Zmiany konstrukcyjne: Honda SH300i znana jako wyjątkowo udany, zwrotny i poręczny środek komunikacji nie tylko miejskiej, w najnowszej wersji wzbogaci się o system kontroli momentu obrotowego (HSTC) oraz o obsługę opcjonalnego górnego kufra przy użyciu systemu bezkluczykowego (Smart Key).
1. Wstęp
Na ulicach i skrzyżowaniach europejskich stolic trudno nie dostrzec pędzących dwóch liter: SH. W ciągu ostatnich 34 lat w Europie sprzedano ponad milion skuterów SH. Za sprawą słynnej jakości wykonania i niezawodności w eksploatacji model ten zyskał status pojazdu premium w ramach marki Honda,.
SH300i z kompaktową płaską podłogą i 16-calowymi kołami z przodu i z tyłu posiada wszystkie cechy charakterystyczne dla skuterów SH, a także dodatkowy wyróżnik – mocny silnik, zapewniający bezstresową jazdę, zarówno w mieście, jak i na autostradzie.
SH300i dawno już zapracował na status idealnego, wszechstronnego skutera, który potrafi przeciskać się przez zatłoczone ulice równie łatwo, jak jeździć z dużą prędkością po autostradach, jeśli użytkownik tego potrzebuje.
SH300i stał się pierwszym jednośladem Hondy, który został homologowany zgodnie z normą EURO4 już w 2015 roku, a w tym samym czasie jego silnik uzyskał większą moc wyjściową i ograniczył swój apetyt na paliwo. Jego wygląd stał się wtedy bardziej muskularny, podczas gdy podwozie otrzymało poprawki, pozwalające na powiększenie schowków, bez żadnych kompromisów w dziedzinie znakomitego prowadzenia się pojazdu. Dwukanałowy ABS, pełne oświetlenie LED i bezkluczykowy system Honda Smart Key dopełniały dzieła.
W roku 2019 sprawdzony pakiet SH300i pozostaje w zasadzie niezmieniony, ale otrzymuje dwa nowe dodatki, które zwiększają przyjemność posiadania i używania skutera.
2. Opis modelu
Pierwszym dodatkiem w roczniku modelowym 2019 jest rozszerzenie funkcji bezkluczykowego systemu Smart Key, który teraz kontroluje również blokowanie (opcjonalnego) kufra górnego o pojemności 35 l, jako uzupełnienie blokady zapłonu. System kontroli momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control - HSTC) ma za zadanie kontrolowanie przyczepności tylnego koła na mokrej i śliskiej nawierzchni.
Reszta pozostaje w dotychczasowej gotowości do mierzenia się z ruchem w wielkim mieście. Styl nadwozia SH300i zapewnia praktyczny wygląd, a także łatwość korzystania ze skutera, a kompaktowe wymiary ułatwiają parkowanie. Silnik oferuje spory moment obrotowy, gwarantujący dobre przyspieszenia i moc odpowiednią do rozwijania prędkości na autostradach.
Właściciel ma do dyspozycji szereg oryginalnych akcesoriów Hondy, może więc dostosować SH300i do swoich preferencji. Już w chwili zakupu skutera, nabywca otrzyma do wyboru sześć atrakcyjnych opcji kolorystycznych. Uniwersalny skuter do miasta i na autostradę pozostaje takim, jak pozostać powinien. To niewątpliwie najlepszy SH w długiej historii skuterów tej serii.
3. Kluczowe elementy
3.1 Wyposażenie i stylistyka
-
Charakterystyczny projekt SH - kompaktowy skuter z płaską podłogą.
-
Bezkluczykowy system Smart Key kontroluje dodatkowo zamykanie opcjonalnego górnego kufra.
-
Schowek pod siedzeniem mieści pełnowymiarowy kask.
SH300i to skuter, który na drodze zwraca na siebie uwagę nie szalonym wyglądem, ale klasą, godną modelu premium wśród skuterów SH, ze zwartą budową, obfitującą w łagodne krzywizny, stylistyką, praktyczną konstrukcją oraz pełnym oświetleniem LED.
