Trasa zorganizowana pod nazwÄ… „Communicating Cars” („Samochody komunikujÄ…ce siÄ™ ze sobÄ…”) ma na celu stworzenie tzw. „Korytarza ITS” pomiÄ™dzy HolandiÄ…, Niemcami i AustriÄ… na mocy umowy podpisanej pomiÄ™dzy tymi trzema paÅ„stwami w 2013 roku. Celem tego bezprecedensowego, miÄ™dzynarodowego projektu - angażujÄ…cego przedstawicieli rzÄ…du, operatorów autostrad i caÅ‚Ä… branżę motoryzacyjnÄ… - jest stworzenie w peÅ‚ni zintegrowanego, inteligentnego systemu sterowania ruchem na biegnÄ…cym przez trzy paÅ„stwa odcinku 1300 kilometrów z wykorzystaniem najnowszych technologii V2X (komunikacja pomiÄ™dzy pojazdami oraz komunikacja pomiÄ™dzy pojazdem i infrastrukturÄ…).
Pięć modeli Civic Tourer i CR-V wyposażonych w system V2X wyruszyÅ‚o w poniedziaÅ‚ek 11 listopada z terenu targów Electronica odbywajÄ…cych siÄ™ w Monachium i udaÅ‚o siÄ™ w kierunku Wiednia, a nastÄ™pnie do Frankfurtu, demonstrujÄ…c po drodze zalety najnowszej techniki przedstawicielom mediów, reprezentantom branży oraz osobom postronnym. Trasa objazdowa zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ w Å›rodÄ™ 19 listopada w Helmond, gdzie Minister Transportu Drogowego Holandii wraz z innymi przedstawicielami rzÄ…du zorganizowaÅ‚ konferencjÄ™ podsumowujÄ…cÄ… dokonania w ramach tej inicjatywy, zapraszajÄ…c jednoczeÅ›nie do dyskusji z najwiÄ™kszymi firmami motoryzacyjnymi na temat bezpieczeÅ„stwa drogowego.
Trasa „Communicating Cars” zostaÅ‚a zainicjowana przez NSX Semiconductors, lidera w dziedzinie technologii V2X, który wyposażyÅ‚ auta biorÄ…ce udziaÅ‚ w projekcie w chipsety obejmujÄ…ce softwarowe i hardwarowe systemy bezpieczeÅ„stwa. Jednym z partnerów projektu byÅ‚a również firma Siemens, która dostarczyÅ‚a i zainstalowaÅ‚a znaki drogowe, sygnalizacjÄ™ Å›wietlnÄ… oraz drogowe przeszkody wyposażone w czujniki radiowe V2X.
Celem trasy było zademonstrowanie gotowości rozwiązania V2X do wprowadzenia na rynek, przy czym organizatorzy chcieli przyspieszyć jej debiut rynkowy, prezentując społeczeństwu zalety systemu w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz zdobywając poparcie przedstawicieli branży motoryzacyjnej i rządu.
System bezpoÅ›redniej komunikacji z innymi pojazdami V2X oraz z inteligentnÄ… infrastrukturÄ… ostrzega prowadzÄ…cego przed niebezpieczeÅ„stwem na drodze, niespodziewanymi utrudnieniami w ruchu, nadjeżdżajÄ…cÄ… karetkÄ… czy robotami drogowymi, jeszcze zanim te utrudnienia pojawiÄ… siÄ™ w zasiÄ™gu wzroku kierowcy. Samochody z V2X otrzymujÄ… również informacje od specjalnych znaków drogowych i automatycznie rozpoznajÄ… cykl pracy sygnalizacji Å›wietlnej przed dojazdem do skrzyżowania. Co wiÄ™cej, system V2X nie wykorzystuje sieci komórkowych lub innych sieci, które mogÄ… być niestabilne, ale standard komunikacji IEEE 802.11p, opracowany specjalnie z uwzglÄ™dnieniem potrzeb branży motoryzacyjnej.
Sven Leonhardt, dyrektor departamentu ds. funkcji i technologii materiaÅ‚owych przy dziale badawczo-rozwojowym Honda R&D Europe, powiedziaÅ‚: „RosnÄ…ca popularność inteligentnych systemów transportu daje doskonaÅ‚e podstawy do zwiÄ™kszenia bezpieczeÅ„stwa na drogach i wydajnoÅ›ci ruchu. Nasze zaangażowanie w tÄ™ inicjatywÄ™ potwierdza, że technologia V2X jest już w peÅ‚ni funkcjonalna. Wizja Hondy realizowana pod hasÅ‚em ‘BezpieczeÅ„stwo dla wszystkich’ staje siÄ™ rzeczywistoÅ›ciÄ….”
Kurt Sievers, wiceprezes wykonawczy i dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy Automotive Business NXP Germany GmbH, powiedziaÅ‚: „DziÄ™ki inicjatywie ‘Communicating Cars’ możemy - po raz pierwszy w dziejach - zademonstrować bezpoÅ›rednio na drogach, iż technologia V2X jest dopracowana, niezawodna i gotowa do dziaÅ‚ania na rzecz poprawy pÅ‚ynnoÅ›ci ruchu i bezpieczeÅ„stwa. Wraz z firmÄ… Siemens oraz innymi partnerami inicjatywy ‘Communicating Cars’ chcemy wzbudzić zaufanie do tego projektu oraz zapoczÄ…tkować jego zrównoważony rozwój w celu poprawienia bezpieczeÅ„stwa na drogach.”
Umowa majÄ…ca na celu opracowanie „Korytarza ITS” pomiÄ™dzy HolandiÄ…, Niemcami i AustriÄ… byÅ‚a częściowo poparta badaniami przeprowadzonymi przez Centre for Economics and Business Research (Cebr) oraz KomisjÄ™ EuropejskÄ…, z których wynika, że zastosowanie inteligentnych systemów transportu może każdego roku zapobiec tysiÄ…com wypadków Å›miertelnych na drogach. Systemy tego typu pomogÄ… również zminimalizować negatywny wpÅ‚yw zatorów ulicznych na Å›rodowisko naturalne, a także straty ekonomiczne z tym zwiÄ…zane, oszacowane w Europie w 2013 na okoÅ‚o 7,4 miliarda euro.