Od debiutu w 2002 roku, Honda CRF450R pozostaje wzorcowym motocyklem crossowym. Jego zadaniem zawsze było zapewnienie kierowcy - tak amatorowi, jak i zawodowcowi - pełnej kontroli dzięki równowadze i zwinności. Czterysta pięćdziesiątka zdobyła sobie także reputację motocykla o szczególnej jakości, wytrzymałości i długowieczności, co w przypadku Hondy nie było szczególną niespodzianką.
Jest to motocykl wyścigowy, który nieustannie ewoluuje. Zgodnie z koncepcją "ABSOLUTE HOLESHOT!!", ulubiona europejska maszyna MX klasy otwartej została gruntownie przeprojektowana na sezon 2017. Otrzymała wtedy całkowicie nowe podwozie i znacznie zwiększoną moc maksymalną, dostarczaną przez zupełnie nowy silnik. Standardowy rozrusznik elektryczny stał się wygodnym dodatkiem w modelu 2018, a model 2019 otrzymał kontrolę startu HRC oraz - opracowaną przez HRC - głowicę cylindra, która znacznie zwiększyła moc i moment obrotowy. W roku 2020 CRF450R zyskał system sterowania momentem obrotowym Honda Selectable Torque Control (HSTC).
Poza podstawową architekturą silnika i kołami, CRF450R na rok 2021 był w rzeczywistości całkowicie nowym motocyklem, czerpiącym z osiągnięć Tima Gajsera, który wygrał mistrzostwa MXGP 2019, dosiadając CRF450RW. W 2020 roku, przy wsparciu HRC, Gajser zapewnił sobie tytuł mistrzowski po raz drugi z rzędu, a sezon 2021 zakończył na trzecim miejscu.
W modelu CRF450R z roku 2022 dopracowano szczegóły konstrukcyjne, a ponieważ walka konstruktorów trwa w zasadzie bez przerwy, model na rok 2023 debiutuje z mnóstwem aktualizacji zasugerowanych przez fabrycznych kierowców i HRC (z Europy i Ameryki). Dotyczyły one przede wszystkim silnika i podwozia i miały na celu sprawienie, by naprawdę szybka jazda stała się o wiele łatwiejsza – dla wszystkich kierowców, okrążenie po okrążeniu.
Rok 2023 jest szczególny dla motocykli terenowych Hondy – mija 50 lat od pojawienia się pierwszego fabrycznego modelu MX, CR250M Elsinore. Aby upamiętnić to ważne wydarzenie, standardowy model CRF450R otrzyma uaktualnioną grafikę i nowe logo HRC. Powstanie również limitowana wersja motocykla – CRF450R 50th Anniversary, dostępna tylko w ramach roku modelowego 2023. Powstała ona na cześć kultowych motocykli z lat 80-tych.
Jak zawsze, CRF450R pozostaje w swej istocie wyścigowym motocyklem HRC, który można po prostu kupić.
Opis modelu
Opinie zawodników HRC z mistrzostw FIM World MXGP, AMA Supercross i Pro Motocross ukierunkowały prace rozwojowe dotyczące CRF450R. W rezultacie model na rok 2023 jest łatwiejszy w prowadzeniu - można nim jeździć szybciej i dłużej.
Zmieniona sztywność ramy umożliwiła zwiększenie sztywności tylnej sprężyny i zwiększenie tłumienia, jednak bez nadmiernego usztywnienia konstrukcji. Pozwoliło to na uzyskanie lepszej kontroli nad pojazdem. Poprawiono również przyczepność przedniej opony, a dzięki lepszej reakcji zawieszenia i skuteczniejszemu tłumieniu nierówności, model 2023 jest bardziej stabilny i szybciej skręca od swojego poprzednika.
Przy lepszym prowadzeniu motocykla w zakrętach i na wyjściach z zakrętów, będącym wynikiem zmian w podwoziu, silnik wytwarza teraz znacznie większy moment obrotowy przy niskich obrotach i bardziej płynnie oddaje moc w dolnym zakresie obrotów. Jest to rezultat zastosowania nowego portu dolotowego, dłuższego wlotu powietrza, korpusu przepustnicy o mniejszej średnicy oraz modyfikacji fabrycznych nastawów rozrządu. Zwiększono również trwałość tłumika.
