej uprawy europejskiej oraz widoczne zastosowanie naturalnych wÅ‚ókien w strefie deski rozdzielczej i w boczkach drzwi nadajÄ… modelowi nowy, luksusowy charakter zgodny z zasadÄ… zrównoważonego rozwoju. Tworzywo sztuczne zastosowane we wnÄ™trzu oraz tworzywa termoplastyczne na zewnÄ…trz pojazdu pochodzÄ… w 25% z materiaÅ‚ów z odzysku lub surowców odnawialnych.
Obok zastosowanego aluminium i karbonu maksymalnie wysoki udziaÅ‚ materiaÅ‚ów poddawanych recyklingowi oraz energooszczÄ™dny proces produkcyjny również peÅ‚niÄ… niebagatelnÄ… rolÄ™ w optymalizacji bilansu ekologicznego. Komponenty BMW i3 wykonane z lekkich stopów metalowych skÅ‚adajÄ… siÄ™ w dużej mierze z tzw. aluminium wtórnego. Ten rodzaj aluminium nie jest pozyskiwany z rudy, lecz ze stopionych odpadów produkcyjnych lub materiaÅ‚u pozyskanego z recyklingu, a jego produkcja odbywa siÄ™ przy oszczÄ™dnoÅ›ci energii siÄ™gajÄ…cej nawet 95%. Również zastosowane aluminium pierwotne, produkowane z zastosowaniem energii ze źródeÅ‚ odnawialnych, przyczynia siÄ™ do zachowania zasady zrównoważonego rozwoju przy produkcji BMW i3.
Podczas produkcji moduÅ‚u Life BMW Group siÄ™ga po swoje wyjÄ…tkowe w branży samochodowej kompetencje w dziedzinie przemysÅ‚owej produkcji karbonu w celu osiÄ…gniÄ™cia procesu produkcyjnego maksymalnie zgodnego z politykÄ… zrównoważonego rozwoju. OkoÅ‚o dziesiÄ™ciu procent karbonu zastosowanego w kabinie pasażerskiej pochodzi z materiaÅ‚ów z odzysku. DziÄ™ki zastosowaniu procedury opracowanej specjalnie dla samochodów BMW i można przykÅ‚adowo wykorzystać w procesie produkcyjnym odpady, które powstajÄ… podczas produkcji części konstrukcyjnych z udziaÅ‚em karbonu. Takie dziaÅ‚anie wpÅ‚ywa na obniżenie zapotrzebowania surowców z zakÅ‚adu produkcji wÅ‚ókna wÄ™glowego w Moses Lake (USA). Tam produkowany jest materiaÅ‚ wyjÅ›ciowy wykorzystywany we wszystkich komponentach BMW i3 produkowanych z karbonu. Energia potrzebna do produkcji wÅ‚ókna wÄ™glowego pozyskiwana jest w stu procentach z dostÄ™pnej lokalnie energii wodnej.
Energia elektryczna wykorzystywana do produkcji samochodów BMW i również pochodzi wyÅ‚Ä…cznie ze źródeÅ‚ odnawialnych. W tym celu po raz pierwszy w Niemczech na terenie zakÅ‚adu producenta samochodów postawiono turbiny wiatrowe wytwarzajÄ…ce energiÄ™ elektrycznÄ… wykorzystywanÄ… w procesie produkcyjnym lokalnej fabryki.
BMW Group
BMW Group, reprezentujÄ…ca marki BMW, MINI i Rolls-Royce, jest jednym z wiodÄ…cych producentów samochodów i motocykli w segmencie premium na Å›wiecie. Ten miÄ™dzynarodowy koncern posiada 28 zakÅ‚adów produkcyjnych i montażowych w 13 krajach oraz miÄ™dzynarodowÄ… sieć dystrybutorów z przedstawicielstwami w ponad 140 krajach.
W roku 2012 firma BMW Group sprzedaÅ‚a ponad 1,85 mln samochodów oraz ponad 117 000 motocykli na caÅ‚ym Å›wiecie. Dochód przed opodatkowaniem za rok finansowy 2012 wyniósÅ‚ 7,82 mld euro, a obroty wyniosÅ‚y 76,85 mld euro. Na dzieÅ„ 31 grudnia 2012 r. globalne zatrudnienie w przedsiÄ™biorstwie wynosiÅ‚o ok. 100 000 pracowników.
Sukces BMW Group od samego poczÄ…tku wynika z myÅ›lenia dÅ‚ugofalowego oraz podejmowania odpowiedzialnych dziaÅ‚aÅ„. Dlatego też przedsiÄ™biorstwo stworzyÅ‚o politykÄ™ równowagi ekologicznej i spoÅ‚ecznej w caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu dostaw, peÅ‚nej odpowiedzialnoÅ›ci za produkt i jasnych zobowiÄ…zaÅ„ do oszczÄ™dzania zasobów, które to dziaÅ‚ania stanowiÄ… stanowi integralnÄ… część strategii rozwoju.
Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup
Twitter: http://twitter.com/BMWGroup
YouTube: http://www.youtube.com/BMWGroupview
Google+: http://googleplus.bmwgroup.com