Nową funkcją SH300i w modelu na rok 2019, umożliwiającą wygodniejsze życie wiecznie gdzieś pędzącemu właścicielowi, jest rozszerzenie możliwości bezkluczykowego systemu, który oprócz sterowania głównym włącznikiem zapłonu i blokowaniem zamka schowka, zarządza również zamkiem opcjonalnego górnego kufra o pojemności 35 l. Dzięki inteligentnemu kluczykowi w kieszeni kierowcy, zamek kufra automatycznie blokuje się, gdy kierowca oddali się od skutera. Kufer można też zamknąć mechanicznie kluczykiem.
Pod siedzeniem jest miejsce na pełnowymiarowy kask, a samo siedzenie znajduje się na komfortowej wysokości 805 mm (tylko 5 mm wyżej niż w SH125/150) Standardowa dla SH płaska podłoga (o szerokości 435 mm) sprawia, że łatwo balansuje się ciałem, a także łatwo stawia się na niej stopy.
Pozycja za kierownicą pasuje do szerokiego zakresu gabarytów kierowców zapewniając zrelaksowaną, wyprostowaną postawę i doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Całkowita długość skutera wynosi 2131 mm, szerokość 728 mm, a wysokość 1193 mm. Minimalny prześwit to 130 mm.
SH300i 2019 otrzyma następujące opcje kolorystyczne:
Matt Cynos Grey Metallic
Pearl Cool White
Pearl Nightstar Black
Lucent Silver Metallic
Matt Ruthenium Silver Metallic
Pearl Splendor Red
Gama oryginalnych akcesoriów Hondy czeka na właściciela SH300i, umożliwiając mu stworzenie idealnego partnera na dłuższe podróże. W tej roli najlepiej sprawdzą się takie detale, jak przednia szyba, osłony dłoni, ogrzewane manetki, a także alarm i blokada U-lock.
3.2 Silnik
-
Dobre osiągi w mieście i poza miastem.
-
System kontroli momentu obrotowego (HSTC) obecnie w wyposażeniu standardowym.
-
HSTC jest włączany i wyłączany za pomocą przełącznika po lewej stronie kierownicy.
Oddychający przez 4-zaworową głowicę SOHC, chłodzony cieczą silnik skutera SH300i o pojemności 279 cm3 jest zarówno mocny, jak i oszczędny. Moc maksymalna 25,2 KM (18,5 kW) pojawia się przy 7500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 25,5 Nm występuje przy prędkości obrotowej 5000 obr/min.
W modelu rocznikowym 2019 nowością jest system regulacji momentu obrotowego (HSTC). Na śliskiej nawierzchni HSTC wykrywa różnicę prędkości między kołem przednim i tylnym, oblicza stopień uślizgu, a następnie kontroluje moment obrotowy silnika poprzez sterowanie wtryskiem paliwa, aby odzyskać przyczepność tylnego koła. System HSTC można włączać i wyłączać za pomocą przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. Wskaźnik "T" na wyświetlaczu cyfrowym miga, gdy system pracuje nad odzyskaniem przyczepności.
Średnica cylindra i skok tłoka, to 72 x 68,5 mm, stopień sprężania wynosi 10,5:1. Spalanie 3,0 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC) daje zasięg ponad 300 km na jednym zbiorniku, który mieści 9 litrów paliwa.
Silnik SH300i jest dobrze sprawdzony i zaprojektowany z myślą o trwałości. Popychacze rolkowe, proste ślizgowe łożyska główne i uszczelniona skrzynia korbowa zapewniają długotrwałą niezawodność. Pojemność układu smarowania wynosi 1,7 litra, a przesunięcie osi cylindra o 5 mm w stosunku do osi wału korbowego zmniejsza tarcie wewnętrzne. Automatyczne sprzęgło odśrodkowe współpracuje z przekładnią V-Matic przenoszącą moment na pasek napędowy.
3.3 Podwozie
-
Stalowa rama z dolnymi belkami nośnymi zapewnia niezawodne prowadzenie się skutera.