Nowa grafika zawiera przeprojektowane logo HRC, symbolizujące rozwój działalności wyścigowej Hondy. Model na rok 2023, w limitowanej wersji CRF450R 50th Anniversary, upamiętnia 50. rocznicę pojawienia się na torach wyścigowych motocykla CR250M Elsinore, co było początkiem odysei Hondy w MXGP.
Kluczowe funkcje
3.1 Podwozie
Nowy balans sztywności ramy poprawia stabilność i działanie zawieszenia
Tylna sprężyna ma zwiększoną sztywność, co przy odpowiednio dobranym tłumieniu zapewnia łatwiejszą jazdę po koleinach i lepsze wykorzystanie przyczepności opony
49-milimetrowy widelec Showa również otrzymał modyfikację siły tłumienia
Kompaktowa konstrukcja siedzenia i elementy z tworzywa sztucznego zwiększają swobodę ruchów kierowcy; nowa grafika dla modelu z roku 2023 - z nowym logo HRC
Edycja limitowana - 50th Anniversary Edition - dostępna tylko jako model 2023
CRF450R, model 2023, oferuje wyraźną poprawę właściwości jezdnych, w ramach ewolucji postanowienia Razor Sharp Cornering (Zakręty ostre jak brzytwa), który było podstawą przeprojektowania modelu 2021. Motocykl będzie bardziej stabilny podczas hamowania, będzie szybciej wchodził w zakręty i ostrzej z nich wychodził.
Precyzyjne korekty sztywności ramy pozwalają zawieszeniu – przy zmienionych ustawieniach – pracować bardziej efektywnie. Połączenie przedniej rury centralnej z dolną częścią ramy ma teraz grubość ścianki 6 mm (zamiast 4 mm); również górne mocowanie amortyzatora ma teraz grubość ścianki 6 mm (poprzednio 4 mm). Stalowe wsporniki głowicy cylindra zastąpiły elementy aluminiowe stosowane poprzednio i są wyważone tak, by współgrały z nowymi ustawieniami sztywności ramy, znacznie poprawiając trakcję przedniej opony.
Zmiany w sztywności ramy pozwoliły na zwiększenie sztywności sprężyny tylnej kolumny Showa do 56N/mm (poprzednio 54N/mm) oraz na modyfikację siły tłumienia, dzięki czemu przenoszenie napędu na podłoże jest efektywniejsze, zwłaszcza w koleinach, bez wrażenia nadmiernej sztywności motocykla. Dobrano 11 pozycji regulacji dla odbicia i 6 dla wysokich i niskich prędkości dobicia. Objętość oleju w amortyzatorze wynosi 421 cm3. Aluminiowy wahacz ma długość 585,2 mm i współpracuje z amortyzatorem za pośrednictwem systemu Pro-Link.
Widelec Showa USD 49 mm, to wersja „fabrycznego” widelca dostarczanego zespołom wyścigowym, startującym w mistrzostwach MX w Japonii. Dysponuje on skokiem 310 mm, pojemność oleju wynosi 387 cm3, a ustawienia obejmują 13 pozycji regulacji odbicia i 15 pozycji regulacji dobicia. Zostały one zmienione w celu uzyskania optymalnej równowagi między przodem a tyłem.
Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 27,7°/113,9 mm, przy rozstawie osi 1481 mm i prześwicie 336 mm. Masa suchego motocykla wynosi 105,8 kg, a rozkład masy przód/tył, to 49/51%.
Lekka kierownica Renthal Fatbar, będąca wyposażeniem standardowym poprawia komfort prowadzenia maszyny. W górnej półce zastosowano dwa zestawy otworów umożliwiające przesuniecie kierownicy o 26 mm do przodu/tyłu. Dodatkowo obrócenie o 180 st uchwytów kierownicy pozwala przesunąć kierownicę o dodatkowe 10 mm. W efekcie otrzymujemy 4 konfiguracje położenia kierownicy.
Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy z przodu, z tłoczkami o średnicy 30 i 27 mm, połączono z 260-milimetrową tarczą typu Wave oraz z przewodami hamulcowymi o niskim współczynniku rozszerzalności, co zapewnia zarówno dobre wyczucie, jak i stałą siłę hamowania. Jednotłoczkowy tylny zacisk hamulcowy współpracuje z 240-milimetrową tarczą typu Wave.
Aluminiowe obręcze kół DID są wykończone kolorem czarnym, obręcz z przodu ma rozmiar 21 x 1,6 cala, a obręcz tylna ma rozmiar 19 x 2,15 cala. W modelu 2021 wzmocniono tylną obręcz i zmniejszono masę tylnego koła. W standardowym wyposażeniu znajdują się miękkie opony terenowe MX33F/MX33 firmy Dunlop.
Użycie minimalnej ilości plastikowych osłon ułatwia pracę przy motocyklu i obsługę serwisową: zastosowano tylko 4 śruby M8, mocujące resztkowe elementy nadwozia do ramy po każdej stronie. Osłony chłodnic zaprojektowano z wykorzystaniem numerycznej symulacji przepływu płynów CFD (Computational Flow Dynamics), by zapewnić maksymalny wydatek powietrza. Są one wykonane z jednej kształtki i otrzymały dolny otwór wentylacyjny, a wloty do chłodnicy zostały poprawione pod kątem przepływu powietrza. Wykonany z tytanu zbiornik mieści 6,3 litra paliwa.
W modelu CRF450R 2023, wprowadzono efektowną, zupełnie nową szatę graficzną podkreślającą ostre linie motocykla, z nowym, przeprojektowanym logo HRC, które jest teraz pisane kursywą, co nawiązuje do rozszerzenia aktywności HRC o wyścigi samochodowe.
Wersja CRF450R 50th Anniversary
W 2023 roku minie 50 lat od momentu, gdy pierwsza produkcyjna wyczynowa Honda MX CR250M Elsinore pojawiła się na torze wyścigowym w Japonii. Aby uczcić ten milowy krok, Honda przygotowała specjalną, limitowaną edycję motocykla CRF450R 50th Anniversary, dostępną tylko w ramach oferty na rok modelowy 2023. Czerpiąc inspirację z maszyn HRC z lat 80-tych, udało się stworzyć oszałamiające wizualnie odzwierciedlenie czystej wyścigowej pasji i historii modelu. Najważniejsze różnice w stosunku do maszyny seryjnej, to:
Niebieskie poszycie siedzenia
Białe pola numerów startowych na tylnych osłonach bocznych oraz biała przednia tabliczka na numer startowy
Oryginalna grafika na osłonie chłodnicy
Wykończenie kół i kierownicy w kolorze złotym
Górna i dolna półka w kolorze Metallic Grey
Skrzydełko Hondy na przednim błotniku
3.2 Silnik
Moment obrotowy przy 5000 obr/min większy o 10,7%, a także dodatkowa, bardziej liniowo rosnąca moc dostępna przy niskich obrotach
Węższy kanał dolotowy, dłuższy czas fazy ssania, korpus przepustnicy 44 mm, nowe czasy rozrządu i zmienione ustawienia w pamięci ECU przyczyniają się do zmiany charakterystyki mocy wyjściowej
Tłumik wykonany z wytrzymalszego aluminium, bez przyrostu masy
Znacznie mocniejszy “ciąg” w zakresie niskich obrotów, to w modelu 2023 kierunek rozwoju czterozaworowego silnika Unicam o pojemności 449,7 cm3, dzięki czemu wychodzenie z zakrętu będzie wyraźnie szybsze i łatwiejsze. Maksymalny moment obrotowy pozostaje bez zmian, ale przy 5000 obr/min moment obrotowy jest większy o dodatkowe 10,7%, co umożliwia korzystanie z wyższych biegów i zmniejsza zmęczenie kierowcy podczas wyścigu. Silnik wytwarza też więcej mocy w dolnym zakresie obrotów, przy czym moc maksymalna jest mniejsza o 5%.
Aby wytworzyć więcej momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów silnika, zasys powietrza (część zapożyczona wprost z wyścigowej maszyny HRC CRF450RW) wydłużono, a kanał dolotowy zmniejszono, zwiększając w ten sposób przepływ powietrza. Kolejną częścią opracowaną przez HRC, którą można znaleźć w seryjnym motocyklu jest korpus przepustnicy o średnicy 44 mm - zmniejszony o 2 mm i zapewniający płynne dostarczanie mocy przy niskich obrotach. Nowe sprężyny zaworowe i czasy rozrządu to bezpośredni wynik opinii przekazywanych przez kierowców fabrycznych HRC w kwestii ustawień, których używają.
Tłumik wydechu jest teraz wykonany z aluminium poddanego obróbce cieplnej w celu zwiększenia odporności na kontakt z butem kierowcy. Aby potwierdzić odporność na odkształcenia, przeprowadzono testy polegające na uderzeniu ciężarkiem o masie 2,2 kg, spadającym z wysokości 600 mm. Po 5 uderzeniach odkształcenie było bardzo niewielkie w porównaniu z poprzednią konstrukcją. Co ważne, zmiana materiału i jego obróbka cieplna pozwoliły uniknąć przyrostu masy.
Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 96 mm x 62,1 mm, ze stopniem sprężania 13,5:1. Czujnik załączonego biegu umożliwia wykorzystanie trzech różnych map zapłonu, pierwszej dla biegów 1 i 2, drugiej dla biegów 3 i 4 oraz trzeciej dla biegu 5. Ośmiopłytkowe sprzęgło hydrauliczne zapewnia doskonałą kontrolę i wyczucie na dźwigni, a także stały luz dźwigni w trudnych warunkach jazdy. Mniejszy jest poślizg sprzęgła przy przenoszeniu mocy maksymalnej.
Bezkonkurencyjna niezawodność zawsze była ważnym elementem, który przyczynił się do sukcesu CRF450R. Uzyskano ją m.in. dzięki 5‑otworkowej dyszy olejowej chłodzącej denko tłoka i pompie olejowej o dużej wydajności z dwoma bębnami o średnicy 12 mm.
3.3 Elektronika
Regulowany system kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC) z trzema trybami jazdy i z możliwością dezaktywacji
Trzy tryby kontroli startu HRC
Przycisk wyboru trybu pracy silnika (EMSB) daje możliwość przełączania pomiędzy trzema mapami wtrysku, od których zależy charakterystyka mocy
Narzędzie regulacyjne HRC dostraja tryby: agresywny i płynny.
System HSTC instalowany w modelu CRF450R działa tak, by zminimalizować uślizg tylnego koła (powodujący spadek siły napędowej), pozwalając na maksymalne wykorzystanie dostępnej przyczepności. System nie korzysta z czujnika prędkości koła i utrzymuje krytyczne wyczucie przepustnicy podczas sterowania mocą. Czas zapłonu jest opóźniany przez PGM-FI, gdy szybkość zmiany obrotów przekracza ustaloną wartość.
Trzy dostępne tryby działania różnią się poziomami ingerencji, odpowiednimi dla różnych warunków jazdy:
W trybie 1 system interweniuje najmniej wyczuwalnie i po najdłuższym czasie, co jest przydatne do zmniejszenia poślizgu kół i utrzymania kontroli w ciasnych zakrętach.
Tryb 3 zapewnia szybszą i bardziej zdecydowaną interwencję systemu, skuteczniejszą przy jeździe po śliskich i błotnistych nawierzchniach.
Tryb 2 pozwala uzyskać stan pośredni między trybami 1 i 3 pod względem szybkości i siły interwencji.
Wskaźnik kontroli startu, ostrzeżenie EFI, przycisk trybu HSTC i EMSB oraz wskaźnik LED znajdują się po lewej stronie kierownicy. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku HSTC przez 0,5 sekundy spowoduje przełączenie systemu w kolejny tryb pracy, a zielony wskaźnik LED - 1 mignięcie dla trybu 1, 2 dla trybu 2 i 3 dla trybu 3 potwierdza dokonanie wyboru.