-
16-calowe koła z przodu i z tyłu zapewniają stabilność jazdy.
-
Przednie i tylne tarcze hamulcowe wspomagane są przez system ABS.
Podwozie SH300i, zaprojektowane w celu zapewnienia zwinności i spokoju kierowcy w każdych warunkach jazdy, pozostało niezmienione na rok 2019. Skuter ma stalową ramę z dolnymi belkami nośnymi, widelec teleskopowy 35 mm, podwójne tylne amortyzatory, aluminiowy odlewany wahacz i system Oleo zamontowany pod silnikiem, by wspomóc przekazywanie informacji zwrotnych z podwozia i poprawić pochłanianie nierówności drogi. Masa pojazdu z płynami wynosi 169 kg.
Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 27°30’/98 mm, przy rozstawie osi 1438 mm i obrocie kierownicy o 45° w obie strony od położenia do jazdy na wprost. Z przodu znajduje się opona 110/70-16, z tyłu 130/70R16, a dwukanałowy ABS współpracuje z hamulcami jednotarczowymi o średnicy 256 mm z przodu i z tyłu.
4. Dane techniczne
SILNIK
|
|
Typ
|
Chłodzony cieczą 4-suwowy, jednocylindrowy SOHC
|
Pojemność skokowa (cm³)
|
279,1
|
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)
|
72,0 x 68,5
|
Stopień sprężania
|
10,5:1
|
Moc maksymalna
|
25,2 KM (18,5 kW) / 7500 obr/min
|
Maks. moment obrotowy
|
25,5 Nm / 5000 obr/min
|
Pojemność układu smarowania
|
1,7 l
|
SYSTEM PALIWOWY
|
|
Zasilanie
|
PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
9,0 l
|
Zużycie paliwa
|
3,0 l/100km
|
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
|
|
Rozrusznik
|
Elektryczny
|
Pojemność akumulatora
|
12 V / 11,6 Ah
|
Prąd alternatora
|
240 W
|
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
|
|
Typ sprzęgła
|
Automatyczne sprzęgło odśrodkowe
|
Typ skrzyni biegów
|
V-Matic
|
Przekładnia główna napędowa
|
Pasowa (pasek klinowy)
|
RAMA
|
|
Typ
|
Stalowa, rurowa z dolnymi belkami nośnymi
|
PODWOZIE
|
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.)
|
2131 x 728 x 1193 mm
|
Rozstaw osi
|
1438 mm
|
Kąt pochylenia kolumny
|
27,5°
|
Wyprzedzenie
|
98 mm
|
Wysokość siedziska
|
805 mm
|
Prześwit
|
130 mm
|
Masa własna
|
169 kg (przód: 65 kg, tył 104 kg)
|
Promień zawracania
|
|
ZAWIESZENIE
|
|
Przednie
|
Widelec teleskopowy 35 mm
|
Tylne
|
Wahacz z podwójnymi amortyzatorami
|
KOŁA
|
|
Obręcz przednia
|
Odlewana z aluminium, 6 ramion o przekroju poprzecznym w kształcie litery U
|
Obręcz tylna
|
Odlewana z aluminium, 6 ramion o przekroju poprzecznym w kształcie litery U
|
Opona przednia
|
110/70-16
|
Opona tylna
|
130/70-16 (61S)
|
HAMULCE
|
|
Układ ABS
|
Dwukanałowy
|
Przednie
|
Perforowana tarcza hydrauliczna 256 mm x 4,5 mm z dwutłoczkowym zaciskiem i organiczne klocki hamulcowe (z żywic polimerowych)
|
Tył
|
Tarcza 256 x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem i organiczne klocki hamulcowe (z żywic polimerowych)
|
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
|
|
Zespół wskaźników
|
Prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa, wskaźnik temperatury, wskaźnik zegarowy, zegar, dwa liczniki przebiegów dziennych, wskaźnik zużycia paliwa, wskaźnik Honda SMART Key.
|
Reflektory
|
LED
|
Światła tylne
|
LED
|
* Wszystkie dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
** Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i konserwacji pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.