System HSTC może zostać całkowicie wyłączony. Po włączeniu silnika system używa ostatnio wybranego ustawienia.
System kontroli startu HRC daje każdemu kierowcy możliwość najszybszego ruszania ze startu zatrzymanego, oferując do wyboru 3 poziomy działania:
Poziom 3 – 8250 obr/min, odpowiedni dla warunków startu w błotnistym terenie i dla początkujących adeptów wyścigów terenowych.
Poziom 2 – 8500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, ustawienie podstawowe.
Poziom 1 – 9500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, dla kierowcy z dużym doświadczeniem.
Aktywacja kontroli startu HRC jest łatwa - aby ją włączyć, wystarczy rozłączyć sprzęgło i nacisnąć przycisk Start, umieszczony po prawej stronie kierownicy. Fioletowa dioda LED będzie migać pojedynczymi impulsami sygnalizując poziom 1. Ponowne naciśnięcie i przytrzymanie przycisku Start przez co najmniej 0,5 sekundy spowoduje, że dioda LED będzie wysyłać dwa impulsy oznaczające wybór poziomu 2. Powtarzając tę procedurę uzyskamy trzy impulsy diody LED wskazujące na wybór poziomu 3.
Przycisk wyboru trybu pracy silnika (EMSB) zmienia charakterystykę silnika, a dostępne są trzy mapy pracy jednostki napędowej, odpowiadające różnym warunkom jazdy lub preferencjom kierowcy:
Tryb 1 – standardowy.
Tryb 2 – płynny.
Tryb 3 – agresywny.
Wybrany tryb sygnalizowany jest przez diodę LED w kolorze niebieskim.
Narzędzie regulacyjne HRC może dostarczyć mapę ECU ze znacznie „spokojniejszym” trybem płynnym, z łagodniejszą reakcją przepustnicy, co jest odpowiednie dla mniej doświadczonych kierowców. Może również wprowadzić tryb agresywny z ultraczułą odpowiedzią na otwarcie przepustnicy i reakcją silnika odpowiednią do warunków wyścigowych.
Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą 4-suwowy, jednocylindrowy uni-cam
|
Pojemność skokowa
|
449,7 cm3
|
Średnica cylindra x skok tłoka
|
96,0 mm x 62,1 mm
|
Stopień sprężania
|
13.5:1
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
Wtrysk paliwa
|
Zbiornik paliwa
|
6,3 l
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Mokre wielopłytkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
O stałym zazębieniu, 5-biegowa, ręczna
|
Przeniesienie napędu
|
Łańcuch
|
RAMA
|
|
Typ
|
Aluminiowa podwójna kołyskowa
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2 182 x 827 x 1 267mm
|
Rozstaw osi
|
1 481 mm
|
Kąt główki ramy
|
27,7°
|
Wyprzedzenie
|
113,9 mm
|
Wysokość siedziska
|
965 mm
|
Prześwit
|
336 mm
|
Waga
|
Bez płynów 105,8 kg – na mokro 110,6 kg
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przód
|
Widelec Showa 49 mm USD
|
Tył
|
Pojedynczy amortyzator SHOWA z układem Pro Link
|
KOŁA
|
|
Przód
|
Aluminiowe szprychowe
|
Tył
|
Aluminiowe szprychowe
|
Opona przednia
|
80/100-21-51M Dunlop MX33F
|
Opona tylna
|
120/80-19-63M Dunlop MX33
|
HAMULCE
|
|
Przód
|
Z pojedynczą tarczą 260 mm
|
Tylne
|
Z pojedynczą tarczą 240 mm
|
DODATKOWE WYPOSAŻENIE
|
|
Systemy elektroniczne
|
Wspomaganie dynamicznego startu HRC
Układ kontroli momentu obrotowego (HSTC)
|
Wszystkie dane techniczne mogą jeszcze ulec zmianie.
Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą, bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i stanu pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.